Auteur Topic: Parc Natural del Montseny , Spanje  (gelezen 13292 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #45 Gepost op: 14 april 2016, 21:40:35 »
Een beetje balen natuurlijk dat je voor veel interessante planten wat te vroeg was, Danny, maar iets zegt me dat je toch wel wat interessants moet hebben gevonden...pulsatilla...narcis...?

Ja , ik vind het ook wat jammer Frankie , maar ik was vooral nieuwsgierig . Ik heb vooral terug wat bijgeleerd .....
Deze reis was alleen mogelijk in de paasvakantie , ik had er eigenlijk ook niet zoveel van verwacht maar natuurlijk hoop je altijd wel dat het de moeite is ...... ;)

Ik heb wel nog enkele foto's ......het is geen bolgewas .........  -1(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #46 Gepost op: 18 april 2016, 19:17:11 »
Voor de meeste planten was ik hier te vroeg , maar voor Hepatica nobilis was het ideaal . Deze prachtige planten komen hier massaal voor , niet honderden maar duizenden . Tijdens onze tweede wandeling was het prachtig weer en heel aangenaam om te wandelen . Zoals iedereen wel weet is Hepatica nobilis eigenlijk een schaduwplant , maar tijdens de bloeiperiode staan ze wel in het zonnetje , welliswaar gefilterd zonlicht . Deze planten komen hier voor op een hoogte tussen de 1300 en 1600 meter . Onder  bladverliezende bomen , kleine struikjes , of tussen varens die nog hun nieuw blad moeten aanmaken . Mooi om te zien en heel leerzaam ! Deze duizenden bloempjes stonden te schitteren en dit was
heel fraai , genieten maar ........
Habitat Hepatica nobilis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #47 Gepost op: 18 april 2016, 19:23:40 »
Hepatica nobilis groeit hier samen met Primula veris , Tulipa australis , Corydalis solida subsp. solida . Komt hier voor in verschillende kleurvormen , van wit tot roze tot blauw of paars en alles wat er tussen zit . Allemaal door elkaar ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #48 Gepost op: 18 april 2016, 19:25:14 »
nog meer .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #49 Gepost op: 18 april 2016, 19:26:22 »
nog een paar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #50 Gepost op: 18 april 2016, 19:27:51 »
nog een paar om af te leren .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #51 Gepost op: 18 april 2016, 21:12:18 »
Wauw zeg, mooi die leverbloempjes op locatie. Er blijkt wel heel wat variatie in te zitten, moet wel leuk zijn om daar eens in te 'snuisteren'. Ik zie ze soms ook wel eens in de zomer tijdens de zomer in de bergen als ze uitgebloeid zijn. Ik vond ze ook al iedere keer in dichte bossen, die weliswaar in deze tijd van het jaar nog veel licht doorlaten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #52 Gepost op: 19 april 2016, 19:29:29 »
Wauw zeg, mooi die leverbloempjes op locatie. Er blijkt wel heel wat variatie in te zitten, moet wel leuk zijn om daar eens in te 'snuisteren'. Ik zie ze soms ook wel eens in de zomer tijdens de zomer in de bergen als ze uitgebloeid zijn. Ik vond ze ook al iedere keer in dichte bossen, die weliswaar in deze tijd van het jaar nog veel licht doorlaten.

Er zit inderdaad heel veel variatie in die leverbloempjes , Frankie . Het is wel heel moeilijk om deze mooi te fotograferen . Er zitten wel heel mooie gekleurde vormen tussen zoals ik ze nog nooit gezien heb . Wanneer je zo door een hepatica bos loopt ........dit is wel heel fraai om te zien.....

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #53 Gepost op: 19 april 2016, 19:46:07 »
Met deze getoonde leverbloempjes sluit ik dit reisverslag af . Zo hebben we terug een idee wat er daar allemaal groeit in dit Spaanse natuurpark zowel in de zomer als in de lente . Natuurlijk kan ik niet alles gezien hebben maar dit is wel zo het voornaamste wat er daar te zien is .

Tot een volgend avontuur ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #54 Gepost op: 19 april 2016, 21:29:22 »
Toch nog een mooie vondst, Danny, die Hepatica's.
Toch wel opmerkelijk dat je er niet wat meer vond. Ik had daar toch wel narcis verwacht, pulsatilla, dat soort zaken. Zo zie je maar dat we het niet altijd ver moeten zoeken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #55 Gepost op: 20 april 2016, 19:22:52 »
Toch nog een mooie vondst, Danny, die Hepatica's.
Toch wel opmerkelijk dat je er niet wat meer vond. Ik had daar toch wel narcis verwacht, pulsatilla, dat soort zaken. Zo zie je maar dat we het niet altijd ver moeten zoeken.

Dit natuurpark is niet zo soortenrijk hé , narcissus poeticus is waarschijnlijk de enige narcis die daar voorkomt , de bollen maand is daar duidelijk mei , dan bloeien die narcissen samen met enkele muscari 's en ornithogalum , ook tulipa australis . Pulsatilla komt bij mijn weten daar niet voor , raar . Het is daar nochtans heel winderig .....

Ja , niet ieder gebergte is zo soortenrijk .......maar het was wel eens plezant om daar te wandelen .
Inderdaad , we moeten het niet altijd ver gaan zoeken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #56 Gepost op: 21 april 2016, 12:51:33 »
Heel mooi om te zien Danny. Hepatica's in het wild, dat zien niet veel mensen. Het zijn zulke juweeltjes he. Toch goed dat je daar geweest bent in dit jaargetijde. Alleen daarvoor al was de reis de moeite waard lijkt me.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #57 Gepost op: 21 april 2016, 19:37:43 »
Heel mooi om te zien Danny. Hepatica's in het wild, dat zien niet veel mensen. Het zijn zulke juweeltjes he. Toch goed dat je daar geweest bent in dit jaargetijde. Alleen daarvoor al was de reis de moeite waard lijkt me.

Bedankt Gerrit voor je reactie . Die Hepatica's zijn inderdaad wel juweeltjes en heel mooi en interessant om ze te zien in hun natuurlijke omgeving .
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #58 Gepost op: 22 april 2016, 22:28:06 »
WoW! Dat moet fantastisch geweest zijn om zoveel Hepatica's in hun habitat te ontdekken!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Parc Natural del Montseny , Spanje
« Reactie #59 Gepost op: 23 april 2016, 21:54:13 »
WoW! Dat moet fantastisch geweest zijn om zoveel Hepatica's in hun habitat te ontdekken!

Jazeker Lily-Anne , dit was een aangename interessante verrassing . Kwam hier echt wel massaal voor in alle kleurvormen door elkaar .
Ieper , West-Vlaanderen