Auteur Topic: winterharde cactussen  (gelezen 90194 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: winterharde cactussen
« Reactie #165 Gepost op: 20 juli 2014, 14:22:51 »
Ook hier staat Echinocereus reichenbachii ssp baileyi nog eens in bloei.

Jouw vorm is zo te een lichter roze vorm dan die van mij, Johan.

Bob Walberg

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: winterharde cactussen
« Reactie #166 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:07:17 »
Ik ben Bob Walberg, 53 jaar heb vanaf mijn 14e al cactussen gehad alleen een paar keer van tuin moeten wisselen en opnieuw moeten beginnen, Vorig jaar moest mijn volkstuin wijken voor woningbouw. sinds een paar maanden heb ik weer een tuin aan het spoor in Diemen, op nauwelijks 1 km van mijn huis. Jammer genoeg moet ik weer opnieuw beginnen.
Ik heb vroeger voornamelijk winterharde opuntia's gehad en ca 80 tephrocactussen waarvan ook ca 30 in de tuin.
Ervaring is dat ze echt droog moeten staan, alleen Maihuenia poeppigi staat liever onbeschermd want anders droogt deze teveel in. Ik las hier dat velen deze niet in bloei kregen, nou vanaf het 2e jaar heeft mijne altijd gebloeid en heeft ca 15 jaar gestaan voordat de tuin werd afgebroken. Geen enkele andere soort heeft het bij mij zo lang uitgehouden, de meesten ook juniperina, fragilis en humifusa gingen geleidelijk aan toch rotten. Het bleek dat de meeste afdaken die ik heb gemaakt toch wat condens vormde (plasticfolie en polycarbonaatplaten). Ik zit nu dichterbij dus ik hoop volgend jaar als ik weer hier mee kan starten een betere constructie te maken en ik kan dan ook dagelijks langsgaan.  Voor Maihuenia poeppigi geld dat deze normaal in het voorjaar na het smelten van de sneeuw dagenlang in stromend water staan, dit heb ik dus ook bij mijn Maihuenia toegepast en dat heeft resultaat. Ik heb enige jaren geleden ook zaad van deze plant gekocht bij een Chileen op Ebay ca 300 zaden,  7 weken in de vriezer maar helaas nooit ontkiemt. Met zaad uberhaubt nooit succes gehad.
Ik zag enige jaren geleden op youtube ook een hele mooie wintertuin met cactussen staan, jammer genoeg kreeg ik geen contact meer met de eigenaar dit jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=DCFiRX8P5AQ&list=UU4m388-5oG6CLT0ZrGXBK-Q

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: winterharde cactussen
« Reactie #167 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:14:21 »
Ik ben Bob Walberg, 53 jaar heb vanaf mijn 14e al cactussen gehad alleen een paar keer van tuin moeten wisselen en opnieuw moeten beginnen, Vorig jaar moest mijn volkstuin wijken voor woningbouw. sinds een paar maanden heb ik weer een tuin aan het spoor in Diemen, op nauwelijks 1 km van mijn huis. Jammer genoeg moet ik weer opnieuw beginnen.
Ik heb vroeger voornamelijk winterharde opuntia's gehad en ca 80 tephrocactussen waarvan ook ca 30 in de tuin.
Ervaring is dat ze echt droog moeten staan, alleen Maihuenia poeppigi staat liever onbeschermd want anders droogt deze teveel in. Ik las hier dat velen deze niet in bloei kregen, nou vanaf het 2e jaar heeft mijne altijd gebloeid en heeft ca 15 jaar gestaan voordat de tuin werd afgebroken. Geen enkele andere soort heeft het bij mij zo lang uitgehouden, de meesten ook juniperina, fragilis en humifusa gingen geleidelijk aan toch rotten. Het bleek dat de meeste afdaken die ik heb gemaakt toch wat condens vormde (plasticfolie en polycarbonaatplaten). Ik zit nu dichterbij dus ik hoop volgend jaar als ik weer hier mee kan starten een betere constructie te maken en ik kan dan ook dagelijks langsgaan.  Voor Maihuenia poeppigi geld dat deze normaal in het voorjaar na het smelten van de sneeuw dagenlang in stromend water staan, dit heb ik dus ook bij mijn Maihuenia toegepast en dat heeft resultaat. Ik heb enige jaren geleden ook zaad van deze plant gekocht bij een Chileen op Ebay ca 300 zaden,  7 weken in de vriezer maar helaas nooit ontkiemt. Met zaad uberhaubt nooit succes gehad.
Ik zag enige jaren geleden op youtube ook een hele mooie wintertuin met cactussen staan, jammer genoeg kreeg ik geen contact meer met de eigenaar dit jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=DCFiRX8P5AQ&list=UU4m388-5oG6CLT0ZrGXBK-Q

Hallo Bob, welgekomen op dit forum. Zelf ben ik geen 'cactusman' -maar wat niet is kan nog komen- maar op dit forum zal je vast en zeker gelijkgezinden tegenkomen. Ook nog andere interesses, of zijn het alleen cactussen die je kunnen beroeren?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bob Walberg

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: winterharde cactussen
« Reactie #168 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:28:53 »
Nee ik doe ook nog wat in Exoten, carnivoren  (www.heliamphora.nl)  Varens en Protea achtigen maar eigenlijk ben ik met alles dus weer opnieuw begonnen.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #169 Gepost op: 26 april 2015, 21:39:05 »
Echinocereus triglochidiatus
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: winterharde cactussen
« Reactie #170 Gepost op: 1 mei 2015, 19:51:41 »
Schitterend Johan , van dezelfde familie  : Echinocereus coccineus



"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #171 Gepost op: 10 mei 2015, 23:06:05 »
Nog wat Echinocereussen in bloei.

1-2) Echinocereus coccineus aggregatus

3) Echinocereus coccineus ssp rosei

4) 3 potjes samen
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #172 Gepost op: 10 mei 2015, 23:07:09 »
Echinocereus viridiflorus
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #173 Gepost op: 20 mei 2015, 23:52:40 »
Echinocereus reichenbachii ssp baileyi
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: winterharde cactussen
« Reactie #174 Gepost op: 22 mei 2015, 21:07:37 »
Echinocereus viridiflorus in zijn zevende jaar onbeschermd buiten.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #175 Gepost op: 25 mei 2015, 00:05:04 »
Echinocereus reichenbachii ssp baileyi 'Albispinus'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: winterharde cactussen
« Reactie #176 Gepost op: 27 mei 2015, 20:49:41 »
Echinocereus reichenbachii ssp baileyi 'Albispinus'

Die stond hier vandaag ook in bloei, samen met Escobaria missouriensis var. asperispina.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #177 Gepost op: 30 mei 2015, 22:41:14 »
Echinocereus triglochidiatus forma inermis
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: winterharde cactussen
« Reactie #178 Gepost op: 3 juni 2015, 22:14:59 »
Nog twee Opuntia's in bloei.

Opuntia sp.

Opuntia erinacea var ursina
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: winterharde cactussen
« Reactie #179 Gepost op: 3 juni 2015, 23:05:03 »
Prachtige bloemen ! Toch wel heel verleidelijk, die winterharde cactussen! Ik zie ze heel graag, maar er is maar 1 reden waarom ik ze niet heb : ze prikken!