Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 505955 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #315 Gepost op: 21 januari 2012, 17:14:17 »
Overwinteren aan de Costa

Op de boulevard van Calpe deze 'hangplek' voor ouderen. Overwinterende krasse knarren. Op de achtergrond de Ifach, gezien vanaf zijn mooie kant.


Prachtige rotsformatie op de achtergrond, Gerrit, wie weet groeit daar wel niet iets interessant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #316 Gepost op: 23 januari 2012, 17:15:36 »
Daar groeit zeker wat interessants, namelijk Silene hifasensis. (Ifach) Ik ben van plan om aan het eind van mijn verblijf de 330 hoge berg te gaan beklimmen op zoek naar deze endemische plant. De tocht is heel lastig. Langs touwen enzo. Ik doe nog verslag.

Vandaag een spectaculaire winterbloeier, de mimosa, die veel tuinen siert en bij ons wel eens als snijbloem wordt aangeboden

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Foto van de dag
« Reactie #317 Gepost op: 25 januari 2012, 16:00:47 »
Gerrit,
Zelf heb ik de Mimosa struik in onze serre staan. Indien ik deze schitterende foto zie, komt me de geur al in de neus.
Ik hoop maar, dat mijn struikjes (afgeknipt vóór de winterperiode ? ) weer zullen gaan bloeien.
Lida
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 21:43:09 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #318 Gepost op: 27 januari 2012, 11:34:29 »
Vandaag enkele foto's uit de mediterrane hoek van Spanje, de Costa blanca. Namelijk Viola arborescens.
Rond de steden Calpe en Benidorm is het landschap zeer bergachtig. Daardoor ontstaat hier een bijzonde micro-klimaat. De bergen lopen tot aan zee dus de kust is hier rotsachtig. Voor rotsplantenliefhebbers is het erg leuk. Overal natuurlijke rotstuinen, maar met niet zo'n soortenrijkdom als in bv de Alpen.

Foto 1 en 2: Viola arborescens, groeiend aan de kust.
Foto 3 en 4: Viola arborescens, groeiend zo'n 10 km van de kust in de bergen van het binnenland. Deze is geheel blauw. De omstandigheden waaronder hij groeit zijn nogal extreem. De groeiplaats is op kalkrotsen, gericht op het zuiden. Je kunt niet begrijpen hoe hij in leven blijft in de zomer zonder water en zonder beschutting. Ik denk niet dat hij een 1-jarige cyclus heeft, want de weinige planten zijn goed gevuld met vele uitlopers. Het blad is lancetvormig maar niet grijs en/of viltig zoals veel buurplanten. Ook blijft hij niet laag bij de grond. Daarom denk ik, dat hij een soort zomerrust heeft. De planten waren goed gevuld met zaaddozen, de bloei heeft dus in de late herfst plaatsgevonden.

Heeft ooit iemand deze plant in cultuur gehad of geprobeerd? Hij zal niet winterhard zijn.
Ik vind dit juweeltje de moeite waard om het te proberen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #319 Gepost op: 27 januari 2012, 14:03:26 »
Heel leuk, dit viool"tje", Gerrit.

Zo te zien kan deze viool-struik (vandaar ook de "arborescens" als soortnaam) tot 2 meter hoog worden. Het eerste antwoord hier: http://www.srgc.org.uk/forum/index.php?topic=6324.msg177359#msg177359 is een antwoord op de vraag of het werkelijk een struik is.

Ik heb het ook nog nooit in cultuur gezien maar Gerd Knoche uit Duitsland heeft deze wel in cultuur, zie hier: http://www.srgc.org.uk/forum/index.php?topic=2069.msg54239#msg54239

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #320 Gepost op: 27 januari 2012, 16:17:01 »
Inderdaad een schitterend viooltje is dat Gerrit... en dan nog in "struikvorm" - in elk geval nooit eerder gezien !


Ik heb het ook nog nooit in cultuur gezien maar Gerd Knoche uit Duitsland heeft deze wel in cultuur, zie hier: http://www.srgc.org.uk/forum/index.php?topic=2069.msg54239#msg54239

... de viooltjes die Gerd Knoche NIET in zijn collectie heeft zijn wellicht op één hand te tellen Wim !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #321 Gepost op: 27 januari 2012, 16:28:30 »
... de viooltjes die Gerd Knoche NIET in zijn collectie heeft zijn wellicht op één hand te tellen Wim !  ;)

Das een feit, ik dacht dan ook onmiddellijk aan hem toen ik de vraag van Gerrit over "het in cultuur zijn van deze soort" las...

Hier een fotootje van vandaag, snertweer met regen-en hagelbuien als aankondiging van het koude weer van de komende dagen...ze voorspellen hier tot -10°C in West-Vlaanderen, daar zal Gerrit ginder wel geen last van hebben! Nu, dit snertweer zorgt soms ook wel voor leukere taferelen!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #322 Gepost op: 27 januari 2012, 16:32:40 »
Hier (toch amper 30 km bij jou vandaan Wim) al de hele dag droog met lange periodes van zon !! (zie maar even in de Crocus thread  ;))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #323 Gepost op: 27 januari 2012, 22:50:59 »
Een mooie hemel !Foto van gisterenavond!
In opwachting voor de vriesdagen!

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Foto van de dag
« Reactie #324 Gepost op: 28 januari 2012, 21:31:07 »
Wow een pracht foto Vivianne
Afgelopen kerst heeft mijn vriendin in haar kerstpaket deze Amaryllis gehad.
Toen nog wel als bol .
Had deze dus ook bij bollen en knollen kunnen plaatsen, maar daar vond ik het niet geschikt voor :-X
Nu genieten we binnen in huis van deze Amaryllis
we hopen er volgend jaar weer van te kunnen genieten

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #325 Gepost op: 28 januari 2012, 22:49:02 »
Mooie bloemen, Bert.
Amaryllis is de naam die iedereen kent en deze is zeer diep ingeburgerd.
Maar de echte naam voor deze plant is Hippeastrum uit de narcisfamilie (Amaryllidaceae), dus wel in die familie.
Met de echte Amaryllis wordt meestal bedoeld Amaryllis belladonna, trouwens ook uit dezelfde narcisfamilie.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Foto van de dag
« Reactie #326 Gepost op: 29 januari 2012, 12:10:55 »
Bedankt voor de info ((14

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #327 Gepost op: 30 januari 2012, 10:54:10 »
Februari is in het zuiden en oosten van Spanje de maand van de amandelbloesem. Op onze wandeling gisteren een vroeg exemplaar met op de achtergrond de Bernia-keten.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #328 Gepost op: 30 januari 2012, 11:05:28 »
Mooi lentebeeld Gerrit !!!
Als je zoiets op prijs stelt moet je vooral nog niet terug naar huis komen, want hier wordt het zowaar "echt" winter...  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #329 Gepost op: 30 januari 2012, 19:53:33 »
Februari is in het zuiden en oosten van Spanje de maand van de amandelbloesem. Op onze wandeling gisteren een vroeg exemplaar met op de achtergrond de Bernia-keten.

Snak , snak .....lente  :P
Heb je de vruchten al een keertje rechtstreeks  geoogst van die boom Gerrit ? Ik kan je zeggen , geen sinecure om zo maar even zo'n noot te kraken en op te eten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "