Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Meconopsis zaaien

<< < (2/9) > >>

Sven de Groot:
Voor de volledigheid: het betreft zaad van Meconopsis punicea. 

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Sven de Groot op 24 juli 2012, 15:45:20 ---
Ik heb altijd begrepen dat Meconopsis juist niet te veel warmte kunnen verdragen. Dit lijkt juist in tegenspraak met de hierboven geciteerde zinnen.


--- Einde van citaat ---

Heb je daar niet de moeilijkste Mec te pakken Sven? Tijdens mijn reis langs de Schotse tuinen zag ik slechts een enkele M.punicea. En massa's blauwe en minder witte.

Sven, het gaat hier alleen om een voorspoedige kieming te bereiken. Na opkomst meteen naar buiten natuurlijk.
En het pamperen gebeurt als het inmiddels herfst is. Het verhaal over de warmte gaat over volwassen planten in het voorjaar en zomer (nu, met bijna 30gr.)

Koudekieming? moeilijk te bewijzen. Het kiemen van zaden: er zijn boeken over vol geschreven. Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee. Een handleiding bestaat niet.

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 juli 2012, 15:44:00 ---
Veel mensen die Mec opkweken uit zaad laten de jonge plantjes ruim langer staan (soms meer dan een jaar) in het zaaimedium dan wat Gerrit doet - in dat geval mag je natuurlijk niet te "dik" zaaien zodat de jonge plantjes de nodige ruimte hebben.


--- Einde van citaat ---

Dat laten staan van de opeengepakte zaailingen zou ik nou juist niet doen. Dat zegt mijn 'gezond verstand' (HUH)
Mec's zijn vatbaar voor schimmels. Dit is Schotland niet. Daar is het koud, koud koud. In Tilburg is het koud, vochtig heet, koud. Nee ik doe juist: snel verspenen en de plantjes van elkaar isoleren. Ik spuit ook met een schimmelwerend middel. Ook de volwassen planten in het voorjaar. Wij hadden weer zo'n lekker meeldauw-weertje, elke dag regen en dagen met goed weer. (niet te veel oke)

Sven de Groot:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 juli 2012, 16:31:42 ---Heb je daar niet de moeilijkste Mec te pakken Sven?
--- Einde van citaat ---

Ik heb eigenlijk geen idee, Gerrit... ((1 Ik zag ze op de lijst van Witton Lane Seeds staan en vind haar wel mooi... ::)


--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 24 juli 2012, 16:31:42 ---Koudekieming? moeilijk te bewijzen. Het kiemen van zaden: er zijn boeken over vol geschreven. Iedereen heeft er zijn eigen ervaringen mee. Een handleiding bestaat niet.

--- Einde van citaat ---

Als jouw ervaring is dat het niet nodig is, weet ik genoeg!

Magnar Aspaker:
I have been sowing Meconopsis lots of times over many years. I always sow them in room temperature in the end of January, and if the seeds are good, they greminate within 3 weeks. When they have come up, I move them to the greenhouse where i only have a littel heating on to keep it from freezing. And then I transpant the seedlings to separate pots when they have grown to a cm or so. After transplanting it's imprtatnt to keep them rather cool.. best not over 15 degrees, and water then carefully.

The only 2 species that have needed cold treatment to germinate are M. punicea and quintuplinervia. These I sow in November and keep then outsdide over winter. Then take them into the greenhouse in late Febryary, after which the will grow withen a few weeks.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie