Auteur Topic: Rotstuin en aanleg  (gelezen 43863 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #45 Gepost op: 23 april 2014, 16:16:34 »
Hier zit ook nog een thread over "zomerbloeiers"

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=820.0

Daar vind je ongetwijfeld ook wat info !

Luc, deze  "Delosperma cooperi - is een viertal weken gaan bloeien en ook deze gaat door tot bij de eerste vorst !"
Ik ken deze precies vanuit Spanje en andere zomerse landen maar dan in een gele bloem.
Mijn vraag naar je toe : Bevriest deze niet helemaal weg?

Er zijn heel wat soorten Delosperma op de markt, Ronny - er worden er steeds meer te koop aangeboden.
Als ik me niet vergis is deze cooperi een Zuid-Afrikaan die onze winters best verdraagt.  Na een koude winter (zoals de twee voorgaande jaren) ziet hij er soms belabberd uit, maar dan knip ik de lelijke, bevroren delen weg en meestal herschiet hij dan onderaan.  Als een plant dan toch kapot zou gaan vind ik altijd weer talrijke zaailingen die her en der opduiken.
Gele vormen zijn Delosperma congesta en Delosperma nubigena - ook allebei uit Zuid-Afrika.  Ook die twee zijn hier goed winterhard, maar de bloeiperiode is veel korter (een maand of zo) dan bij de cooperi die werkelijk maandenlang door gaat.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #46 Gepost op: 23 april 2014, 22:15:21 »
In bijlage een aantal foto's van de plaats waar ik een rotstuintje wil aanleggen. Al een eerste vraag : Is een centrale heuvel hier gepast of welke geschikte layouts zouden jullie voorstellen? (Link naar bijlage)

Het is de bedoeling dat het muurtje achteraan aan de langste zijde volledig bedekt is met grond tot aan de vastgemetselde rotsblokken.
Vooraan  de rotsblokken zullen best niet helemaal gevuld worden, omwille vd openingen bovenaan en ik denk dat het mooier is dat later de rotsplantjes kunnen overhangen.

Andere ideeën?


Iedereen heeft zijn eigen ideeën van een rotstuin aanleggen.
Wat ik mooi vind kan een ander niks vinden.
Ik zelf zou het wel mooi vinden een heuvel in het midden.
Als hem (speels) aanlegt kan het denk ik  heel natuurlijk overkomen.
Zorg dan wel dat de planten die droog verdragen boven aan komen.
die graag vochtig staan onderaan.
Ik zou wel op zo'n klein stukje grond niet teveel soorten keien grind gebruiken.
Wat betreft kleur en vorm goed bij elkaar past gebruiken.
Anders word het een ratje toe. vind ik.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #47 Gepost op: 23 april 2014, 22:50:11 »
In bijlage een aantal foto's van de plaats waar ik een rotstuintje wil aanleggen. Al een eerste vraag : Is een centrale heuvel hier gepast of welke geschikte layouts zouden jullie voorstellen? (Link naar bijlage)

Het is de bedoeling dat het muurtje achteraan aan de langste zijde volledig bedekt is met grond tot aan de vastgemetselde rotsblokken.
Vooraan  de rotsblokken zullen best niet helemaal gevuld worden, omwille vd openingen bovenaan en ik denk dat het mooier is dat later de rotsplantjes kunnen overhangen.

Andere ideeën? -8(

De basis ziet er oké uit, Ronny, maar een centrale heuvel zou ik zeker vermijden. Op die manier zal je iets creëren, wat ik potsierlijk noem. Een heuvel die asymmetrisch in het geheel verwerkt wordt, zal natuurlijker ogen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #48 Gepost op: 23 april 2014, 22:52:09 »
Dus met de grote platte platen wil ik iets bekomen als:
(Link naar bijlage)

Verder heb ik nog :
- witte ronde keien
  (Link naar bijlage)

- kleinere hoekige keien
(Link naar bijlage)

- en als afwerking heb ik een remorque split (kleiene keitjes van 5 tot 10mm)
(Link naar bijlage)

Alles, behalve die tufstenen en de witte ronde keien, is op de grijze kant dus, maar ik hoop dat dit niet eentonig wordt wanneer er frisgroene plantjes tussen staan???

Niet teveel verschillende materialen door elkaar gebruiken, dat zal leiden tot een onrustig geheel. Die ronde keien zou ik al zeker niet gebruiken. Die zijn mooi in een aquarium of langs een vijver, om te gebruiken in een rotstuin zijn die niet van doen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #49 Gepost op: 24 april 2014, 09:52:57 »
In bijlage een aantal foto's van de plaats waar ik een rotstuintje wil aanleggen. Al een eerste vraag : Is een centrale heuvel hier gepast of welke geschikte layouts zouden jullie voorstellen? (Link naar bijlage)

Het is de bedoeling dat het muurtje achteraan aan de langste zijde volledig bedekt is met grond tot aan de vastgemetselde rotsblokken.
Vooraan  de rotsblokken zullen best niet helemaal gevuld worden, omwille vd openingen bovenaan en ik denk dat het mooier is dat later de rotsplantjes kunnen overhangen.

Andere ideeën? -8(

De basis ziet er oké uit, Ronny, maar een centrale heuvel zou ik zeker vermijden. Op die manier zal je iets creëren, wat ik potsierlijk noem. Een heuvel die asymmetrisch in het geheel verwerkt wordt, zal natuurlijker ogen.

Frankie, wat bedoel je juist met een heuvel die asymmetrisch gelegd wordt? --19

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #50 Gepost op: 24 april 2014, 21:26:11 »
In bijlage een aantal foto's van de plaats waar ik een rotstuintje wil aanleggen. Al een eerste vraag : Is een centrale heuvel hier gepast of welke geschikte layouts zouden jullie voorstellen? (Link naar bijlage)

Het is de bedoeling dat het muurtje achteraan aan de langste zijde volledig bedekt is met grond tot aan de vastgemetselde rotsblokken.
Vooraan  de rotsblokken zullen best niet helemaal gevuld worden, omwille vd openingen bovenaan en ik denk dat het mooier is dat later de rotsplantjes kunnen overhangen.

Andere ideeën? -8(

De basis ziet er oké uit, Ronny, maar een centrale heuvel zou ik zeker vermijden. Op die manier zal je iets creëren, wat ik potsierlijk noem. Een heuvel die asymmetrisch in het geheel verwerkt wordt, zal natuurlijker ogen.

Frankie, wat bedoel je juist met een heuvel die asymmetrisch gelegd wordt? --19

Als je een 'top' maakt in je rotstuin, leg die dan bij voorkeur uit het middelpunt van uw rotstuin, dat zal natuurlijker ogen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #51 Gepost op: 24 april 2014, 21:53:46 »
Dus met de grote platte platen wil ik iets bekomen als:
(Link naar bijlage)

Verder heb ik nog :
- witte ronde keien
  (Link naar bijlage)

- kleinere hoekige keien
(Link naar bijlage)

- en als afwerking heb ik een remorque split (kleiene keitjes van 5 tot 10mm)
(Link naar bijlage)

Alles, behalve die tufstenen en de witte ronde keien, is op de grijze kant dus, maar ik hoop dat dit niet eentonig wordt wanneer er frisgroene plantjes tussen staan???

Niet teveel verschillende materialen door elkaar gebruiken, dat zal leiden tot een onrustig geheel. Die ronde keien zou ik al zeker niet gebruiken. Die zijn mooi in een aquarium of langs een vijver, om te gebruiken in een rotstuin zijn die niet van doen.

Ben ik het zeker mee eens
En als je ruwe keien gebruikt kijk dan voor je ze definitief neer legt.
Welke kant je voor gebruikt de meest ruwe kant zou ik kiezen.
Maar je kunt natuurlijk enkele ruwe schetsen op papier maken.
En dan bekijken wat je wilt.
Of ga is voor je project staan en bedenk dit is mooi of dit is beter. ))4 ))4
Doe ik ook ik bedenk hoe ik het ongeveer wil en ja er wat nachtjes over slapen.
En ga dan nog eens kijken misschien zie je weer nieuwe kansen. ))4 ))4
het blijft toch jou tuin en jou idee -8( -8(

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #52 Gepost op: 13 mei 2014, 21:57:23 »
Ik ben benieuwd hoe de vorderingen zijn met de bouw van je rotstuin Ronny  -1(

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #53 Gepost op: 19 mei 2014, 13:44:59 »
Hoi Bert,

ben volop bezig met de 'fundering' en zal binnenkort een aantal foto's posten.
Fundering = ondergrond met betonmolen mengen bestaande uit gewone Kempengrond + grind een 30 cm dik
daarbovenop een 20cm toplaag bestaande uit betonmolen gemengde Kempengrond 30%+ Eigen Compost 3 jaar oud (= extra belegen dus) 30% + zwart kwartsiet zand korrel 1 à 2 mm 30% + turf 10% maakt samen 100% RRG (=Ronny's Rotstuin Grond en voorlopig nog niet te koop!  :P).
Kom je ook naar de opendeurdag in Retie? Zie ik je daar?
Groet :)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #54 Gepost op: 19 mei 2014, 21:49:13 »
Ja wij gaan daar ook heen.
Het zal ergens in de middag zijn dat wij daar zijn.
tot dan.

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #55 Gepost op: 20 mei 2014, 13:23:13 »
Vraagje : Nu ik klaar ben met de grondvulling in mijn rotstuintje zowat een week geleden, bemerk ik dat er her en der al onkruid naar boven komt. Waarschijnlijk uit de eigen compost. Hoe gaan jullie daar mee om? Want als ik in de komende dagen begin met het plaatsen vd grote stenen, daarna de kleinere en dan terug opvullen vd spleten met teelaarde om tenslotte te eindigen met de split-bedekking, dan komt dat onkruid er toch gewoon door. En ik wil een rotstuintje GEEN onkruid-tuintje >:(....
Moet ik het uitzweten  ))2 en dit onkruid telkens wieden, totdat er geen meer vanonder het split-deken uitkomt?
Tips & Tricks van de wizards please.... ;D

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #56 Gepost op: 20 mei 2014, 15:25:24 »
Wij hebben natuurlijk geen onkruid.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #57 Gepost op: 20 mei 2014, 19:01:59 »
Vraagje : Nu ik klaar ben met de grondvulling in mijn rotstuintje zowat een week geleden, bemerk ik dat er her en der al onkruid naar boven komt. Waarschijnlijk uit de eigen compost. Hoe gaan jullie daar mee om? Want als ik in de komende dagen begin met het plaatsen vd grote stenen, daarna de kleinere en dan terug opvullen vd spleten met teelaarde om tenslotte te eindigen met de split-bedekking, dan komt dat onkruid er toch gewoon door. En ik wil een rotstuintje GEEN onkruid-tuintje >:(....
Moet ik het uitzweten  ))2 en dit onkruid telkens wieden, totdat er geen meer vanonder het split-deken uitkomt?
Tips & Tricks van de wizards please.... ;D

 --7 --7 --7 --7 --7
Dit is de enige oplossing, Ronny...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #58 Gepost op: 20 mei 2014, 19:42:06 »
Ja het is niet even een tuintje bouwen en klaar.
je zult hem ook moeten onderhouden.
Gewoon het onkruid met de hand weg halen geen bestrijdingsmiddelen gebruiken.
nu het mooi weer is kun je na het werk altijd even een rondje lopen en kijken of er onkruid zit.
zo houd je het goed schoon.
Maar een beetje onkruid mag altijd is ook natuurlijk.
Als er mos begint te groeien kun je gerust laten staan als het niet hinderlijk is.

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2014, 13:03:15 »
De grondwerken zijn voorbij. De foto's van hieronder zijn van vorige week, nu staat het rotstuintje er meer bij als een onkruidtuintje met helling.
Als je goed kijkt bemerk je de ingewerkte electriciteits-draden voor een 3-tal spots want het rotstuintje zal ook 's nachts bewondering krijgen. 8)
De laatste foto, toont de zijkant onafgewerkt. Mijn vrouw had , na het bezoek aan de opendeurdag bij Marc & Lizette Bertels, het lumineuze  ((14 idee om tegen deze onafgewerkte kant een rotstuin watervalletje zelf te maken. Een watervat in de grond, een dompelpomp hierin, een DIKKE tuinslang naar boven en dan in een halve PVC afvoerbuis van 20cm doorsnede of meer, rotstenen te tassen die het water in al zijn sierlijke kronkels naar beneden brengt...
Woww  :D het leven is aan de planners, want in een rotstuintje valt er altijd wel wat te beleven.....enne te doen !
PS: @ Bert en @ Gerrit, twas leuk vertoeven daar bij Bertels hé  ((12