Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op Gisteren om 21:25:40 »
Er gebeurt heel veel in een week tijd in een rotstuin deze periode van het jaar ....Voor het vertrek naar Tsjechië nog niet helemaal open en toen we terugkwamen al uitgebloeid .
Waarschijnlijk is dit Genista subcapitata 'Minor'

Bijzonder mooi, Kris. Hij lijkt wat op wat ik hier heb als Genista pilosa 'Minor'.
12
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op Gisteren om 21:20:36 »
Eentje uit Turkije: de kleine Aethionema subulatum. Staat al vele jaren in de rotstuin, maar maakt geen zaad. Stekken is tot nu toe iedere keer mislukt.

Soms is dat ook goed Frankie , wij zagen in Tsjechië hoe sommige Aethionema 's ook kunnen woekeren door middel van uitzaai  ...Misschien eens op een ander tijdstip stekken en met behulp van hormonen?

Is zeker het proberen waard, Kris.
13
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op Gisteren om 21:19:52 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋

Dat was ik ook van plan, Luc. Deze soort moet absoluut onder de liefhebbers kunnen blijven!
14
Rotsplanten / Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Laatste bericht door Frankie Wulleman Gepost op Gisteren om 21:18:58 »
Matthiola trojana uit de Kaz Dag (= Mount Ida) in Anatolië, Turkije

Mij totaal onbekend maar niet verkeerd !  ((14

Twee jaar geleden gezaaid en ... yess ... bloei op komst bij Salvia daghestanica
Prachtige bloeier maar helaas zeer vochtgevoelig in de winter.  Een grote glasplaat is dan een must

Ja inderdaad, Luc, mijn plant vertoeft dan ook een groot deel van het jaar onder een glasplaat.
15
Succulenten, cactussen, caudiciformen, Bromeliaceae / Re: winterharde cactussen
« Laatste bericht door Marcel van den Berg Gepost op Gisteren om 21:11:44 »
Winterhard tot minus 22 ....als ze droog staan vanaf september ...Echinocereus coccineus ..En ieder jaar weer een feest als ze bloeien .

Erg mooi Kris!

Ik had nog even bij de 2 kwekers hier in de buurt gezocht naar deze soort, niet gevonden helaas.

Tijdens een bezoek de open dag van de lokale cactus en succulenten vereniging een tijdje terug werd ik toch wel enthousiast van al dat moois.
Omdat ik mede door de info op dit forum, nu weet dat er toch een heel aantal soorten aardig wat vorst kunnen hebben wil ik het zelf toch ook eens proberen.
Ik heb een onverwarmde kas, hier wil ik de planten in de winter droog later overwinteren.
Met de hulp van de gedreven hobbykwekers, online literatuur en mijn buurman (die is cactuskweker) heb ik een aantal vorstbestendige planten uitgezocht.
Het zijn er meer geworden dan dat ik van tevoren voor ogen had, maar zo gaan die dingen nou eenmaal  --3.
Deze planten zouden vorst tot -10 kunnen verdragen, al wil ik het ik mijn kas eigenlijk niet onder de -5 laten komen. (d.m.v. een scherm en noppenfolie)

Gisteren heb ik de planten ontdaan van hun turf/potgrond mengsel en uitgeplant in een schaal met grotendeels mineraal substraat.
De boel is afgestrooidt met basaltsplit.

Wat staat erin:
Escobaria chihuahuensis
Escobaria vivipara neomexicana
Escobaria hesteri
Escobaria zilziana
Echinocereus rigidissimus rubispinus
Echinocereus adustus
Mammillaria crinita, gekocht als Escobaria... maar blijkt iets heel anders te zijn
Gymnocalycium baldianum in verschillende kleuren (al verdenk ik de voorste planten ervan Gymnocalycium quehlianum te zijn, dit stond niet duidelijk aangegeven... na de eerste vorstperiode weten we het zeker.)
Tephrocactus geometricus, familie van de bladcactus (Opuntia)
Maihueniopsis bonnieae, het kleine broertje van Tephrocactus geometricus  :D

Zelf ben ik er erg tevreden mee, nu kijken hou de schaal zich deze zomer en aankomende winter houdt.
Ook ben ik benieuwd hoe hard deze planten groeien, we gaan het zien.

16
Orchidaceae / Re: Cypripedium
« Laatste bericht door Kris De Raeymaeker Gepost op Gisteren om 20:45:49 »
Al weer de laatste Cypripedium van dit  seizoen hier in de tuin ....Cypripedium 'Lucy Pinkepank '
17
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op Gisteren om 20:01:20 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋
18
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Allium 2024
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op Gisteren om 20:00:38 »
Een bescheiden bijdrage die verzuipt in de unieke collectie van LucS

Allium karataviense 'Ivory Queen'
Vreemd dat je bijna altijd de witte vorm in tuinen ziet en niet de roze !

Ik heb geen idee of er een roze cultivar op de markt is Luc, ik heb er nog geen aangeboden gezien in elk geval.
Ik reactie 11 van deze reeks heb ik er een geplaatst.
19
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Gisteren om 18:13:56 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
20
Rotsplanten / Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op Gisteren om 18:09:08 »
Al heel lang te gast in de tuin :
1) Veronica prostrata 'Blue sheen'

Deze hemelsblauwe zaailing verscheen vlak in de buurt (2)

Broederlijk naast elkaar (3)
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10