Auteur Topic: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit  (gelezen 54006 keer)

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #165 Gepost op: 28 oktober 2018, 21:37:55 »
Inderdaad Danny, het ene jaar is het andere niet. Tijdens en na de bloeiperiode wordt de nieuwe scheut gemaakt voor het volgende jaar, ten koste van de knol die op dat moment de bloei geeft.
 Als  die nieuwe scheut onvoldoende groot is geworden ,door b.v. een droge zomer als deze, zal de plant een ,zelfs twee jaar overslaan met bloeien. Dit wordt ook wel een beurtjaar genoemd. Zolang er voldoende groeiomstandigheden aanwezig zijn zal diezelfde plant jaren zijn/haar bloemen blijven produceren.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #166 Gepost op: 28 oktober 2018, 23:02:14 »
Interessante gegevens mannen.
Je bent blijkbaar wel ook redelijk actief met deze planten, Jos?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #167 Gepost op: 6 juni 2020, 23:40:33 »
Er waren dit voorjaar bitter weinig mogelijkheden om planten te gaan spotten in de vrije natuur.
Gelukkig hebben we nog deze stek waar ik vorig weekend nog vertoefde. Er is nog altijd heel wat moois te zien. Dactylorhiza's bij de vleet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #168 Gepost op: 6 juni 2020, 23:41:39 »
Orchis militaris was eigenlijk net over zijn hoogtepunt. Door de droogte zijn ze ook iets kleiner dan vorige jaren.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2020, 00:45:04 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #169 Gepost op: 6 juni 2020, 23:43:07 »
Maar op deze plaats hoop je toch iedere keer Ophrys apifera terug te vinden. Het is het kroonjuweel van dit natuurgebied.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2020, 00:46:18 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #170 Gepost op: 6 juni 2020, 23:43:50 »
Het kanaal, vanop het talud gezien. Een aardige plaats om naar toe te trekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #171 Gepost op: 7 juni 2020, 14:38:30 »
Altijd weer ontzettend mooi om te zien hoor Frankie ...,,
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #172 Gepost op: 16 juni 2020, 22:53:08 »
De raadsels omtrent de orchideeën langs de vaarttaluds houden mij nog telkens bezig. Er is mij nu wel iets meer duidelijk geworden nadat ik de lijvige boekwerken van Carel Kreutz: Orchideeën van de Benelux had aangeschaft en de passages las over de vaarttaluds langs het kanaal te Moens. De heer Kreutz noemt daar een bepaalde populatie Dactylorhiza incarnata var. latissima. Een zeer zeldzame variëteit, met "enkele honderden exemplaren" daar.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op dit forum en in deze thread en inderdaad, Danny heeft ze gefotografeerd en gepost op 5 juni 2015 om 17.17.uur en een jaar later Frankie dezelfde populatie gepost op 30 mei 2016 om 21.55 uur.
Carel Kreutz schrijft verder, dat hij in 2018 een bezoek heeft gebracht (net zoals ik) en dat de meeste exemplaren verdwenen waren. Wellicht door droogte, schrijft hij. En inderdaad, er was toen weinig meer te zien.

Mochten er misschien nog mensen zijn, die op zoek zouden willen gaan, uw kot verlaten en op zoek naar de verloren orchidee?

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2020, 09:44:45 door Gerrit Eijkelenboom »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #173 Gepost op: 17 juni 2020, 22:59:39 »
De raadsels omtrent de orchideeën langs de vaarttaluds houden mij nog telkens bezig. Er is mij nu wel iets meer duidelijk geworden nadat ik de lijvige boekwerken van Carel Kreutz: Orchideeën van de Benelux had aangeschaft en de passages las over de vaarttaluds langs het kanaal te Moens. De heer Kreutz noemt daar een bepaalde populatie Dactylorhiza incarnata var. latissima. Een zeer zeldzame variëteit, met "enkele honderden exemplaren" daar.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op dit forum en in deze thread en inderdaad, Danny heeft hem gefotografeerd en gepost op 5 juni 2015 om 17.17.uur en een jaar later Frankie dezelfde populatie gepost op 30 mei 2016 om 21.55 uur.
Carel Kreutz schrijft verder, dat hij in 2018 een bezoek heeft gebracht (net zoals ik) en dat de meeste exemplaren verdwenen waren. Wellicht door droogte, schrijft hij. En inderdaad, er was toen weinig meer te zien.

Mochten er misschien nog mensen zijn, die op zoek zouden willen gaan, uw kot verlaten en op zoek naar de verloren orchidee?

Gerrit

Deze populatie is er nog steeds Gerrit , maar geen honderden meer , misschien nog een goeie honderd exemplaren . Ik ben er enkele weken geleden nog geweest , verder op de talluds staan er toch nog altijd ook een grote populatie rietorchissen alhoewel de meeste klein zijn door de droogte . Die incarnata's groeien tegen , langs het kanaal . Ik heb wel opgemerkt dat er meerdere planten vertrappelt waren door nietsvermoedende vissers , wat jammer dat dit mogelijk is en dat die zeldzame orchideeën niet meer bescherming krijgen ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #174 Gepost op: 18 juni 2020, 09:42:03 »
Mooi dat ze er nog staan.

In het boek van Kreutz las ik dat de vaarttaluds en natuurgebieden in de omgeving worden onderhouden door Natuurpunt Zwevegem, een groep enthousiaste vrijwilligers, die oa maaien. Ze hebben een mooie website en een meldknop. Je zou dat kunnen melden van het vertrappen van de incarnata's.

Gerrit

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #175 Gepost op: 18 juni 2020, 22:26:43 »
Mooi dat ze er nog staan.

In het boek van Kreutz las ik dat de vaarttaluds en natuurgebieden in de omgeving worden onderhouden door Natuurpunt Zwevegem, een groep enthousiaste vrijwilligers, die oa maaien. Ze hebben een mooie website en een meldknop. Je zou dat kunnen melden van het vertrappen van de incarnata's.

Gerrit

Ik zal eens de website van natuurpunt Zwevegem bekijken , Gerrit
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #176 Gepost op: 28 mei 2021, 19:37:09 »
Gisteren eens gaan zien hoe het gesteld is met de populatie Dactylorhiza incarnata . Ik ben wel aangenaam verrast , toch wel vrij veel planten kunnen spotten ! De bloei is al over het hoogtepunt heen , sommige planten waren al bijna uitgebloeid , zie foto's ……

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #177 Gepost op: 28 mei 2021, 19:39:16 »
nog wat Dactylorhiza incarnata
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #178 Gepost op: 28 mei 2021, 19:48:14 »
De populatie Dactylorhiza praetermissa is daar vrij groot maar deze planten zijn nog even van bloei af , van sommigen planten zitten de bloemknoppen nog diep . Met de koude lente is alles dit jaar vrij laat …….


De populatie Orchis militaris is aan een opmars bezig , nog nooit zag ik daar zoveel planten . Toch wel tientallen planten die net in bloei staan .
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #179 Gepost op: 28 mei 2021, 21:24:12 »
Gisteren eens gaan zien hoe het gesteld is met de populatie Dactylorhiza incarnata . Ik ben wel aangenaam verrast , toch wel vrij veel planten kunnen spotten ! De bloei is al over het hoogtepunt heen , sommige planten waren al bijna uitgebloeid , zie foto's ……

Mooie grote planten van de vleeskleurige orchis.