Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding
Problemen met ongedierte in de tuin
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Mark Stolk op 11 maart 2024, 22:28:51 ---Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat een merel crocusbollen omhoog kan halen. Zijn het geen muizen? Die hebben bij mij de tulpenbollen ‘verwijderd’.
--- Einde van citaat ---
Ik volg Mark wel een beetje ...Ik kan haast ook niet geloven dat het een merel was . Die woelen wel als ze op zoek zijn naar wormen en pikken in de grond maar krokus bollen eruit halen ? Misschien per ongeluk , maar zoveel dan ? Vooral als er aan de bollen is gevreten zoals Frankie schrijft is dat moeilijk aan te nemen dat een merel zoiets doet .Die eten wormen ,insecten , bessen , fruit maar toch geen bollen denk ik dan . Een kauw is zeker wel tot zoiets in staat .Die ontzien weinig of niks . Hun bek is ook zoveel scherper en die kunnen met gemak een stuk uit zo een bol pikken . Die hun voedsel dat ze zoeken is ook veel uitgebreider .En die zijn de laatste tijd met echt heel veel .Het is niet de eerste keer dat die hier hele planten uit de grond halen ..Als het geen kauw was dan denk ik eerder ook in de richting van woelmuizen,veldmuizen of dergelijke ... Het is alleszins heel onprettig en meestal worden dan nog de meest dierbare genomen en laten ze bijvoorbeeld de algemene en makkelijke soorten ongemoeid .
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 maart 2024, 21:15:20 ---Het is dramatisch, Kris. Van bollen recuperen is helemaal geen sprake. Die zijn opgevreten. Ik vermoed toch een merel. Die beesten kunnen lelijk huishouden. Maar het wordt allemaal erg ontmoedigend. Een deel van die crocussen heb ik zelf opgekweekt uit zaad en je weet zelf ook wel dat daar best wat tijd over gaat. Neen, een geleidelijke afbouw van deze hobby dringt zich op.
--- Einde van citaat ---
Het is zonder meer een flinke tegenslag Frankie . Ik ben meer dan 40 jaar bezig met deze hobby en stel dan zelf vast dat ik meermaals van die tegenslagen heb gekend maar dat ik toch altijd heb terug gevochten ...In de jaren negentig van vorige eeuw werd mijn toenmalige cactusverzameling zo goed als volledig getroffen door wortelaaltjes . Alle planten die uitgeplant stonden in mijn tabletten waren aangetast , de ergste ziekte die je als cactusverzamelaar kunt krijgen .Er bestond een heel zwaar gif tegen in die tijd , zo zwaar dat ik het niet eens durfde te gebruiken + de kans dat niet alles weg zou zijn. Alle planten werden van de wortels ontdaan , alles ontsmet , en alle planten waaronder hele grote moesten terug aan de wortel zien te geraken Heeft me meer dan een jaar gekost en zowat de helft van de planten kwijt gespeeld. Toch is er nadien weer een hele mooie collectie opgebouwd , in pot weliswaar.
Ongeveer 15 jaar geleden een hele collectie Colchicum en Crocus kwijt gespeeld die in potten stonden ingegraven in een frame. De vorst (toen - 15 )na dagenlang vriezen in de potten geraakt en alles kwijt ....
Paardenstaart in een gedeelte van de rotstuin gekregen door kleigrond in de grond te mengen die van ergens anders kwam...Heeft me 3 tot 4 jaar gekost , iedere keer een 3 tot 4 keer per jaar alles aanstippen (borstel ) met een product (dat helaas niet meer te verkrijgen is )en ze waren op den duur weg.
Veenmollen gehad in de tuin die onder de rotstuin huisden en de wortels afbeten ...Dagen aan een stuk veenmollen vangen door zeepsop in de gangen te gieten bij valavond .
Een stuk van de serre ingestort bij een combinatie van hevige sneeuw en storm.
Om maar te zeggen dat er steeds wel wat op ons pad komt ....Dan hebben we het nog niet over de klimaatswijzigingen ...Maar bij ons zeggen ze dan : "en de boer , die ploegde voort " . Ondertussen leren wel dat we moeten zoeken naar een andere weg ...De weg van wat wel kan.
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2024, 09:44:55 ---Ik ben al van in december bezig met slakkenkorrel. Maar de slakken kweken sneller dan dat ze vernietigd worden. Ik wissel wel af van merk van korrel. Het zal ook wat droger moeten worden. Merels zijn sterke vogels, ik zie ook regelmatig planten die ze uitgetrokken hebben. Het voordeel van al de regen is dat je die planten meestal kan terugplaatsen omdat ze niet uitgedroogd zijn.
--- Einde van citaat ---
De slakken krijgen inderdaad de kans om zich bijna het hele jaar door te vermeerderen Herman.Het ontbreken van strengere en koudere winters is één van de oorzaken .Maar ook de terugval van bepaalde predatoren is een factor die dit in de hand werkt .Er zullen nog weinigen onder ons een egel in de tuin hebben vermoed ik ... De korrels kunnen we dus inderdaad niet helemaal weglaten ins ons geval . Ik had ook al eens vroeg wat gestrooid maar ze kwamen niet aan de korrel en wel aan de planten. Ik denk dat het een bus met korrels was die wat oud was , stond ergens uit het zicht in het tuinhuis . Daarna , nadat het kwaad al geschied was , een nieuwe gekocht en dat had wel effect.Schoteltjes met bier zijn ook enorm effectief ! Daar kun je er ook heel veel tegelijk mee vangen . Alleen zonde van het bier .
Herman Mylemans:
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 maart 2024, 12:26:39 ---
--- Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2024, 09:44:55 ---Ik ben al van in december bezig met slakkenkorrel. Maar de slakken kweken sneller dan dat ze vernietigd worden. Ik wissel wel af van merk van korrel. Het zal ook wat droger moeten worden. Merels zijn sterke vogels, ik zie ook regelmatig planten die ze uitgetrokken hebben. Het voordeel van al de regen is dat je die planten meestal kan terugplaatsen omdat ze niet uitgedroogd zijn.
--- Einde van citaat ---
De slakken krijgen inderdaad de kans om zich bijna het hele jaar door te vermeerderen Herman.Het ontbreken van strengere en koudere winters is één van de oorzaken .Maar ook de terugval van bepaalde predatoren is een factor die dit in de hand werkt .Er zullen nog weinigen onder ons een egel in de tuin hebben vermoed ik ... De korrels kunnen we dus inderdaad niet helemaal weglaten ins ons geval . Ik had ook al eens vroeg wat gestrooid maar ze kwamen niet aan de korrel en wel aan de planten. Ik denk dat het een bus met korrels was die wat oud was , stond ergens uit het zicht in het tuinhuis . Daarna , nadat het kwaad al geschied was , een nieuwe gekocht en dat had wel effect.Schoteltjes met bier zijn ook enorm effectief ! Daar kun je er ook heel veel tegelijk mee vangen . Alleen zonde van het bier .
--- Einde van citaat ---
Kris, dan zie je de slijmbanen zigzaggend door de tuin! ;D
Frankie Wulleman:
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 maart 2024, 12:01:00 ---
--- Citaat van: Mark Stolk op 11 maart 2024, 22:28:51 ---Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat een merel crocusbollen omhoog kan halen. Zijn het geen muizen? Die hebben bij mij de tulpenbollen ‘verwijderd’.
--- Einde van citaat ---
Ik volg Mark wel een beetje ...Ik kan haast ook niet geloven dat het een merel was . Die woelen wel als ze op zoek zijn naar wormen en pikken in de grond maar krokus bollen eruit halen ? Misschien per ongeluk , maar zoveel dan ? Vooral als er aan de bollen is gevreten zoals Frankie schrijft is dat moeilijk aan te nemen dat een merel zoiets doet .Die eten wormen ,insecten , bessen , fruit maar toch geen bollen denk ik dan . Een kauw is zeker wel tot zoiets in staat .Die ontzien weinig of niks . Hun bek is ook zoveel scherper en die kunnen met gemak een stuk uit zo een bol pikken . Die hun voedsel dat ze zoeken is ook veel uitgebreider .En die zijn de laatste tijd met echt heel veel .Het is niet de eerste keer dat die hier hele planten uit de grond halen ..Als het geen kauw was dan denk ik eerder ook in de richting van woelmuizen,veldmuizen of dergelijke ... Het is alleszins heel onprettig en meestal worden dan nog de meest dierbare genomen en laten ze bijvoorbeeld de algemene en makkelijke soorten ongemoeid .
--- Einde van citaat ---
Het klinkt ongeloofwaardig, maar ik zuig dit niet uit mijn duim. De gaten die gemaakt worden zijn ongeveer 4 à 5 cm doorsnede en 6 cm diep. De krokusbollen zijn in hun geheel verdwenen, terwijl het loof er nog bij ligt. Nu denk ik ook dat een merel dit niet kan, maar een Vlaamse gaai kan dit natuurlijk wel. Die zie ik hier regelmatig fourageren. Een kauw kan dat ook wel, maar die zag ik nog ooit in de tuin op de grond, dit in tegenstelling tot enkele Vlaamse gaaien wel. Woelmuizen e.d. zullen de bollen eerder vanonder aanvreten, via onderaardse gangen die hier in dit verhaal niet aanwezig zijn. De Vlaamse gaai is hier dus nu de hoofdverdachte.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie