Auteur Topic: Zieke Salix boydii  (gelezen 18936 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2014, 08:21:40 »
.
Hopelijk kan je de salix nog redden

Het boompje is al zo'n vier jaar geleden 'overleden', Lily-Anne. Amen.


Dat het rust in vrede ! Ik had niet gezien dat je bericht al 4 jaar oud was Frankie . Ging het afsterven van je Salix b. dan zo snel als je vreesde?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2014, 21:06:49 »
Het ging behoorlijk snel, Lily-Anne, ik kan het me niet juist meer herinneren, maar in geen tijd was het hele boompje aangetast.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2022, 12:13:05 »
Ik heb de vorige reacties over dit onderwerp nog eens doorgelezen en de Salix boydii die ik toen had, heeft het niet gehaald. Hoe gaat het met jullie Salix boydii?  Deze soort blijft mij toch boeien. Ik heb er dit jaar 2 gekocht: 1 in volle grond gezet ( die het vrij goed doet) en 1 kleinere die nog in pot staat. De kleine kreeg redelijk vroeg, een wat flauwe kleur en nadien licht bruine blaadjes die voortijdig afvielen. Er zijn nu wel nieuwe knopjes te zien, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Jullie ervaringen  zijn hartelijk welkom- al bedankt op voorhand!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2022, 20:46:49 »
Ik heb de vorige reacties over dit onderwerp nog eens doorgelezen en de Salix boydii die ik toen had, heeft het niet gehaald. Hoe gaat het met jullie Salix boydii?  Deze soort blijft mij toch boeien. Ik heb er dit jaar 2 gekocht: 1 in volle grond gezet ( die het vrij goed doet) en 1 kleinere die nog in pot staat. De kleine kreeg redelijk vroeg, een wat flauwe kleur en nadien licht bruine blaadjes die voortijdig afvielen. Er zijn nu wel nieuwe knopjes te zien, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Jullie ervaringen  zijn hartelijk welkom- al bedankt op voorhand!

Na het afsterven van mijn mooie exemplaar had ik nog verscheidene jongere exemplaren over die ik op diverse plekjes uitprobeerde. Ze hebben echter allemaal reeds het loodje gelegd. Ik heb er nu geen meer en denk zelfs niet dat ik er nog zal aanplanten. Blijkbaar is het geen soort voor mijn tuin, hoe mooi hij ook is. Ik ben wel wat benieuwd of er nog mensen zijn die deze in de tuin hebben?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2022, 06:32:16 »
Ik heb de vorige reacties over dit onderwerp nog eens doorgelezen en de Salix boydii die ik toen had, heeft het niet gehaald. Hoe gaat het met jullie Salix boydii?  Deze soort blijft mij toch boeien. Ik heb er dit jaar 2 gekocht: 1 in volle grond gezet ( die het vrij goed doet) en 1 kleinere die nog in pot staat. De kleine kreeg redelijk vroeg, een wat flauwe kleur en nadien licht bruine blaadjes die voortijdig afvielen. Er zijn nu wel nieuwe knopjes te zien, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Jullie ervaringen  zijn hartelijk welkom- al bedankt op voorhand!

Na het afsterven van mijn mooie exemplaar had ik nog verscheidene jongere exemplaren over die ik op diverse plekjes uitprobeerde. Ze hebben echter allemaal reeds het loodje gelegd. Ik heb er nu geen meer en denk zelfs niet dat ik er nog zal aanplanten. Blijkbaar is het geen soort voor mijn tuin, hoe mooi hij ook is. Ik ben wel wat benieuwd of er nog mensen zijn die deze in de tuin hebben?
Ik heb nog twee kleinere exemplaren die het voorlopig goed doen.
Ik heb vroeger ook nog bij grotere exemplaren moeten vaststellen dat er plots hele stukken gaan afsterven en opdrogen. Geen idee wat dit veroorzaakt.
Het is wel een feit dat deze soort van nature in koele gebieden groeit waar de lucht nooit echt droog wordt.
Als hier het probleem ligt zal het steeds moeilijker worden om deze salix door onze zomers te loodsen.
Torhout, West-Vlaanderen

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2022, 08:56:19 »
Het is geen goed idee om opnieuw op dezelfde plaats of in dezelfde omgeving een Salix te planten want de bacterie zit nog jaren in de grond.