Auteur Topic: Het slakkenprobleem  (gelezen 44832 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Het slakkenprobleem
« Gepost op: 31 juli 2011, 12:46:16 »
Er komen weleens mensen in mijn tuin en steevast hoor ik: Wat een werk en hoe hou je het onkruidvrij. Nou onkruid is het probleem niet, dat is idd met veel werk op te lossen. Slakken is probleem nummer 1. En ik denk voor veel tuinliefhebbers.
Als je op het internet in het Nederlands zoekt, krijg je alleen goedbedoelde maar naieve suggesties als: doorgeknipte pet-fles ingraven gevuld met bier, of koperdraad om een bloempot.
In het Engels googelen levert meer op. Zo bestaat er een 'slugfence' van roestvrij blik, een elektronische afweer en een biologisch bestrijdingsmiddel door nemathoden oid. Allemaal producten die je in Engeland of de USA moet bestellen.
Nu mijn vraag hier op het forum. Wie heeft hier ervaring mee, of wie heeft er positieve of negatieve verhalen over gehoord

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2011, 20:31:50 »
Gerrit,

ik weet (niet uit eigen ervaring) dat de nematoden zeker heel goed werken. Maar ik geloof dat je deze "vers" moet toepassen (maw, je kan geen voorraadje houden) en ze werken maar een week of drie. Het is ook nogal kostelijk, dacht ik.

Ik gebruik altijd Escar-Go korrels van Ecostyle, deze pas ik wekelijks toe vanaf maart tot juni. Ik krijg ze er wel niet allemaal mee dood maar ik merk wel een gevoelige daling in de slakkenpopulatie in de tuin. Onze plaatselijke merels en vooral lijsters doen ook wel hun best.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2011, 19:34:33 »
Als je op het internet in het Nederlands zoekt, krijg je alleen goedbedoelde maar naieve suggesties als: doorgeknipte pet-fles ingraven gevuld met bier,

Het bier werkt wel maar is een dure oplossing aangezien dit het best werkt met trapistenbieren ed...
Het valt ook tegen welke hoeveelheid bier je dan wel niet moet uitgieten... Het blijft ook erg tegennatuurlijk voor een Belg om ons lekkere bier aan de slakken te geven en zelf maar toe te zien.
Dus zelf gebruik ook maar het blauwe spul dat Wim hier al aanhaalde...

We krijgen nu opnieuw een enorme piek van slakken te verwerken heb ik de indruk .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2011, 20:41:49 »
Als je op het internet in het Nederlands zoekt, krijg je alleen goedbedoelde maar naieve suggesties als: doorgeknipte pet-fles ingraven gevuld met bier,

Het blijft ook erg tegennatuurlijk voor een Belg om ons lekkere bier aan de slakken te geven.

Ook is het tegennatuurlijk voor een Hollander om dat durebier te verspillen aan slakken. ;D
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2011, 20:45:32 door Gerrit Eijkelenboom »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2011, 20:57:44 »
ik zag onlangs op televisie dat iemand met een hosta tuin , op volgende manier de slakken aanpakt :
In het voorjaar strooit hij in heel zijn tuin  milieuvriendelijke  slakkenkorrels, zodat de eerste generatie slakken geen
eitjes kunnen leggen en na een tijd gaat hij over tot het besproeien met een look aftreksel dat hij zelf maakte
( een recept daarvoor zal je wel kunnen vinden op het internet denk ik ) Dit herhaalt hij een aantal keren tijdens
het seizoen . Dit aftreksel zorgt ervoor dat de mogelijke slakken gaan lopen .
Zijn hosta's zagen er perfect uit zonder 1 gaatje
Ik zou zeggen , proberen kan geen kwaad
succes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2011, 21:23:47 »
ik zag onlangs op televisie dat iemand met een hosta tuin , op volgende manier de slakken aanpakt :
In het voorjaar strooit hij in heel zijn tuin  milieuvriendelijke  slakkenkorrels, zodat de eerste generatie slakken geen
eitjes kunnen leggen en na een tijd gaat hij over tot het besproeien met een look aftreksel dat hij zelf maakte
( een recept daarvoor zal je wel kunnen vinden op het internet denk ik ) Dit herhaalt hij een aantal keren tijdens
het seizoen . Dit aftreksel zorgt ervoor dat de mogelijke slakken gaan lopen .
Zijn hosta's zagen er perfect uit zonder 1 gaatje
Ik zou zeggen , proberen kan geen kwaad
succes
Lily-Anne



Hmmm,

Gardener's World-kijker??  ;) Heb het daar ook gezien. Ik heb nog nooit het trukje met het lookaftreksel geprobeert...misschien volgend jaar eens proberen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2011, 23:02:19 »


[/quote][quote author=Wim Boens

Hmmm,

Gardener's World-kijker??  ;) Heb het daar ook gezien. Ik heb nog nooit het trukje met het lookaftreksel geprobeert...misschien volgend jaar eens proberen
[/quote]



ja Wim, ik ben een vaste kijker ( al jaren ) en laat het steeds opnemen zodat ik het zeker niet mis
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2011, 11:44:09 »
Het was hier vanmorgen bijzonder warm en héél vochtig.  Het vocht sloeg als het ware uit de grond die uiteraard wel meer dan verzadigd is van de vele regen van de afgelopen weken.
Toen ik even in de tuin rondkeek zag ik plots een huisjesslak  >:(, dan nog één, dan nog één  :o - ik besloot een controlerondje te maken doorheen de tuin....

Dit is de oogst !
Zoals je ziet probeerde er nog eentje te ontsnappen... ik kan u verzekeren dat die poging niet geslaagd is...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2011, 14:03:59 »
Escargots op het menu vanavond ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2011, 14:21:00 »
Escargots bourguignons...  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2011, 22:51:51 »
Escargots bourguignons...  ::)

Kan er ook nog bezorgen die al "gepeld" zijn , kost minder tijd om ze te verorberen. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2012, 23:16:47 »
Hebben jullie er ook weer zoveel last van ? Hier zijn ze alleszins weer talrijk aanwezig ...
Deze is op zijn "duizendste gemak" een Iris-bloem aan het oppeuzelen .... -3)( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2012, 23:31:46 »
Hier zijn er al een flink aantal gesneuveld Kris !! (en dan bedoel ik niet Iris bloemen...  ;D)-12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2012, 09:34:22 »
Jaren geleden was metaldehyde ook in vloeibare vorm te koop in G-B.Is dat nog toegelaten?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2013, 22:13:36 »
Het is bij ons in Nederland de afgelopen week slakkenweer geweest. Dus het was weer 'feest'.

Ik kocht alijd Escargo, vanwege het milieu he. Opdat de merels en lijsters geen slakken met korrels in de maag zouden opeten. Maar ik kreeg het vage vermoeden dat het een reclamestunt was. Ik zag nooit dode slakken (dat was ook de bedoeling he, zodat de lijsters in leven zouden blijven of de jonge mereltjes in d'r lui nestjes)
Dus ik dacht dit jaar maar eens wat minder aan het milieu en meer aan mijn Campunula's Physoplexis en nog heel veel meer rotsplanten te denken. Dus de gruwelijke blauwe korrels van Bayer gekocht. Grote hopen tussen de Cypen en de Campanula's gestrooid. Het zag er blauw. Eerst dacht ik nog bij de eerste slakken, o die zijn zeker bedwelmd, maar nog in leven. Een paar dagen later gewoon slakken op de bladeren van de Cypripedium. Die moesten nog veel moeite doen hoor om over die korrels heen te klimmen. Toen dacht ik aan een onsympathieke test. (oke, onsympathiek, maar voor de goede zaak.) Een slak in een gesloten yoghurtbeker met alleen slakkenkorrels. En..... wat denk je? Het beest is na 5 dagen nog in leven. Niet 'alive and kicking' maar toch.

Worden wij collectief bedon.......of mag het gewoon niet meer van onze weldoener de EU? Zijn de werkzame stoffen niet meer schadelijk voor het milieu, maar dus ook niet meer werkzaam???

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?