Auteur Topic: Bloei mei - juni 2020  (gelezen 36841 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #300 Gepost op: 28 juni 2020, 23:16:33 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.



Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.

Zeker de moeite Frankie.  Mijn exemplaar is vorige zomer slachtoffer geworden van de opeenvolgende hittegolven...  --13

Zijn herkomst is nochtans Turkije dacht ik? Die zou wel wat warmte en zon gewend moeten zijn, denk je dan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #301 Gepost op: 28 juni 2020, 23:16:48 »
foto is minder mooi maar de plant is mooier Deze campanula pulloides staat in bloei.
in de nieuwe tuin hoop nog vaak in bloei te zien --11

Zeker niet laten uitdrogen Bert, die houdt van (veel) vocht.

Is dat zo, Luc? Ik ben die ooit verloren. Misschien was dat de reden....?

Dat zou best kunnen Frankie.  Dat staat al in de AGS encyclopedie vermeld uit de jaren 90 en dit is een zinsnede uit Wikipedia :
Voor haar standplaats geeft deze kalkminnende plant de voorkeur aan vochtige rotsenpartijen, de voet van rotshellingen, bij bronnen, op hoogten van 1500-2200 m. De soort komt van nature voor in Oostenrijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #302 Gepost op: 28 juni 2020, 23:20:10 »
@ Frankie :

De C. waldsteiniana is zoals ik schreef veel te groot geworden voor zijn trogje - ik probeer al een paar jaar niet te vergeten  ((--11 om hem er uit te halen en te scheuren..... dus daar moeten wel wat stukjes uit voort komen.
Ik zal dat dit najaar zeker doen want persoonlijk vind ik het een topplant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #303 Gepost op: 28 juni 2020, 23:25:13 »
@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #304 Gepost op: 28 juni 2020, 23:25:24 »
@ Frankie :

De C. waldsteiniana is zoals ik schreef veel te groot geworden voor zijn trogje - ik probeer al een paar jaar niet te vergeten  ((--11 om hem er uit te halen en te scheuren..... dus daar moeten wel wat stukjes uit voort komen.
Ik zal dat dit najaar zeker doen want persoonlijk vind ik het een topplant.

 ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #305 Gepost op: 28 juni 2020, 23:30:10 »
@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?

Als je de plant niet in zijn natuurlijk habitat hebt kunnen waarnemen, is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien heeft hij wel een vochthoudende ondergrond nodig? In de natuur zou hij op een hoogte voorkomen van ca 1000-2000 m. Het is best mogelijk dat een volledig uitdrogende bodem funest kan zijn? Met dit in het achterhoofd zal ik mijn exemplaar niet te droog houden. In zijn boek raadt G. Nicholls echter wel aan om ze te beschermen tegen overmatig wintervocht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #306 Gepost op: 28 juni 2020, 23:46:56 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.

Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mij helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?

Speciaal en zeker niet onaardig Mark !  Hopelijk helpt het 'woordje' uitleg van onze Herman je verder !!  ;)

Ik heb ook een grotere gentiaan in bloei : Gentiana olivieri zegt het etiket.  Bloeit op een 30 cm hoge stengel en heeft lancetvormig blad.
De foto's zijn niet de beste...  ))2 de harde wind en de al even hard schijnende zon maakten het niet gemakkelijk.
Luc, ik denk niet dat dat Gentiana olivieri is. Het is wel moeilijk te zeggen wat het wel is.
http://www.gentians.be/index.php?page=plant_portraits&pic=99
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #307 Gepost op: 29 juni 2020, 19:36:13 »
Hoog tijd om hier nog eens een bijdrage te posten .
Vermits mijn Lysimachia's momenteel bloeien enkele foto's.
Eerst de grootste met Lysimachia punctata, die als vaste plant vlug een border opvult en zelfs wat te gretig uitbreiding neemt. Ik heb ze dan ook in de rizoombegrenzer van de naburige Ailanthus geplant.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #308 Gepost op: 29 juni 2020, 19:38:45 »
Een stuk kleiner, veel minder bekend en heel wat trager groeiend deze Lysimachia paradiformis var. stenophylla.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #309 Gepost op: 29 juni 2020, 19:40:58 »
Nog wat kleiner, en mijn persoonlijke favoriet: Lysimachia cristinae 'Zixin'. Bodembedekkend, maar met lange losse ranken.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #310 Gepost op: 29 juni 2020, 19:41:53 »
nog een 3 tal
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #311 Gepost op: 29 juni 2020, 19:43:33 »
Nog kleiner met de meest bekende en beste bodembedekker: Lysimachia nummularia, de groene vorm
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #312 Gepost op: 29 juni 2020, 19:45:04 »
Er is ook een gele vorm van, wat wel wat minder contrast geeft tijdens de bloei, maar fleurt een donker hoekje wel beter op dan de groene vorm. Lysimachia nummularia 'aurea'
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #313 Gepost op: 29 juni 2020, 19:46:20 »
Campanula myrtifolia blijft dan weer zeer bescheiden met zijn mini bloempjes, maar is erg de moeite.

Heel mooi Frankie, interessant die variatie in bloemen bij genus campanula, van diepe lange minikelkjes tot plompe grote bellen.
Met vriendelijke groet

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #314 Gepost op: 29 juni 2020, 19:55:56 »
En het kan nog kleiner met deze onooglijke Lysimachia japonica var. minutissima. Een slakkenhuis dient om de grootte in te schatten. Deze groene bodembedekker groeit bijna niet aan. En de bloempjes met je met een vergrootglas gaan zoeken. Maar voor wie om plaats verlegen zit de beste keuze onder de Lysimachia's.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen