Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302985 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1425 Gepost op: 8 oktober 2020, 20:57:35 »
Over Crocus mathewii is er ook nogal wat te vertellen , er zijn verschillende (al dan niet echte) vormen in omloop en ook verschillende cv's of selecties . Mijn ervaring is dat er veel tegenstrijdige cultuureisen zijn tussen de verschillende vormen (cv's ) . Zo is het wel heel moeilijk om deze bijzondere krokussen in leven te houden en te vermeerderen . Hier in mijn bollenbed heb ik de gewone C.mathewii (sinds 2016) en de cv. 'Pink Princess' (sinds 2018) staan . Raar maar waar , maar deze krokussen gedijen hier in de drogere deel van de bedjes vrij dicht tegen de gevel . Alle andere vormen en cv's gedijen hier helemaal niet en zijn na één seizoen al verdwenen . Sommige vormen van mathewii ( of bollen die aangeboden worden onder deze naam) hebben ook ander bloed in zich en hebben ook andere cultuureisen . Ik ben nog volop bezig met nieuwe experimenten om nog meer duidelijk te krijgen in deze bijzondere krokussen .

Deze zomer heb ik deze bollen herplant voor het eerst en beide soorten waren wat vermeerderd . De cv. 'Pink Princess' is duidelijk de betere groeier . Beide planten bloeien naakt en het loof komt pas tevoorschijn wanneer de bloemen verwelkt zijn . Bij andere cv's of vormen komt het loof tijdens de bloei of al voor de bloei tevoorschijn .

Op foto 1 zie je een eerste bloem op Crocus mathewii  (foto vandaag genomen bij grijs weer) , het is afwachten of de andere bollen ook al zullen bloeien ?

Op foto 2 en 3 zie je de cv. 'Pink Princess' ( foto gisteren genomen met wat beter weer) , ook is het afwachten of er nog meer bloemen gaan komen ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1426 Gepost op: 8 oktober 2020, 21:10:46 »
Deze Crocus mathewii HKEP 9291 is een nieuwkomer en probeer ik uit op 2 totaal verschillende plaatsen , één hier in hetzelfde bollenbedje als deze hierboven en één een stuk verder van gevel in een bedje op grondniveau , dus een stuk dieper ingeplant waar het ook een stuk vochtiger is . De toekomst moet uitwijzen wat de beste standplaats is . De bol die het meest vochtig staat bloeit hier het eerst . Het valt ook op dat het loof al aan het ontwikkelen is wanneer de bloei begint ……
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1427 Gepost op: 8 oktober 2020, 21:15:35 »
Ook deze Crocus goulimyi is één van de weinige krokussen die het hier goed doet in dit drogere deel van de bollenbedjes . Maar doet het ook gewoon in de tuin . Deze species zijn dus niet zo kieskeurig en vermeerderen vrij goed
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1428 Gepost op: 10 oktober 2020, 18:02:28 »
Een eerste open bloem op Crocus mathewii , een heel bijzondere herfstbloeier maar heel moeilijk om te kweken . De cv's zijn iets minder moeilijk ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1429 Gepost op: 10 oktober 2020, 18:04:26 »
Sternbergia sicula hymettus Mnt. Greece met heel grote open bloem
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1430 Gepost op: 10 oktober 2020, 18:09:47 »
Twee vormen van Crocus pumilus , deze zijn er vroeg bij dit jaar …….. . Ze staan in het lager gelegen gedeelte en hebben iets meer vocht nodig

op foto 3 zie je op de achtergrond de eerder al getoonde Colchicum pusillum
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 18:11:50 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1431 Gepost op: 12 oktober 2020, 17:13:22 »
Het bollenbed blijft boordevol leven en blijft interesse wekken Danny !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1432 Gepost op: 12 oktober 2020, 17:55:51 »
Het bollenbed blijft boordevol leven en blijft interesse wekken Danny !  ((3

Het is een "never ending story" Luc  -2(  ((--11

Nog enkele beelden van de dag …….

Crocus goulimyi in volle bloei …..

Deze vorm van Crocus pumilus komt al goed op gang ….
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1433 Gepost op: 12 oktober 2020, 18:21:42 »
Een heel vroege Crocus laevigatus begint er ook al aan …….een van mijn favorieten …….

De verzameling laevigatus is hier de laatste jaren groter geworden omdat ik ze zo dankbaar vind …..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1434 Gepost op: 15 oktober 2020, 19:38:27 »
De nieuwkomer Crocus mathewii HKEP 9291 bloeit nu ook hier in het droogste en warmste gedeelte van de bollenbedjes . Wat eerder toonde ik al de tweede bol die geplant staat in een lager gelegen (vochtiger) deel . Het is spannend afwachten hoe de bollen het zullen doen de komende jaren …….
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1435 Gepost op: 16 oktober 2020, 12:50:26 »
Een heel vroege Crocus laevigatus begint er ook al aan …….een van mijn favorieten …….

De verzameling laevigatus is hier de laatste jaren groter geworden omdat ik ze zo dankbaar vind …..


Wie kan hier niet van houden hé Danny, mooi getekend, mooi gekleurd en fantastisch geurend.
Sorry dat ik even je thread kaap  ((--11 maar ze kunnen ook heel verschillend zijn en bijzonder moeilijk te onderscheiden van b.v. C. boryi.
Onderstaande vorm dook op in een zaaipot van C. boryi en het was pas na goed bestuderen en overleg dat ik mocht concluderen dat het om C. laevigatus ging.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1436 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:50:44 »
Een heel vroege Crocus laevigatus begint er ook al aan …….een van mijn favorieten …….

De verzameling laevigatus is hier de laatste jaren groter geworden omdat ik ze zo dankbaar vind …..


Wie kan hier niet van houden hé Danny, mooi getekend, mooi gekleurd en fantastisch geurend.
Sorry dat ik even je thread kaap  ((--11 maar ze kunnen ook heel verschillend zijn en bijzonder moeilijk te onderscheiden van b.v. C. boryi.
Onderstaande vorm dook op in een zaaipot van C. boryi en het was pas na goed bestuderen en overleg dat ik mocht concluderen dat het om C. laevigatus ging.

Leuk dat je dit even onder de aandacht brengt Luc . De crocus boryi hier in mijn verzameling is hier duidelijk verschillend op alle gebied t.o.v. alle Crocus laevigatus hier in mijn verzameling . Het grootste verschil is de bloeitijd . Maar natuurlijk zijn er afwijkende vormen en ik kan me zeker wel inbeelden wanneer je de natuur in trekt je soms niet weet wat je ziet . Beide species hebben een groot verspreidingsgebied met verschillende bloeitijden en laevigatus is een zeer variabele species zodanig dat een witte laevigatus als twee druppels water lijkt op boryi . Leuk om zo'n vorm in de verzameling te hebben Luc , heel mooie krokus !  ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1437 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:58:22 »
Deze plant onder de naam Sternbergia greuteriana ? ( al eerder getoond ) bloeit hier nog altijd rustig verder …… over de naam heb ik mijn twijfels maar ik moet wel zeggen dat dit voorlopig de mooiste en best bloeiende Sternbergia is hier in mijn verzameling ……...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1438 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:05:03 »
De eerste bloemen van Crocus cartwrightianus 'Marcel' komen terug in bloei . Staat hier al sinds 2014 in het droogste gedeelte
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1439 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:23:58 »
Een ontluikende bloem  Crocus pumilus …….

Mijn ervaring met Crocus pumilus is dat ze een meer vochtige standplaats nodig hebben dan je zou denken . Mijn eerste pumilus was al na 1 jaar verloren gegaan onder de vroegere omstandigheden hier . Crocus laevigatus had dan wel deze omstandigheden goed doorstaan . Maar toch kan laevigatus ook een stuk vochtigere omstandigheden aan . Laevigatus is dus minder kieskeurig dan pumilus en kan zowel heel droge omstandigheden als meer vochtige standplaatsen overleven .
Ondertussen heb ik nu enkele verschillende vormen pumilus die het al enkele jaren goed doen in het lager gelegen deel van de bollenbedjes ……..
Ieper , West-Vlaanderen