Auteur Topic: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)  (gelezen 14886 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #105 Gepost op: 27 november 2017, 14:38:27 »
Iris unguicularis 'Peloponnese Snow' met één bloem kan je niet echt rendabel noemen. Nog iemand met dit eerder teleurstellend resultaat?

Toch wel een heel mooie kleur Frankie.  Met I. unguicularis heb ik hier in het verleden ook wel minder goede "bloei"ervaringen gehad.
Een warme, zonnige en droge plaats lees ik vaak hierover, maar dat hielp hier alvast niet.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #106 Gepost op: 27 november 2017, 23:04:52 »
Iris unguicularis 'Peloponnese Snow' met één bloem kan je niet echt rendabel noemen. Nog iemand met dit eerder teleurstellend resultaat?

Toch wel een heel mooie kleur Frankie.  Met I. unguicularis heb ik hier in het verleden ook wel minder goede "bloei"ervaringen gehad.
Een warme, zonnige en droge plaats lees ik vaak hierover, maar dat hielp hier alvast niet.

Prachtige bloem, Luc, zonder meer. De plant staat op het hoogste gedeelte van de rotstuin in de volle zon. Blijkbaar is dit toch niet voldoende voor een goede bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #107 Gepost op: 28 november 2017, 22:12:19 »
Iris unguicularis 'Peloponnese Snow' met één bloem kan je niet echt rendabel noemen. Nog iemand met dit eerder teleurstellend resultaat?

Ik denk op een heel warme en heel droge plek dat dit wel goed gaat Frankie ......toch mijn ervaring .....Bij mij gaf hij altijd veel bloemen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #108 Gepost op: 30 november 2017, 08:35:34 »
Iris unguicularis 'Peloponnese Snow' met één bloem kan je niet echt rendabel noemen. Nog iemand met dit eerder teleurstellend resultaat?

Toch wel een heel mooie kleur Frankie.  Met I. unguicularis heb ik hier in het verleden ook wel minder goede "bloei"ervaringen gehad.
Een warme, zonnige en droge plaats lees ik vaak hierover, maar dat hielp hier alvast niet.

Prachtige bloem, Luc, zonder meer. De plant staat op het hoogste gedeelte van de rotstuin in de volle zon. Blijkbaar is dit toch niet voldoende voor een goede bloei.

Te vroeg, Frankie, dit zijn pas de eerste voorzichtige bloemen....En idd zo warm en droog mogelijk zonder echt volledig kurkdroog te staan.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #109 Gepost op: 30 november 2017, 23:14:06 »
Ja Wim en Kris, hij staat nochtans op een droge, zonnige plaats in de rotstuin. In het voorjaar kon ik ook slechts één bloem aanschouwen. De plant groeit heel goed aan, maar bloeien da's precies iets anders. Toch nog eens een andere standplaats uitproberen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #110 Gepost op: 1 december 2017, 08:04:19 »
Ja Wim en Kris, hij staat nochtans op een droge, zonnige plaats in de rotstuin. In het voorjaar kon ik ook slechts één bloem aanschouwen. De plant groeit heel goed aan, maar bloeien da's precies iets anders. Toch nog eens een andere standplaats uitproberen?

Doen, de meest bloeirijke groep die ik ooit zag (met meer dan 50 bloemen) was in Wallonië in een privétuin. Hij stond onder een afdak tegen haar veranda, heel droog en extreem gedraineerd en hij kreeg elk jaar één keer wat bemesting.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #111 Gepost op: 1 december 2017, 22:00:17 »
Ja Wim en Kris, hij staat nochtans op een droge, zonnige plaats in de rotstuin. In het voorjaar kon ik ook slechts één bloem aanschouwen. De plant groeit heel goed aan, maar bloeien da's precies iets anders. Toch nog eens een andere standplaats uitproberen?

Doen, de meest bloeirijke groep die ik ooit zag (met meer dan 50 bloemen) was in Wallonië in een privétuin. Hij stond onder een afdak tegen haar veranda, heel droog en extreem gedraineerd en hij kreeg elk jaar één keer wat bemesting.

5O bloemen ??? Het is dus mogelijk om een rijkbloeiende pol te hebben. Een uitdaging....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #112 Gepost op: 2 december 2017, 08:05:36 »
5O bloemen ??? Het is dus mogelijk om een rijkbloeiende pol te hebben. Een uitdaging....

Ja het was twintig jaar geleden, op een lezing van Guy Gusman... ik was nog een broekie en ik was sterk onder de indruk van zowel de lezinggever als van die extreem bloeiende pol Iris unguicularis, ik had die toen namelijk net zelf ook geprobeerd en ze dood gekregen na één jaar ::) ::)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #113 Gepost op: 2 december 2017, 21:09:34 »
Ja Wim en Kris, hij staat nochtans op een droge, zonnige plaats in de rotstuin. In het voorjaar kon ik ook slechts één bloem aanschouwen. De plant groeit heel goed aan, maar bloeien da's precies iets anders. Toch nog eens een andere standplaats uitproberen?

Hij gaf wel redelijk wat bloemen Frankie maar het nadeel is dat de plant - onder mijn omstandigheden althans- zowel bloeide in de herfst (late winter ) als in de lente. De eerste bloemen kwamen nog voor de jaarwisseling gewoonlijk maar dan werd het te bar en slecht en dan moest hij opnieuw beginnen in de lente . Hij kon niet echt doorzetten onder deze omstandigheden ....Ik denk dat dit zeker in het nadeel spreekt . Kost ook energie denk ik en dan zo 2 periodes ....     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #114 Gepost op: 2 december 2017, 21:10:54 »
5O bloemen ??? Het is dus mogelijk om een rijkbloeiende pol te hebben. Een uitdaging....

Zo gek heb ik het ook nooit gehad hoor ....een zestal bloemen in een keer was wel het geval ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #115 Gepost op: 2 december 2017, 21:35:21 »
Ja Wim en Kris, hij staat nochtans op een droge, zonnige plaats in de rotstuin. In het voorjaar kon ik ook slechts één bloem aanschouwen. De plant groeit heel goed aan, maar bloeien da's precies iets anders. Toch nog eens een andere standplaats uitproberen?

Hij gaf wel redelijk wat bloemen Frankie maar het nadeel is dat de plant - onder mijn omstandigheden althans- zowel bloeide in de herfst (late winter ) als in de lente. De eerste bloemen kwamen nog voor de jaarwisseling gewoonlijk maar dan werd het te bar en slecht en dan moest hij opnieuw beginnen in de lente . Hij kon niet echt doorzetten onder deze omstandigheden ....Ik denk dat dit zeker in het nadeel spreekt . Kost ook energie denk ik en dan zo 2 periodes ....     

misschien de bloemstelen tijdig uitknippen in de winter .....dan heeft de plant meer energie in het voorjaar ......?
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #116 Gepost op: 2 december 2017, 21:39:04 »
Zo gek heb ik het ook nooit gehad hoor ....een zestal bloemen in een keer was wel het geval ....

Ja, dat was ook de enige keer dat ik ze zo zag, het was dan ook in de tuin van een "grande Dame de jardins"...Ik herinner me heel goed dat ik haar vroeg wat die immens bloeiende paarse vlek vlakbij het raam was....pas toen je dichterbij ging kijken zag je de individuele bloemen, net zoals in een boeket.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2017, 21:42:19 door Wim Boens »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2017 (overige: niet Juno of Onco)
« Reactie #117 Gepost op: 2 december 2017, 22:40:04 »
Dan maak ik mij ook de bedenking dat we dit jaar één van de droogste jaren hebben gehad, ooit! Zelfs het begin van dit jaar was al veel droger dan anders, dus zouden de omstandigheden ideaal moeten geweest zijn. Of zouden we de plant moeten behandelen zoals zoveel bollen en knollen: met een langere, bijna volledig droge 'overzomeringsperiode' ? En pas beginnen water geven op het einde van het najaar of begin van de winter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen