Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651490 keer)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1410 Gepost op: 22 juni 2013, 22:07:22 »
Aethionema's zijn in het algemeen blikvangers Luc, alleen zijn sommige soorten nogal royaal met zaailingen.
Ik heb hier een soort onder de naam Aethionema subulata, een werkelijks schitterende plant met uitbundige vrij donker rose bloei maar zaait zich behoorlijk uit.
Op zich geen groot probleem alleen wat extra wied werk.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1411 Gepost op: 23 juni 2013, 14:54:34 »
Een dikke plant Frankie, die moet al wel wat jaartjes oud zijn.

Slechts zo'n jaartje of vier, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1412 Gepost op: 23 juni 2013, 17:47:23 »
Saxifraga cochlearis 'minor'.
Heb 'm hier ook staan, maar die heeft maar 1 bloemsteel.
Wel een mooi kussentje.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1413 Gepost op: 25 juni 2013, 21:31:57 »
Penstemon hirsutus var pygmaeus en de alba vorm.

Niet zo bijzonder, ook geen speciaal mooie plant, maar ze doen het beide in de tufsteen. En dat vind ik het vermelden waard.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1414 Gepost op: 25 juni 2013, 21:43:52 »
Veel later dan andere jaren (en zeker ook minder uitbundig ...) ......Physoplexis comosa ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1415 Gepost op: 25 juni 2013, 22:01:30 »
Wat is jouw ervaring Kris, met Physoplexis op tuf.
Ik heb een plant op de tuf staan en die heeft een maand geleden in de kas gebloeid met zegge en schrijve 1 bloem. Op de hele rozet kwam slechts 1 klauwtje. De rest verschrompelde. De plant was ook niet gezond. Dof blad. Dat is bij Physoplexis een slecht teken. Ik ben daarna de plant gaan 'voeren'. Met Osmocote korrels en de plant herstelt nu. Hij heeft te weinig voeding gehad. Het is geen hongerplantje.

Ik vind jouw bovenste plant er gezond uit zien, die bloeit ook, de andere zijn wat dof en slap.
Is Physoplexis wel geschikt voor de tufsteen?

De plant die ik toonde zojuist, staat in een trog en wordt goed verzorgd. Lekker mengseltje, Miracle grow, Osmocote, met mate. In een steen kun je niks doen he. Je plant hem in een steen en verder laat je het maar.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1416 Gepost op: 25 juni 2013, 22:19:14 »
Ik vind jouw bovenste plant er gezond uit zien, die bloeit ook, de andere zijn wat dof en slap.
Is Physoplexis wel geschikt voor de tufsteen?

Eerst en vooral even het volgende Gerrit : de rechtse plant is een andere vorm met behaard blad en de bladeren zijn idd een pak doffer dan de gewone vorm .... Maar dat is in het geval van deze vorm normaal .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1417 Gepost op: 25 juni 2013, 22:24:09 »
Wat is jouw ervaring Kris, met Physoplexis op tuf.
Ik heb een plant op de tuf staan en die heeft een maand geleden in de kas gebloeid met zegge en schrijve 1 bloem. Op de hele rozet kwam slechts 1 klauwtje. De rest verschrompelde. De plant was ook niet gezond. Dof blad. Dat is bij Physoplexis een slecht teken. Ik ben daarna de plant gaan 'voeren'. Met Osmocote korrels en de plant herstelt nu. Hij heeft te weinig voeding gehad. Het is geen hongerplantje.

Ik vind jouw bovenste plant er gezond uit zien, die bloeit ook, de andere zijn wat dof en slap.
Is Physoplexis wel geschikt voor de tufsteen?

De plant die ik toonde zojuist, staat in een trog en wordt goed verzorgd. Lekker mengseltje, Miracle grow, Osmocote, met mate. In een steen kun je niks doen he. Je plant hem in een steen en verder laat je het maar.

Ik heb er ook ééntje op de tuf gehad, maar dat was geen al te groot succes. De plant heeft er zo'n drietal seizoenen op gestaan en bloeide iedere keer met één of twee bloemen. De plant stond wel behoorlijk droog, ik denk als je hem succesvol op tuf wilt kweken dat de steen behoorlijk vochtig moet zijn. Ik wil het alleszins nog een keer proberen op een tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1418 Gepost op: 25 juni 2013, 22:26:38 »
Wat is jouw ervaring Kris, met Physoplexis op tuf.
Ik heb een plant op de tuf staan en die heeft een maand geleden in de kas gebloeid met zegge en schrijve 1 bloem. Op de hele rozet kwam slechts 1 klauwtje. De rest verschrompelde. De plant was ook niet gezond. Dof blad. Dat is bij Physoplexis een slecht teken. Ik ben daarna de plant gaan 'voeren'. Met Osmocote korrels en de plant herstelt nu. Hij heeft te weinig voeding gehad. Het is geen hongerplantje.

Ik vind jouw bovenste plant er gezond uit zien, die bloeit ook, de andere zijn wat dof en slap.
Is Physoplexis wel geschikt voor de tufsteen?

De plant die ik toonde zojuist, staat in een trog en wordt goed verzorgd. Lekker mengseltje, Miracle grow, Osmocote, met mate. In een steen kun je niks doen he. Je plant hem in een steen en verder laat je het maar.
Mijn ervaring met de Physoplexis is dat hij het prima doet in de tuf (zie ook foto 1402)krijgt geen aparte voeding , dek niet af in de winter.De plant staat er al jaren.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2013, 22:28:40 door Theo Stronks »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1419 Gepost op: 25 juni 2013, 22:27:48 »
Wat is jouw ervaring Kris, met Physoplexis op tuf.
Is Physoplexis wel geschikt voor de tufsteen?

Ik ben nog steeds vurig overtuigd van wel Gerrit . Ik zag voorbeelden bij de vleet dat ze voor elkaar gemaakt zijn . Bij Ger, Harry Jans , de tuin van Reinhold waar we dit jaar op bezoek waren (wat een vette gezonde planten daar, in grote massa en allen op tuf) ,Wisley gardens .........Enfin ik vergeet er nog. Het enige waar ik hier mee worstel is dat het bovenaan in die tufa-kolom te droog kan worden . De bovenste stenen waar de Physoplexissen staan trekken geen vocht meer vanuit de grond. We hadden dit jaar een erg uitdrogend voorjaar hier (oostenwinden)En dan zou ik beter vroeg in het voorjaar erop moeten letten dat die stenen niet zo uitdrogen. Deze planten kunnen dan in die periode best wat meer vocht verdragen. Dat heb je minder met tufstenen die in de grond zitten .De jaren dat ik daar op let zijn de resultaten dan ook beter. Maar wat meer voeding in de tuf kan zeker geen kwaad denk ik ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1420 Gepost op: 25 juni 2013, 22:31:12 »
Ik heb er ook ééntje op de tuf gehad, maar dat was geen al te groot succes. De plant heeft er zo'n drietal seizoenen op gestaan en bloeide iedere keer met één of twee bloemen. De plant stond wel behoorlijk droog, ik denk als je hem succesvol op tuf wilt kweken dat de steen behoorlijk vochtig moet zijn. Ik wil het alleszins nog een keer proberen op een tufsteen.

Aan het Garda-meer staan ze ook allemaal in kalkrotsen maar het is zoals Frankie correct bemerkt .Vaak staan ze daar op vochtige plaatsen en waar er zelfs regelmatig water over die rotsen dondert ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1421 Gepost op: 25 juni 2013, 22:37:43 »
Ja dat is allemaal waar van die groeiplaatsen in de Zuidelijke Alpen. Ik had slechte ervaringen met de buitenteelt in de tuf. Hij werd belaagd door de slakken. Ik heb daar een paar jaar geleden nog een mooie foto van geplaatst. Een dreigend beeld van zo'n monster, die op mijn arme Physoplexis afging.
Ik heb daarom deze plant op een steen in de kas geplaatst. En ja dan kan je pech hebben met de toevallig harde steen en je moet zelf water geven. Het plunge-zand dan he, dus daar kan het fout zijn gegaan.
Het is dus gebrek aan water geweest. Aha.

Maar ja, ik geloof niet dat het verplicht is om ze op tuf te kweken.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2013, 22:44:40 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1422 Gepost op: 25 juni 2013, 22:46:32 »
Ik heb er ook ééntje op de tuf gehad, maar dat was geen al te groot succes. De plant heeft er zo'n drietal seizoenen op gestaan en bloeide iedere keer met één of twee bloemen. De plant stond wel behoorlijk droog, ik denk als je hem succesvol op tuf wilt kweken dat de steen behoorlijk vochtig moet zijn. Ik wil het alleszins nog een keer proberen op een tufsteen.

Aan het Garda-meer staan ze ook allemaal in kalkrotsen maar het is zoals Frankie correct bemerkt .Vaak staan ze daar op vochtige plaatsen en waar er zelfs regelmatig water over die rotsen dondert ....

Aan het Gardameer, Kris? Waar juist om precies te zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1423 Gepost op: 25 juni 2013, 22:49:22 »
Aan het Gardameer, Kris? Waar juist om precies te zijn?

Ik vermoed op meerdere plaatsen Frankie , maar de plek die ik ken is in de buurt van Limone .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1424 Gepost op: 25 juni 2013, 22:50:38 »
En ik weet van groeiplaatsen bij de Passo di Tremalzo.