Auteur Topic: Klimaatsverandering  (gelezen 95995 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #150 Gepost op: 6 augustus 2020, 10:55:20 »
En we zijn weer vertrokken voor een volgende hittegolf ... >:(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #151 Gepost op: 6 augustus 2020, 21:59:01 »
En we zijn weer vertrokken voor een volgende hittegolf ... >:(

Wat een aardig, maagdelijk grasveldje, Kris ....  ::)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #152 Gepost op: 8 augustus 2020, 16:59:06 »

En we zijn weer vertrokken voor een volgende hittegolf ... >:(

Wat een aardig, maagdelijk grasveldje, Kris ....  ::)


Daar moet toekomstig nog wat grasveld verdwijnen Frankie , is al goed gekeurd door het ministerie  -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #153 Gepost op: 25 augustus 2021, 09:13:09 »
Het zou erg ongepast zijn om hier heel hard te gaan klagen over de voorbije zomer en de extreme toestanden omdat we hier gelukkig geen echt menselijk leed hebben gekend ...Als je ziet welk leed er is in ons zuidelijk landsdeel of als je kijkt over de grenzen wat voor ontij er daar allemaal is ....Dan mogen wij "onze beide pollekes  kussen" zoals men dat hier zegt dat het allemaal nog goed afloopt . Toch wil ik even stil staan bij het feit dat deze extreem natte zomer ook niet zonder gevolgen is geweest in de rotstuin /tuin .Na de 2 voorbije extreem droge/hete zomers met veel uitdagingen om alles in leven te houden nu dus de tegenovergestelde beweging . En ook dat heeft zo zijn gevolgen . Deze Saxifraga scardica stond al ongeveer 13 jaar mooi te wezen op zijn tuftsteen . Zelfs een verhuis met steen en al overleefde hij zonder problemen .Natte , koude winters of hete droge zomers gaven geen problemen . Altijd stond hij te pronken en bloeien deed hij als de beste in het vroege voorjaar . Maar deze natte juli maand met onophoudelijke zware regens heeft hem dus genekt . RIP Saxifraga scardica....   
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2021, 09:16:33 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #154 Gepost op: 17 juni 2022, 10:52:05 »
En ze gaan de oven weer eens openzetten vandaag en morgen (35 graden ?) ...Voor sommige planten is dit goed nieuws . Voor andere heel slecht nieuws .
De Nieuw-Zeelanders vinden dit maar niks ...(foto 1en 2 )
De woestijnjongens zullen genieten ...(foto 3 en 4 )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #155 Gepost op: 17 juni 2022, 21:19:55 »
Hoi Kris.
Het is zo prachtig om Celmisia argentea en Celmisia sessiliflora (?) bij u te zien. De inheemse NZ's bereiden zich ook voor op de komende hittegolf. Vanmiddag heb ik snel een oude tafel op een schaduwrijke plek gezet. Er zijn nu enkele potten met Leucogenes, Celmisia & Co. opgeslagen.

Je cactussen zien er uitstekend uit. Ik heb niet de mogelijkheid om mijn vetplanten buiten te houden... maar ze voelen zich ook op hun gemak achter de glazen ruit...zoals Echeveria cheyenne vandaag laat zien.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #156 Gepost op: 19 juni 2022, 14:18:19 »
Hoi Kris.
Het is zo prachtig om Celmisia argentea en Celmisia sessiliflora (?) bij u te zien. De inheemse NZ's bereiden zich ook voor op de komende hittegolf. Vanmiddag heb ik snel een oude tafel op een schaduwrijke plek gezet. Er zijn nu enkele potten met Leucogenes, Celmisia & Co. opgeslagen.
Je cactussen zien er uitstekend uit. Ik heb niet de mogelijkheid om mijn vetplanten buiten te houden... maar ze voelen zich ook op hun gemak achter de glazen ruit...zoals Echeveria cheyenne vandaag laat zien.

Dank voor je compliment Thomas. Je hebt inderdaad beide soorten Celmisia  herkend  ((14 
Is dat Celmisia ramulosa in het midden bij de foto van je Nieuw-Zeelandse planten ?
 Met degene die uitgeplant staan in de tuin is het uiteraard niet mogelijk maar ik heb er ook in een grote schaal staan en die heb ik gisteren ook maar even in de schaduw gezet ...Vandaag weer stukken koeler en dus kon hij weer terug naar zijn vaste stekje .
De getoonde cactussen en vetplanten staan uiteraard alleen in de zomer buiten maar ik heb ook een aantal winterharde soorten die altijd outside verblijven maar wel met bescherming tegen regen ..
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2022, 14:24:24 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #157 Gepost op: 20 juni 2022, 03:21:44 »
Nee Kris

De donkergroene in het midden van de foto is Celmisia bellidioides. Maar Celmisia ramulosa is niet ver weg... en er staat er ook nog een in een pot.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #158 Gepost op: 18 juli 2022, 16:31:53 »
Het is al maanden droog en heet in Noord-Italiƫ. Oogsten mislukken en het peil van de rivieren staat alarmerend laag.
Onlangs kwamen nog 11 bergwandelaars om het leven door een lawine van afgebroken ijs op de Marmoladagletsjer. Ook vandaag kwam diezelfde gletsjer terug in het nieuws omdat er nog heel wat ijs zal afbreken de komende dagen of weken.

Enkele jaren terug deed ik de wandeling van de Bindelweg, langsheen de Marmoladegletsjer. De omgeving is er bijzonder mooi in dat stukje van de Dolomieten. Erg jammer dat de huidige klimaatswijziging dit beeld onherroepelijk zal veranderen. Wetenschappers voorspellen dat deze gletsjer in de komende jaren volledig zal verdwijnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #159 Gepost op: 18 juli 2022, 16:34:55 »
De wandeling eindigt bij het grote stuwmeer aan de voet van de gletsjer. Ik heb de allermooiste herinneringen aan deze bergtocht die overigens voor vrijwel iedereen goed te doen is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2022, 18:25:33 »
Prachtig daar!
Met vriendelijke groet