Auteur Topic: Water geven na de zomer  (gelezen 3062 keer)

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Water geven na de zomer
« Gepost op: 14 september 2014, 18:31:34 »
Beste mensen,

Ik vraag me af of het mogelijk is om mijn bollen wat later water te geven, zodat ze ook later gaan groeien en bloeien. Een aantal soorten stond vorig jaar al in bloei in januari of begin februari, op het moment dat er in Nederland nog weinig licht is. Ik heb het idee dat dit niet goed is voor de planten. Ze staan dan in het mistroostige winterse weer met weinig zon en weinig licht.

Ik zal mijn situatie even toelichten. Dit jaar heb ik een bollenbak gemaakt waar vooral Narcissus en Galanthus soorten in staan. Verder staat er een aantal Crocus, Hyacinthoides en een enkele Fritilaria en Bulbocodium tussen. De planten staan in potten van terracotta, die in een bak staan met zand (plunged). Boven de bak zit een dak, wat ik er af kan halen. Tot nu toe zit het dak er op en staan de planten dus droog.

Nu heb ik het idee om de planten iets later water te geven, bijvoorbeeld vanaf 1 oktober, zodat ze ook wat later gaan groeien en bloeien, dus niet groeien in januari/februari. Maar bijvoorbeeld een maand later in februari/maart. Het idee is dat er dan meer licht is, zodat de planten beter zullen groeien.

Is het mogelijk om op de bollen vanaf bijvoorbeeld 1 oktober water te geven en gaan ze dan inderdaad ook later bloeien? Is het mogelijk om op deze manier het groeiseizoen iets op te schuiven? En hoeveel weken kan dat maximaal? Of is het niet aan te bevelen en kan ik het beste in september water geven?

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2014, 20:46:46 »
Hey Allen,

Ik lees hier dat je Galanthus in een bollenbak staan. Als je dit doet met een dak er boven zal je volgend jaar niet veel terug vinden van je galanthus. Enkel peshmenii en fosterii zijn 'minder' winterhard en moeten worden beschermd voor vorst en niet tegen nattigheid(deze kunnen ook iets droger doch niet uitdrogen).

Ook voor Crocus heb je types die vochtiger moeten staan en types die volledig droog moeten zijn in zomerrust.  Dit voor het stuk van water geven bij bollen. Informeer je goed in deskundige boeken of naslagwerken of je planten wel passen in je droge bollenbad. Galanthus in elk geval NIET. Waar dan? Gewoon in de tuin in volle grond.

Dan je tweede vraag: Als een plant bloeit in januari of februari doet ze dit met de opgeslagen energie uit de bol van het vorige jaar. Dus geen enkel probleem dat ze dan bloeien. Na de bloei blijven de planten geruime tijd in blad - dat is de periode dat de bollen energie opslaan. Er zijn heel wat verschillende manieren van bijvoeden (voor en tegenstanders van organische middelen) maar ik gebruik gedroogde koemestkorrels in heel kleine dosis.
Je bollen voldoende vochtig houden en wateren als het droog is na de bloei) is wel belangrijk! Hoe langer de bollen hun blad houden hoe meer energie ze opslaan. Je kan een check doen als de bollen dormant zijn. Vb. Crocus als de tuniek even groot is als de bol of kleiner dan is je bol dan is de bol aangegroeid. Als de tuniek groter is dan je bol dan moet je denken aan andere omstandigheden (te weinig voeding, te vochtig, ...).

Hopelijk help ik je hiermee wat verder!

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2014, 22:45:05 »
Beste mensen,

Nu heb ik het idee om de planten iets later water te geven, bijvoorbeeld vanaf 1 oktober, zodat ze ook wat later gaan groeien en bloeien, dus niet groeien in januari/februari. Maar bijvoorbeeld een maand later in februari/maart. Het idee is dat er dan meer licht is, zodat de planten beter zullen groeien.

Is het mogelijk om op de bollen vanaf bijvoorbeeld 1 oktober water te geven en gaan ze dan inderdaad ook later bloeien? Is het mogelijk om op deze manier het groeiseizoen iets op te schuiven? En hoeveel weken kan dat maximaal? Of is het niet aan te bevelen en kan ik het beste in september water geven?

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Op zich is er niets mis met later water geven.  Wellicht zullen een aantal soorten toch reageren op de inmiddels koudere nachten en in groei komen vanuit de bolreserves.
Of ze effectief later bloeien valt nog te bezien.  Dit moet je eens experimenteren.
En als je het groeiseizoen later wil beginnen moet je ook rekening houden met een kortere groeicyclus waarin energie wordt opgeslagen voor het volgende seizoen.
Torhout, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2014, 23:41:45 »
Dank je wel Ruben. Ik begrijp dat de uitleg van mijn situatie nog niet volledig is. Daarom geef ik je nog een aanvulling en een foto, zodat het duidelijker wordt.

Mijn tuin bestaat uit zware kleigrond en dat is voor de meeste bollen niet ideaal, zelfs in een verhoogt bed in de koude kas had ik deze zomer last van rot. De meeste soorten kweek ik dus in potten. Eerst had ik de potten zomers gewoon in het schuurtje staan, maar dit is niet goed. In het schuurtje wordt het te warm en er is weinig ventilatie, waardoor de bollen gaan schimmelen.

De bollenbak is niet kurkdroog, hij ligt op het noorden, dus in de schaduw. En er trekt nog vocht op uit de bodem. Als het het midden in de zomer echt heel erg droog is, dan giet ik wat water op het zand, zodat de bollenbak nooit helemaal uitdroogt. Maar dit is bijna nooit nodig. Het zand blijft voldoende vochtig van zichzelf.

Het is wel opmerkelijk dat ik een andere ervaring heb, dan jij. Bij mij stonden Galanthus gracilis en G. angustifolius nog te nat in de zomer en daardoor heb ik er ook dit jaar weer een paar bollen verspeeld. Ik ben nog nooit een bol kwijt geraakt, doordat deze te droog stond, maar wel vele omdat ze te nat (en te warm) stonden. Dus ik heb meer last van vocht, dan van droogte.

De planten die in de zomer echt droog moeten staan zet ik op een andere plek, namelijk binnen in huis op de vensterbank. Verder hou ik de planten na de bloei zo lang mogelijk aan de groei en geef ik net als jij wat organische mest.

Mijn vraag is eigenlijk: Is het mogelijk om met eerder, of later water te geven (na de periode van zomerrust) het tijdstip van bloeien na achteren te schuiven. Stel dat ik niet op 1 september begin met water geven, maar op 1 oktober, bloeit de plant, dan ook een maand (of een paar weken) later?

Nog een foto van de bollenbak:


Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 23:53:15 »
Merci Luc,

Dat het groeiseizoen dan mogelijk korter wordt, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want het doel is juist om de planten beter te laten groeien. Het idee is dat er in februari meer licht is, dan in januari. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit beter is voor planten die in de natuur vaak n de bergen groeien waar ook veel licht is.

Wat zorgt er eigenlijk voor dat het groeiseizoen van bijvoorbeeld een Galanthus wordt beƫindigd? Waarom stopt een Galanthus met groeien in het voorjaar, als er nog wel voldoende licht, vocht en voeding voor handen is? Hoe weet de plant dat hij kan stoppen met groeien?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2014, 08:50:25 »
Ik weet niet of het "Bulblog" van Ian Young in Schotland jou bekend is, Allan.
Hij (in het hoge Noorden) geeft zijn bollenverzameling op 1 september voor het eerst water.  Ons (in zijn ogen zuiderlingen  ;D) geeft hij de raad hier zowat 14 dagen tot een maand later te starten omdat de zomer hier langer warm blijft dan daarboven...
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 13:35:59 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2014, 13:09:41 »
Ik weet niet of het "Bulblog" van Ian Young in Schotland jou bekend is, Allan.
Hij (in het hoge Noorden) geeft zijn bollenverzameling op 1 september voor het eerst water.  Ons (in zijn ogen zuiderlingen  ;D) geeft hij de raad hier zowat 14 dagen tot een maand later te starten omdat de zomer hier langer warm blijft dan daarboven...
Perfect timing !
Onder "water geven" moet je wel verstaan 1x een goeie "regenbui" om de wortels te activeren en dan niets meer tot de planten in blad komen.  Anders wordt de potinhoud veel te nat vooraleer dat de bollen water kunnen opnemen, met veelal rot als gevolg.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 13:11:48 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2014, 19:12:10 »
Beste Luc Gilgemyn en Luc Scheldeman,

Dank je wel voor jullie reactie. De bulblog heb ik gedeeltelijk gelezen, maar niet helemaal. Je leest het ook niet in een uurtje door.  :) Deze tip om de planten in het zuiden wat later water te geven is in elk geval nieuw voor mij.

Ik denk dat ik kies voor 1 oktober, misschien een week eerder, maar niet later. Het lijkt me interessant om volgend jaar een experimentje te doen. Bijvoorbeeld beginnen met water geven op 15 aug, 1 sept, 15 sept, 1 okt en 15 okt, om vervolgens te kijken wat het effect hiervan op de planten is. Mocht iemand al een soortgelijke proef hebben gedaan, dan ben ik benieuwd naar de uitkomst van zijn experiment.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 20:28:18 »
Ik denk dat ik kies voor 1 oktober, misschien een week eerder, maar niet later. Het lijkt me interessant om volgend jaar een experimentje te doen. Bijvoorbeeld beginnen met water geven op 15 aug, 1 sept, 15 sept, 1 okt en 15 okt, om vervolgens te kijken wat het effect hiervan op de planten is. Mocht iemand al een soortgelijke proef hebben gedaan, dan ben ik benieuwd naar de uitkomst van zijn experiment.
Beter om te kijken naar de weersomstandigheden dan naar de data Alan.  15 aug. is duidelijk te vroeg.
Ik richt me voor de eerste watergift op het kouder worden van de nachten wat doorgaans tussen begin en half september zit.
Planten reageren niet alleen op water, ze reageren ook op de afkoeling van de "natuur".
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2014, 20:54:55 »
Ik heb ook altijd gedacht, dat temperatuur de bollen 'wekt', maar sinds ik Zuidafrikaanse Oxalis bolletjes heb, denk ik dat er nog iets anders moet zijn. Iets van een ingebouwde klok. De bolletjes zijn afkomstig uit NZL en hielden zich aan de 'klok'van de zuidelijke hemisfeer. Ze kwamen in blad in december en wilden bloeien in januari. Daar kwam natuurlijk niets van terecht. Ze gingen in rust in mei. Nu houd ik ze in de koelkast tot volgend jaar maart in de hoop dat ze hun cyclus gaan veranderen.

Allan, als jij je bollen een ander regiem wilt opleggen moet je ze, denk ik na de bloei opgraven, in iets vochtig turfstrooisel in de koeling bewaren tot .......ja dat weet ik niet, nov voor Narcissus, Fritillaria, jan voor Tulipa of zoiets.


Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2014, 06:22:36 »
Ik heb ook altijd gedacht, dat temperatuur de bollen 'wekt', maar sinds ik Zuidafrikaanse Oxalis bolletjes heb, denk ik dat er nog iets anders moet zijn. Iets van een ingebouwde klok. De bolletjes zijn afkomstig uit NZL en hielden zich aan de 'klok'van de zuidelijke hemisfeer. Ze kwamen in blad in december en wilden bloeien in januari. Daar kwam natuurlijk niets van terecht. Ze gingen in rust in mei. Nu houd ik ze in de koelkast tot volgend jaar maart in de hoop dat ze hun cyclus gaan veranderen.

Allan, als jij je bollen een ander regiem wilt opleggen moet je ze, denk ik na de bloei opgraven, in iets vochtig turfstrooisel in de koeling bewaren tot .......ja dat weet ik niet, nov voor Narcissus, Fritillaria, jan voor Tulipa of zoiets.
Dat klopt Gerrit, maar we hielden het voorlopig beperkt tot de bollen uit ons halfrond.
Het kan in jou geval zelfs moeilijk worden om het regime vaan de Zuidafrikaanse bollen blijvend te veranderen. Soms is de enige uitweg om deze soorten in ons regime te zaaien.
Torhout, West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Water geven na de zomer
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2014, 18:26:03 »
Zuid-Afrikaanse Oxalis-bollen uit Nieuw Zeeland liggen nu in de koelkast ergens in Nederland. In elk geval een internationale onderneming.  ;D

Ik ben benieuwd hoe het gaat met je Oxalis, ik kan me haast niet voorstellen dat ze in de koelkast beginnen te bloeien, maar you never know.

In jouw geval Gerrit zou je inderdaad kunnen spreken, van een ander regiem opleggen. In mijn geval vind ik het meer het iets verschuiven van het groeiseizoen, zodat de planten meer licht krijgen, dus een kleine aanpassing.

Ondertussen heb ik de Bulblogs van begin september doorgelezen en volgens Ian Young beginnen de bollen met groeien na de zomer door een ingebouwde klok en het kouder worden van de temperatuur. Dat laatste gaf Luc S ook aan, dus als twee gerenommeerde bollenkwekers dat zeggen, dan zal er wel een kern van waarheid in zitten.  :) Ik had het idee dat vooral het moment van starten met water geven van belang is, maar het is dus nog maar de vraag hoeveel invloed het water geven heeft op het vertragen van de groei.

PS ik ben al jaren in gevecht met mijn Oxalis corniculata, niet om hem in bloei te krijgen, maar om hem definitief kwijt te raken, dus mocht je nog iets zoeken voor in je koelkast....