Auteur Topic: Rondje zuid zwitserland  (gelezen 16334 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2013, 12:49:37 »
1) Op een bepaald moment kom je bij stroompjes waar je droog moet zien te komen door van steen naar steen te springen.
2) Het volgende stroompje is zo breed dat er een plank is gelegd om naar de overzijde te komen, soms met een kabel waar je aan vast kan houden, maar soms ook niet.
3) Naast deze stroompjes groeit vaak Saxifraga aizoides.
Kijk, dat zijn ze, Gert!!!!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2013, 19:50:31 »
Je hebt zo te zien een behoorlijke fanclub Gert .  8)
Maar ja de bergen .....laat ze maar komen  ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2013, 21:29:45 »
Zo die mens opjagen  ! :o
Al die fans hebben toch geen respect, of misschien juist te veel ?

 --11
Genoeg gekheid op een stokje, ik vind dit ook mooi om volgen. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2013, 22:02:30 »
Mooie beelden, Gert, blij dat je ze wilt delen.

Kun je de Aletschgletscher dicht benaderen met de auto, Gert vooraleer je de kabelbaan moet nemen. Valt daar vegetatief nog wat te ontdekken of is het een druk bezochte plaats.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2013, 22:20:39 »
prachtig gert vooral de Saxifraga aizoides zo langs de waterval deze sax houd daar wel van.
wij hebben ze ook veel gezien afgelopen zomer in Oostenrijk

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2013, 23:35:17 »
S. azoides zie je bijna zowat overal in de Alpen waar het maar een beetje vochtig is. In de tuin gaat het allemaal wat minder vlot met deze Sax. Is er iemand die hem succesvol heeft?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2013, 10:09:40 »
Mooie beelden, Gert, blij dat je ze wilt delen.

Kun je de Aletschgletscher dicht benaderen met de auto, Gert vooraleer je de kabelbaan moet nemen. Valt daar vegetatief nog wat te ontdekken of is het een druk bezochte plaats.

Hallo Frankie, Wij zijn destijds vanuit Italie over de Simplon, via Brig naar Betten Talstation gereden, het is een vaart in twee etappes, eerst van Betten Talstation naar het dorpje Bettmeralp op 1950 meter hoogte. Dan een stuk door het dorpje lopen naar de lift naar de Bettmerhorn op 2647. En het is daar prachtig en toen wij er waren niet druk.
Afhankelijk van de periode dat je er naar toe gaat kun je daar mooi botaniseren, ik heb daar onder andere Androsace alpina (wit en rose), prachtige Pedicularis soorten, Saxifraga bryoides, Salix herbacea en veel Gentianen uit de verna hoek.

Als je het onderstaande adres even in je browser plakt dan zie je het Aletsch gebied, even inzoomen op Bettmeralp, wij hebben de H3 genomen naar Bettmeralp en dan de lijn naar de top.

http://www.wintersporters.nl/skigebieden/fiesch/kaarten

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2013, 10:15:40 »
S. azoides zie je bijna zowat overal in de Alpen waar het maar een beetje vochtig is. In de tuin gaat het allemaal wat minder vlot met deze Sax. Is er iemand die hem succesvol heeft?

Hoi Frankie, Ik heb deze Sax op twee plaatsen in de tuin, verticaal in een tufsteen trog op het noorden en een plukje in een turf met wat meer zon.
Maar de plant in de trog doet het naar omstandigheden het best, en vorig jaar ook nog aardig gebloeid. Dus een heel andere standplaats als in de natuur veel droger, maar dan wel minder zon.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2013, 10:31:50 »
Als je dan de stroompjes, hopelijk met droge voeten over bent, dan zijn er geen duidelijke paadjes meer.

1) dan moet je deze tekens op de stenen volgen en
2) al lopende kom je dan Cerastium uniflorum tegen
3) en de prachtige zaadpluizen van Geum reptans
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 12:43:42 door Luc Gilgemyn »

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2013, 10:37:17 »
Misschien kan de beheerder van dit forum de foto's in de bijbehorende mail plakken.


Edit Luc : Ik doe het nodige, Gert !
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 12:45:25 door Luc Gilgemyn »

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2013, 10:47:45 »
En als je eenmaal je weg hebt kunnen vinden tussen al die rotsen en stroompjes, dan vind je onder andere dit:

1) en niet vergeten om eens achterom te kijken, want dan zie je deze prachtige vergezichten
2) Campanula cochlaraeifolia, in een spleet in de rotsen waar zich nog een beetje humus heeft opgehoopt.
3) Leucanthemopsis alpina
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 12:50:13 door Luc Gilgemyn »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2013, 10:59:38 »
Heel tof om dit avontuur te volgen Gert ! Bedankt dat je dit wil delen met ons !  ((14
Daar krijg ik nooit genoeg van en kijk al uit naar het vervolg !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2013, 12:21:33 »
1) Het is toch best een hele onderneming zo achter je vader aan hobbelen een berg op en dan stopt hij ook nog om de haverklap en ligt weer op zijn buik om foto's te maken van die rot(s)plantjes, dus er moet ook af en toe een rustpauze ingelast worden om de voeten even rust te gunnen en wat water te drinken.
2) Maar zelfs mijn dochters zijn onder de indruk van zulke vergezichten.
3) en sommige planten vinden ze toch ook wel 'vet', in dit geval Silene acaulis.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 12:36:53 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2013, 12:35:54 »
Mooie beelden, Gert, blij dat je ze wilt delen.

Kun je de Aletschgletscher dicht benaderen met de auto, Gert vooraleer je de kabelbaan moet nemen. Valt daar vegetatief nog wat te ontdekken of is het een druk bezochte plaats.

Hallo Frankie, Wij zijn destijds vanuit Italie over de Simplon, via Brig naar Betten Talstation gereden, het is een vaart in twee etappes, eerst van Betten Talstation naar het dorpje Bettmeralp op 1950 meter hoogte. Dan een stuk door het dorpje lopen naar de lift naar de Bettmerhorn op 2647. En het is daar prachtig en toen wij er waren niet druk.
Afhankelijk van de periode dat je er naar toe gaat kun je daar mooi botaniseren, ik heb daar onder andere Androsace alpina (wit en rose), prachtige Pedicularis soorten, Saxifraga bryoides, Salix herbacea en veel Gentianen uit de verna hoek.

Als je het onderstaande adres even in je browser plakt dan zie je het Aletsch gebied, even inzoomen op Bettmeralp, wij hebben de H3 genomen naar Bettmeralp en dan de lijn naar de top.

http://www.wintersporters.nl/skigebieden/fiesch/kaarten

Bedankt Gert, voor de info. Ik ben van plan om die regio te verkennen. Mijn uitvalsbasis zal Rosswald zijn, het kleine bergdorpje boven Brigg.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rondje zuid zwitserland
« Reactie #44 Gepost op: 27 januari 2013, 12:39:28 »
1) Het is toch best een hele onderneming zo achter je vader aan hobbelen een berg op en dan stopt hij ook nog om de haverklap en ligt weer op zijn buik om foto's te maken van die rot(s)plantjes, dus er moet ook af en toe een rustpauze ingelast worden om de voeten even rust te gunnen en wat water te drinken.
2) Maar zelfs mijn dochters zijn onder de indruk van zulke vergezichten.
3) en sommige planten vinden ze toch ook wel 'vet', in dit geval Silene acaulis.

Ik ken dat Gert, ik moet er ook altijd enkele 'meezeulen'. Eigenlijk is het inderdaad wel een beproeving voor die jonge gasten om hun zotte pa te volgen naar diens zoektocht. Maar hey, het blijven voor hen toch ook wel leuke belevenissen om eens in de bergen te trekken, goed voor hun conditie en karaktervorming zeg ik dan. Laat ze maar eens zweten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen