Auteur Topic: Crocus 2019  (gelezen 45590 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2019, 22:00:38 »
Dat is een heel moeilijke vraag Kris , tussen mawii en concinnus is er heel weinig verschil , er staat wel vermeld in Janis boek dat bij concinnus de stijl meestal boven de meeldraden uitkomt en als je de foto's bekijkt en vergelijkt zie je dat duidelijk ook zo . Dus de blauwe krokussen op uw foto : ik zou gokken op concinnus ??
Uitzonderlijk knappe foto !! ((14

Ik denk dat in het gebied waar ik was alleen concinnus voorkomt en niet mawii . (als ik het juist heb liggen  beide verspreidingsgebieden toch redelijk wat uit mekaar ) Dit is tevens de type vindplaats van Crocus gembosi als ik nog kan volgen .... Dus denk ik dat die kruisingen alleen bestaan tussen concinnus en mawii ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #46 Gepost op: 16 januari 2019, 21:28:12 »
Dat is een heel moeilijke vraag Kris , tussen mawii en concinnus is er heel weinig verschil , er staat wel vermeld in Janis boek dat bij concinnus de stijl meestal boven de meeldraden uitkomt en als je de foto's bekijkt en vergelijkt zie je dat duidelijk ook zo . Dus de blauwe krokussen op uw foto : ik zou gokken op concinnus ??
Uitzonderlijk knappe foto !! ((14

Ik denk dat in het gebied waar ik was alleen concinnus voorkomt en niet mawii . (als ik het juist heb liggen  beide verspreidingsgebieden toch redelijk wat uit mekaar ) Dit is tevens de type vindplaats van Crocus gembosi als ik nog kan volgen .... Dus denk ik dat die kruisingen alleen bestaan tussen concinnus en mawii ?

Het lijkt me wat ingewikkeld , Kris . Janis vermeld bij C. gembosii : groeit soms samen met C.mawii . In het boek staat een natuurfoto waarop beiden species samen te zien zijn .Verder staan ook nog meerdere foto's in van hybriden ts. beide species . Bij concinnus wordt er niet vermeld dat ze samen met gembosii voorkomen , ook geen sprake van hybriden .C.mawii zou voorkomen aan de west en noord kant van deze bergketen , aan de andere kant van de bergketen , ten oosten en zuiden zou het C.concinnus zijn . Als ik het goed begrepen heb , het is nogal ingewikkeld .
Misschien heeft Janis en zijn team nooit geen kruisingen gevonden ts. concinnus en gembosii , maar mogelijk bestaan die wel en heb jij die kunnen bewonderen .....??
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 16:50:48 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #47 Gepost op: 17 januari 2019, 17:04:23 »
Een prima tuinkrokus is deze oude vorm van crocus biflorus , nl. de var. parkinsonii .
Komt momenteel in bloei hier , de ontluikende  bloemen zijn heel mooi van kleur in combinatie met de donkere
lijntjes .

De binnenkant is zeker niet minder aantrekkelijk , zie foto van vorig jaar .
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 17:07:02 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #48 Gepost op: 17 januari 2019, 20:45:18 »
inderdaad prachtig een goudmijntje ((14

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #49 Gepost op: 17 januari 2019, 21:04:29 »
Het lijkt me wat ingewikkeld , Kris . Janis vermeld bij C. gembosii : groeit soms samen met C.mawii . In het boek staat een natuurfoto waarop beiden species samen te zien zijn .Verder staan ook nog meerdere foto's in van hybriden ts. beide species . Bij concinnus wordt er niet vermeld dat ze samen met gembosii voorkomen , ook geen sprake van hybriden .C.mawii zou voorkomen aan de west en noord kant van deze bergketen , aan de andere kant van de bergketen , ten oosten en zuiden zou het C.concinnus zijn . Als ik het goed begrepen heb , het is nogal ingewikkeld .
Misschien heeft Janis en zijn team nooit geen kruisingen gevonden ts. concinnus en gembosii , maar mogelijk bestaan die wel en heb jij die kunnen bewonderen .....??

Tuurlijk is het allemaal ingewikkeld en verwarrend Danny ! Ze doen ons wat aan .... ??? Dus helemaal geen verwijt of wat dan ook ...
Nu 1 zaak  zou dan heel juist moeten zijn ....De type vindplaats van Crocus gembosii is wel degelijk de "Gembos Yala " . En dat is precies de plaats waar ik 2 keer ben geweest en waarvan ik de nodige foto's heb getoond ....Nu de verschillen tussen mawii en concinnus zijn echt wel heel klein ... : According to the original descriptions, both can actually be separated only by the filaments, which in C. concinnus are densely papillose while those of C. mawii are glabrous. Other features more or less overlap. Plants from the Irmasan mountain pass (C. concinnus) invariably have papillose filaments, whereas those from a neighbouring population on the Aldürbe Yaila may not. B
Ik weet niet meer waar of wat maar dacht ergens te hebben gelezen dat de planten die op de Gembos Yala groeien dus eerder concinnus zijn ....
Maar nogmaals , wie zijn wij .... ::) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #50 Gepost op: 18 januari 2019, 15:02:57 »
Een prima tuinkrokus is deze oude vorm van crocus biflorus , nl. de var. parkinsonii .
Komt momenteel in bloei hier , de ontluikende  bloemen zijn heel mooi van kleur in combinatie met de donkere
lijntjes .

De binnenkant is zeker niet minder aantrekkelijk , zie foto van vorig jaar .

Die staat hier ook al heel veel jaren te bloeien in de rotstuin, Danny - vermeerderen doet hij heel erg traag, maar elk jaar kan ik op bloei rekenen.  Momenteel is hij nog niet zo ver.

Intussen krijgt een mens (deze mens toch  -2( ) niet genoeg van Crocus atticus 'Bowles White' in volle bloei nu. Hij is uit alle hoeken even mooi.

Crocus nivalis geniet ook van het zonnetje



Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2019, 15:05:14 »
Deze vorm van Crocus korolkowii uit Tadjikistan is wat later dan zijn soortgenoten hier.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #52 Gepost op: 18 januari 2019, 22:41:42 »
Het lijkt me wat ingewikkeld , Kris . Janis vermeld bij C. gembosii : groeit soms samen met C.mawii . In het boek staat een natuurfoto waarop beiden species samen te zien zijn .Verder staan ook nog meerdere foto's in van hybriden ts. beide species . Bij concinnus wordt er niet vermeld dat ze samen met gembosii voorkomen , ook geen sprake van hybriden .C.mawii zou voorkomen aan de west en noord kant van deze bergketen , aan de andere kant van de bergketen , ten oosten en zuiden zou het C.concinnus zijn . Als ik het goed begrepen heb , het is nogal ingewikkeld .
Misschien heeft Janis en zijn team nooit geen kruisingen gevonden ts. concinnus en gembosii , maar mogelijk bestaan die wel en heb jij die kunnen bewonderen .....??

Tuurlijk is het allemaal ingewikkeld en verwarrend Danny ! Ze doen ons wat aan .... ??? Dus helemaal geen verwijt of wat dan ook ...
Nu 1 zaak  zou dan heel juist moeten zijn ....De type vindplaats van Crocus gembosii is wel degelijk de "Gembos Yala " . En dat is precies de plaats waar ik 2 keer ben geweest en waarvan ik de nodige foto's heb getoond ....Nu de verschillen tussen mawii en concinnus zijn echt wel heel klein ... : According to the original descriptions, both can actually be separated only by the filaments, which in C. concinnus are densely papillose while those of C. mawii are glabrous. Other features more or less overlap. Plants from the Irmasan mountain pass (C. concinnus) invariably have papillose filaments, whereas those from a neighbouring population on the Aldürbe Yaila may not. B
Ik weet niet meer waar of wat maar dacht ergens te hebben gelezen dat de planten die op de Gembos Yala groeien dus eerder concinnus zijn ....
Maar nogmaals , wie zijn wij .... ::)

Alleen moeder natuur weet hoe het in elkaar zit , Kris  ;)....... al die theorie over al dan niet welke species wat is .....???
wie zal het zeggen ......  één ding weet ik heel zeker , dat het genieten is van al die kleurrijke krokussen te zien bloeien , op hun natuurlijke standplaats en in onze tuinen.....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #53 Gepost op: 18 januari 2019, 22:44:08 »
Deze vorm van Crocus korolkowii uit Tadjikistan is wat later dan zijn soortgenoten hier.

Knappe reeks Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2019, 12:34:09 »
Al heel veel fraais te beleven in je krokusparadijs Luc !

Hier openen de eerste bloemen van Crocus hartmannianus zich ...

De bloei is minder dan in andere jaren ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #55 Gepost op: 19 januari 2019, 13:08:44 »
Al heel veel fraais te beleven in je krokusparadijs Luc !

Hier openen de eerste bloemen van Crocus hartmannianus zich ...

De bloei is minder dan in andere jaren ...

Blijft een heel bijzondere mooie krokus , Kris .  ((14 Hier nog niet in bloei ....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2019, 18:11:38 »
Al heel veel fraais te beleven in je krokusparadijs Luc !

Hier openen de eerste bloemen van Crocus hartmannianus zich ...

De bloei is minder dan in andere jaren ...

Eens met Danny, een super Crocus ! ((6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #57 Gepost op: 20 januari 2019, 11:35:01 »
Het lijkt me wat ingewikkeld , Kris . Janis vermeld bij C. gembosii : groeit soms samen met C.mawii . In het boek staat een natuurfoto waarop beiden species samen te zien zijn .Verder staan ook nog meerdere foto's in van hybriden ts. beide species . Bij concinnus wordt er niet vermeld dat ze samen met gembosii voorkomen , ook geen sprake van hybriden .C.mawii zou voorkomen aan de west en noord kant van deze bergketen , aan de andere kant van de bergketen , ten oosten en zuiden zou het C.concinnus zijn . Als ik het goed begrepen heb , het is nogal ingewikkeld .
Misschien heeft Janis en zijn team nooit geen kruisingen gevonden ts. concinnus en gembosii , maar mogelijk bestaan die wel en heb jij die kunnen bewonderen .....??

Tuurlijk is het allemaal ingewikkeld en verwarrend Danny ! Ze doen ons wat aan .... ??? Dus helemaal geen verwijt of wat dan ook ...
Nu 1 zaak  zou dan heel juist moeten zijn ....De type vindplaats van Crocus gembosii is wel degelijk de "Gembos Yala " . En dat is precies de plaats waar ik 2 keer ben geweest en waarvan ik de nodige foto's heb getoond ....Nu de verschillen tussen mawii en concinnus zijn echt wel heel klein ... : According to the original descriptions, both can actually be separated only by the filaments, which in C. concinnus are densely papillose while those of C. mawii are glabrous. Other features more or less overlap. Plants from the Irmasan mountain pass (C. concinnus) invariably have papillose filaments, whereas those from a neighbouring population on the Aldürbe Yaila may not. B
Ik weet niet meer waar of wat maar dacht ergens te hebben gelezen dat de planten die op de Gembos Yala groeien dus eerder concinnus zijn ....
Maar nogmaals , wie zijn wij .... ::)

Alleen moeder natuur weet hoe het in elkaar zit , Kris  ;)....... al die theorie over al dan niet welke species wat is .....???
wie zal het zeggen ......  één ding weet ik heel zeker , dat het genieten is van al die kleurrijke krokussen te zien bloeien , op hun natuurlijke standplaats en in onze tuinen.....

ben ik het zeker mee eens

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #58 Gepost op: 20 januari 2019, 20:34:41 »
Nog wat betere foto's van onze hartmannianus .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2019
« Reactie #59 Gepost op: 20 januari 2019, 23:53:53 »
Nog wat betere foto's van onze hartmannianus .....

Subliem natuurlijk!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen