Auteur Topic: Zieke Salix boydii  (gelezen 18930 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Zieke Salix boydii
« Gepost op: 1 september 2010, 21:43:44 »
Luc S. en Luc G., waarschijnlijk herinneren jullie zich het nog, toen we dit voorjaar een gesprekje hadden over een kwakkelende Salix boydii. Welnu, na tien jaar heeft mijn exemplaar het ook zitten. :( De blaadjes worden voortijdig bruin en vallen af. Ook bepaalde takken beginnen zwart te worden en sterven af. Ik weet niet of het hele boompje er zal aan geloven of niet. Ik hoop van niet, want vooral de onderste regionen beginnen nu pas echt mooi te worden met die knoestige dikke takken.
Spijtige zaak alleszins, zo'n boompje wordt pas mooi op latere leeftijd. Gelukkig heb ik nog wat reservemateriaal achter de hand, maar leuk is het zeker niet. Ik vraag me af wat voor aantasting dit eigenlijk zou kunnen zijn? Watermerk, veroorzaakt door de bacterie Brenneria salicis?
Zo'n twee maanden geleden bemerkte ik tussen sommige blaadjes minieme hoeveelheden fijn 'spinnerag' zonder er veel erg in te hebben, misschien dat dit enig verband houdt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zieke Salix boydii
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2010, 21:59:01 »
Heel jammer Frankie. Over enkele jaren terug ben ik ook een exemplaar verspeeld dat al minimum 15 jaar in de rotstuin stond.Plots afgestorven ,heb toen geen aandacht geschonken aan het mogelijk zwart worden van de blaadjes.De stam was onderaan al bijna zo dik als mijn polsen en lekker knoestig.Ja dan vloekt ge wel eens ...
Het interesseert me wel of iemand de oorzaak weet.Misschien dat ook Hendrik wel iets kan zeggen over zulke problemen?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Zieke Salix boydii
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2010, 07:43:10 »
Ja, denk dat het de watermerkziekte is , veroorzaakt door een bacterie.
Er is helaas niets aan te doen. Ziekte treedt plots op en binnen een periode van enkele dagen is het gebeurd.
Vaten geraken verstopt en watertoevoer wordt afgesneden; als je de takken oversnijdt moet je een bruine verkleuring zien.
Heb deze zomer op dezelfde wijze een 4 m hoge Salix magnifica verloren.
Heb de indruk dat de ziekte vnl. iets oudere struiken/bomen aantast.
Hendrik

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zieke Salix boydii
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2010, 09:46:52 »
De problemen die zich bij mij wel eens voordoen met Salix boydii zijn afstervende takken, die in het voorjaar niet meer uitlopen.  Ik snijd die dan weg en daarbij blijft het dan.  Niet altijd ideaal voor het model van het boompje, maar allez...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Zieke Salix boydii
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2011, 23:14:00 »
Tip is misschien het volgende;

Oudere Salix boydii's hebben hier inderdaad wel eens last van.
Het begin is zoals jullie al beschreven delen van de takken die het vertonen,terug snoeien helpt wel,maar na een paar jaar kan
het toch rigoreus toeslaan.

Wat helpt en wat gedaan wordt bij moederplanten in de Boomkwekerij is een behoorlijk rigoreuze snoei in het voorjaar,
gekoppeld aan een goed bemstings program.  Niet overdadig natuurlijk maar een bemesting met ook veel sporen elementen.

Bijna altijd gebeurt het oudere Salix boydii's die al heel lang op dezelfde plaats staan,we denken..'Oh dat gaat wel prima',maar vergeten te voeden.

We hebben hier een kanjer van een boydii die bijzonder oud is en die we 25 jaar geleden overgenomen hebben van een boomkweker die stopte met
de vermeerdering van dit soort.  We snoeien elke 3 jaar behoorlijk en dit geeft ook veel 'nieuw hout' voor de stek.

                      Bart
                      alpigena
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2014, 18:53:40 »
Mijn boydii in mijn vorige tuin 15 jaar oud , stond in een trog met een half om mengsel van zand en klei, de klei daar (tsjechie) was bruin/rood men zei door het ijzer dat in de klei zat. Misschien een idee om wat meer klei door de omgeving van het boompje te mengen?
Omgeving Roosendaal

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2014, 20:46:54 »
Luc S. en Luc G., waarschijnlijk herinneren jullie zich het nog, toen we dit voorjaar een gesprekje hadden over een kwakkelende Salix boydii. Welnu, na tien jaar heeft mijn exemplaar het ook zitten. :( De blaadjes worden voortijdig bruin en vallen af. Ook bepaalde takken beginnen zwart te worden en sterven af. Ik weet niet of het hele boompje er zal aan geloven of niet. Ik hoop van niet, want vooral de onderste regionen beginnen nu pas echt mooi te worden met die knoestige dikke takken.
Spijtige zaak alleszins, zo'n boompje wordt pas mooi op latere leeftijd. Gelukkig heb ik nog wat reservemateriaal achter de hand, maar leuk is het zeker niet. Ik vraag me af wat voor aantasting dit eigenlijk zou kunnen zijn? Watermerk, veroorzaakt door de bacterie Brenneria salicis?
Zo'n twee maanden geleden bemerkte ik tussen sommige blaadjes minieme hoeveelheden fijn 'spinnerag' zonder er veel erg in te hebben, misschien dat dit enig verband houdt?
Frankie,
je zou eens bij Geers in Boskoop kunnen informeren, misschien weet hij wel wat het is.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2014, 22:13:27 »
Als het mijn boompje zou zijn, dan zou ik onmiddellijk alle blaadjes verwijderen ( desnoods eerst met een stofzuiger alle droge blaadjes opzuigen ) en de rest van de blaadjes er zeer zorgvuldig afknippen en minutieus opruimen zodat de "ziekte", " bacterie" of " schimmel" geen kans krijgen om de plant of andere planten kan besmetten . Ook de zwarte takken afknippen tot op het gezonde hout en vóór elke nieuwe snede de snoeischaar grondig met alcohol ontsmetten, zodat je het gezonde weefsel niet besmet Dan zou ik de plant uit de grond halen en oppotten en met een goed anti schimmel middel uitvoerig bespuiten . Baat het niet,  dan schaadt het niet en dan is de bron van verdere mogelijke besmetting toch weggenomen .
Het is uiteraard mijn plant niet .
Hopelijk kan je de salix nog redden

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2014, 22:19:13 »
Goed terugknippen en de zwaar aangetaste takken afzagen/knippen.
Onze oude boydii had ook dit 'vuur' en Herman geers zei me rigoreus te snoeien.
Heb zelfs takken van 5cm dikte afgezaagd zal morgen een foto maken waarop te zien is
hoe de oude knar het niet alleen heeft overleefd maar ook helemaal is opgeknapt.
Is overigens bij mijn weten niet schadelijk voor andere planten/struiken dan salix.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2014, 11:49:31 »
Hier kunnen jullie zien dat de boydii er goed door is gekomen.
De boom is ongeveer 1.50m hoog en was helemaal vol.
Je kunt zien hoe dik een aantal takken waren die we gesnoeid hebben.
Ze was helemaal kaal van onder maar liep al snel uit en ook boven in kwam de groeikracht terug.
De onderste takken zullen met 2 a 3 jaar verwacht ik de boom weer mooier maken.
Wel is het belangrijk om na zo'n rigoureuze snoei goed bij te mesten zelfs al ben je wat later
in het jaar zoals nu.  gewoon een beetje voeding geven als hulp.
Nou is dit natuurlijk een goed bewortelde grote sterke Boyddi,dus een kleiner exemplaar kan het wat
moeilijker krijgen,maar als ze goed beworteld is moet het kunnen.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2014, 20:19:07 »
.
Hopelijk kan je de salix nog redden

Het boompje is al zo'n vier jaar geleden 'overleden', Lily-Anne. Amen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2014, 20:19:49 »
Hier kunnen jullie zien dat de boydii er goed door is gekomen.
De boom is ongeveer 1.50m hoog en was helemaal vol.
Je kunt zien hoe dik een aantal takken waren die we gesnoeid hebben.
Ze was helemaal kaal van onder maar liep al snel uit en ook boven in kwam de groeikracht terug.
De onderste takken zullen met 2 a 3 jaar verwacht ik de boom weer mooier maken.
Wel is het belangrijk om na zo'n rigoureuze snoei goed bij te mesten zelfs al ben je wat later
in het jaar zoals nu.  gewoon een beetje voeding geven als hulp.
Nou is dit natuurlijk een goed bewortelde grote sterke Boyddi,dus een kleiner exemplaar kan het wat
moeilijker krijgen,maar als ze goed beworteld is moet het kunnen.

Wat een flinke knaap, Bart, hoe oud is die dan al wel?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2014, 21:19:34 »
Men denkt ouder dan 50 jaar.

Heb ooit nog als inkoper/verkoper gewerkt bij een groot bedrijf en kwam 3 van deze jongens tegen in pot.
Ze waren toen zo'n meter hoog,dus ik denk dat hij met 1.50 zo'n beetje op het maximum zit?

Dacht eerst dat ik de boydii al zo'n 25 jaar had,maar ben eens gaan rekenen en het is nog langer geleden.
Zal zo begin jaren 80 geweest zijn(vorige eeuw :o).  De Salix is al 4 x mee verhuisd!

Wat ik toen begrepen heb is dat het bomen waren die als moederplant gediend hadden in Engeland en
door een bedrijf in Boskoop opgekocht waren,waarna ik ze weer gekocht heb.

Dus als ik de boom al zo'n 30 jaar heb,en ik kijk naar hoe groot hij toen was dan is die schatting van
50 jaar waarschijnlijk nog aan de lage kant?

Achteraf wel eens spijt van dat ik niet alle 3 de Boydii's gehouden heb.
Weet dat er eentje in de tuin van een rijke klant is geplant en de ander?,ik weet het niet.

Het is een bijzonder boom en daarom schrok ik ook toen ze in 2013 zo ziek werd,maar lijkt erop dat
het goed gaat.    Regelmatig stek ik de boydii,maar dat is een zeer tijdrovend gebeuren.

Ons Forum lid Henk Wolfs heeft de laatste 2 baby's Boydii's meegenomen in september,dus voorlopig niks op voorraad.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2014, 00:04:47 »
Hallo Bart,
Henk is heel blij met die twee bijzondere takjes met een paar blaadjes eraan.

Met vriendelijk, dankbare groeten.
KLEIN > kleiner > mooist

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zieke Salix boydii
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2014, 08:17:19 »
Citaat Bart: " Regelmatig stek ik de boydii,maar dat is een zeer tijdrovend gebeuren"

Normaal zou ik toch verwachten dat een salix gemakkelijk zou stekken . Waarom is dit zo tijdrovend of moeilijk Bart?  is het omdat ze zo traag groeien ? Of moeilijk wortelen?