Auteur Topic: Mollen vangen in je tuin  (gelezen 11831 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Mollen vangen in je tuin
« Gepost op: 22 september 2014, 17:05:01 »
      Om mollen te vangen moet je eerst een paar dingen weten over de gewoonte van de mol.  Het is een territoriaal dier dat meestal leeft in een gebied tussen 1000 en 5000 m². De mannetjes sluipen in de gangen van de vrouwtjes om te paren maar verder zijn het solitaire dieren.
      Als een vrouwtje jongen heeft en ze zijn oud genoeg om voor zichzelf te zorgen verjaagt zij ze en de jonge dieren gaan op zoek naar een leeg gebied. Zo kan het voorkomen dat er op een bepaald moment meerdere mollen in je tuin zitten, meestal is dat maar even want ze vechten om het gebied.
      Mijn principe is vang de mollen bij de buren (zijn zijn blij dat je dat doet)dan komen ze niet bij jou, want meestal als je tuin nog mollen vrij is zie je ze eerst aan de rand van je tuin, dan moet je er bij zijn, want geleidelijk komt hij je tuin binnen.

      Als je tuin al diverse keren is bezocht, dan zijn er gangen in je tuin en vang je er dan een, je denkt OK daar ben ik van af, reken er maar op dat er regelmatig een terugkomt, want er zijn al oude gangen, en bij de verjaging van de moeder zitten ze er weer zo. Zie je dus een nieuwe molshoop gelijk klemmen zetten.
Nu de praktijk.

      Koop goede kwaliteit klemmen. (zie foto) bij de boerenbond of ander tuincentrum hebben ze deze. Koop er minimaal twee, zodat je op twee plaatsen een klem kunt zetten. Ik zet meestal drie, soms wel vier klemmen. Des temeer kans heb je om hem de eerste nacht al te vangen.

    Neem twee molshopen en zoek tussen deze twee naar de verbindingsgang, zorg dat je zeker 60-70 cm van de molshopen vandaan blijft. Dit omdat de hopen gevormd worden door graafzand dat hij/zij voor zich uit omhoog duwt, en dan de klem wegduwt met zand ervoor, de klem gaat af en je hebt niets.

      Als je de klem opspant, zet hem zo scherp mogelijk, anders gaat hij niet af, en wordt de klem alleen naar boven geduwd door de rug van de mol.

      Je hebt de gang gevonden, dit doe je door met een smal schepje/of mes in de grond te steken waar je vermoed dat er daar een is, je voelt dan dat het steken gemakkelijker gaat, als je er boven zit. Haal op die plek een stukje grasmat weg, ongeveer 10 bij 10 cm. Klap dat om en maak de gang breed genoeg om de klem opgespannen erin te zetten.
     Druk de klem  zover naar beneden dat de twee poten mooi over de gang komen, pas op dat hij niet af gaat, houdt het ijzertje waarmee hij is opgespannen in de gaten dat dit geen grond raakt, want dan gaat hij voortijdig af.
Als de klem staat, gooi dan wat losse grond in het gat tussen de klem in de gang, hij moet dan graven als hij bij de klem komt, anders zou hij er onderdoor kunnen gaan. Zet er een omgekeerde bloempot overheen, zodat je weet waar hij staat en er geen andere dieren in trappen.

(de foto's zijn wat onscherp, te haastig gewerkt denk ik)

« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 17:09:09 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 17:15:04 »
Hier nog een foto van een gevangen mol.

Als je de klem controleert, bloempot weg en als hij erin zit, staan de klembeugels uit elkaar, opgespannen in elkaar.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 19:02:10 »
We hebben hier op het forum al Meester Jan en nu dus ook Mollen Jan  ((12

Wat ik dus fout gedaan heb: ik heb idd de molshoop als klemplek gebruikte. De klem zat altijd vol met aarde, ja dan heeft het geen effect. Het plaatsen, -horizontaal, verticaal, hoe diep- misschien heb ik  het nu goed gedaan. In een tuin als de mijne, waar zich een waar doolhof aan gangen bevindt, (de Flevo-catacomben) ontstaan op diverse plaatsen tegelijkertijd molshopen. Aangezien ik maar een kleine landingsbaan van gras heb en veel borders met vaste planten, naast 2 rotstuinen ontdek je vaak de werken van de mol niet. Het advies om met meerdere klemmen tegelijk te werken,  betekent dus dat ik mij moet vervoegen in het tuincentrum teneinde de moordwerktuigen te bemachtigen.
Hedennacht staat hier een goedgeplaatste klem op scherp. Alleen de mol moet nu even meewerken.(aaaach zegt mijn vrouw)

Heb je nooit een vinger verspeeld Jan? Het opspannen van dit duivelse werktuig is geen eenvoudige klus. Ik durf hem met geen vinger aan te raken. Als ie afgaat springt hij een meter in de lucht. Ik pak hem met een tang, als ware hij besmet met ebola.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 21:34:17 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 19:25:38 »
We hebben hier op het forum al Meester Jan en nu dus ook Mollen Jan  ((12

Wat ik dus fout gedaan heb: ik heb idd de molshoop als klemplek gebruikt. De klem zat altijd vol met aarde, ja dan heeft het geen effect. Het plaatsen, -horizontaal, verticaal, hoe diep- misschien heb ik  het nu goed gedaan. In een tuin als de mijne, waar zich een waar doolhof aan gangen bevindt, (de Flevo-catacomben) ontstaan op diverse plaatsen tegelijkertijd molshopen. Aangezien ik maar een kleine landingsbaan van gras heb en veel borders met vaste planten, naast 2 rotstuinen ontdek je vaak de werken van de mol niet. Het advies om met meerdere klemmen tegelijk te werken,  betekent dus dat ik mij moet vervoegen in het tuincentrum teneinde de moordwerktuigen te bemachtigen.
Hedennacht staat hier een goedgeplaatste klem op scherp. Alleen de mol moet nu even meewerken.(aaaach zegt mijn vrouw)

Heb je nooit een vinger verspeeld Jan? Het opspannen van dit duivelse werktuig is geen eenvoudige klus. Ik durf hem met geen vinger aan te raken. Als ie afgaat springt hij een meter in de lucht. Ik pak hem met een tang, als ware hij besmet met ebola.

Als je de klem altijd bij de opspanbeugel vasthoud kun je wel schrikken als hij afgaat,  -3)(  maar zitten je vingers er niet tussen, succes Gerrit. _07
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2014, 18:43:16 »
Al iets gevangen Gerrit?
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2014, 19:07:38 »
Al iets gevangen Gerrit?

Ha ha, nee, anders had je hier een triomfantelijke foto gezien: de trotse jager met zijn prooi aan zijn staartje in de hand.

De klem stond mij vanmorgen verontschuldigend aan te kijken.

Het is ook een beetje zo: het beest waart rond in mijn tuin, de verwoestingen in mijn borders neem ik op de koop toe, "collateral damage". Nu moest ik gisteren ineens gaan denken: Wat zijn de meest recente molshopen nu eigenlijk. Ik heb misgegokt, denk ik.
Maaaarrrr  )))1  het jachtseizoen is geopend. Men (de mol) zij gewaarschuwd.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2014, 22:22:05 »
Nog even een extra mededeling over de mol.

Het kan zijn dat de klem niet afgaat en de mol eronderdoor is gegaan. Meestal is het dan zo dat de klem niet scherp genoeg is opgespannen, of dat de klem in te losse grond staat, zet dan de klem wat vaster in de grond en span hem scherper.

Ook moet je weten dat de mol de wormen volgt en als het een tijd droog weer is geweest, de wormen naar diepere grond verhuizen(vochtiger), de mol ook in zijn diepere gangen zit en zich weinig laat zien. (molshopen). Als hij dieper graaft deponeert hij soms zijn aarde in de bovenliggende gangen, wordt het dan weer wat vochtiger zie je dikwijls ineens erg grote en veel nieuwe hopen, hij moet dan alle aarde verwerken en naar boven duwen.

Het hoofdvoedsel zijn toch de wormen, waarvan hij soms een voorraad aanlegt, (kop en staart afbijten zodat ze blijven leven maar niet weg kunnen). Kikkers kan hij niet aan, en ja soms eet hij wat andere insecten, maar dan alleen omdat hij geen wormen heeft of te pakken krijgt.

Dus het nut van de mol is betwistbaar. Het nut van wormen daarentegen is wel degelijk bewezen, ze woelen de aarde om zodat deze luchtig blijft. 

Dit is voor ons rotstuin liefhebbers weer niet zo goed daar het grond medium dat je maakt ook wordt vermengd met de onderliggende grond.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2014, 22:32:32 »
Ik kan dat verhaal meteen staven, want de laatste week heb ik geen activiteiten van de mol gezien = molshopen geconstateerd.

Het gaat hier trouwens toch een lastig karwei worden om hem te vangen, want ik heb nauwelijks gras. Dat gras laat hij trouwens links liggen, want veel te arm en zonder wormen. En dan die borders hier met weelderige planten, waar je de bodem niet ziet. En de rotstuinen, daar kun je geen klem kwijt. Bovendien, zo gauw ik wat zie in de buurt van een rotstuin, gaan er gelijk stinkbollen in de gang.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2014, 23:12:11 »
Ik kan dat verhaal meteen staven, want de laatste week heb ik geen activiteiten van de mol gezien = molshopen geconstateerd.

Het gaat hier trouwens toch een lastig karwei worden om hem te vangen, want ik heb nauwelijks gras. Dat gras laat hij trouwens links liggen, want veel te arm en zonder wormen. En dan die borders hier met weelderige planten, waar je de bodem niet ziet. En de rotstuinen, daar kun je geen klem kwijt. Bovendien, zo gauw ik wat zie in de buurt van een rotstuin, gaan er gelijk stinkbollen in de gang.

Gerrit, probeer de buren zover te krijgen dat je ze daar mag vangen (zo doe ik het, ze zijn maar wat blij, komen mij melden'Jan we hebben weer een mol' ik vang ze daar en ik heb nog steeds geen mollen in mijn tuin). (afkloppen)
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2014, 19:57:06 »
Mijn 'vriendje' verscheen vanmorgen aan de rand van de rotstuin. Na de foto ben ik zijn gangen nagegaan en een geschikt stuk gevonden om de klem te plaatsen. Ik ga een onrustige nacht tegemoet. Doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2014, 20:31:21 »
We duimen, Gerrit !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2014, 23:59:29 »
Gerrit!!!!!!!...wakker worden...je hebt Beet!!!!!!! --3
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2014, 10:15:47 »
Nee, geen bingo. Hij is nu weer aan de andere kant van de tuin verschenen. Ik denk dat wij in Nederland slimme mollen hebben.
Slimmer dan in Brabant  ((12 (of dommere vangers)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2014, 11:18:20 »
Nee, geen bingo. Hij is nu weer aan de andere kant van de tuin verschenen. Ik denk dat wij in Nederland slimme mollen hebben.
Slimmer dan in Brabant  ((12 (of dommere vangers)

Vanaf de molshoop minimaal 60 cm vandaan blijven, gang zoeken met mes of lang schepje, klem goed vastzetten, en een paar dagen laten staan.
Omgeving Roosendaal

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Mollen vangen in je tuin
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:54:18 »
Nee, geen bingo. Hij is nu weer aan de andere kant van de tuin verschenen. Ik denk dat wij in Nederland slimme mollen hebben.
Slimmer dan in Brabant  ((12 (of dommere vangers)

Gerrit, kan ik hieruit concluderen dat de mol intelligenter is dan jij?