Auteur Topic: Plantenmomenten van 2018  (gelezen 16320 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #30 Gepost op: 31 december 2018, 09:23:45 »
Een eerste plantenmoment dat ik op nr 5 zou willen zetten voert me terug naar de Dolomieten van deze zomer waar ik de kalkvorm van de hemelheraut ontdekte, nl Eritrichium nanum subsp. jankae. Ik zal al vele keren de hemelheraut op een zure bodem, maar nog nooit de ondersoort die op kalk groeit. En niet eentje, neen hoor, een hele kolonie. De grootste exemplaren waren zelfs de grootte van mijn hand. Meteen de beste site van hemelheraut die ik ooit zag!

Die zou zo op nummertje 1 kunnen Frankie ... --6
Nu is dat mss net de ondersoort die we nodig hebben voor onze tufstenen ? Is deze ondersoort ook in cultuur ? Hopelijk heb je wat zaadjes kunnen verzamelen ?



Neen Kris, geen zaad verzameld, de planten kwamen pas in bloei, dus zaad was nog niet voorhanden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #31 Gepost op: 31 december 2018, 09:26:31 »
De derde plaats wordt hier ingenomen door 2 krokussen die ik met veel geduld (en angst dat ze toch wel blijven leven ) probeer verder te kweken ....

Het zijn beide planten die uit het schitterende gebied rond Ibradi voorkomen .

De ene is Crocus gembosii en de andere een natuurhybride ...(Crocus concinnus x gembosii )

Heel intense kleuren, mooi, zonder meer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #32 Gepost op: 31 december 2018, 09:30:03 »
Neen Kris, geen zaad verzameld, de planten kwamen pas in bloei, dus zaad was nog niet voorhanden.

Is deze vorm dan in cultuur vlgs jou Frankie ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #33 Gepost op: 31 december 2018, 09:31:43 »
Op de tweede plaats volgend  duo .....

De ene is een plant waar ik heel lang geleden een keertje succes mee heb geoogst . Daarna lukte het vele jaren niet meer om deze plant lang in leven te houden of goed te laten bloeien . Ook de vorm/kloon was destijds verre van zo goed als wat ik nu toon . En dus in 2018 een comeback waar ik blij mee ben ....Ook  toch nog een legendarische naam in het wereldje ....Ranunculus parnassifolius ....

De andere plant kon ik wel in bloei krijgen of kweken in de kas , of platte bak maar eigenlijk nooit buiten in de tuin . Vele pogingen ten spijt . Voor de eerste keer in 2018 een klein succesje met het kweken van Primula allionii in de buitenlucht (wel in een trogje) Dit is geen hybride of gekweekte vorm maar eentje uit stek van planten die uit de natuur zijn gestekt .

Twee planten die me ook erg kunnen bekoren.

Als je een goede kloon hebt van R. parnassifolius kan je er mooie resultaten mee bereiken zoals jij nu. Momenteel tracht ik planten op te kweken uit een befaamd gebied .... de Nuriavallei in de Spaanse Pyreneeën. 2019 wordt wat dat betreft bang afwachten.

Het valt niet mee om een mooie plant van P. allionii op te kweken zonder afdekking. Ze verdragen niet al te veel (winter)vocht over zich heen en ook de brandende zomerzon is niet zijn beste maatje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2018, 09:33:42 »
Neen Kris, geen zaad verzameld, de planten kwamen pas in bloei, dus zaad was nog niet voorhanden.

Is deze vorm dan in cultuur vlgs jou Frankie ?

Ik zou het niet onmiddellijk weten, Kris. Eritrichium wordt al niet vaak gekweekt/aangeboden en dan nog deze ondersoort? Misschien eens informeren bij de Ger waar hij zijn zaad vandaan haalt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #35 Gepost op: 31 december 2018, 09:48:20 »
Ik plak er al gelijk nr 4 in mijn top5 achteraan.

Zeker als tuinmoment te catalogeren was de afwerking van mijn "eigenzinnige" stukje crevice.  Waarom eigenzinnig ?  De spleten zijn breder dan de meeste puristen het zouden willen.  Bepaalde Tsjechische zouden dit misschien wenkbrauwen fronsend bekijken, maar ik ben er blij mee.
Hier ligt hij in april 2018 klaar om beplant te worden, voorwaar een heugelijk moment, ook al omdat ik (wij allemaal waarschijnlijk) likkebaardend kijken naar zo'n maagdelijk stukje waarop we onze vele aanwinsten een plekje kunnen geven!

Een "kwelling" is wel een zware term Frankie !  Ik had een bakvol aanwinsten staan die dringend een plaatsje behoefden  -2(  dan is de kwelling heel snel van de baan !

Zo'n maagdelijk stukje rotstuin vind ik iedere keer een kwelling. Bij mij kan het nooit snel genoeg vol staan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #36 Gepost op: 31 december 2018, 09:49:16 »
Toch wel straf dat er tot op heden slechts 3 liefhebbers zijn die noemenswaardige plantenmomenten hebben beleefd in 2018 ..... :P :P :P
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #37 Gepost op: 31 december 2018, 09:50:06 »
Wat doe je me aan Kris? Het fotobestand van dit jaar uitpluizen naar de mooiste plantenmomenten. Er waren er zo veel!
Maar inderdaad, een leuk initiatief.

Het zou wat kort door de bocht zijn om een aantal saxifraga's op te voeren, dus dat gaan we niet doen. Er is nog zoveel meer dan saxifraga...

Een eerste plantenmoment dat ik op nr 5 zou willen zetten voert me terug naar de Dolomieten van deze zomer waar ik de kalkvorm van de hemelheraut ontdekte, nl Eritrichium nanum subsp. jankae. Ik zal al vele keren de hemelheraut op een zure bodem, maar nog nooit de ondersoort die op kalk groeit. En niet eentje, neen hoor, een hele kolonie. De grootste exemplaren waren zelfs de grootte van mijn hand. Meteen de beste site van hemelheraut die ik ooit zag!

Maar de vijfde plaats is een gedeelde plaats. Ook Crocus 'Snow Princess' bekleedt die plaats. Hij is al vele keren getoond, maar het prachtige bosje in witte omgeving vind ik nog steeds een leuk plantenmoment!

Ik sluit mij aan bij Kris, Frankie - dat verbluffende kolonietje E. nanum hoort zonder meer in de top 3 thuis !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #38 Gepost op: 31 december 2018, 09:51:17 »
Toch wel straf dat er tot op heden slechts 3 liefhebbers zijn die noemenswaardige plantenmomenten hebben beleefd in 2018 ..... :P :P :P

 ((12 ((12 ((12
De rest zit blijkbaar nog onder de kerstboom waarvan de naalden reeds afvallen, Kris !  -2(  Ofwel leggen ze net de Bubbelwijn te koelen ...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #39 Gepost op: 31 december 2018, 09:53:14 »
De derde plaats wordt hier ingenomen door 2 krokussen die ik met veel geduld (en angst dat ze toch wel blijven leven ) probeer verder te kweken ....

Het zijn beide planten die uit het schitterende gebied rond Ibradi voorkomen .

De ene is Crocus gembosii en de andere een natuurhybride ...(Crocus concinnus x gembosii )

 ((6 ((6
Hier was de kwijl nog maar pas opgedroogd van de laatste vertoning en hier gaat ie weer !!  2NJ  Magisch !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #40 Gepost op: 31 december 2018, 09:53:22 »
Toch wel straf dat er tot op heden slechts 3 liefhebbers zijn die noemenswaardige plantenmomenten hebben beleefd in 2018 ..... :P :P :P

Wat niet is kan nog komen, zeker? Ik kan het me alleszins moeilijk voorstellen dat er geen andere leuke plantenmomenten beleefd werden onder de liefhebbers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #41 Gepost op: 31 december 2018, 09:57:14 »
Hier is er nog eentje van mij.
Een planten"moment" dat wekenlang bleef duren.

Op drie : de uitzonderlijke vorm van Iris schachtii, een collectie van het legendarische duo J.J.A. die hier 32 bloemstengels produceerde in zijn 3e jaar.


Ex aequo op 3, een andere (veel bescheidener) schoonheid uit de Iris familie :  Iris potaninii met zijn subtiele tekening.  Elk jaar een verademing als hij kort na de winter opnieuw tekenen van leven vertoont.
 
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 09:59:24 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #42 Gepost op: 31 december 2018, 10:05:20 »
Hier is er nog eentje van mij.
Een planten"moment" dat wekenlang bleef duren.

Op drie : de uitzonderlijke vorm van Iris schachtii, een collectie van het legendarische duo J.J.A. die hier 32 bloemstengels produceerde in zijn 3e jaar.


Ex aequo op 3, een andere (veel bescheidener) schoonheid uit de Iris familie :  Iris potaninii met zijn subtiele tekening.  Elk jaar een verademing als hij kort na de winter opnieuw tekenen van leven vertoont.

Twee absolute schoonheden, Luc, die me eveneens bekoren. De eerste staat hier ook elk jaar te schitteren in de tuin. De tweede staat hoog op de wenslijst. Het is er eentje die van vrij ver komt, Mongolië, Rusland. Mogelijks daarom dat hij nooit wordt aangeboden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #43 Gepost op: 31 december 2018, 10:08:20 »
((12 ((12 ((12
De rest zit blijkbaar nog onder de kerstboom waarvan de naalden reeds afvallen, Kris !  -2(  Ofwel leggen ze net de Bubbelwijn te koelen ...  ))4

Of ze worden volledig ingenomen door die kerstboom ....altijd maar naalden opkuisen ....
Ze durven blijkbaar niet Luc .... :P
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #44 Gepost op: 31 december 2018, 10:12:24 »
Hier is er nog eentje van mij.
Een planten"moment" dat wekenlang bleef duren.
Op drie : de uitzonderlijke vorm van Iris schachtii, een collectie van het legendarische duo J.J.A. die hier 32 bloemstengels produceerde in zijn 3e jaar.
Ex aequo op 3, een andere (veel bescheidener) schoonheid uit de Iris familie :  Iris potaninii met zijn subtiele tekening.  Elk jaar een verademing als hij kort na de winter opnieuw tekenen van leven vertoont.

Het gaat nog crescendo Luc....wat een productieve Iris ....daar heb je tenminste wat aan .
Die tweede , ja subliem ook en moeilijk te plezieren hier   . Een tijd in leven kunnen houden in pot maar de bloei liet te wensen over ...,slechts sporadisch ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "