Auteur Topic: Bloei mei - juni 2022  (gelezen 11726 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #120 Gepost op: 24 juni 2022, 12:09:35 »
Nog wat bloei :
Dactylorhiza 'Craigton Spire'd

Jij hebt deze parel van den Ian dus nog steeds Luc  ((3

Inderdaad al 11 jaar zo blijkt... af en toe lukt er toch iets  ;)  De Eskimo Nel van toen ben ik jammer genoeg na een paar jaar kwijt gespeeld..  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #121 Gepost op: 24 juni 2022, 12:20:32 »
Deze Convolvulus compactus stond helemaal vol bloemknoppen ....Ik dacht , dit gaat weer (zoals 2 jaar terug )een geweldige show geven als die allemaal tegelijk open komen. Gewoonlijk zie je de plant zelf dan niet meer onder dat bloementapijt . Maar wat bleek ....bloemen kwamen maar stelselmatig  per 2 tot max 4 tegelijk open. Vreemd soms , en waar dat aan ligt ....geen idee ...
Ik had 2 diverse vormen van deze Convolvulus compactus die er beiden 6 jaar staan op minder dan een halve meter van mekaar ...Maar dit voorjaar stierf er plots eentje af zonder aanwijsbare oorzaak .
Ja , soms weten we het nog steeds niet  ))8
Iemand ervaringen met stekken nemen ? Zou deze vorm (omdat hij echt compact is )graag een keer vermeerderen via stek .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #122 Gepost op: 24 juni 2022, 12:25:06 »
Vorig jaar was het hier ook minder Kris, maar dit jaar weer 'volle petrol'  -2( .  Die 'uitlopers' zie ik hier ook nu en dan, maar daar komt inderdaad weinig of geen wortel aan, zelfs niet na een paar jaar  ((--11  In het verleden heb ik er enkele afgehaald maar slechts eentje bleef in leven.  Vorige week heb ik net enkele stekken genomen, afwachten of ze aan de wortel willen...

Ja Luc , valt me ook op dat daar maar weinig wortel aankomt ....Ben benieuwd naar je stekken , evident is het allemaal niet want anders zag je die zoveel meer natuurlijk ...Fingers crossed want het is een pareltje ...Wil één van de dagen toch nog eens op jacht naar die uitlopertjes ... -2( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #123 Gepost op: 24 juni 2022, 12:42:53 »
Deze Convolvulus compactus stond helemaal vol bloemknoppen ....Ik dacht , dit gaat weer (zoals 2 jaar terug )een geweldige show geven als die allemaal tegelijk open komen. Gewoonlijk zie je de plant zelf dan niet meer onder dat bloementapijt . Maar wat bleek ....bloemen kwamen maar stelselmatig  per 2 tot max 4 tegelijk open. Vreemd soms , en waar dat aan ligt ....geen idee ...
Ik had 2 diverse vormen van deze Convolvulus compactus die er beiden 6 jaar staan op minder dan een halve meter van mekaar ...Maar dit voorjaar stierf er plots eentje af zonder aanwijsbare oorzaak .
Ja , soms weten we het nog steeds niet  ))8
Iemand ervaringen met stekken nemen ? Zou deze vorm (omdat hij echt compact is )graag een keer vermeerderen via stek .

Misschien nu wat kopstekken nemen, Kris, 't is alleszins de goeie moment ?  Ik heb van een 20 tal soorten stekken genomen vorige week, zien wat het geeft ? Zie hier https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2619.0 - toen was ik wel nog maar halfweg...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #124 Gepost op: 25 juni 2022, 09:10:40 »
Hier zijn weer twee foto's van twee overlevingskunstenaars uit Noord-Amerika, die in de toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker zullen worden...

Eriogonum kennedyi var. alpigenum &
Monardella macrantha

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #125 Gepost op: 25 juni 2022, 11:28:39 »
Deze Convolvulus compactus stond helemaal vol bloemknoppen ....Ik dacht , dit gaat weer (zoals 2 jaar terug )een geweldige show geven als die allemaal tegelijk open komen. Gewoonlijk zie je de plant zelf dan niet meer onder dat bloementapijt . Maar wat bleek ....bloemen kwamen maar stelselmatig  per 2 tot max 4 tegelijk open. Vreemd soms , en waar dat aan ligt ....geen idee ...
Ik had 2 diverse vormen van deze Convolvulus compactus die er beiden 6 jaar staan op minder dan een halve meter van mekaar ...Maar dit voorjaar stierf er plots eentje af zonder aanwijsbare oorzaak .
Ja , soms weten we het nog steeds niet  ))8
Iemand ervaringen met stekken nemen ? Zou deze vorm (omdat hij echt compact is )graag een keer vermeerderen via stek .

Als het mijn plant zou zijn, zou ik op 2 paarden wedden: stekken na de bloei en afleggen - succes!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #126 Gepost op: 25 juni 2022, 11:33:37 »
Prachtige plant, die Monardella macrantha! Nog nooit gezien ! Die zal je wel van ver zien staan !

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #127 Gepost op: 25 juni 2022, 18:09:50 »
Makkelijker dan de vorige ...Verbascum 'Letitia'
Calceolaria polyrhiza (Perito Moreno)
Senecio sp. van Gert Hoek , ik denk ondertussen benoemd ...
Papaver sp.
Kris, Verbascum 'Letitia' durft hier na een paar jaar toch ineens verdwijnen.

Hier bloeit hij anders al jarenlang voortreffelijk Herman.  Deze plant staat al zeker 10 jaar ter plaatse.  Hij staat wel vrij beschut tegen een muur aan. In het verleden ben ik hem ooit verloren tijdens een strenge winter.

Staat hier ook al verschillende jaren in de rotstuin. Maar het klopt wat Herman zegt dat ze wel eens kunnen verdwijnen na een aantal jaren. Elk jaar wat stekken nemen is geen overbodige luxe om jezelf te verzekeren van planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #128 Gepost op: 25 juni 2022, 18:11:46 »
Een beetje onderschat misschien zijn deze kleurvormen van Dianthus deltoides die in de betere tuinzaken ook wel eens op de kop getikt kunnen worden. Eenvoudig en zorgt wekenlang voor heel wat kleur.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2022, 18:23:33 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #129 Gepost op: 25 juni 2022, 18:13:10 »
Campanula myrtifolia (foto 1) en Campanula nitida (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #130 Gepost op: 25 juni 2022, 18:14:07 »
Nog een plaatje van Dianthus deltoides in de tuftuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #131 Gepost op: 25 juni 2022, 19:47:50 »
Hier zijn weer twee foto's van twee overlevingskunstenaars uit Noord-Amerika, die in de toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker zullen worden...

Monardella macrantha

Prachtig die Monardella, Thomas, is mij niet bekend. Nog niet eerder tegengekomen. Waar heb je die vandaan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #132 Gepost op: 25 juni 2022, 19:53:32 »
Gemakkelijk is deze Campanula kemuraliae uit de Transkaukasus. Hij stoelt langzaam uit en bloeit behoorlijk rijk. (foto 1 en 2)
Een leuk duo: Campanula cochlearifolia 'alba' en Delphinium grandiflorum. (foto 2)
Voor een gortdroog en zonnig plekje: Anthyllis hermanniae minor (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #133 Gepost op: 25 juni 2022, 19:55:16 »
Als de zomer aankomt en de hoofdbloei in de rotstuin zoek ik graag wat extra kleur toe te voegen.  In dit geval met enkele exemplaren van de eenvoudige maar lang bloeiende Papaver nudicaule in verschillende kleuren.

Ook Viola cazorlenzis x delphinanta die doorheen de bloem aren van Saxifraga 'Kath Dryden' piepen trekken de aandacht nog steeds.

Knappe papavers, Luc, mocht je daar eens wat zaad van op overschot hebben... ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #134 Gepost op: 25 juni 2022, 20:08:34 »
Aster likiagensis SRGC 04.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2022, 20:19:04 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen