Planten > Rotsplanten

Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.

<< < (2/29) > >>

Kris De Raeymaeker:
Heel goed initiatief Thomas en Frankie ! Ook hier onderscheiden we ons als VRV weer van de rest !  Ik haak mijn wagon  nog wel aan ... 
Prachtige varen Thomas en ook Zauschneria septentrionalis is een prachtige plant Frankie !

Herman Mylemans:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 28 januari 2023, 13:26:53 ---Ik zou willen beginnen met een klassieker die al lang bekend is in de rotstuinwereld, nl. Verbascum 'Letitia'. Vroeger werd deze plant bestempeld als een zorgenkindje voor de alpiene kas. Niks is minder waar. In de rotstuin kan hij perfect buiten het jaar rond, zonder enige bescherming. De droge zomers die we de laatste jaren kennen was geen probleem en ook met natte omstandigheden kan hij perfect om in een goed gedraineerde grond van de rotstuin. De plant is steriel en kan alleen vermeerderd worden door heel vroeg in het seizoen stekken te nemen. Diverse mensen die langere tijd met rotstuinen bezig zijn, hebben ongetwijfeld deze zeer rijk bloeiende plant wel in de rotstuin staan.

--- Einde van citaat ---
Prachtig initiatief Frankie! Wel moet ik zeggen dat ik Verbascum 'Letitia' na een aantal jaren toch altijd kwijt speel. Met andere woorden de plaats in België of een ander land gaat ook invloed hebben. Het zal geen gemakkelijke topic worden.

Bert Stegeman:
inderdaad mooi nieuw topic ga het zekers volgen. ((12

Bert Stegeman:
Niet alleen rotsplanten in onze eigen tuinen gaan het moeilijk krijgen door veranderend klimaat.
Maar ook de rotsplanten in hun oorspronkelijke habitat.
Door de opwarmende aarde zullen rotsplanten die bij sneeuwveldjes groeien ook of weg gaan of hoger op gaan groeien misschien.
word in de bergen ook warmer en minder sneeuw. dus minder smeltwater.
dus ook daar zullen ze een (klap) krijgen denk ik zo
Weet niet of ik dit hier kan plaatsen maar bedacht me dit.

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Herman Mylemans op 28 januari 2023, 17:45:19 ---
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 28 januari 2023, 13:26:53 ---Ik zou willen beginnen met een klassieker die al lang bekend is in de rotstuinwereld, nl. Verbascum 'Letitia'. Vroeger werd deze plant bestempeld als een zorgenkindje voor de alpiene kas. Niks is minder waar. In de rotstuin kan hij perfect buiten het jaar rond, zonder enige bescherming. De droge zomers die we de laatste jaren kennen was geen probleem en ook met natte omstandigheden kan hij perfect om in een goed gedraineerde grond van de rotstuin. De plant is steriel en kan alleen vermeerderd worden door heel vroeg in het seizoen stekken te nemen. Diverse mensen die langere tijd met rotstuinen bezig zijn, hebben ongetwijfeld deze zeer rijk bloeiende plant wel in de rotstuin staan.

--- Einde van citaat ---
Prachtig initiatief Frankie! Wel moet ik zeggen dat ik Verbascum 'Letitia' na een aantal jaren toch altijd kwijt speel. Met andere woorden de plaats in België of een ander land gaat ook invloed hebben. Het zal geen gemakkelijke topic worden.

--- Einde van citaat ---

Herman, ook in mijn tuin geeft deze Verbascum na x aantal jaren de geest. Gemiddeld staan ze zo'n 6 à 8 jaar vast in de tuin. Deze cultivar begint na enkele jaren ter verhouten en verjongt zichzelf niet meer. Maar ik bedoel dat de plant geen problemen heeft met de huidige klimaatsomstandigheden. Het kortlevende aspect van deze toorts is gewoon eigen aan de species.

Maar inderdaad, je hebt overschot van gelijk dat de standplaats vast en zeker van invloed is op het welbehagen van iedere plant. De omstandigheden aan de kust zijn verschillend met de condities diep in het binnenland. Elke plant reageert daar anders op. Het wordt inderdaad geen makkelijk topic, maar wel o zo boeiend.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie