Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317725 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Peatbed
« Gepost op: 24 juli 2011, 23:05:15 »
In de beginjaren  van de rotstuinhobby zoekt de liefhebber het meestal niet te ver.Op het gebied van plantjes waren we dan nog niet te kieskeurig , alles was nieuw en boeiend. Met de jaren kom je erachter dat een aantal heel mooie planten-die circuleren in het rotsplantenmilieu-niet zondermeer te kweken zijn. Voor een aantal kom je niet meer weg met alleen een rotstuin. Sommige soorten eisen wel erg speciale omstandigheden.En zelfs met een crevicetuin,screebed,tuftuin,alpinehouse komt men dan niet meer toe. Een aantal soorten houden van de voordelen die het zogenaamde "peatbed" met zich meebrengt. Na onze reis naar China waren we nogal onder de indruk van de Cypripediums en er waren ondertussen nog wel heel wat soortjes van de verlanglijst die waarschijnlijk beter zouden groeien in zulk een peatbed. Het idee was al enkele jaren aan het rijpen ,maar toen we via de NRV ook nog eens op een makkelijke manier aan goede zachte turven konden komen werd er prompt werk van gemaakt. In april werd de wagen vol turfblokken gestouwd en wij met ons vrachtje van Utrecht naar Belgie...
Zowat deze tijd van het jaar (2 jaar terug)-echt in de komkommertijd dus- ben ik dan begonnen met de aanleg van dit nieuw gedeelte.Eerst de oude grond verwijderd tot zo'n 30 tot 40 cm diep. Daarna antiworteldoek uitleggen en de buitenkanten van het nieuwe gedeelte afzomen met de turfblokken.De turfblokken werden zo gestapeld totdat er muurtjes ontstonden van turfblokken . Dit om een niveauverschil te bereiken en deze turfmuurtjes houden dan de grondmassa tegen.
De ruimte tussen antiworteldoek en de bovenkant van de turven werd opgevuld met een mengsel van verteerde bladaarde,half verteerde schors ,heel fijne schors ,turf,beetje kleigrond.Dus niet echt een veenbed in de ware zin van het woord. Echte turf is immers duur en zeldzaam geworden en gezien dit een bedreiging vormt voor de natuur moeten we daar ook omzichtig mee omspringen...Dus vandaar een beetje een variatie met het vernoemde mengsel. Dit mengen was best een klus die even tijd in beslag nam. Totdaar deze inleiding , volgende dagen zal ik trachten een en ander verder te illustreren met de nodige foto's.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2011, 08:22:31 »
Een goed idee Kris, een nieuw topic over peatbedden. Dit miste ik nog op het forum. Ikzelf heb nu 2 jaar een peatbed en ik ben blij, dat er over geschreven gaat worden, om de ervaringen van anderen te leren kennen en mijn ervaringen te delen. Goed dat je er een foto-reportage van gaat maken (teminste, dat denk ik) Ik kijk er naar uit.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2011, 08:27:42 »
Dat wordt inderdaad zonder twijfel interessant ! 
Laat maar komen Kris !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2011, 17:20:30 »
Ben al heel benieuwd, Kris.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2011, 21:07:23 »
Ik ben ook erg benieuwd, Kris. Met name naar je ervaringen met het peatbed tot nu toe. Welke planten heb je aangeplant? Je noemt Cypripediums met name en ik heb altijd gehoord dat Cypripediums en turf, op z'n zachtst gezegd, niet de beste combinatie is. Turf zou veel te veel vocht vast houden. En is de Ph ook niet aan de lage kant?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2011, 21:39:57 »
Een goed idee Kris, een nieuw topic over peatbedden. Dit miste ik nog op het forum. Ikzelf heb nu 2 jaar een peatbed en ik ben blij, dat er over geschreven gaat worden, om de ervaringen van anderen te leren kennen en mijn ervaringen te delen. Goed dat je er een foto-reportage van gaat maken (teminste, dat denk ik) Ik kijk er naar uit.

Dank je Gerrit . Ik wil graag mijn eerste ervaringen delen , maar zoals al aangegeven ben ik ook nog op ontdekkingstocht ! De eerste planten staan er nu 1 jaar in ,dus het is allicht nog te vroeg voor verregaande conclusies. Toch maak  ik graag deze vorm van rotstuinieren weer wat levendiger en de eerste successen en fiasco's kunnen allicht de discussies op gang helpen. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Peatbed
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2011, 21:42:59 »
Ben benieuwd, Kris, zal het topic met grote interesse volgen.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2011, 21:47:31 »
Ik ben ook erg benieuwd, Kris. Met name naar je ervaringen met het peatbed tot nu toe. Welke planten heb je aangeplant? Je noemt Cypripediums met name en ik heb altijd gehoord dat Cypripediums en turf, op z'n zachtst gezegd, niet de beste combinatie is. Turf zou veel te veel vocht vast houden. En is de Ph ook niet aan de lage kant?

Dag Sven ,zoals in mijn inleiding reeds geschreven heb ik slechts een miniem percentage aan turf gebruikt (te verwaarlozen).Het grootste gedeelte bestaat uit bladgrond. Dus over de benaming "veenbed" of "peatbed" kan worden gediscussieerd. Doch algemeen wordt dit soort type van tuin (verhoogd bed in de schaduw en afgezoomd met turfmuurtjes en verder gevuld met een humusrijk mengsel waarbij de turven ook worden beplant)toch beschreven als peatbed.Nu over de Cypen kom ik in deze topic nog terug wat betreft de eerste ervaringen en mengsels etc....  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2011, 21:49:38 »
Bedankt voor jullie interesses ! Seffens krijg ik nog "plankenkoorts "....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2011, 22:23:42 »
Hierbij dan enkele foto's van hoe het peatbed eruit zag kort na de aanleg. Let even niet op de vreselijke rommel er rond,dit heeft natuurlijk nog met de aanleg te maken. De enkele planten in het bed zijn op dit moment (van de hier getoonde foto's)  nog niet uitgeplant maar inderhaast ingegraven met pot en al om de winter door te komen. Kort na deze beelden ben ik begonnen met het uitplanten van de eerste soortjes.Vroege voorjaar 2010 zeg maar...    
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2011, 22:36:12 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2011, 22:35:06 »
Dit jaar kwamen dan de eerste resultaten met de nieuw uitgeplante soortjes .Een heel bemoedigend resultaat kwam er reeds heel vroeg in het jaar. Cyclamen parviflorum is echt niet zo'n gemakkelijke soort (houd van koelte en een appart regime van water geven/rust ed). In pot kon ik deze kleinste soort onder de Cyclamen wel een tijdje goed houden maar na verloop verspeelde ik ze telkens toch weer ! Ze groeit oa in de koele en vochtige bossen in NO Turkije onder de naaldbomen.Of op zeer koude hellingen waarvan de grond nooit helemaal opdroogt. En kijk na jaren gesukkel met deze soort had ik dit jaar een eerste bescheiden bloei. Ik had deze Cyclamen parviflorum geprangd (uitgeplant )tussen 2 turfblokken op het koelste plekje in het bed. Reeds op 12 februari beloonde hij deze daad met zijn kleine/tere bloemen.
Volgende dagen gaan we verder met het assortiment wat reeds een plekje kreeg in deze nieuwe omgeving ....
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2011, 22:39:19 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2011, 10:53:29 »
Dat ziet er allemaal prachtig uit Kris,heb zelf vorig jaar ook een peatbed aangelegd,moet zeggen met succes.
Waar ik me nu het meest aan erger is de aangroei van levermos,dit ontsiert enorm.
Heeft iemand hier een doeltreffende oplossing voor?
Weet dat er producten in de handel zijn maar daar kom je als particulier niet aan.
Ben zelf wel eens bezig geweest met natuurazijn,met een klein kwastje de mos instrijken.
Dit heeft wel wat resultaat,maar niet afdoende.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Peatbed
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2011, 12:03:56 »
ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen en verder fotoverslag -
ik wist niet dat het ook kon met bladgrond e.d. - uiteraard veel beter voor het milieu dan turf
het lijken wel vrij grote en mooie turven - zo heb ik er hier nog geen gezien , die zijn meestal veel platter
weer een topic om te volgen !!
bedankt dat we mogen mee genieten
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2011, 13:01:57 »
Het ziet er mooi uit Kris. Die grote turven geven een mooie lijn. Je hebt ze ruim gebruikt. Zelfs een muurtje in het midden met blokken die je niet ziet. Over de samenstelling van het plantmedium was je nog niet erg duidelijk. Ik krijg de indruk, dat je huiverig bent om (wit) turfstrooisel te gebruiken en dit dus zo weinig mogelijk hebt gedaan. Ik wil daar tegen in brengen, dat door het kweken van zuurminnende planten je bijdraagt aan de biodiversiteit en kennis over specifieke planten. Denk hierbij aan je moeilijk te kweken Cyclamen parviflorum. Van mij mag je dus gerust wat meer peat gebruiken. Want anders is het een gewoon bloemenbed.
Verder zie ik een stammetje van een boompje. Het lijkt erop, dat het een zonnig deel van je tuin is. Veel zuurminnende planten zijn ook bosplanten en willen wat schaduw. (sommige Primula's) Hoe doe je dat?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2011, 19:34:16 »
Dat ziet er allemaal prachtig uit Kris,heb zelf vorig jaar ook een peatbed aangelegd,moet zeggen met succes.
Waar ik me nu het meest aan erger is de aangroei van levermos,dit ontsiert enorm.
Heeft iemand hier een doeltreffende oplossing voor?
Weet dat er producten in de handel zijn maar daar kom je als particulier niet aan.
Ben zelf wel eens bezig geweest met natuurazijn,met een klein kwastje de mos instrijken.
Dit heeft wel wat resultaat,maar niet afdoende.

Dank je Theo . Zo te zien zijn we wel een beetje met hetzelfde bezig...Dat is mooi meegenomen , kunnen we onze ervaringen delen! Dat mos zie ik ook steeds meer verschijnen en in één van mijn volgende "postings " kom ik daar ook nog op terug.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "