Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317766 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1455 Gepost op: 1 april 2022, 17:30:46 »
Kris, kun je iets meer vertellen van de herkomst? Ik ben al een tijd naar Trillium pusillum ssp. georgianum op zoek. De afbeeldingen die ik op mijn computer heb zien er wel anders uit.

Uiteraard Herman . Ik zag op internet inderdaad ook nog andere foto's voor deze subspecies ...Mijn plant komt nochtans van een betrouwbare bron denk ik ...hij komt van John Lonsdale . Die ken jij wellicht ook wel ? Als ik daar nog eens moest bestellen dan stuur ik je wel een berichtje ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1456 Gepost op: 1 april 2022, 18:22:01 »
Kris, kun je iets meer vertellen van de herkomst? Ik ben al een tijd naar Trillium pusillum ssp. georgianum op zoek. De afbeeldingen die ik op mijn computer heb zien er wel anders uit.

Uiteraard Herman . Ik zag op internet inderdaad ook nog andere foto's voor deze subspecies ...Mijn plant komt nochtans van een betrouwbare bron denk ik ...hij komt van John Lonsdale . Die ken jij wellicht ook wel ? Als ik daar nog eens moest bestellen dan stuur ik je wel een berichtje ...
Kris, John Lonsdale is inderdaad normaal betrouwbaar, de foto's die ik toegevoegd heb komen van hem. Misschien dat de bladeren nog veranderen of er is een vergissing gebeurd want die heeft veel soorten pusillum in zijn tuin staan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1457 Gepost op: 1 april 2022, 19:04:43 »

Kris, John Lonsdale is inderdaad normaal betrouwbaar, de foto's die ik toegevoegd heb komen van hem. Misschien dat de bladeren nog veranderen of er is een vergissing gebeurd want die heeft veel soorten pusillum in zijn tuin staan.
Waar heb je de foto’s toegevoegd Herman ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1458 Gepost op: 1 april 2022, 19:40:33 »

Kris, John Lonsdale is inderdaad normaal betrouwbaar, de foto's die ik toegevoegd heb komen van hem. Misschien dat de bladeren nog veranderen of er is een vergissing gebeurd want die heeft veel soorten pusillum in zijn tuin staan.
Waar heb je de foto’s toegevoegd Herman ?
Kris, in reactie 1454

http://edgewoodgardens.net/Plants_album/The%20Plants%20-%20%20Complete%20Collection/Trilliaceae/Trillium/Subgenus%20Trillium/T.%20pusillum/T.%20pusillum%20var.%20georgianum/index.html
« Laatst bewerkt op: 1 april 2022, 19:43:50 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1459 Gepost op: 2 april 2022, 10:55:22 »
Kris, in reactie 1454
http://edgewoodgardens.net/Plants_album/The%20Plants%20-%20%20Complete%20Collection/Trilliaceae/Trillium/Subgenus%20Trillium/T.%20pusillum/T.%20pusillum%20var.%20georgianum/index.html

Bedankt Herman , lijkt me best nog wel wat variabel te zijn . Er zitten toch vormen tussen die overeenkomstig lijken met hetgeen ik van John heb ? Of zie jij dat anders en waarom denk je dat mijn plant niet de ssp. georgianum is ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1460 Gepost op: 2 april 2022, 12:13:49 »
Kris, in reactie 1454
http://edgewoodgardens.net/Plants_album/The%20Plants%20-%20%20Complete%20Collection/Trilliaceae/Trillium/Subgenus%20Trillium/T.%20pusillum/T.%20pusillum%20var.%20georgianum/index.html

Bedankt Herman , lijkt me best nog wel wat variabel te zijn . Er zitten toch vormen tussen die overeenkomstig lijken met hetgeen ik van John heb ? Of zie jij dat anders en waarom denk je dat mijn plant niet de ssp. georgianum is ?
Kris, mijn twijfel is omdat het blad niet zo lang en smal is en tamelijk groen. De stengel van de bloem kan ik niet zien, maar die is normaal ook langer dan bij pusillum. De plant kan misschien nog veranderen als hij ouder wordt. Het is in elk geval niet gemakkelijk tussen die verschillende variëteiten:
Trillium pusillum
Trillium pusillum var. albanicum (Freeman)
Trillium pusillum var. monticola (Reveal) (monticulum)
Trillium pusillum var. ozarkanum (Palmer and Steyermark)
Trillium pusillum var. texanum (Buckley)
Trillium pusillum var. virginianum (Fernald)
Trillium pusillum var. georgianum 
« Laatst bewerkt op: 2 april 2022, 15:51:44 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1461 Gepost op: 3 april 2022, 10:00:47 »
Kris, mijn twijfel is omdat het blad niet zo lang en smal is en tamelijk groen. De stengel van de bloem kan ik niet zien, maar die is normaal ook langer dan bij pusillum. De plant kan misschien nog veranderen als hij ouder wordt. Het is in elk geval niet gemakkelijk tussen die verschillende variëteiten:

Bedankt Herman , ik heb de bloemstengel nog is bekeken en die is bij mijn exemplaar inderdaad kort . Het blad is inderdaad ook niet zo lang , heb je gelijk in . Maar ik denk dat ik alleszins nog een jonge plant heb die zelfs misschien voor de eerste keer bloeit .Dus we gaan waarschijnlijk moeten afwachten hoe hij zich verder ontwikkelt ....Hoe dan ook zit het er wel in dat het een gewone pusillum is of één van de andere subspecies . Er kan altijd wat misgaan met labels ed...En dan nog ..... ook de gewone pusillum is een soort die we niet super vaak zien in tuinen hier . Die indruk heb ik tenminste . Ik heb ze vroeger in het peatbed ook gehad , maar daar ook kwijt gespeeld . Ik vind ze precies lastiger als bijvoorbeeld rivale . Wat is jouw ervaring Herman ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1462 Gepost op: 3 april 2022, 10:41:40 »
Kris, mijn twijfel is omdat het blad niet zo lang en smal is en tamelijk groen. De stengel van de bloem kan ik niet zien, maar die is normaal ook langer dan bij pusillum. De plant kan misschien nog veranderen als hij ouder wordt. Het is in elk geval niet gemakkelijk tussen die verschillende variëteiten:

Het houd een mens toch bezig ...dus vandaag nog is betere foto's genomen in het ochtend zonnetje ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1463 Gepost op: 3 april 2022, 10:42:52 »
Op deze foto zien we dat de bloemstengel toch wat langer lijkt ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1464 Gepost op: 3 april 2022, 11:55:41 »
Op deze foto zien we dat de bloemstengel toch wat langer lijkt ?
Inderdaad Kris, hier is de stengel duidelijk langer. Het hangt dus ook af van hoe je de foto neemt, ook voor de lengte van de bladeren. Dus geduld hebben! Hier gaat de pusillum stilaan beginnen. Als het zover is zal ik ook eens foto’s van de stengel nemen. Wat de leefomstandigheden betreft, op de plaats waar die van mij nu staat doet hij het goed. Oorspronkelijke plant stond hij in de schaduw in de rotstuin, maar daar is hij verdwenen. Gelukkig had ik een deel onder bladverliezende struiken gezet bij de Hepatica’s en daar doet hij het zeer goed. Dus humusrijke grond en zo’n in het voorjaar zijn gunstig. Ik ga toch eens proberen aan zaden te geraken van die andere variëteiten.
Van rivale heb ik geen grote groepen, maar die staan in de lava rotstuin, sinds 2020 heb ik er ook tussen de Hepatica’s gezet misschien gaan ze daar het beter doen. Dus op het ogenblik heb ik een grotere groep van pusillum dan rivale.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2022, 12:58:53 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1465 Gepost op: 3 april 2022, 14:27:53 »
Inderdaad Kris, hier is de stengel duidelijk langer. Het hangt dus ook af van hoe je de foto neemt, ook voor de lengte van de bladeren. Dus geduld hebben! Hier gaat de pusillum stilaan beginnen. Als het zover is zal ik ook eens foto’s van de stengel nemen. Wat de leefomstandigheden betreft, op de plaats waar die van mij nu staat doet hij het goed. Oorspronkelijke plant stond hij in de schaduw in de rotstuin, maar daar is hij verdwenen. Gelukkig had ik een deel onder bladverliezende struiken gezet bij de Hepatica’s en daar doet hij het zeer goed. Dus humusrijke grond en zo’n in het voorjaar zijn gunstig. Ik ga toch eens proberen aan zaden te geraken van die andere variëteiten.
Van rivale heb ik geen grote groepen, maar die staan in de lava rotstuin, sinds 2020 heb ik er ook tussen de Hepatica’s gezet misschien gaan ze daar het beter doen. Dus op het ogenblik heb ik een grotere groep van pusillum dan rivale.

Herman , wat voor soort humus voeg jij toe als ik vragen mag . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1466 Gepost op: 3 april 2022, 14:41:58 »
Inderdaad Kris, hier is de stengel duidelijk langer. Het hangt dus ook af van hoe je de foto neemt, ook voor de lengte van de bladeren. Dus geduld hebben! Hier gaat de pusillum stilaan beginnen. Als het zover is zal ik ook eens foto’s van de stengel nemen. Wat de leefomstandigheden betreft, op de plaats waar die van mij nu staat doet hij het goed. Oorspronkelijke plant stond hij in de schaduw in de rotstuin, maar daar is hij verdwenen. Gelukkig had ik een deel onder bladverliezende struiken gezet bij de Hepatica’s en daar doet hij het zeer goed. Dus humusrijke grond en zo’n in het voorjaar zijn gunstig. Ik ga toch eens proberen aan zaden te geraken van die andere variëteiten.
Van rivale heb ik geen grote groepen, maar die staan in de lava rotstuin, sinds 2020 heb ik er ook tussen de Hepatica’s gezet misschien gaan ze daar het beter doen. Dus op het ogenblik heb ik een grotere groep van pusillum dan rivale.
Herman , wat voor soort humus voeg jij toe als ik vragen mag .
Kris, het gaat om de bladeren van de struiken, die blijven liggen en verteren en verder compost van de haagbeuk.
Ik heb 2 composthopen:
de ene waar het gras (met wat zeewierkalk voor de vertering) in vermengd wordt samen met paardenmest de andere afval
de andere zuiver bladeren en snoeisel van de haagbeuk.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2022, 15:00:16 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1467 Gepost op: 3 april 2022, 14:44:55 »
Kris, het gaat om de bladeren van de struiken, die blijven liggen en verteren en verder compost van de haagbeuk.
Ik heb 2 composthopen:
de ene waar het gras in vermengd wordt samen met paardenmest de andere afval
de andere zuiver bladeren en snoeisel van de haagbeuk.

Bedankt Herman, je maakt dus je eigen bladgrond wat uiteraard altijd goed is . Voeg je nog iets toe van zaken om meer waterdoorlatend te maken of iets van mineralen ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1468 Gepost op: 3 april 2022, 14:46:59 »
Trillium rivale 'Purple Heart ' loopt op zijn laatste beentjes ....dus nog snel een foto ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Peatbed
« Reactie #1469 Gepost op: 3 april 2022, 14:49:39 »
Kris, het gaat om de bladeren van de struiken, die blijven liggen en verteren en verder compost van de haagbeuk.
Ik heb 2 composthopen:
de ene waar het gras in vermengd wordt samen met paardenmest de andere afval
de andere zuiver bladeren en snoeisel van de haagbeuk.

Bedankt Herman, je maakt dus je eigen bladgrond wat uiteraard altijd goed is . Voeg je nog iets toe van zaken om meer waterdoorlatend te maken of iets van mineralen ?
Aan de planten geef ik beendermeel en tuinkali. DCM Meststof Siertuin wordt ook 2x per jaar rondgestrooid in de tuin
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be