Auteur Topic: Het slakkenprobleem  (gelezen 44875 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2013, 22:48:42 »
Zinnigs...zinnigs....nou ja...er zijn mensen die vinden dat ik nooit wat zinnigs zeg,maar toe maar........

heb hier niet zoveel last Gerrit maar strooi het aller goedkoopste wat ik kan vinden,laatst zelfs wat meegenomen van de 'Action'
en overal lege huisjes en dooie slakken........werkt ook uitstekend tegen de pissebedden.

Je moet wel kijken naar het gehalte ijzerfosfaat dat is het belangrijkste bestanddeel.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2013, 13:15:26 »
Ik heb al jaren 2 manlijke  Indische loopeenden.   

Geen slak meer te zien of toch niet in die mate dat ze veel schade veroorzaken.

Ik heb de eenden aangeschaft na een documentaire over ecologish tuinieren.

Bij mij lopen ze meestal overdag  rond in de tuin.

’s Avonds als ik thuis kom  gaan ze terug in  een grote ren   samen met mijn sierkippen en de haan ,. 

Zowel mijn eenden als mijn kippen hebben een apart kot.  Al mijn hokken kunnen op slot,  daar wij dus vossen en marters   in onze omgeving hebben.

In hun ren zijn ze voorzien van een  ze grote kuip met water waar ze zich in kunnen wassen.

Een echte vijver hebben ze bij mij ook  in de tuin maar hier schenken zijn niet echt veel aandacht aan.  Ze lopen eerder naar hun kuip dan naar de vijver.

Water hebben ze nodig voor hun te wassen maar ze spoelen ook graag alles wat er door hun bek gaat

Ze vliegen niet.  Hun bouw is niet gemaakt voor te vliegen, ze kunnen wel eens fladderen  +- 5 m ofzo maar wegvliegen doen ze niet .

Ze blijven van je groententuin   :D let op enkel als je ze niet aanleert wat sla  en andere groentes zijn..

dus geen sla geven en dan verwachten dat ze van je sla afblijven

 Let op dit zijn beesten ik verzorg deze elke dag, vers water  extra voer  controle tegen mijten enz enz
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2013, 13:28:55 door Brian Blanken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2013, 22:46:06 »
Het was hier vanmorgen bijzonder warm en héél vochtig.  Het vocht sloeg als het ware uit de grond die uiteraard wel meer dan verzadigd is van de vele regen van de afgelopen weken.
Toen ik even in de tuin rondkeek zag ik plots een huisjesslak  >:(, dan nog één, dan nog één  :o - ik besloot een controlerondje te maken doorheen de tuin....

Dit is de oogst !
Zoals je ziet probeerde er nog eentje te ontsnappen... ik kan u verzekeren dat die poging niet geslaagd is...  ;D

Dit is voor zover ik weet de segrijnslak, die een ware plaag kan zijn in de tuin. Op het internet kan je  recepten vinden om ze eetbaar te maken ( een delicatesse !)  Je moet ze wel een 3 tal dagen ontgiften omdat ze ook planten eten die voor ons schadelijk zijn . Smakelijk!

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Het slakkenprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2013, 23:52:38 »
smakelijk?........ --6
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #19 Gepost op: 6 april 2014, 23:05:39 »
Vandaag was er wat regen gevallen en deze avond was het nog redelijk zacht van temperatuur , dus even op slakkenjacht geweest. Ik had enkele dagen (sinds lang ) 1 slakkenspoor gezien en wou dat beest vinden  )))1 -3)( --2 --2 --2 het viel aanvankelijk enorm mee , tot ik aan mijn compost tonnen kwam ! Aan de buitenkant waren ze nog nat en er zaten enorm veel heel jonge en iets oudere naaktslakken op . In de tonnen zaten  ook heel wat jonge slakken en 1 grote (vermoedelijk de dader van het voornoemde slakkenspoor)  !
Ik kan iedereen alleen maar aanraden om zo vlug mogelijk op jacht te gaan Nu kan je heel wat ellende voorkomen!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #20 Gepost op: 7 april 2014, 08:57:45 »
Vandaag was er wat regen gevallen en deze avond was het nog redelijk zacht van temperatuur , dus even op slakkenjacht geweest. Ik had enkele dagen (sinds lang ) 1 slakkenspoor gezien en wou dat beest vinden  )))1 -3)( --2 --2 --2 het viel aanvankelijk enorm mee , tot ik aan mijn compost tonnen kwam ! Aan de buitenkant waren ze nog nat en er zaten enorm veel heel jonge en iets oudere naaktslakken op . In de tonnen zaten  ook heel wat jonge slakken en 1 grote (vermoedelijk de dader van het voornoemde slakkenspoor)  !
Ik kan iedereen alleen maar aanraden om zo vlug mogelijk op jacht te gaan Nu kan je heel wat ellende voorkomen!

Ik had vorige donderdag van die lekkere blauwe korrels gestrooid .... vrijdag een 40 tal "kadavers" kunnen oprapen...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #21 Gepost op: 7 april 2014, 10:46:04 »
Waarom niet een fles Jupiler? werkt perfect

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #22 Gepost op: 7 april 2014, 12:37:04 »
Waarom niet een fles Jupiler? werkt perfect

Ik verraad je niets als ik je vertel dat wij die Jupiler voor andere doeleinden benutten, Ger...  :-\ 8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #23 Gepost op: 7 april 2014, 13:25:40 »
En toch Luc, het slakkenprobleem spitste zich toe in mijn stek bak waar ik opgepotte Janakaea's had staan. In een paar dage tijds behoorlijk schade. Mariet verteld me het volgende: drink de Jupiler niet zelf, maar geef hem aan de slakken en inderdaad, het resultaat was een behoorlijk aantal slakken verdronken een dag tijd  in een schaaltje met Jupiler en geen schade meer aan de planten.
Stelletje vuile alcoholisten!!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #24 Gepost op: 8 april 2014, 09:00:24 »
 -1( -1( -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #25 Gepost op: 20 mei 2014, 19:23:19 »
Ik durf te stellen, dat er weinig plekken te vinden zijn, waar het slakkenprobleem zo nijpend als is in mijn tuin. Ik woon direct op de zeebodem in Flevoland. De meeste huizen in de provincie zijn gebouwd op opgespoten grond. (een allegaartje van zand, veen en klei) Zo niet onze wijk. Alle adviezen, die je kunt vinden over de slakkenbestrijding, zoals bier, schelpen, koffieprut, zelfs glas, zijn lachertjes. Ik heb alles geprobeerd. Zelfs een Berlijnse muur om mijn rotstuin. Slakkenkorrels zijn op last van de overheid veranderd van vergif tot nu extra voedsel. Koop het maar niet, er is geen werking. Er restte mij nog maar een middel, de biologische bestrijding dmv aaltjes, nematoden. Ik heb dat nu maar eens gedaan. De hoge kosten ervan weerhielden mij aanvankelijk. Miljoenen aaltjes, voor het oog niet zichtbaar - het leek wel poeder - (misschien was het wel poeder) vermengd met veel water uitgesproeid bij valavond, bij milde temperaturen, de grond van tevoren bevochtigd. In de beschrijving stond een zinnetje: "Bij onvoldoende werking na 6 weken herhalen". Hoezo, zou het dan niet kunnen werken? En moest ik dan opnieuw te veel geld besteden? Jaha, ze zijn sluw, die gasten van de aaltjes. U raadt het wellich al: Het werkte van geen meter.

Opbijgevoegde foto ziet u het lijk van een slak. Gisteravond door mij betrapt, samen met een ander bij het toetakelen van een Campanula bellidifolia, die er helemaal niet bella meer uitziet en zijn folia al helemaal niet. De slak, die er helemaal niet hoorde te zijn. Nematoden en slakkenkorrels, hij lachte er om...nou ja even dan.

Wat nu te doen: Er blijft maar een ding over: Zoals het Engelse gezegde: If you can't beat them, join them. Vrij vertaald: Als je ze niet kunt verslaan, accepteer ze maar en verzet je niet. Dus kweek geen C bellidifolia meer. Ondertussen heb ik al kennis van een lange lijst van planten, die niet slakbestendig zijn. Zeg maar: een rode lijst. En die gewoon niet meer kweken. Weg alle ergernis en frustratie (hoop ik)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #26 Gepost op: 20 mei 2014, 21:48:38 »
.....Weg alle ergernis en frustratie (hoop ik)

Ik vrees er voor, Gerrit  ))4

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2014, 22:06:04 »
Ik durf te stellen, dat er weinig plekken te vinden zijn, waar het slakkenprobleem zo nijpend als is in mijn tuin. Ik woon direct op de zeebodem in Flevoland. De meeste huizen in de provincie zijn gebouwd op opgespoten grond. (een allegaartje van zand, veen en klei) Zo niet onze wijk. Alle adviezen, die je kunt vinden over de slakkenbestrijding, zoals bier, schelpen, koffieprut, zelfs glas, zijn lachertjes. Ik heb alles geprobeerd. Zelfs een Berlijnse muur om mijn rotstuin. Slakkenkorrels zijn op last van de overheid veranderd van vergif tot nu extra voedsel. Koop het maar niet, er is geen werking. Er restte mij nog maar een middel, de biologische bestrijding dmv aaltjes, nematoden. Ik heb dat nu maar eens gedaan. De hoge kosten ervan weerhielden mij aanvankelijk. Miljoenen aaltjes, voor het oog niet zichtbaar - het leek wel poeder - (misschien was het wel poeder) vermengd met veel water uitgesproeid bij valavond, bij milde temperaturen, de grond van tevoren bevochtigd. In de beschrijving stond een zinnetje: "Bij onvoldoende werking na 6 weken herhalen". Hoezo, zou het dan niet kunnen werken? En moest ik dan opnieuw te veel geld besteden? Jaha, ze zijn sluw, die gasten van de aaltjes. U raadt het wellich al: Het werkte van geen meter.

Opbijgevoegde foto ziet u het lijk van een slak. Gisteravond door mij betrapt, samen met een ander bij het toetakelen van een Campanula bellidifolia, die er helemaal niet bella meer uitziet en zijn folia al helemaal niet. De slak, die er helemaal niet hoorde te zijn. Nematoden en slakkenkorrels, hij lachte er om...nou ja even dan.

Wat nu te doen: Er blijft maar een ding over: Zoals het Engelse gezegde: If you can't beat them, join them. Vrij vertaald: Als je ze niet kunt verslaan, accepteer ze maar en verzet je niet. Dus kweek geen C bellidifolia meer. Ondertussen heb ik al kennis van een lange lijst van planten, die niet slakbestendig zijn. Zeg maar: een rode lijst. En die gewoon niet meer kweken. Weg alle ergernis en frustratie (hoop ik)

Tja Gerrit, ik ken het probleem, ik heb hier ook veel jaren last van gehad, maar de laatste jaren is dat probleem hier sterk verminderd, weet ook niet waarom.
Ik moet u bijtreden: de slakkenkorrrels die je tegenwoordig koopt, werken voor geen meter, tien jaar geleden was zo'n bus met blauwe korrels, dodelijk voor ze, nu is dat niet meer het geval.
Slakgevoelige planten plaats ik nu zoveel mogelijk in troggen of potten, waardoor ze iets beter beschermd zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2014, 21:19:45 »
Misschien is de nieuwe generatie slakken  ook wel een beetje resistent geworden tegen dat blauwe spul ?
Maar vooral , ze mogen die dingen niet meer zo "zwaar" maken.... De regels worden steeds strenger met als gevolg dat we minder geconcentreerde producten krijgen.
Maar eigenlijk missen we genoeg vijanden van de slak en  is waarschijnlijk eerder die balans zoek ?

In ieder geval vandaag opnieuw wat meer regen en oeps..........ze komen schijnbaar uit het niets weer tevoorschijn ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het slakkenprobleem
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2014, 22:02:59 »
Ik heb deze avond ook al 15 moorden gedaan . Zaten allemaal in mijn compostvat . Heb voor de achterblijvers die zich verstopt hebben nog wat blauwe snoepjes in het vat gedaan . Begin april heb ik dat ook al eens gedaan ( met succes ) in de tuin valt het nog altijd mee ( dank zij deze maatregel en regelmatige controle) als ze geen eieren kunnen leggen of jong 'gepakt'  worden moet het toch helpen hé. Hier helpen de korrels, tot hier toe , nog goed.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2014, 22:07:44 door Lily-Anne Vereecken »