Auteur Topic: Cyclamen 2011  (gelezen 66927 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #165 Gepost op: 14 augustus 2011, 23:40:51 »
Hier nu het eerste bloempje aan een zaailing van C. hederifolium 'Stargazer' en hij heeft zo te zien de familiegenen geërfd.

Geweldig resultaat Wim , want 'Stargazer' komt bijna nooit (slechts heel klein percentage doet dat wel)terug uit zaad ! Peter Moore vertelde me eens dat minder dan 10% van de gezaaide planten opnieuw 'Stargazer' is . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #166 Gepost op: 14 augustus 2011, 23:47:45 »
Een tweetal planten van de vele cyclamen graecum die nu beginnen in bloei te komen.
1-2 : C. gracum ssp. candicum
3-4 : C. graecum ssp. anatolicum

Heel mooi gerief Luc, de bovenste is de echte graecum ssp. candicum zoals hij hoort te zijn. Een schitterende plant !

Hier in Rumst een beetje "black sunday" voor de Cyclamen. Vandaag ontdekt dat mijn ganse voorraad Cyclamen creticum - een 15-tal planten in totaal- zijn opgevreten door muizen . Ze staan in de zomer altijd in de kas onder de tabletten en toen ik ze vandaag even checkte bleek er geen één meer aanwezig.
Ze waren zorgvuldig opgekweekt uit zaad van diverse standplaatsen in Kreta ....Er was ook een nagenoeg volledig zilverbladige bij . Maar ook die is helemaal opgevreten. Nog nooit eerder meegemaakt .Ben er niet goed van. ??? :( :'(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #167 Gepost op: 15 augustus 2011, 08:36:30 »
Hier nu het eerste bloempje aan een zaailing van C. hederifolium 'Stargazer' en hij heeft zo te zien de familiegenen geërfd.

Geweldig resultaat Wim , want 'Stargazer' komt bijna nooit (slechts heel klein percentage doet dat wel)terug uit zaad ! Peter Moore vertelde me eens dat minder dan 10% van de gezaaide planten opnieuw 'Stargazer' is . 

Leuk dat ik er dan toch één heb. Ik heb een twintigtal zaailingen en dit is de eerste er van die bloeit.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #168 Gepost op: 15 augustus 2011, 08:42:39 »
Hier in Rumst een beetje "black sunday" voor de Cyclamen. Vandaag ontdekt dat mijn ganse voorraad Cyclamen creticum - een 15-tal planten in totaal- zijn opgevreten door muizen . Ze staan in de zomer altijd in de kas onder de tabletten en toen ik ze vandaag even checkte bleek er geen één meer aanwezig.
Ze waren zorgvuldig opgekweekt uit zaad van diverse standplaatsen in Kreta ....Er was ook een nagenoeg volledig zilverbladige bij . Maar ook die is helemaal opgevreten. Nog nooit eerder meegemaakt .Ben er niet goed van. ??? :( :'(

Oei, dat is minder.   :(

Ik ken het gevoel. Heel vreemd is het feit dat muizen in bepaalde jaren enkel trek schijnen te hebben in bepaalde soorten knollen. Een vijftal jaar geleden werden in mijn tuin alle geel-bloeiende krokussen opgegeten (zowel botanische als cultivars). De andere kleuren krokussen (zelfs al stonden ze op nog geen 20 cm van elkaar geplant) werden niet opgegeten.  ???
En vorige week hebben ze alle winterharde gladiolen in de tuin opgevreten.  :'( De andere knollen worden opnieuw met rust gelaten (zelfs de gewone huis, tuin en keuken gladiolen).

Misschien moeten we maar katten gaan kweken?   ::)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #169 Gepost op: 15 augustus 2011, 09:15:13 »
Een tweetal planten van de vele cyclamen graecum die nu beginnen in bloei te komen.
1-2 : C. gracum ssp. candicum
3-4 : C. graecum ssp. anatolicum

Heel mooi gerief Luc, de bovenste is de echte graecum ssp. candicum zoals hij hoort te zijn. Een schitterende plant !

Hier in Rumst een beetje "black sunday" voor de Cyclamen. Vandaag ontdekt dat mijn ganse voorraad Cyclamen creticum - een 15-tal planten in totaal- zijn opgevreten door muizen . Ze staan in de zomer altijd in de kas onder de tabletten en toen ik ze vandaag even checkte bleek er geen één meer aanwezig.
Ze waren zorgvuldig opgekweekt uit zaad van diverse standplaatsen in Kreta ....Er was ook een nagenoeg volledig zilverbladige bij . Maar ook die is helemaal opgevreten. Nog nooit eerder meegemaakt .Ben er niet goed van. ??? :( :'(


Daar zou een mens al eens een paar woorden gebruiken die niet voor publicatie vatbaar zijn Kris ....  :(


Jouw "Stargazer" was mij ontsnapt Wim ! Heel aantrekkelijk is dat !  Bestaan er ook andere kleurvormen van ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #170 Gepost op: 15 augustus 2011, 09:44:13 »
Jouw "Stargazer" was mij ontsnapt Wim ! Heel aantrekkelijk is dat !  Bestaan er ook andere kleurvormen van ??

Geen idee, ik heb enkel nog maar die "witte" vorm gezien.
Als ik geluk heb, en er zitten meerdere "sterrenstaarders" tussen, dan houd ik er wel één opzij voor jou.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #171 Gepost op: 15 augustus 2011, 10:22:17 »
Dat is knap vervelend Kris :'( hopelijk kun je het verdriet op adequate manier verwerken.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #172 Gepost op: 15 augustus 2011, 10:35:45 »
Dat is de ellende van onze hobby, Kris. De tegenslagen zijn soms beroerder dan het plezier bij succes.
Ik hoop u op te beuren door mijn felicitaties aan u wegens de prachtige prijswinnende foto's in FA. Ze verdienen ook nog een plaats hier op het forum.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #173 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:30:11 »
Een tweetal planten van de vele cyclamen graecum die nu beginnen in bloei te komen.
1-2 : C. gracum ssp. candicum
3-4 : C. graecum ssp. anatolicum

Heel mooi gerief Luc, de bovenste is de echte graecum ssp. candicum zoals hij hoort te zijn. Een schitterende plant !

Hier in Rumst een beetje "black sunday" voor de Cyclamen. Vandaag ontdekt dat mijn ganse voorraad Cyclamen creticum - een 15-tal planten in totaal- zijn opgevreten door muizen . Ze staan in de zomer altijd in de kas onder de tabletten en toen ik ze vandaag even checkte bleek er geen één meer aanwezig.
Ze waren zorgvuldig opgekweekt uit zaad van diverse standplaatsen in Kreta ....Er was ook een nagenoeg volledig zilverbladige bij . Maar ook die is helemaal opgevreten. Nog nooit eerder meegemaakt .Ben er niet goed van. ??? :( :'(
Dat zijn echte rouw dagen Kris. Toch,,,, ik ben al wat ouder en heb al geregeld met dit soort tegenslagen te maken gehad. Ook hierin wordt je op den duur wat makkelijker. We moeten ons nu eenmaal realiseren dat we met een moeilijke liefhebberij bezig zijn. Hopelijk zijn dit ietwat opbeurende woorden.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #174 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:50:54 »
Een tweetal planten van de vele cyclamen graecum die nu beginnen in bloei te komen.
1-2 : C. gracum ssp. candicum
3-4 : C. graecum ssp. anatolicum

Heel mooi gerief Luc, de bovenste is de echte graecum ssp. candicum zoals hij hoort te zijn. Een schitterende plant !

Hier in Rumst een beetje "black sunday" voor de Cyclamen. Vandaag ontdekt dat mijn ganse voorraad Cyclamen creticum - een 15-tal planten in totaal- zijn opgevreten door muizen . Ze staan in de zomer altijd in de kas onder de tabletten en toen ik ze vandaag even checkte bleek er geen één meer aanwezig.
Dat is inderdaad erg vervelend kris.
en vooral als cyclamen liefhebber als jij .
is dit niet leuk.sterkte vanuit bladel.
wat betreft muizen hebben wij niet veel last van. hier lopen genoeg zwerf katten rond die af en toe ook honger hebben
Ze waren zorgvuldig opgekweekt uit zaad van diverse standplaatsen in Kreta ....Er was ook een nagenoeg volledig zilverbladige bij . Maar ook die is helemaal opgevreten. Nog nooit eerder meegemaakt .Ben er niet goed van. ??? :( :'(

Hier hebben wij geen last van muizen Kris.
hier lopen zwerfkatten rond dier soms ook wel honger hebben.  ;D
sterkte kris niet leuk en zeker als een cyclamen freak als jij.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #175 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:11:04 »
Misschien moeten we maar katten gaan kweken?   ::)

Het loopt hier vol katten in de tuin Wim ....(ze zijn niet van ons )Het enige wat ze doen zijn putjes graven in mijn peatbed en deze vervolgens vullen met .....je weet wel...
Dus meer ergernis als oplossing hier in de tuin. Vorig jaar haalden ze er op die manier een net geplante Cypripedium uit. Maar goed,  ook jij krijgt dus de muizen op bezoek ! Ik zou nooit gedacht hebben dat ze een redelijk volwassen knol van een Cyclamen (ook al is dat van crteicum , die zijn aardig wat kleiner als  bijv hederifolium) op hun menu zouden plaatsen ...de slokkoppen ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #176 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:22:15 »
Hier hebben wij geen last van muizen Kris.
Houden zo Bert , want zo te zien zijn er wel meer bolgewassen die niet veilig zijn ...

Dat zijn echte rouw dagen Kris. Toch,,,, ik ben al wat ouder en heb al geregeld met dit soort tegenslagen te maken gehad. Ook hierin wordt je op den duur wat makkelijker. We moeten ons nu eenmaal realiseren dat we met een moeilijke liefhebberij bezig zijn. Hopelijk zijn dit ietwat opbeurende woorden.
Je hebt gelijk Ger ,er bestaan veel ergere dingen maar toch winden we ons hierover op . Ik neem alvast je wijsheid mee...

Dat is de ellende van onze hobby, Kris. De tegenslagen zijn soms beroerder dan het plezier bij succes.
Ik hoop u op te beuren door mijn felicitaties aan u wegens de prachtige prijswinnende foto's in FA. Ze verdienen ook nog een plaats hier op het forum.

Bedankt Gerrit , het doet me een plezier dat de foto's je niet ontgaan zijn ! Want de bedoeling van foto's is nog altijd dat ze gezien worden , toch ...?

Dat is knap vervelend Kris :'( hopelijk kun je het verdriet op adequate manier verwerken.
Zo is dat Theo , best niet te lang blijven bij stilstaan . En vandaag nog ontdekt dat ik ergens nog 1 zaaipotje staan heb met heel kleine zaailingen ...dus er is nog een beetje hoop ook al is de kans klein dat er daar opnieuw zo'n mooie zilverkleurige bij is ...

Daar zou een mens al eens een paar woorden gebruiken die niet voor publicatie vatbaar zijn Kris ....  :(

En of Luc , dat durf ik hier onmogelijk neer te schrijven maar fraai was het niet !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #177 Gepost op: 16 augustus 2011, 11:05:27 »
Jouw "Stargazer" was mij ontsnapt Wim ! Heel aantrekkelijk is dat !  Bestaan er ook andere kleurvormen van ??

Geen idee, ik heb enkel nog maar die "witte" vorm gezien.
Als ik geluk heb, en er zitten meerdere "sterrenstaarders" tussen, dan houd ik er wel één opzij voor jou.
Dan brand ik alvast een kaars Wim !  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #178 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:00:02 »
Luc, is dit een recent geïntroduceerde c.q. ontdekte ssp. ? Hij wordt in het boek van Paul Hendrikx n.l. niet beschreven.
Komt hij wel uit hetzelfde gebried als de andere C. graecum vormen ?
Beide om van te watertanden in iedergeval.
Chris Grey-Wilson vermeldt in zijn boek over Cyclamen (1997) drie subspecies.
Subsp. anatolicum komt voor in Zuidelijk Turkije (van Milas in het westen tot Mersin in het oosten), op Rhodos en in Noord-Cyprus.
De moederplanten van mijn planten komen van Rhodos waar ze groeiden op een zeer windrijke plaats. Verbazend behouden de nakomelingen ook de gedrongen groeiwijze met de vrij kleine bladeren.
Torhout, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #179 Gepost op: 18 augustus 2011, 20:32:13 »
Kris,
Zo'n kostbare bollen laat je natuurlijk liefst niet opeten - ik kan me voorstellen dat er wat krachtwoorden gevallen zijn !!
voor muizen en ratten leg ik altijd van die roze lokblokjes en zodra er een blokje verdwenen is , leg ik er een nieuw
ik heb al eens meegemaakt dat ratten een gat in de vijverfolie hadden gebeten ( langs de onderkant ) en wil dat niet nog eens meemaken
Op die lokblokjes staat dat ze ook voor muizen effectief  zijn .Wel  op een plaats leggen waar ze niet nat worden en  die niet voor kinderen bereikbaar is
gr
Lily-Anne