Auteur Topic: Cyclamen 2011  (gelezen 66953 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #240 Gepost op: 29 september 2011, 16:09:32 »
Heel mooi Pim, ik moet Kris gelijk geven, ik heb hem zelf ook niet in de tuin...  :-[
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #241 Gepost op: 29 september 2011, 16:30:36 »
Vraagje aan de kenners hier ;); Zijn de cultivar's van C. cilicium ook zo variabel in bloei als C. hederifolium?? Ik heb 3 sept. op de NRV-verkoopdag een exemplaar gekocht met al een sevige knolmaat en bladvorming maar nog geen bloemen.  ???, of ben ik weer te ongeduldig??

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #242 Gepost op: 1 oktober 2011, 23:30:00 »
Nog een vraagje voor de kenners. Wat doen jullie met Cyclamen persicum subsp. persicum in de winter? Redt hij het in de tuin met wat bescherming, of moet hij naar binnen? Vandaag ben ik naar Nijssen geweest en na al jullie prachtige foto's kon ik niet anders dan een paar Cyclaampjes meenemen.  :P Nu moet ik ze alleen nog de winter laten overleven. Waarschijnlijk had ik beter wat gemakkelijker soortje kunnen kiezen. :-[
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #243 Gepost op: 2 oktober 2011, 06:45:21 »
Cyclamen persicum kan hooguit enkele graden vorst verdragen. Deze zullen dus voor de winter vorstvrij moeten geplaatst worden.
De planten zullen in de winterperiode in blad staan waardoor afdekken niet aangewezen is.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2011, 06:48:43 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #244 Gepost op: 2 oktober 2011, 07:00:44 »
Vraagje aan de kenners hier ;); Zijn de cultivar's van C. cilicium ook zo variabel in bloei als C. hederifolium?? Ik heb 3 sept. op de NRV-verkoopdag een exemplaar gekocht met al een sevige knolmaat en bladvorming maar nog geen bloemen.  ???, of ben ik weer te ongeduldig??

Cultivars bij C. cilicium zijn mij niet direct bekend. Er bestaat wel een witbloeiende vorm.
De bloemen komen normaal gesproken samen met de zich pas ontwikkelende bladeren.
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2011, 07:02:22 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #245 Gepost op: 2 oktober 2011, 14:45:30 »
 Mijn onervarenheid is hiermee wel bewezen. Tot nu toe heb ik alleen ervaring met C. coum en C. hederifolium. Gisteren heb ik dus C. persicum subsp. persicum gekocht en verder nog C. cilicium. Na het lezen van alle berichten op dit forum en vooral door de prachtige foto's wordt je interesse wel gewekt. Maar dat is natuurlijk ook de opzet. Bedankt Luc voor je informatie.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #246 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:35:42 »
Cultivars bij C. cilicium zijn mij niet direct bekend. Er bestaat wel een witbloeiende vorm.
De bloemen komen normaal gesproken samen met de zich pas ontwikkelende bladeren.
Luc, ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb;
Bedoeld was te vragen hoe variabel C. cilicium was in het verschijnen van haar bloemen.
Ik kocht een C. cilicium met een bol diameter van ongeveer 8 cm, dus geen zaailing meer. Deze had, bij aankoop (3-9-2011), al enkele bladeren en was niet recent opgepot. Gezien de foto's van bloeiende exemplaren hier op het forum, zou je verwachten dat mijn exemplaar ook spoedig zou gaan bloeien :-X. Vandaar mijn vraag.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #247 Gepost op: 2 oktober 2011, 21:20:36 »
Sorry cor ik vind cyclamen wel erg mooi maar weet zo gauw niet het antwoord op je vraag :-[ :'(
Maar :D ik kan jouw en de rest wel verblijde met deze cyclamen.
had in de tuin voedingskorrels gestrooid.
dus dat is wat je ziet liggen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #248 Gepost op: 2 oktober 2011, 21:46:47 »
[Luc, ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb;
Bedoeld was te vragen hoe variabel C. cilicium was in het verschijnen van haar bloemen.
Ik kocht een C. cilicium met een bol diameter van ongeveer 8 cm, dus geen zaailing meer. Deze had, bij aankoop (3-9-2011), al enkele bladeren en was niet recent opgepot. Gezien de foto's van bloeiende exemplaren hier op het forum, zou je verwachten dat mijn exemplaar ook spoedig zou gaan bloeien :-X. Vandaar mijn vraag.

Dag Cor , Cyclamen cilicium zit nog volop in zijn bloeiperiode want hij volgt de hederifoliums mooi op qua bloeiperiode . Nu hangt er ook veel af van welke behandeling jouw gekocht exemplaar vooraf heeft gehad. Dat op zich is al heel complex....
Cyclamen cilicium houd best van aardig wat warmte en droogte in de zomer gezien zijn afkomst. In de spleten tussen de tuf doet hij het hier heel goed .Algemeen renderen heel wat Cyclamen beter als ze wat gerust worden gelaten en vooral een tijd op een vast stekje staan en in pot als de wortels de pot helemaal in beslag nemen. Hoe minder ruimte , hoe beter ze het gaan doen.

Nu het dient ook gezegd dat het geen topseizoen is voor ciliciums.  Vorig jaar en vooral het jaar daarvoor waren stukken beter . Cyclamen hebben soms ook de gewoonte om eens een sabbatjaar te nemen om het jaar daarop weer helemaal top te zijn . Het gebeurt zelfs af en toe dat ze een jaar niet uitlopen zonder kapot te zijn ...

Vergeet toch ook niet om eens goed de wortels te inspecteren ,soms is dat al een uitkomst ....Je weet maar nooit .

Succes nog met je nieuwe aanwinst.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #249 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:10:13 »
Nog eens Cyclamen rohlfsianum met precies 10 dagen tijdsverschil tussen de beide foto's ( 18 en 28 september) . Zo kan je duidelijk zien dat eerst de bloemen komen . Wanneer die op hun top zijn begint ook stilaan het blad te komen. Volgende fase is einde bloei en steeds meer blad ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #250 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:13:21 »
Vergeet toch ook niet om eens goed de wortels te inspecteren ,soms is dat al een uitkomst ....Je weet maar nooit .

Succes nog met je nieuwe aanwinst.
Ehhhh, zouden daar knagende belagers op kunnen zitten of een of ander virus (rot b.v.)???
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2011, 23:01:41 door Cor van Kapel »

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2630
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #251 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:19:46 »
Mooie foto,s Kris,wel apart dat ze zomaar een jaar overslaan zonder aanwijsbare reden.
Laat de "lastige"cyclame,s dan ook maar zolang mogelijk in de pot staan op jou advies Cor.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #252 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:10:45 »
Ehhhh, zouden daar knagende belagers op kunnen zitten of een of ander virus (rot b.v.)???

Zover wil ik zeker niet gaan hoor Cor . Die kans is klein,maar persoonlijk vind ik die kontrole nooit verkeerd. Ik durf die (nieuwe)planten wel eens even uit de pot "tikken" om te kijken hoe de wortels er uit zien....
De kans is groot dat de reden ergens anders schuilt maar het kan volgens mij nooit kwaad om enkele basisregels uit te voeren.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #253 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:11:03 »
Vraagje aan de kenners hier ;); Zijn de cultivar's van C. cilicium ook zo variabel in bloei als C. hederifolium?? Ik heb 3 sept. op de NRV-verkoopdag een exemplaar gekocht met al een sevige knolmaat en bladvorming maar nog geen bloemen.  ???, of ben ik weer te ongeduldig??

Ik kon het daar in Utrecht ook niet laten om me er nog eentje aan te schaffen.......Hierbij een foto zoals die er vandaag de dag bijstaat Cor . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #254 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:16:31 »
Deze vorm van cilicium staat nu toch al een aantal jaren in de rotstuin.De bloei is dit jaar - zoals ik al eerder schreef-niet zo overdadig ...Qua bloei had hij al betere momenten maar dan genieten we toch nog van zijn bladtekeningen.

Deze witte graecum daarentegen bloeide weer terug nadat hij het 2 jaar had laten afweten om te bloeien .

Zo zien we maar, ups en downs . Pieken en dalen , humm hoort wel bij onze hobby  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "