Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634939 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #165 Gepost op: 29 juni 2010, 09:19:20 »
Een vraag aan de heren tufsteenfanaten.

Doen jullie iets speciaals en zo ja wat en hoe bij deze grote hitte en droogte om de tufsteenbewoners happy te houden ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #166 Gepost op: 29 juni 2010, 19:03:54 »
Een echt tuftuin heb ik (nog) niet. De meeste van mijn tufstenen liggen in troggen en schalen zodat de meeste verplaatsbaar zijn. Als het saxifraga's betreft kan ik deze zodoende in de schaduw plaatsen, want deze zijn natuurlijk het kwetsbaarst bij dit weer. De meeste andere planten blijven gewoon staan waar ze staan, op voorwaarde dat ze minstens al een jaar in de steen staan. Door hun spartaanse levenswijze zijn ze natuurlijk wel wat gewend. Maar het mag natuurlijk niet al te gortig worden. Daarom begiet of besproei ik elke avond de stenen en geef ik de troggen en schalen royaal water zodat de stenen in een vochtige ondergrond liggen.
Hoe groter de stenen, des te beter natuurlijk. Grotere stenen blijven van binnen langer vochtig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #167 Gepost op: 29 juni 2010, 21:27:20 »
De eerste foto toont Minuartia stellata minima die ik enige weken terug in deze tufsteen heb geplant met de hoop hem daar in bloei te krijgen. De tweede foto toont Primula allionii 'air mist' die ook in de tuf staat met dezelfde bedoeling. Deze jonge scheutjes zullen goed in de gaten moeten worden gehouden dat ze zeker geen vocht tekort komen, dezer dagen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #168 Gepost op: 29 juni 2010, 23:05:05 »
Een vraag aan de heren tufsteenfanaten.
Doen jullie iets speciaals en zo ja wat en hoe bij deze grote hitte en droogte om de tufsteenbewoners happy te houden ??
Inderdaad Luc een goede vraag ,er valt daar zeker iets over te zeggen...Eerst enkele factoren waarbij m.i. reeds bij de aankoop en aanleg van de stenen dient rekening gehouden te worden.Ik vertrek bij voorkeur al van zo'n groot mogelijke stenen (als het budget het toelaat)omdat die ook meer water kunnen vasthouden.Nu kunnen goede tufstenen sowieso redelijk water vasthouden via hun kleine kanaaltjes binnenin (sponsachtige structuur)Bij de aanleg is het belangrijk om de stenen voor een stuk in te graven. (ongeveer 1/3 komt best onder het grondniveau)Ze moeten een goed kontakt hebben met de aarde of het zand waarin ze liggen zodat ze via capilaire werking genoeg vocht kunnen absorberen om de stenen voldoende vochtig te houden.Dus je stenen liefst niet zo maar bovenop de grond leggen.Dit is nog een reden om geen te kleine stenen te nemen want dan schiet er bovengronds niet teveel over.Gaten die beplant zijn worden afgedekt met stukjes mos en kleine stukjes tuf omdat plantjes vast zouden zitten maar ook om in het begin de vochtverdamping wat tegen te gaan.Plantjes die pas zijn uitgezet in de tufsteen moeten het eerste jaar en vaak ook nog in het tweede jaar nog goed in de gaten gehouden worden (sorry voor de woordspeling).Rotsplanten groeien traag in tufsteen en de plantjes moeten zich ook aanpassen aan hun nieuwe omgeving.Geef ze zeker de kans om zich te herstellen van die ingreep .Pas als ze na 2 jaar goed zijn doorgeworteld worden ze sterk genoeg om ook bij deze temperaturen en droogteperiodes langere tijd door te komen zonder extra watergift.Langer aangelegde stukken tuftuin krijgen eigenlijk niet zo veel meer water dan de rest van de rotstuin.Al zijn er altijd uitzonderingen al naargelang het plantengeslacht waar we mee te maken hebben.Mijn Jancaea's durf ik soms in de winter nog bij te sproeien of gieten! Nu deze planten kunnen bij extreme droogte erg inschrompelen ,maar geen paniek want ze herstellen zich goed wanneer ze opnieuw water krijgen.Let op met tufsteenkolommen en andere verticale elementen wanneer de tufsteen niet in kontakt is met aarde/zand en de stenen vrij liggen en blootgesteld worden aan zon/wind.Deze zullen sneller uitdrogen en moeten wel extra water krijgen.Tegenwoordig plant ik liever uit in de herfst zodat de plantjes meer tijd krijgen om zich te herstellen (dit onder mijn tuinomstandigheden)Over enkele jaren terug heb ik nog Jancaea's uitgezet in november waarvan ik er geen ben verloren ondanks het late tijdstip.Bepaalde planten moeten vroeg in het voorjaar vochtig genoeg gehouden worden (Paraquilegia,Physoplexis)anders zal er geen of slechts matige bloei volgen.Andere planten kunnen redelijk tegen droogte het jaar rond.Sowieso is er altijd een waakzaam oog nodig.Dit weekend heb ik mijn tufbed een keertje gesproeid maar nu kan het gerust even verder zonder .De nieuwe aanplant wordt wel in de gaten gehouden en zal tussendoor met het gietertje wel wat extra krijgen.Ook met tufsteen is het zo als we teveel gaan gieten de plantenwortels geen moeite gaan doen om dieper op zoek te gaan naar vocht.Ik hoop dat dit de vraag min of meer beantwoord ,dat is alleszins mijn ervaring...Altijd bereid om nog aan te vullen waar nodig :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #169 Gepost op: 30 juni 2010, 09:33:16 »
Dank u Kris en Frankie !  Zeer waardevolle informatie voor alle mensen die iets met tufsteen willen gaan proberen !!!  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #170 Gepost op: 30 juni 2010, 10:01:12 »
Ik heb het gevoel dat "crevice" tuinen het betere type tuin zijn voor (extreme) droogtes. Hierin worden de planten verplicht om diep te wortelen en worden ze minder gevoelig voor de schommelingen in vochtigheid, (wanneer er eens een droge periode komt).
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #171 Gepost op: 30 juni 2010, 10:44:06 »
Volledig mee akkoord Jef. En de basische aard van de onderliggende grond kan perfect voorzien worden.
Daarom dat ik de aanleg van een crevice overweeg in mijn uitbreidingswerken.
Torhout, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #172 Gepost op: 30 juni 2010, 20:15:36 »
Een vraag aan de heren tufsteenfanaten.
Doen jullie iets speciaals en zo ja wat en hoe bij deze grote hitte en droogte om de tufsteenbewoners happy te houden ??
Inderdaad Luc een goede vraag ,er valt daar zeker iets over te zeggen...Eerst enkele factoren waarbij m.i. reeds bij de aankoop en aanleg van de stenen dient rekening gehouden te worden.Ik vertrek bij voorkeur al van zo'n groot mogelijke stenen (als het budget het toelaat)omdat die ook meer water kunnen vasthouden.Nu kunnen goede )Over ........

Inderdaad een compleet verhaal Kris.
Aanvulling: Ik heb best wel uitstekende resultaten met kleine stenen, zowel (de wat hardere) vulkaansteen als tufsteen. Kleinere brokken inderdaad genoeg ingraven voor voldoende vochttoevoer. Deze kan je desnoods met enkele gaten doorboren, zodat er via het geboorde plantgat contact is met de grondsoort.
Vooral de zilverrozet Saxifraga's kunnen extreme omstandigheden uitstekend verdragen, is mijn ervaring.
Met ondermeer Saxifraga pseudovaldensis boek ik prachtige resutaten in (kleine) steen.

Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #173 Gepost op: 30 juni 2010, 20:24:49 »
Spontane zaailingen van 'zilverrozetten' zijn eveneens beresterk en kampioenen in overleven. Tevens erg compact en zeer fraai.

Zie hier Saxifraga callosa v. lantoscana, spontane zaailing (5 jaar oud) en een zaailing van Saxifraga paniculata species coll. Kitzsteinhorn 2500 meter, drie jaar oud.
Op betrekkelijke kleine brokken steen.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #174 Gepost op: 30 juni 2010, 20:40:48 »
Inderdaad een compleet verhaal Kris.
Aanvulling: Ik heb best wel uitstekende resultaten met kleine stenen, zowel (de wat hardere) vulkaansteen als tufsteen. Kleinere brokken inderdaad genoeg ingraven voor voldoende vochttoevoer. Deze kan je desnoods met enkele gaten doorboren, zodat er via het geboorde plantgat contact is met de grondsoort.
Vooral de zilverrozet Saxifraga's kunnen extreme omstandigheden uitstekend verdragen, is mijn ervaring.
Met ondermeer Saxifraga pseudovaldensis boek ik prachtige resutaten in (kleine) steen.

Hey Pim ,bedankt voor je aanvulling en het weergeven van jouw ervaringen.Inderdaad omdat het zo moeilijk is om alle aspecten van "tufsteentuinieren" in enkele  zinnen te omvatten....ben ik vergeten te melden dat ik ook wel eens stenen helemaal durf doorboren in sommige gevallen.Met de zilverrozet Saxi's heb ik ook goede en zelfde ervaringen! Deze zaaien zich zelfs spontaan uit op de stenen.(klein of groot maakt niet uit)
Nu wees maar zeker dat ik ook wel (noodgedwongen)kleinere stenen heb en dat ik daar ook wel plantjes op uitprobeer.En met de jaren leer je wel wat daar op kan en wat niet....Daarom ben ik blij met je reactie zodat we mekaar onze ervaringen hierin kunnen delen. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #175 Gepost op: 30 juni 2010, 20:43:06 »
Minuartia stellata ook natuurlijk grandioos voor tufsteen.
Hier in perfecte harmonie met de betrekkelijk kleine steen.

Sorry voor het etiketje.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #176 Gepost op: 30 juni 2010, 20:52:55 »
Ik heb het gevoel dat "crevice" tuinen het betere type tuin zijn voor (extreme) droogtes. Hierin worden de planten verplicht om diep te wortelen en worden ze minder gevoelig voor de schommelingen in vochtigheid, (wanneer er eens een droge periode komt).
Volledig mee akkoord Jef. En de basische aard van de onderliggende grond kan perfect voorzien worden.
Daarom dat ik de aanleg van een crevice overweeg in mijn uitbreidingswerken.

Ben zeker ook een voorstander/aanhanger van " crevice -gardening " Daarom heb ik mijn tufstenen zo gelegd dat er ook een "spletentuin"ontstaan is ! Door de tufstenen zo te groeperen dat er onderling overal " spleten en crevices " ontstaan van enkele centimeters heb ik eigenlijk 2 vliegen in 1 klap .....Zodus ,crevice en tufsteen kunnen in 1 dezelfde tuin of gedeelte van een tuin worden toegepast.Sommige plantjes doen het beter in tufsteen ,andere beter in de omringende spleten ....Soms doen ze het goed in beide omgevingen maar soms ook in geen van beide  :(
Maar net op ons forum ,op lezingen ,bijeenkomsten,artikels in ons tijdschrift  kunnen we daar mekaar over informeren.En dan nog ...geen tuin is gelijk en dat maakt het boeiend .Maar een topic over crevicegardening mag best voor mij! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #177 Gepost op: 30 juni 2010, 20:56:58 »
Minuartia stellata ook natuurlijk grandioos voor tufsteen.
Hier in perfecte harmonie met de betrekkelijk kleine steen.
Sorry voor het etiketje.

Ziet er alleszins veel beter uit dan mijn Minuartia caucasica Pim! Deze blijft bij mij wel in leven op tuf maar ziet er mij toch wat te geel uit van blad.... Suggesties wat dat betreft?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #178 Gepost op: 30 juni 2010, 21:12:32 »
Zo te zien heb je ook een hele mooie schare tufsteenbewoners, Pim. Die zilverrozetten lijken als vergroeid met de steen. Erg mooi.

Maar het zijn niet enkel rotsplanten die op stenen kunnen groeien. Enige jaren terug had ik een gewone Digitalis purpurea op een maanrots. Deze had er zich als jonge zaailing gevestigd en groeide zo'n 70 cm hoog, waarna hij ook nog rijk bloeide. Vooral spontane zaailingen van gelijk welke planten hebben de meeste kans van slagen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #179 Gepost op: 30 juni 2010, 21:18:50 »
Minuartia stellata ook natuurlijk grandioos voor tufsteen.
Hier in perfecte harmonie met de betrekkelijk kleine steen.
Sorry voor het etiketje.

Ziet er alleszins veel beter uit dan mijn Minuartia caucasica Pim! Deze blijft bij mij wel in leven op tuf maar ziet er mij toch wat te geel uit van blad.... Suggesties wat dat betreft?

Ik heb eveneens een exemplaar van Miuartia stellata in steen (ca. 4 jaar oud), die wat gelige delen heeft (zie foto)  :( >:(. Ik vermoed dat dit een gevolg is van een duidelijk drogere lokatie en of omstandigheden. Dit exemplaar groeit ook langzamer dan de overige vergelijkbare Minuartia's, die sowieso al traag groeien.
Ik heb een oudere M.stellata in en verhoogd bed, niet in steen, die na 8 jaar nog steeds perfect groen is, zie foto. :) ;) :D
Heemskerk, Noord-Holland