Auteur Topic: Op reis door de Rocky Mountains  (gelezen 14379 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2017, 22:38:41 »
Beste Gerrit, helaas heb ik geen close-ups van de Platanthera. Ik denk wel dat er de nodige ondervormen zijn te onderscheiden, maar daarvoor was te weinig tijd. Ik heb nog wel een andere orchidee op de Hurricane Ridge gevonden die ik niet thuis kon brengen. Ik dacht aan een Piperia michaelii, maar toen ik dat in een Amerikaanse database ging nazoeken bleek de plant daar helemaal niet voor te komen. Wellicht heb jij een idee?

Ik ben het er mee eens. Kijk hier eens http://nativeorchidsofthepacificnorthwest.blogspot.nl/2012/10/washingtons-five-piperias.html

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2017, 22:43:38 »
Dank je, de tweede foto zijn inderdaad de bloemen die horen bij de ronde bladeren. Ik ben het helemaal eens met je determinatie.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2017, 23:42:52 »
Fantastische plaatjes, Mark. Phlox hoodii ziet er wervelend uit. Ik weet ook niet onmiddellijk of deze phlox hier in onze lage landen in cultuur is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2017, 08:44:27 »
Ha Mark, je bent begonnen. Fantastisch en wat een plaatjes. Ik weet niet wat eerst te noemen. De orchidee dan. Wij kennen hier een paar Platanthera soorten, maar deze niet. Heb je misschien een foto van de bloem alleen? Phlox, het Amerikaanse geslacht, met de piepkleine bloempjes is voor ons het neusje van de zalm. Deze, die je toont ken ik niet. Heeft iemand die in cultuur?
En wat een prachtige Allium.
Ga zo door. Ik zit op het puntje van mijn stoel

Dit heb ik hier als Phlox hoodii - hij wordt wel eens links of rechts aangeboden maar niet vaak.  Of dit nu de echte is, daar durf ik niets op in te zetten want de determinatie van die kleine phloxen is een heksentour.  Het zou net zo goed P. diffusa, of een van de talrijke andere soorten kunnen zijn.  De foto hierbij dateert van 2013 - de plant staat er nog steeds, maar de bloei is zwakjes.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2017, 08:47:31 »
Hier nog een laatste blik op de bergen van Olympic Park. De volgende dag reden we een stuk naar het westen op hetzelfde eiland en gingen op bezoek bij het Hoh National Park, dat is het enige gematigde regenwoud in Amerika. Heel apart, enorm veel mos en varens overal, watervallen en een enkele gartersnake maar erg weinig interessante planten.

Ik was toen ook stomverbaasd op die breedtegraad een soort regenwoud aan te treffen Mark, heel apart, maar wel mooi !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2017, 09:29:04 »
Beste Gerrit, helaas heb ik geen close-ups van de Platanthera. Ik denk wel dat er de nodige ondervormen zijn te onderscheiden, maar daarvoor was te weinig tijd. Ik heb nog wel een andere orchidee op de Hurricane Ridge gevonden die ik niet thuis kon brengen. Ik dacht aan een Piperia michaelii, maar toen ik dat in een Amerikaanse database ging nazoeken bleek de plant daar helemaal niet voor te komen. Wellicht heb jij een idee?

Ik ben het er mee eens. Kijk hier eens http://nativeorchidsofthepacificnorthwest.blogspot.nl/2012/10/washingtons-five-piperias.html

Dank voor deze geweldige link!
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 12:17:31 door Luc Gilgemyn »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #21 Gepost op: 25 september 2017, 09:36:48 »

Dit heb ik hier als Phlox hoodii - hij wordt wel eens links of rechts aangeboden maar niet vaak.  Of dit nu de echte is, daar durf ik niets op in te zetten want de determinatie van die kleine phloxen is een heksentour.  Het zou net zo goed P. diffusa, of een van de talrijke andere soorten kunnen zijn.  De foto hierbij dateert van 2013 - de plant staat er nog steeds, maar de bloei is zwakjes.

PAul Slichter heeft veel in beeld gebracht in Amerika: http://science.halleyhosting.com/nature/gorge/5petal/phlox/phlox/hood.htm
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #22 Gepost op: 25 september 2017, 11:58:53 »
In de omgeving van Jasper hebben we veel wild gezien. Zoals de cervus canadensis. Hoogtepunt was toch wel een zwarte berenmoeder (Ursus americanus) met twee jongen. Ze eten bessen van de Shepherdia canadensia, de Buffalo berry. Door goed te kijken waar deze struiken staan kan je beren spotten. De beren eten per dag zo'n 100.000 bessen (komt overeen qua calorieen met ruim 70 Big Macs) om de energievoorraad voor de winter te vergroten. Verder vonden we een lupine. Ik dacht aan een L. rivularis (mooie struik met veel bloemkaarsen), maar er blijken ergveel verschillende ondersoorten te bestaan.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #23 Gepost op: 25 september 2017, 12:12:41 »
Via de Glacier Parkway reden we langs schitterende gletschers, meren en woeste rivieren. Op de tussenstops konden we even de flora en fauna bestuderen. Zo zagen we 3 soorten heide: Phyllodoce empertiformis (paars),  Cassiope tetragona (wit) en Phyllodoce glanduliflora (gelig) en natuurlijk de brutale Clarck's notenkraker die om brood bedelde.
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #24 Gepost op: 25 september 2017, 12:32:01 »
Hoogtepunt was toch wel een zwarte berenmoeder (Ursus americanus) met twee jongen.

Schitterend.

Toen wij in het Jasper NP waren en kampeerden werd je overal gewaarschuwd voor de beren. Ondanks de bezwaren van mjn vrouw ging ik hardlopen over de eenzame wegen daar. Nooit iets gezien.
Wij hebben er moeite voor gedaan, gevraagd bij de locals, die ons plekken aanwezen. Nooit wat gezien. En wij maar lawaai maken op de trails. En dan bij jou een beer MET jong.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2017, 12:54:16 »
Hoogtepunt was toch wel een zwarte berenmoeder (Ursus americanus) met twee jongen.

Schitterend.

Toen wij in het Jasper NP waren en kampeerden werd je overal gewaarschuwd voor de beren. Ondanks de bezwaren van mjn vrouw ging ik hardlopen over de eenzame wegen daar. Nooit iets gezien.
Wij hebben er moeite voor gedaan, gevraagd bij de locals, die ons plekken aanwezen. Nooit wat gezien. En wij maar lawaai maken op de trails. En dan bij jou een beer MET jong.

Kwestie van geluk, Gerrit, of pech....  Wij zaten 's avonds in een restaurant aan de stadsrand van Jasper te dineren toen plots het hele restaurant leeg liep... wij liepen niet wetend wat er aan de hand was, de meute maar achterna, bleek dat er een beer met pup 100 m verderop aan de bosrand aan de overkant van de straat bessen zaten te verorberen....  Zij hadden wellicht 100 toeschouwers  :)  Toen mama beer het welletjes vond kwam ze even heel rustig onze kant op wellicht met de bedoeling aan de overkant van de straat in het bos te verdwijnen... de hele meute toeschouwers stoof als mussen uiteen richting auto of restaurant... einde van de vertoning.  -2(
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 12:55:53 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2017, 20:28:14 »
Een bloemenfamilie die je overal tegenkomt is de Indian paintbrush. Er zijn vele ondersoorten en ik toon er hier een paar, maar precieze determinatie is erg moeilijk. Ik denk aan de Castilleja occidentalis (geel), de Castilleja miniata (rood), de Castilleja rhexifolia (roze) en een meer witte vorm van deze laatste. Deze plantensoort produceert veel nectar en heeft lange buisvormige bloemen. Ze worden leeggezogen door hummingbirds, een soort kolibri's. Wetenschappers geloven dat de evolutie van vogel en plant aan elkaar gebonden zijn.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2017, 20:29:18 »
en de laatstgenoemde
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2017, 20:45:44 »
We maakten een prachtige tocht op en bij Lake Moraine. We zagen daar de Stenanthium occidentalis (bronze bells), een prachtige ijle plant uit de leliefamilie. Een erg giftige plant waar je neusbloedingen van zou krijgen. Een andere erg giftige plant is de Zigadenus elegans, ook wel de death camas genoemd. Camas(sia) is een lelieachtige die door veel prairieindianenstammen als hoofdvoedsel werd gebruikt, maar twee van deze knolletjes zijn dodelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 22:32:49 door Luc Gilgemyn »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Op reis door de Rocky Mountains
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2017, 20:46:50 »
De Zigadenus elegans
Met vriendelijke groet