Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 39990 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #1350 Gepost op: 25 november 2024, 09:22:31 »
Toen ik gisteren inspectie ging doen in de potten van de voorjaarsbloeiers zag ik er plots eentje in bloei. Nog is de labels gecheckt van dat  bewuste vijvermandje en er stond wel degelijk Crocus paschei op het label . Die heeft rode stampers , dus al trekt hij er een klein beetje op maar die is het niet ...Zou ook straf zijn dat deze voorjaarsbloeier zich nu al meld. Snap het niet maar na lang bestuderen kom ik erachter dat het wel een goulimyi moet zijn dan. Dus dat moet een spontane zaailing zijn want mijn goulimyi's staan zowat  allemaal in de tuin. Ook de kleur is klein beetje  afwijkend van alle andere goulimyi's die ik heb .
Ik heb ook een klein percentage oude grond weer gebruikt en daar moet die zaailing misschien tussen hebben gezeten of nog meer waarschijnlijk heeft deze zaailing zich vorige jaren tussen de Crocus paschei genesteld want deze waren al 2 jaren niet meer verplant. Dus die gaan dan wel snel van zaden naar bloem....

Ondertussen nog steeds in bloei . Geprobeerd een foto te nemen maar onmogelijk om dat goed te doen met de meer dan strakke wind . Zelfs in het frame ging hij tekeer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1351 Gepost op: 25 november 2024, 09:29:52 »
Nog eens een Crocus boryi met bescheiden tekening op de buitenste petalen.  Dit keer van het Zarakas plateau op de Peloponnesos.

Die zijn toch wel dankbaar hè Luc ....ook hier nog altijd bezig met bloeien ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1352 Gepost op: 25 november 2024, 09:31:22 »
Veel meer dan dit kreeg ik mijn Crocus niveus bloem niet open ...

Ging gisteren nog een keer open maar door de harde wind was een goede foto zo goed als onmogelijk ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1353 Gepost op: 25 november 2024, 10:20:48 »
Met nogmaals dank aan de gulle schenker . Crocus zubovii afkomstig van Palhamjan,Mazandaran- Iran. Blijkbaar een wat latere vorm die nu nog begint te bloeien . Een plant van een andere bron is al even uitgebloeid .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1354 Gepost op: 25 november 2024, 10:23:50 »
Gaan we straks foto's posten van Crocus biflorus 'Parkinsonii' in bloei voor de jaarwisseling ? Hij is al ver gevorderd zag ik gisteren ...

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1355 Gepost op: 25 november 2024, 17:23:24 »
Bij het verplanten deze zomer had ik gemerkt dat er bij deze laevigatus ook enkele bolletjes tussen zaten die merkbaar kleiner waren geworden. Onverwacht stellen we vast dat er bij zijn zijn  die toch nog bloeien ,maar wel met merkbaar kleinere bloemen...Gisteren bemerkte ik dit exemplaar met  kleine bloempjes , hoogsten een centimeter groot ...

Klein maar fijn , Kris ! kom ik ook soms tegen bij bepaalde soorten die goed bloeien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1356 Gepost op: 25 november 2024, 17:28:08 »
Nog eens een Crocus boryi met bescheiden tekening op de buitenste petalen.  Dit keer van het Zarakas plateau op de Peloponnesos.

Opvallend toch dat ze nog zo laat bloemen maken , wat het mogelijk maakt om te kruisen met laevigatus .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1357 Gepost op: 25 november 2024, 17:30:46 »

Ging gisteren nog een keer open maar door de harde wind was een goede foto zo goed als onmogelijk ...

Is toch ook wel een bicolor vorm , Kris , misschien in mindere mate dan sommige andere dat je daar gezien hebt ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1358 Gepost op: 25 november 2024, 17:35:22 »
Gaan we straks foto's posten van Crocus biflorus 'Parkinsonii' in bloei voor de jaarwisseling ? Hij is al ver gevorderd zag ik gisteren ...

Is zeker mogelijk , Kris . Ze zijn wel heel vroeg in uw tuin . Hier ook al vrij veel soortjes die waarschijnlijk met kertmis al gaan bloeien maar van parkinsonii nog niets te zien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1359 Gepost op: 26 november 2024, 14:03:35 »
Is zeker mogelijk , Kris . Ze zijn wel heel vroeg in uw tuin . Hier ook al vrij veel soortjes die waarschijnlijk met kertmis al gaan bloeien maar van parkinsonii nog niets te zien .....
Zal afwachten worden Danny , bij een koudeprik of koudere periode zullen ze allicht weer stagneren ...Voor ons Croconuts altijd spannend hè ... 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1360 Gepost op: 26 november 2024, 14:04:47 »
Is toch ook wel een bicolor vorm , Kris , misschien in mindere mate dan sommige andere dat je daar gezien hebt ......

Het is inderdaad geen zuivere witte Danny .Het was alleszins de minst bicolor vorm van die standplaats ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1361 Gepost op: 26 november 2024, 14:07:47 »
Opvallend toch dat ze nog zo laat bloemen maken , wat het mogelijk maakt om te kruisen met laevigatus .....
Het zal wat van jaar tot jaar afhangen Danny ...maar hoe meer de zomers/nazomers en vroege herfst zo warm en zacht blijven , hoe meer dit fenomeen zich voordoet denk ik ?
Ja inderdaad , nooit gedacht om die te kruisen ...Het schijnt dat die kruisingen in de natuur ook voorkomen .   

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1362 Gepost op: 26 november 2024, 14:12:16 »
Een vraagje aan alle Crocus fanaten ....Janis is al weken of zelfs  maanden de verwelkte bloemen van zijn herfstbloeiers aan het verwijderen . Dat schrijft hij regelmatig op FB . Hij beweert dat je dit moet doen om schimmels te vermijden. Via de uitgebloeide bloemen  zouden deze  ook tot in de bol geraken ? Doen jullie dat ? Ik heb het wel eens sporadisch gedaan , eerder per ongeluk eigenlijk ...

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1363 Gepost op: 26 november 2024, 17:10:02 »
Zal afwachten worden Danny , bij een koudeprik of koudere periode zullen ze allicht weer stagneren ...Voor ons Croconuts altijd spannend hè ...

Parkinsonii is hier op 1 plaats ook al boven , Kris . Inderdaad , altijd spannend hoe alles zal verlopen , ieder jaar verloopt het wel wat anders .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1364 Gepost op: 26 november 2024, 17:19:55 »
Parkinsonii is hier op 1 plaats ook al boven , Kris . Inderdaad , altijd spannend hoe alles zal verlopen , ieder jaar verloopt het wel wat anders .....

Eens gekeken in mijn oudere foto’s en het is blijkbaar niet bijzonder de laatste jaren , de bijgevoegde foto is van 28 november 2022 …