Auteur Topic: Cerastium alpinum  (gelezen 1730 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Cerastium alpinum
« Gepost op: 2 februari 2011, 22:01:51 »
Momenteel heb ik één enkele zaailing staan van Cerastium alpinum. Ik weet precies niet wat zijn cultuurgegevens zijn. De moederplant ben ik vrij vlug verspeeld in de rotstuin. Door de sterke beharing zal de plant wellicht weinig vocht kunnen verdragen. Ik overweeg om hem verticaal in een tufhole te planten. Wie weet meer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cerastium alpinum
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2011, 22:16:27 »
Hij heeft 3 subspecies Frankie :

Cerastium alpinum lanatum, - glabratum en -tomentosum, enig idee de welke je vast hebt ?

Ik heb ooit lanatum en tomentosum gehad en die waren niet echt moeilijk.  Ze deden het jarenlang goed in de rotstuin, gewoon in volle zon.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Cerastium alpinum
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2011, 22:33:22 »
Momenteel heb ik één enkele zaailing staan van Cerastium alpinum. Ik weet precies niet wat zijn cultuurgegevens zijn. De moederplant ben ik vrij vlug verspeeld in de rotstuin. Door de sterke beharing zal de plant wellicht weinig vocht kunnen verdragen. Ik overweeg om hem verticaal in een tufhole te planten. Wie weet meer?
Toch ook weer niet te droog Frankie, heb ik het idee, ondanks de sterke beharing. Alleen in het groeiseizoen dan. En (veel) zon is zeker een must, zoals Luc al opmerkt.
Ik heb al jaren geleden ooit eens wat exemplaren uit zaad gekweekt. Het is nooit een mooie plant geworden, maar heeft tot nu toe altijd kunnen overwinteren. Ben benieuwd na deze winter.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cerastium alpinum
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2011, 22:42:55 »
Het is C. alpinum lanatum die ik heb, Luc.
Merci jongens voor de tips. Misschien heb ik mijn vorige plant wel te droog gehouden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen