Auteur Topic: Grote bloembakken  (gelezen 10754 keer)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Grote bloembakken
« Gepost op: 8 januari 2013, 22:48:02 »
Hallo, ik ben een rotsplanten ei aan het uitbroeden en zit met een hoop vragen!

Ik heb pas vier grote stevige terra-cotta kleurige bloembakken op de kop kunnen tikken,twee van L.91cm x B.36cm x H.40cm en twee een maatje kleiner 81 x 31 x 38 binnenkant bak gemeten, er zijn 10 afwaterings openingen aan de onderkant van 5cm x 3cm eigenlijk een verzameling vierkante gaatjes van 6mm. 1 in de breedte aan de linker en 1 aan de rechterkant en 2x4 in de lengte ongeveer 8cm uit elkaar
links en rechts over elkaar geplaatst(dit om aan te tonen dat er praktisch geen water in de bak kan blijven staan).
De bedoeling is om deze als trog te gaan beplanten met de kleinste zorgekindjes. Ik kan ze per stuk plaatsen naar de noden en grieven van de planten, van volle zon tot schaduw, zelfs droog onder een pergola aan de achterkant van het huis 12mx 3m die zuid gericht is en enkel langs de regenkant afgesloten is dmv een raam. in de winter kunnen ze alle vier droog onder de pergola geplaatst worden beschut tegen noord-oostenwind waar ze mijns inziens evengoed staan als in een alpinekas.Ik heb wel een serre maar die wordt vorst vrij gehouden voor mijn verzameling (boom)varens en cycads en is in de winter zeker niet goed voor rotsplanten hoog vochtgehalte en weinig lucht circulatie en ze is eigenlijk nu al te klein!
Ik dacht aan één bak met saxifraga's, één met androsace, één met dionysia, voor de vierde dacht ik aan een mengeling van de wat moeilijkere soorten uit ander geslachten. al mijn vragen hierover ga ik niet formuleren, zou te veel worden! ik dacht als iedereen zijn mening en tips hierover geeft de meeste vragen vanzelf wel zullen opgelost geraken.

Ik kijk er alvast naar uit en wil tevens iedereen ook nog een steengoed rotsplanten jaar wensen.

grts Hugo

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Grote bloembakken
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2013, 10:38:37 »
Mooi om bij het begin van het jaar de nodige plantenambities te koesteren, Hugo ! Alvast schitterende vooruitzichten !  ((14

Wellicht trap ik hier een aantal open deuren in, maar hierbij alvast enkele bedenkingen om de aanzet te geven tot hopelijk nog talrijke reacties :

- als ik dat lees zullen die dingen (eens gevuld) best zwaar worden denk ik zo Hugo - dus goed nadenken over de plaatsing waar je ze zal neerpoten en ter plekke opvullen en beplanten...  je rug zal je dankbaar zijn !  :P
- de bak met Saxen kan best het jaar door in open lucht vertoeven en zal geen afdak behoeven - denk aan zilversaxen voor de zonnekant en kabschia's op de schaduwkant van de bak
- de Androsace bak bezorg je in de winter best een regenbescherming en in de zomer is het wenselijk dat hij niet meer dan een 4-5 uur zon krijgt (liefst dan nog NIET de heetste middagzon)
- de Dionysia bak blijft best het hele jaar voor de regen beschut en ook daarvoor niet te veel zon !
- de gemengde bak met moeilijkere soorten zou ik dan ook een plaatsje bezorgen dat in de winter voor regen beschut is - In de bak kan je met je rotsen voor de nodige mini-biotoopjes zorgen om zonne-aanbidders en schaduwminnaars een passend plekje te geven.

Gebruik ook de nodige stenen/rotsen om de bakken wat reliëf te geven - dat ziet er achteraf veel beter uit !

Na het afvullen zal het compost comprimeren en bijgevolg een paar centimeter zakken : hoog genoeg vullen (tot zelfs boven de bakrand) is dus de boodschap.

Er zijn nog talloze tips - er zullen er hier ongetwijfeld nog volgen !
Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Grote bloembakken
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2013, 14:25:55 »
Hugo,
Kan je al eens een foto plaatsen van de lege bakken, om een idee te krijgen hoe ze eruit zien?
Gr. Lily-Anne

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Grote bloembakken
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2013, 19:25:41 »
Luc,

Het verplaatsen is geen probleem, ik heb een stevige pirrewit ter beschikking waarmee ik ze gemakkelijk kan verplaatsen!
Het is de bedoeling om ze tijdens de winter onder de pergola te plaatsen daar staan ze afgeschermd van de schrale noord-oosten wind.
Voor de bakken te vullen was ik van plan om zodra het past tot in Brugge bij Cathy te rijden om tufsteen, gruis, e.d. aan te schaffen.
Zoals je zegt, het toont beter, ik denk er ook aan om de bakken met grijs grafiet kleurige hammerit hamerslag te schilderen is sterk houd goed op kunststof en is veel zachter dan de terra-cotta kleur en het gaat beter bij de steen kleur.
Alvast bedankt voor de tips


Lily-Anne,

Ik zal proberen om in het weekend een foto te plaatsen, ik zeg wel proberen want pc's en ik dat ga echt niet goed samen.

mvg

Hugo




Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2013, 10:11:19 »
Luc,

Het verplaatsen is geen probleem, ik heb een stevige pirrewit ter beschikking waarmee ik ze gemakkelijk kan verplaatsen!
Het is de bedoeling om ze tijdens de winter onder de pergola te plaatsen daar staan ze afgeschermd van de schrale noord-oosten wind.
Voor de bakken te vullen was ik van plan om zodra het past tot in Brugge bij Cathy te rijden om tufsteen, gruis, e.d. aan te schaffen.
Zoals je zegt, het toont beter, ik denk er ook aan om de bakken met grijs grafiet kleurige hammerit hamerslag te schilderen is sterk houd goed op kunststof en is veel zachter dan de terra-cotta kleur en het gaat beter bij de steen kleur.
Alvast bedankt voor de tips


Lily-Anne,

Ik zal proberen om in het weekend een foto te plaatsen, ik zeg wel proberen want pc's en ik dat ga echt niet goed samen.

mvg

Hugo




Voor het groot Nederlands dictee: Pirrewit?!?!?! ))8

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Grote bloembakken
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2013, 11:46:48 »
Hij bedoeld pierewiet, dat is een doodgewoon steekwagentje.
Vroeger waren dat houten wagentjes met houten wielen en houten assen (misschien nu ook nog wel). Deze wielen piepen onder het rijden.
Bij elke omwenteling ging het van pierewiet--pierewiet--pierewiet 8)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Grote bloembakken
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2013, 12:23:52 »
Bedankt Gerrit.. ik was ook even het spoor bijster !  )--1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2013, 15:10:53 »
Bedankt Gerrit.. ik was ook even het spoor bijster !  )--1
Je zou er kierewiet van worden......... 2-)(

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Grote bloembakken
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2013, 15:55:01 »
Een handig hulpmiddel http://www.vlaamswoordenboek.be/ natuurlijk ook voor vlamingen
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Grote bloembakken
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2013, 16:04:00 »
 -2( -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Grote bloembakken
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2013, 22:11:25 »
Beste Hugo er is in het verleden een topic aan geweid : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=184.0
Misschien haal je hier veel info vandaan. er komen zeker heel veel mooie foto's langs van troggen met goed  reliëf.
veel plezier hier op het beste forum over onze hobby

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2013, 22:26:17 »
Luc,

Het verplaatsen is geen probleem, ik heb een stevige pirrewit ter beschikking waarmee ik ze gemakkelijk kan verplaatsen!
Het is de bedoeling om ze tijdens de winter onder de pergola te plaatsen daar staan ze afgeschermd van de schrale noord-oosten wind.
Voor de bakken te vullen was ik van plan om zodra het past tot in Brugge bij Cathy te rijden om tufsteen, gruis, e.d. aan te schaffen.
Zoals je zegt, het toont beter, ik denk er ook aan om de bakken met grijs grafiet kleurige hammerit hamerslag te schilderen is sterk houd goed op kunststof en is veel zachter dan de terra-cotta kleur en het gaat beter bij de steen kleur.
Alvast bedankt voor de tips


Lily-Anne,

Ik zal proberen om in het weekend een foto te plaatsen, ik zeg wel proberen want pc's en ik dat ga echt niet goed samen.

mvg

Hugo




Hugo, ik zit ook in de terrarium hobby en wij maken veel kunsttakken volgens de zgn "Flevopolmethode". We maken deze takken van ijzerdraad, koolstofdoek oid en Flevopolmengsel.
Flevopol is een voorstrijkmiddel voor stucadoors wat ook onder andere namen te verkrijgen is in de bouwhandel en doe het zelf (praxis, Brico). Als je dit mengt met zand, turf, potgrond, al naar gelang je eigen behoefte, is dit ook heel goed te gebruiken om kunststof mee af te smeren, je krijgt dan een heel natuurlijk uiterlijk. Door bijvoorbeeld zand te gebruiken krijg je een zandsteenachtig geheel, met turf wordt het weer bruiner enz.enz.Om het geheel voor buiten nog sterker te maken, kun je er ook nog tegellijm in poedervorm door gooien, dit maakt het extra sterk. Wel heel goed laten uitharden. Ik heb in mijn huiskamerpaludarium takken zitten (al 7 jaar), die dagelijks nat worden en hier is , buiten wat mosgroei, verder weinig aan te zien.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2013, 22:38:23 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Grote bloembakken
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2013, 08:39:05 »
Hugo, ter illustratie nog twee foto's van een gedeelte in een bak, die ik momenteel aan het bouwen ben in mijn hobbykamer. Dit moet het stroompje worden.
Door gebruik van meer zand zie je dat de kleur veranderd naar "zandsteenachtig". Dit is gemaakt volgens bovenstaande methode en hier is tegellijmpoeder aan toegevoegd. Op de bovenste foto is goed te zien, dat het links en rechts ook gewoon op het glas (!) hecht. en geloof me ,dit zit echt vast.
Dus dat moet op kunststof ook wel lukken lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2013, 09:39:32 door Gerard Verweij »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Grote bloembakken
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2013, 11:31:10 »
Prachtig terrarium Gerard ! Als je het beu bent,dan mag je het hier altijd komen afleveren ! Daar was ik als kind al erg door gefascineerd . Ik heb nu al jaren een aquarium , maar dat is toch niet hetzelfde . Maar een mens kan niet alles willen hè !
Groetjes
Lily- Anne

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Grote bloembakken
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2013, 13:24:32 »
Sorry voor de verwarring! maar dit woord is hier zo ingeburgerd dat ik het zonder nadenken heb gebruikt, het geeft wel leuke reacties.
Wat ik heb is een zeer stevige metalen kar waarmee je redelijk zware dingen al fluitend kan mee verplaatsen.
Gerard; ik heb ook een terrarium staan met anolissen er in, daardoor weet ik ook dat de terrarium liefhebbers prachtige immitaties kunnen maken van hout en rotsen, maar is dit sterk genoeg bij het verplaatsen van zoals luc al aangaf redelijk zware bakken en kan dit tegen de vorst in de winter?

Ik heb nog wel een andere vraag:  Het is de bedoeling om inderdaad bovenaan een relief te maken in tufsteen en deze ook te beplanten.
Maar hoe zit dat qua vocht opneming moet deze een bepaalde diepte in de bak hebben om genoeg vocht te kunnen opnemen of moet men naargelang het soort planten waarmee je ze beplant varieëren in de diepte. bij aanschaf van de stenen is dit handig om weten het kan al heel wat kilo's schelen.
grts Hugo