Auteur Topic: rotsplantjes gestekt  (gelezen 3662 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
rotsplantjes gestekt
« Gepost op: 27 juli 2010, 09:37:09 »
Ik heb enkele dagen geleden  een aantal rotsplanten gekocht , maar  ze zijn veel te groot om op tufsteen te planten , daarom heb ik een poging gedaan om ze te stekken .Het is toch nog te vroeg om de stenen aan te planten , dus hebben ze nog tijd om te wortelen .Hopelijk was het al niet wat te laat om te stekken , maar ik heb er in ieder geval heel veel plezier aan gehad om het te doen en als het niet lukt , dan probeer ik het later nog eens terug .
Wanneer is het eigenlijk het ideale moment om rotsplanten te stekken ? Is het niet juist na de bloei of maakt het niet zoveel uit ?
Zien ze er niet schattig uit? Ik heb ze in potgrond gezet met de helft fijne aquarium grit en een beetje akadama - ik hou ze  buiten en uit de zon en nog enkele dagen met een doorzichtig deksel op het bakje , maar met de verluchting maximaal open
Groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2010, 21:44:05 door Lily-Anne Vereecken »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:rotsplantjes gestekt
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2010, 01:44:03 »
Wegens praktische redenen begin ik altijd te stekken vanaf nu. Begin augustus, dus, tot eind september. In de tweede helft van juli ben ik meestal op vakantie en zou ik wanneer ik eerder mocht stekken, mijn stekjes niet in de gaten kunnen houden (woordspeling: ik bedoel niet in de tufsteengaten  ;)). De stekjes moeten enkele weken (afhankelijk van soort tot soort) in de schaduw worden gehouden, al dan niet onder glas of plastic. In deze periode is het dus nog altijd warm en vooral eind augustus stijgt de luchtvochtigheid vaak, wat de beworteling van stekken nog meer bevorderd. En het stekken van rotsplanten is inderdaad een leuke bezigheid, vooral wanneer je dan wat later ziet dat het nog lukt ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen