Auteur Topic: Vermeerdering Physoplexis  (gelezen 1639 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Vermeerdering Physoplexis
« Gepost op: 1 augustus 2013, 14:11:52 »
Tip.................

Zo rond 5 juli stelde Gerrit E. een vraag over het zaaien van Physoplexis in het Topic Bloei juli-Aug.
Waren verschillende reacties op,waaronder eentje van mij waar ik zei dat je via de wortels Physoplexis kunt vermeerderen.

Vandaag een paar foto's voor jullie geschoten om te laten zien hoe het ook kan,een beter alternatief voor zaaien.
Deze techniek wordt veel toegepast bij Alpinen met een min of meer vlezige wortel zoals callianthemum en Physoplexis en meerdere met een
soortgelijk wortelstelsel.

Ik zeg niet dat het een makkelijke methode is want dat is het niet,de nazorg oftewel de vochtigheidsgraad bepaald of je succes hebt of niet.
Had 3 planten in een p9 laten groeien,erg goed uitschudden en met een pincet de wortels 'lijnen' oftewel uit elkaar prutsen.
Evt. snijden met een dun scherp mesje of schaartje om de dikker wortel clusters te scheiden.
Moet voldoende haarwortels aan de hoofdwortel blijven zitten.
Gebruik een verschrikkelijk goed drainerend stenig mengsel om een optimale lucht en water flow te creëren.
gesneden topje boven het grondmengsel laten uitsteken,afdekken met split (mag hoeft niet)
Ik zet ze daarna in een grote propagator elke dag controleren,niet te nat hoor!
Soms pak ik wel 90% slagingspercentage.

Zo kun je ook rechtstreeks in Tuf planten.....gaatje boren en wortelstokje in mengseltje doen.
Na 3 weken zat er blad op en goede groei,zie eerste foto.

In de propagator kunnen jullie zien dat er slechts 1 potje is met nog iets blad erop de rest dus gewoon kale wortel.
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2013, 00:19:18 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Vermeerdering Physoplexis
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2013, 14:13:58 »
Van 3 planten dus 35 potjes.
Je moet dus wel een aantal grote planten hebben voor deze methode.

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermeerdering Physoplexis
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2013, 22:01:50 »
Bedankt voor de info Bart . ((14  Nu weet ik wat me te doen staat  . Morgen ga ik mijn Physoplexis comosa op die manier proberen redden ( stekken) . Het is een nieuwe, kleine plant die los was gekomen en die enkele dagen heeft liggen uitdrogen vóór ik het opmerkte. ))2
2 blaadjes leven nog, dus nu is er nog hoop dat ik hem kan redden.
Hopelijk lukt het

Bart kan je nog iets meer details geven over het grondmengsel - extra kalk?
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2013, 22:12:40 door Lily-Anne Vereecken »

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Vermeerdering Physoplexis
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2013, 12:40:16 »
Geen extra kalk o.i.d Lily-Anne

Mijn standaard grondmengsel gebruikt voor de Physo's.

2 delen potgrond
1 deel dolomiet klei
3 delen 2-6mm split

Physoplexis is woest sterk dus je hebt best kans dat het lukt!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vermeerdering Physoplexis
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2013, 15:15:29 »
Bedankt bart,
Dolomiet klei , is dat het fijnste deel van de mengeling die men gebruikt om paden, opritten... te maken?
Het zal in ieder geval voor de volgende poging zijn, want ik heb deze morgen de "spoed operatie" al gedaan - ik dacht dat dit het enige was dat de patiënt nog kon redden . Toen ik hem uit te tuf haalde, bleken er toch al kleine groeipuntjes zichtbaar . Ik ben er toch mee doorgegaan omdat er weer zo'n hoge temperaturen verwacht werden . De plant is dus nog erg jong ( dit voorjaar gekocht bij Ger ) en toch heb ik er 5 worteltjes met vezelworteltjes kunnen afhalen. Ik heb een goed doorlaatbaar stenig mengsel gemaakt met wat ik hier heb.
Je recept zal zeker nog van pas komen ,want lukt het nu niet, hopelijk volgende keer wel
Ik heb foto's van de operatie genomen , maar zal die alleen tonen als het gelukt is .
Groetjes
Lily-Anne