Auteur Topic: spontane zaailingen  (gelezen 19348 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
spontane zaailingen
« Gepost op: 10 augustus 2010, 19:16:41 »
De meeste  bloei is al even op de terugweg...Voor een aantal delicate of minder algemene planten  liggen we toch nog op de loer of er geen zaad is gevormd.Het is altijd interessant  om het plantenbestand van de moeilijkere planten op peil te houden of er gewoon vrienden een plezier mee te doen.Als je de zaadjes toevertrouwt aan hun zaaipotjes op de traditionele manier die al vaker zijn degelijkheid heeft bewezen  komt er gek genoeg niet altijd wat van !Wanneer "moeder natuur" ons voor is en zelf de zaadjes verspreid in de tuin lukt het soms wel..."Moeder natuur" lijkt wel de juiste en meest geschikte plekjes om de zaadjes toe te vertrouwen te kennen als geen ander.Ja zelfs soorten waarbij zaaien op traditionele wijze niet altijd het gewenste resultaat oplevert kiemen soms spontaan in de tuin.Wat zijn jullie ervaringen met spontane zaailingen in jullie tuinen?   
Ik ben er benieuwd naar ....... ;)
Op deze Physoplexis comosa heb ik dit jaar wel wat zaadbessen.Zaaien van deze soort schijnt niet altijd even goed te gaan?
Toch hoor je soms spreken van spontane zaailingen op tufsteen?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:46:13 »
Uiteraard wil ik hierbij zelf de aftrap geven...
Antennaria umbrinella komt uit Amerika en is zeker een beetje kieskeurig wat betreft standplaats.Een doorsnee standplaats in de rotstuin zal vaak niet genoeg zijn.Tenminste dat was het gegeven hier in onze tuin in Rumst ...Ze zijn nogal gevoelig aan teveel nat,vooral  in de winter.Dus staan ze bij mij in een trog waarbij het substraat is aangepast (60% brekerzand en 40% grind)en die in de winter wordt afgedekt.En dan komt de surprise....Een aantal spontane zaailingen die zijn gaan groeien tussen de stoeptegels hebben helemaal geen extra zorg nodig!Het pad wordt niet afgedekt ,integendeel het water zal er in de winter al eens blijven opstaan en uiteindelijk via de voegen zijn weg vinden...En juist tussen die voegen zijn spontaan een aantal zaailingen gaan groeien ...Dus moeder natuur wikt en weegt zelf wel ...Plant ze er niet zelf tussen want ze zullen nooit floreren .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:51:40 »
Het zaaien van orchideeën gebeurt meestal onder speciale omstandigheden .Vaak is er een heus laboratorium nodig.Maar "moeder natuur" heeft haar eigen methodes ...Hier een spontane zaailing van Pleione in mijn peatbed....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:01:21 »
Op dit moment heb ik al heel wat zaad van eigen plantgoed toevertrouwd aan de zaaipotjes. Bij heel wat soorten laat ik er ook vaak wat bloeistengels op staan om zo ook wat spontane uitzaai trachten te bekomen.
En over zaaien gesproken, gisteren heb ik elders op dit forum een bloeistengel gepost van een Arisaema sikokianum. Niets bijzonders ware het niet dat ik maar één exemplaar heb. Normaal moet je minstens één mannelijk en één vrouwelijk exemplaar hebben om tot zaadvorming te komen. Mijn vraag daarbij was ook wanneer ik eventueel de zaden zou mogen oogsten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:37:06 »
En over zaaien gesproken, gisteren heb ik elders op dit forum een bloeistengel gepost van een Arisaema sikokianum. Niets bijzonders ware het niet dat ik maar één exemplaar heb. Normaal moet je minstens één mannelijk en één vrouwelijk exemplaar hebben om tot zaadvorming te komen. Mijn vraag daarbij was ook wanneer ik eventueel de zaden zou mogen oogsten?

Spijtig Frankie ,maar met dit geslacht kan ik je niet helpen...Ik heb er niet de minste ervaring mee...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:52:07 »
De meeste  bloei is al even op de terugweg...Voor een aantal delicate of minder algemene planten  liggen we toch nog op de loer of er geen zaad is gevormd.Het is altijd interessant  om het plantenbestand van de moeilijkere planten op peil te houden of er gewoon vrienden een plezier mee te doen.Als je de zaadjes toevertrouwt aan hun zaaipotjes op de traditionele manier die al vaker zijn degelijkheid heeft bewezen  komt er gek genoeg niet altijd wat van !Wanneer "moeder natuur" ons voor is en zelf de zaadjes verspreid in de tuin lukt het soms wel..."Moeder natuur" lijkt wel de juiste en meest geschikte plekjes om de zaadjes toe te vertrouwen te kennen als geen ander.Ja zelfs soorten waarbij zaaien op traditionele wijze niet altijd het gewenste resultaat oplevert kiemen soms spontaan in de tuin.Wat zijn jullie ervaringen met spontane zaailingen in jullie tuinen?   
Ik ben er benieuwd naar ....... ;)
Op deze Physoplexis comosa heb ik dit jaar wel wat zaadbessen.Zaaien van deze soort schijnt niet altijd even goed te gaan?
Toch hoor je soms spreken van spontane zaailingen op tufsteen?

'k Heb daar straks nog eens door de tuin gelopen en ik moet vaststellen dat ik eigenlijk heel wat planten heb staan die ooit als spontane zaailing gestart zijn. Zo heb ik in één oogopslag bijvoorbeeld heel wat Aquilegia pyrenaica, Sempervivums, Erinus alpinus, Campanula incurva, Asplenium trichomanes, Androsace pyrenaica, Erodiums, Phlox, Potentilla dickinsii en heel wat draba's die zich spontaan uitzaaien. Heel wat van die zaailingen plaats ik vaak in een potje om ze later uit te planten waar ik het zelf wil.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2010, 18:59:14 »
Deze Silene rawadskii is hier opgedoken vanonder een rotsblok als spontane zaailing. (foto 1)
Erinus alpinus is al overal terug te vinden in de tuin. (foto 2)
Aquilegia pyrenaica kan zich net zoals zijn grotere broertjes behoorlijk uitzaaien. (foto 3)
Een zaailing van Papaver miyabeanum heeft zich in een verloren hoekje van een trogje genesteld. (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2010, 19:05:16 »
Dit is een spontane zaailing van een Sempervivum. De meesten wiedt ik weg, pas als het een mooie (nieuwe) variëteit is, laat ik hem staan. (foto 1)
Eén of andere Thymussoort heeft een thuis gevonden op deze steen. (foto 2)
In deze steen duiken er Asplenium trichomanes-plantjes op, zoals op zoveel plaatsen reeds. (foto 3)
En deze Adiantum pedatum ‘Imbricatum' geldt eveneens als een spontane zaailing. (foto 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2010, 19:07:33 »
Athyrium otophorum var. Okanum levert ook regelmatig zaailingen zoals dit reeds mooi opgroeiende exemplaar. (foto 1)
Deze spontane zaailingen van Edraianthus dinaricus heb ik opgepot voor later gebruik of ruil/verkoop. (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:spontane zaailingen
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 21:01:52 »
Uiteraard wil ik hierbij zelf de aftrap geven...
Antennaria umbrinella komt uit Amerika en is zeker een beetje kieskeurig wat betreft standplaats.Een doorsnee standplaats in de rotstuin zal vaak niet genoeg zijn.Tenminste dat was het gegeven hier in onze tuin in Rumst ...Ze zijn nogal gevoelig aan teveel nat,vooral  in de winter.Dus staan ze bij mij in een trog waarbij het substraat is aangepast (60% brekerzand en 40% grind)en die in de winter wordt afgedekt.En dan komt de surprise....Een aantal spontane zaailingen die zijn gaan groeien tussen de stoeptegels hebben helemaal geen extra zorg nodig!Het pad wordt niet afgedekt ,integendeel het water zal er in de winter al eens blijven opstaan en uiteindelijk via de voegen zijn weg vinden...En juist tussen die voegen zijn spontaan een aantal zaailingen gaan groeien ...Dus moeder natuur wikt en weegt zelf wel ...Plant ze er niet zelf tussen want ze zullen nooit floreren ....  

Ga je deze nog 'redden', Kris?? Of zijn ze al belopen?
Ze zijn prachtig ;) ;)
Heemskerk, Noord-Holland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:spontane zaailingen
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2010, 10:40:28 »
Hoi allemaal.

Ik ben gisteren terug gekomen uit Duitsland.
we waren naar Piespoort geweest ongeveer een uur rijden van Trier.
Was erg mooi daar veel gezien en bezocht daar.
Het weer was ook goed daar :D.
Toen ik gisteren thuis kwam en alles had opgeruimd.ging ik even kijken op deze site.
En zag het bericht over spontane zaailingen.
Die heb ik ook gehad.
Van de Grassulla had ik er eentje gehad.
en een keer eentje ergens anders uitgeplant.
de derde is spontaan tussen de stenen gaan groeien.
De Sissirinchium heb ik proberen te zaaien maar nog niet gelukt.
Wel heb ik drie zaailingen in de tuin staan die er zelf gekomen zijn :D.
De Anemone had ik ook proberen te zaaien maar ook niet gelukt.
Hier ook dit jaar een mooie zaaling langs gaan groeien.
Ga dit jaar weer proberen te zaaien
ben er voor het tweede jaar mee bezig. ;)
groetjes en veel tuin plezier iedereen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:20:03 »
Uiteraard wil ik hierbij zelf de aftrap geven...
Antennaria umbrinella komt uit Amerika en is zeker een beetje kieskeurig wat betreft standplaats.Een doorsnee standplaats in de rotstuin zal vaak niet genoeg zijn.Tenminste dat was het gegeven hier in onze tuin in Rumst ...Ze zijn nogal gevoelig aan teveel nat,vooral  in de winter.Dus staan ze bij mij in een trog waarbij het substraat is aangepast (60% brekerzand en 40% grind)en die in de winter wordt afgedekt.En dan komt de surprise....Een aantal spontane zaailingen die zijn gaan groeien tussen de stoeptegels hebben helemaal geen extra zorg nodig!Het pad wordt niet afgedekt ,integendeel het water zal er in de winter al eens blijven opstaan en uiteindelijk via de voegen zijn weg vinden...En juist tussen die voegen zijn spontaan een aantal zaailingen gaan groeien ...Dus moeder natuur wikt en weegt zelf wel ...Plant ze er niet zelf tussen want ze zullen nooit floreren ....  
Ga je deze nog 'redden', Kris?? Of zijn ze al belopen?
Ze zijn prachtig ;) ;)

Merkwaardig genoeg zijn ze nog niet belopen Pim .Ze zitten met hun bovenzijde net iets dieper dan de bovenkant van de tegels.Maar dat houd ook in dat ik er moeilijk bij kan om ze te redden....Nu ze staan niet in de weg.Voor mijn part mogen ze er nog even blijven tenzij iemand een scheutje wil.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:33:13 »
Hoi allemaal.

Ik zag het bericht over spontane zaailingen.
Die heb ik ook gehad.
Van de Crassulla had ik er eentje gehad.
en een keer eentje ergens anders uitgeplant.
de derde is spontaan tussen de stenen gaan groeien.
De Sissirinchium heb ik proberen te zaaien maar nog niet gelukt.
Wel heb ik drie zaailingen in de tuin staan die er zelf gekomen zijn :D.
De Anemone had ik ook proberen te zaaien maar ook niet gelukt.
Hier ook dit jaar een mooie zaaling langs gaan groeien.
Ga dit jaar weer proberen te zaaien
ben er voor het tweede jaar mee bezig. ;)
groetjes en veel tuin plezier iedereen

Alle 3 soorten die je noemt zijn flinke uitzaaiers in de tuin Bert.
Van de Crassula heb ik ook regelmatig zaailingen her en der.
Sommige Sissyrinchium -soorten vind ik  zelfs hinderlijk door het al te ijverig zorgen voor nakomenschap .Maar met wat wieden kan je het natuurlijk ook oplossen als je tuin niet te groot is.
Ook Anemone multifida vind ik daarin iets te ijverig.
Als bepaalde soorten daar iets te fel in te keer gaan dan verwijder ik de zaadstengels voordat de zaaddozen  kunnen opengaan of zelfs worden sommige soorten geweerd uit de tuin in bepaalde gevallen.Klinkt niet zo populair maar sommigen gaan toch wel iets te fel te keer. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:spontane zaailingen
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2010, 21:27:51 »
Met deze spontane zaailing was ik helemaal niet gelukkig !  >:(
Ik hou van paddestoelen ,er zitten schitterende zaken tussen maar niet als creviceplant.
Hier drukt onze "paddo" zo maar eventjes een mooi kussen van  Plox kelseyi naar boven.
Je ziet ze niet komen ,geruisloos gaan ze te werk.
Zouden er dan toch kabouters in onze tuin zitten.
Ik hoop maar dat ik geen gedonder krijg voor eeuwig want als die schimmels in de grond zitten ???
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:spontane zaailingen
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2010, 21:52:29 »
Soms zie ik ook wel een zwammen en paddestoelen opduiken in de tuin, meestal op schaduwrijke plaatsjes, maar op een zonnige locatie zoals in de rotstuin zag ik ze nog nooit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen