Auteur Topic: Calochortus eurycarpus  (gelezen 2188 keer)

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Calochortus eurycarpus
« Gepost op: 29 november 2013, 22:38:37 »
Ik heb afgelopen winter de zaden van de Calochortus eurycarpus gezaaid. Ze zijn redelijk goed opgekomen en in de zomer in rust gegaan. Nu zag ik dat ca. de helft groene grassprietachtige uitlopers hebben. Is dat gebruikelijk? En weet iemand hoe winterhard ze zijn.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Calochortus eurycarpus
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2013, 23:22:13 »
Ik heb afgelopen winter de zaden van de Calochortus eurycarpus gezaaid. Ze zijn redelijk goed opgekomen en in de zomer in rust gegaan. Nu zag ik dat ca. de helft groene grassprietachtige uitlopers hebben. Is dat gebruikelijk? En weet iemand hoe winterhard ze zijn.
Volgens deze site http://davesgarden.com/guides/pf/go/69170/ zou hij in onze streken goed winterhard moeten zijn. Of de grassprietachtige uitlopers normaal zijn weet ik niet 100 % zeker, maar lijkt me vrij normaal. Hoe waren de kiemblaadjes? Als die ook grassprietachtig waren, is dit normaal.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Calochortus eurycarpus
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2013, 12:34:33 »
Dank voor je antwoord Cor. De kiemblaadjes waren hetzelfde. 
Ik zal dan maar afwachten of het ze kwaad doet dat de helft nu al uitloopt of dat de bolletjes die niet uitgelopen zijn misschien wel 'dood' zijn.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Calochortus eurycarpus
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2013, 14:13:47 »
Ik zou toch heel voorzichtig zijn met "winterhardheid" van Calochortus bij ons, Jonna...
Persoonlijk heb ik ze in het verleden tijdens de winter altijd binnen gehaald... en zelfs dan nog bleek het moeilijk.
Ze komen wel heel vroeg (november is geen uitzondering) boven is mijn ervaring.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Calochortus eurycarpus
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2013, 15:35:20 »
Dank je Luc voor de tip. Maar als ze het hier niet in de onverwarmde kas redden, dan moet dat maar zo zijn. Ik vind het teveel gedoe om steeds maar weer planten binnen te halen voor de winter. Doe dat dit jaar alleen met mijn fertiele Cosmos atrosanguineus in de hoop dat hij volgend jaar vroeger gaat bloeien en wat meer zaad kan zetten.