Auteur Topic: Recyclen (troggen)  (gelezen 6611 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Recyclen (troggen)
« Gepost op: 31 augustus 2014, 14:34:28 »
Goede dag

Mijn contact bij het puinafval bij ons in de buurt kwam een paar weken terug met de tip dat er wat voor mij was binnengekomen. Ik gelijk gaan kijken en wat was het geval er waren 3 wasbakken van 'graniet'  geen echt graniet maar waar vroeger het bovenblad van de aanrecht van werd gemaakt. Fantastisch, maar hoe krijg ik ze bij mij vroeg ik, die dingen zijn loeizwaar. Nou die brengen we wel even zei hij.

De eerste foto is zoals ik ze binnenkreeg.

De tweede foto afgespoten met de hogedruk reiniger en ben ik ze aan het bewerken, insmeren met een slap mengsel van sneldrogende beton. (waar je palen mee vastzet in de tuin) Vier keer gedaan, de laatste smeerbeurt met wat turf erdoor.  Gaat snel kan op een dag.

De derde foto, er zat al een groot gat in van de afvoer, plastic potje ondersteboven erop en grove steenslag, daarop een oud t-shirt zodat de grond niet wegzakt.

De vierde foto klaar om berotst en ingeplant te worden. Een 'trog' met mengsel van tuinaarde-potgrond-brekerszand-bazaltsplit-kalk en beenderenmeel voor de kalk-liefhebbers// De tweede met alles zoals hiervoor maar zonder kalk voor de neutarlisten en de laatste zo hiervoor maar ipv potgrond tuinturf voor de zuur beminners.

Als iemand nog voor ik dit najaar begin, wat aanplanttips of plantnamen heeft om erin te zetten hou ik me aanbevolen. Begin toch pas over een maand. Gr Jan
Omgeving Roosendaal

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:06:59 »
Hallo Jan, welkom bij de club.
Ik ben het meest te weten gekomen door tuinbezoek bij NRV/VRV leden, het bijwonen van de lezingen/doe-dagen en rondvragen bij kwekers van planten op bv de verkoopdagen. Wellicht tot as zaterdag in Utrecht.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:46:10 »
Mijn contact bij het puinafval bij ons in de buurt kwam een paar weken terug met de tip dat er wat voor mij was binnengekomen. Ik gelijk gaan kijken en wat was het geval er waren 3 wasbakken van 'graniet'  geen echt graniet maar waar vroeger het bovenblad van de aanrecht van werd gemaakt.

Ja daar kan je idd wat mee Jan. Prima materiaal om mee te gaan stoeien. De ronde vorm is eens wat anders en schept weer extra mogelijkheden.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:48:53 »
De tweede foto afgespoten met de hogedruk reiniger en ben ik ze aan het bewerken, insmeren met een slap mengsel van sneldrogende beton. (waar je palen mee vastzet in de tuin) Vier keer gedaan, de laatste smeerbeurt met wat turf erdoor.  Gaat snel kan op een dag.

Waarom heb je dat gedaan Jan , wou je ze gewoon een andere aanblik geven of is er nog een andere reden ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:51:56 »
De vierde foto klaar om berotst en ingeplant te worden. Een 'trog' met mengsel van tuinaarde-potgrond-brekerszand-bazaltsplit-kalk en beenderenmeel voor de kalk-liefhebbers// De tweede met alles zoals hiervoor maar zonder kalk voor de neutarlisten en de laatste zo hiervoor maar ipv potgrond tuinturf voor de zuur beminners.

Jan er staan natuurlijk geen verhoudingen bij maar ik vind ze precies nog redelijk zwaar van mengsel. Daarmee bedoel ik dat ze mij de indruk geven dat de verhouding aarde/grond in verhouding tot het doorlatend gedeelte nog hoog lijkt. Maar misschien is dit bedrieglijk en verder hangt het ook af van wat je er wil inzetten natuurlijk. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:03:14 »
Als iemand nog voor ik dit najaar begin, wat aanplanttips of plantnamen heeft om erin te zetten hou ik me aanbevolen. Begin toch pas over een maand. Gr Jan

Dat hangt m.i. van een aantal factoren af waar je zult moeten over nadenken Jan.
Misschien nog meer belangrijk dan de factor kalk , neutraal en zuur is de standplaats. Krijgen ze veel zon , kan er wind bij ? Ga je afdekken in de winter of laat je ze hun gangetje gaan ? Ga je veel steen gebruiken en welke steensoort ...
Wat wil je bekomen : een trog die er altijd goed uitziet maw een zo lang mogelijke bloeiperiode , is het vooral te doen om het minilandschap in zijn geheel of wil je er thematroggen van maken (bepaalde geslachten of gebieden )
Zelf houd ik mijn troggen nog alleen voor plantjes die in de tuin niet of heel moeilijk te kweken zijn en dus wordt alles aangepast (steen, mengsel , ligging etc...) in functie van dat doel. Ik tracht toch altijd een mooi landschap te maken maar door mijn keuze heb ik zeker geen rijke en bloeirijke troggen het hele jaar rond. Ik werk vaak met thema's bijv. een trog voor lastige Androsace's , of Noord Amerikaanse rotsplanten om maar wat te noemen.
Maar dat hoeft allemaal niet , je kan natuurlijk ook kiezen voor een bloemenzee en gewoon planten wat je leuk vind.
Nog 1 tip , als je stenen gebruikt is het mooier dat die 1/3 van de totale hoogte van de trog boven de trog uitkomen.             
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:09:55 »
De tweede foto afgespoten met de hogedruk reiniger en ben ik ze aan het bewerken, insmeren met een slap mengsel van sneldrogende beton. (waar je palen mee vastzet in de tuin) Vier keer gedaan, de laatste smeerbeurt met wat turf erdoor.  Gaat snel kan op een dag.

Waarom heb je dat gedaan Jan , wou je ze gewoon een andere aanblik geven of is er nog een andere reden ?

De rede is dat een ze eruit zagen als wasbakken, is op de foto niet goed te zien. Er kwam ook wat van het ijzer door van het geraamte en als laatste ik wilde een eenheid met mijn ander troggen zij zijn ook zo grof gemaakt aan de buitenkant en die worden al een beetje groen/verweerd.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:15:02 »
De vierde foto klaar om berotst en ingeplant te worden. Een 'trog' met mengsel van tuinaarde-potgrond-brekerszand-bazaltsplit-kalk en beenderenmeel voor de kalk-liefhebbers// De tweede met alles zoals hiervoor maar zonder kalk voor de neutarlisten en de laatste zo hiervoor maar ipv potgrond tuinturf voor de zuur beminners.

Jan er staan natuurlijk geen verhoudingen bij maar ik vind ze precies nog redelijk zwaar van mengsel. Daarmee bedoel ik dat ze mij de indruk geven dat de verhouding aarde/grond in verhouding tot het doorlatend gedeelte nog hoog lijkt. Maar misschien is dit bedrieglijk en verder hangt het ook af van wat je er wil inzetten natuurlijk.

Misschien heb je gelijk maar ik maak de meeste mengsels zo.  Kan er altijd nog wat meer brzand/split  door mengen, er is nog niets geplant, ik hou het in mijn achterhoofd. dk j
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:31:38 »
Deze week valt het septembernummer van 'Rotsplantenforum' in de bus. In dat nummer staat een hoogst interessant artikel over potgrond en drainage. Als je dat zal gelezen hebben, Jan, kan het niet meer mislopen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:33:55 »
Als iemand nog voor ik dit najaar begin, wat aanplanttips of plantnamen heeft om erin te zetten hou ik me aanbevolen. Begin toch pas over een maand. Gr Jan

Dat hangt m.i. van een aantal factoren af waar je zult moeten over nadenken Jan.
Misschien nog meer belangrijk dan de factor kalk , neutraal en zuur is de standplaats. Krijgen ze veel zon , kan er wind bij ? Ga je afdekken in de winter of laat je ze hun gangetje gaan ? Ga je veel steen gebruiken en welke steensoort ...
Wat wil je bekomen : een trog die er altijd goed uitziet maw een zo lang mogelijke bloeiperiode , is het vooral te doen om het minilandschap in zijn geheel of wil je er thematroggen van maken (bepaalde geslachten of gebieden )
Zelf houd ik mijn troggen nog alleen voor plantjes die in de tuin niet of heel moeilijk te kweken zijn en dus wordt alles aangepast (steen, mengsel , ligging etc...) in functie van dat doel. Ik tracht toch altijd een mooi landschap te maken maar door mijn keuze heb ik zeker geen rijke en bloeirijke troggen het hele jaar rond. Ik werk vaak met thema's bijv. een trog voor lastige Androsace's , of Noord Amerikaanse rotsplanten om maar wat te noemen.
Maar dat hoeft allemaal niet , je kan natuurlijk ook kiezen voor een bloemenzee en gewoon planten wat je leuk vind.
Nog 1 tip , als je stenen gebruikt is het mooier dat die 1/3 van de totale hoogte van de trog boven de trog uitkomen.           

Ook dit vind ik goede argumenten om over na te denken, als van dit voorjaar de boel klaar is  laat ik wat zien. Meestal zet ik erin wat ik leuk vind en laat het zijn gang gaan. Mislukt soms, maar wonderwel zijn er plantjes die je zou denken dat ze het niet houden , het dan toch doen.  Misschien dat sommige denken 'die doet maar wat' maar ik maak me niet zou druk over al deze zaken, daarentegen heb ik bewondering voor de mensen die dat wel doen.  Weer bedankt Kris, ik hou ervan om ervaringen van anderen en advies hierover te krijgen, ik kan nog een hoop leren.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2014, 20:10:05 »
Deze week valt het septembernummer van 'Rotsplantenforum' in de bus. In dat nummer staat een hoogst interessant artikel over potgrond en drainage. Als je dat zal gelezen hebben, Jan, kan het niet meer mislopen.

Vandaag het september nummer gelezen, en ja dit een heel interessant  artikel. Heb het met aandacht gelezen, en heb er een boel van opgestoken. ((12 ((12
Ben nog bezig met je reisverslag. Vanavond de rest.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2014, 09:09:02 »
Deze week valt het septembernummer van 'Rotsplantenforum' in de bus. In dat nummer staat een hoogst interessant artikel over potgrond en drainage. Als je dat zal gelezen hebben, Jan, kan het niet meer mislopen.

Vandaag het september nummer gelezen, en ja dit een heel interessant  artikel. Heb het met aandacht gelezen, en heb er een boel van opgestoken. ((12 ((12
Ben nog bezig met je reisverslag. Vanavond de rest.

Ja Jan, ons tijdschriftje zit boordevol "schatten" hé !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2014, 15:04:56 »
De ronde 'troggen' zijn gevuld en afgewerkt.  Bij twee troggen heb ik grote leistenen in het midden zo geplaatst dat een kant de ochtend zon krijgt en de andere kant de middagzon. Het zijn 'thema troggen' (hoe dat mogen heten) geworden

Trog 1 staan aan de ochtendzon kant

       163   Gentiana   asclepiadea   'Rosea'
   165   Gentiana   verna angulosa
   370   Gentiana   angustifolia
   371   Gentiana   straminea
   372   Gentiana   Sp ll
   373   Gentiana   kaufmanniana   'Alba'
   374   Gentiana   clusii
   375   Gentiana   paradoxa

Aan de middagzon kant nog niets



Trog 2 staan

       382   Edraianthus   Wild collectie ??
   383   Edraianthus   serpyllifolia
   384   Edraianthus    jugoslavicus
   385   Edraianthus   vesovicii
   386   Edraianthus   serpyllifolius
   387   Edraianthus   montenegrinus



Trog 3 staan aan de ochtendzon kant

       433   Cornus   'Hessei'
   298   Primula   marginata   'Beatrice Lascaris'
   376   Primula   allionii   'Hartside'
   377   Primula   allionii   'Mrs Peggy Wilson'
   378   Primula   hirsuta var. Escape
   380   Primula    allionii   'Wooster'
   390   Soldanella   'Sudden Spring'

Aan de middagzon kant nog niets



De middagzon kant van beide bakken, iemand sugestie's ? )--1 -5( ((8 --19


Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2014, 19:01:22 »
Fantastisch Jan !
 ))4  Je moet wel dringend op zoek naar zonneminnende planten !  --3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Recyclen (troggen)
« Reactie #14 Gepost op: 1 november 2014, 17:50:54 »
 Bak van gebroken tegels, twee jaar terug gemaakt. Met de volgende planten.     

Namiddag zon.


        73   Aubrieta   Elsa Lancaster
   322   Chamaecyparis   obtusa   'Teddy Bear'
   85   Cryptomeria   japonica   'Tenzan' ?
   86   Daphne   x susannae   Cheriton
   75   Delosperma   congestum
   297   Delosperma   nubigenum
   158   Dianthus   noeanus
   87   Helichrysum   sibthorpii / virgineum
   88   Lewisia   nevadensis
   67   Phlox   kelseyi   Lemhi Purple
   157   Phlox   kelseyi
   159   Townsendia    leptote


« Laatst bewerkt op: 1 november 2014, 17:55:48 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal