Auteur Topic: Onze Rotstuin in Bathmen  (gelezen 26148 keer)

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Onze Rotstuin in Bathmen
« Gepost op: 31 mei 2015, 12:19:38 »
Hallo mede rotsplanten liefhebbers,

Pas geleden heb ik mij aangemeld bij dit forum en mij voorgesteld in het voorstel hoekje. Ik ben voor enkele jaren lid van de NRV en heb me aangesloten bij dit forum om met mensen  info en ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen.

In dit topic wil ik mijn tuin beschrijven vanaf de aanleg tot nu en de uitbeiding waar we nu mee bezig zijn.

Wat betreft de rotstuin van mij en mijn vriendin Erica, is het in 2008 eigenlijk alemaal begonnen. Toen het bekend was dat we dit huis zouden kopen met een forse tuin, begonnen we al snel met plannen maken. Teminste, ik had een plan voor een deel van de rotstuin, onwetende dat deze nu al vier keer groter is dan de beginfase.

We zijn in de zomer van 2007 begonnen met de aanleg van een rotstuin met een waterval en beekloop. dit was en is nog steeds het hart van de tuin. Voor deze waterval hebben we de basisconstructie opgemetseld. daarna is hier anti worteldoek op gekomen en vervolgens vijverfolie. Hierna heb ik hier natuursteen op gemetseld. Toen de constructive van de waterval klaar was hebben we de grootste rotsen met een kraan laten plaatsen. Later hebben we de zijkanten van de waterval aangevuld met schrale grond. Hierop een grind/zand mengsel en toen de rest van de rotsen geplaatst. Als laatste een toplaag van kleiig rotssplit. dit was een restproduct van een grote berg natuursteen die ergens was opgeslagen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2016, 10:18:09 door Martijn Emsbroek »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2015, 14:52:17 »
Hallo mede rotsplanten liefhebbers,

Pas geleden heb ik mij aangemeld bij dit forum en mij voorgesteld in het voorstel hoekje. Ik ben voor enkele jaren lid van de NRV en heb me aangesloten bij dit forum om met mensen  info en ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen.

In dit topic wil ik mijn tuin beschrijven vanaf de aanleg tot nu en de uitbeiding waar we nu mee bezig zijn.

Wat betreft de rotstuin van mij en mijn vriendin Erica, is het in 2007 eigenlijk alemaal begonnen. Toen het bekend was dat we dit huis zouden kopen met een forse tuin, begonnen we al snel met plannen maken. Teminste, ik had een plan voor een deel van de rotstuin, onwetende dat deze nu al vier keer groter is dan de beginfase.

We zijn in de zomer van 2007 begonnen met de aanleg van een rotstuin met een waterval en beekloop. dit was en is nog steeds het hart van de tuin. Voor deze waterval hebben we de basisconstructie opgemetseld. daarna is hier anti worteldoek op gekomen en vervolgens vijverfolie. Hierna heb ik hier natuursteen op gemetseld. Toen de constructive van de waterval klaar was hebben we de grootste rotsen met een kraan laten plaatsen. Later hebben we de zijkanten van de waterval aangevuld met schrale grond. Hierop een grind/zand mengsel en toen de rest van de rotsen geplaatst. Als laatste een toplaag van kleiig rotssplit. dit was een restproduct van een grote berg natuursteen die ergens was opgeslagen.

Laat maar zien, Martijn. Ik ben benieuwd. Zo te horen is er al heel wat werk verricht. ((3 ((14
Omgeving Roosendaal

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2015, 16:14:54 »
In 2008 zijn we begonnen met het eerste deel van de rotstuin. Dit deel omvatte de waterval, beekloop, moeras, tufsteenmuren en een noord en zuidhelling. Ook hebben we een aantal zeer grote rotsen laten plaatsen met behulp van een kraan.

Hier een paar foto's van de beginfase in 2008:

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2015, 16:21:17 »
over de beek hebben we een robuuste brug aangelegd. die er op dit moment nog net zo ligt.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2015, 16:25:52 »
Bij de beginfase hebben we de steunende achterwand van gestapelde houten spoorbielzen gemmakt. Dit was een fout, want deze gingen na een paar jaar verotten. met een paar stortbuien in de zomer van 2011 Is hierdoor een deel ingestort. Voor nood heb ik toen van houten balken de zaak gestut.

In 2013 heb ik hier een flinke keermuur gebouwd. Deze bestaat uit een fundering van gewapend beton van een meter breed en 30 cm hoog, met hierop twee gemetselde muren met daartussen gewapend beton. De bovenkant met leisteen afgewerkt. Nu gaat het goed.

In de muur heb ik een koperen kraan gemonteerd, en daaronder heb ik van koper een trog gemaakt. Deze in graniet ingemetseld.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 16:27:26 door Martijn Emsbroek »

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2015, 16:31:29 »
In de nazomer van 2013 is er een nieuwe rotstuin border bijgekomen. Tegen de rotstuin aan stond langs een grindpad een houten schuurtje voor de grondwaterpomp. Ik heb van metselstenen een nieuw huisje voor de pomp gemaakt, hier tegenaan een tufsteenmuur gebouwd en een nieuwe border aangelegd. Deze border gaat deels over het pomphuisje heen.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2015, 16:35:23 »
De nieuwe rotstuin bood weer nieuwe mogelijkheden omdat dit een zuidhelling was die 180 graden tegenover een noordhelling was geplaatst. Hierdoor kregen we veel diverse biotopen. (microklimaat)

In deze border hebben we onder andere diverse soorten Sempervivum, sedum, elelweiss, ijsbloem en muurbloem staan. Nadat de planten goed zijn aangeslagen ziet de border er nu zo uit:

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2015, 16:45:01 »
In de herfst van 2013 is er weer een nieuw project gestart. Nu was de voortuin aan de beurt. Onze voortuin heeft een oppervlakte van ca 20m2 en de vorige bewoners hebben hier ooit split in gelegd. De tuin ligt op het zuiden en er wilde haast niet iets groeien. op een paar distels na.

ik had al eens een paar zeer grote zwerfkeien hier neer gelegd omdat ze te groot waren om achter het huis te krijgen. In de zomer van 2013 heb ik nog een aantal van deze zeer grote keien gekocht. Bij een ander bedrijf heb ik transport hiervoor geregeld. Toen de keien in de voortuin lagen ben ik verder gegaan om vorm aan te brengen. Dit met kleinere keien, doorlatende grond en nog meer grind en split.

In de herfst de eerste planten aangeplant. een aantal soorten saxifraga (waaronder saxifrage cotyledon), eldelweiss, arenaria, sempervivum, Dianthus, nieuw zeelands mos etc.

Op de achergrond hebben we wat coniferen, taxus, rhodondendron en olijf staan.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2015, 16:47:34 »
vorig jaar zomer heb ik deze foto's kunnen maken in de voortuin. De planten waren reeds goed aangeslagen. Ook had ik op de voorjaars verkoop dag leuke soortjes kunnen bemachtigen voor dit stukje tuin.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2015, 16:49:45 »
Ook staan hier nu een paar dwerg- coniferen en pinus en Hebe

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2015, 16:55:51 »
In het voorjaar van 1014 leek het ons een goed idee om de borders rond het terras een facelift te geven. Deze waren destijds een beetje saai ingericht en we wilden het terras wat meer bij de rotstuin betrekken.

We hebben in deze borders wat hoogteverschillen aangebracht met natuursteen. Hier hebben we primula's, akelei, dianthus, aster alpinus, lavendelheide, heide, en bosbes staan. ook staat hier dwerg pinus aachi, en japanse esdoorn.

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2015, 17:02:21 »
Op dit moment ziet onze tuin er zo uit:

Martijn Emsbroek

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2015, 17:14:17 »
Vorig najaar zijn we begonnen met twee laatste rotstuin borders aan te leggen aan de andere kant van het terras. Hier zijn we dit voorjaar mee verder gegaan. Deze border bouwen we op met stapelmuurtjes van gebroken tegels. hiermee zijn we een heel nieuwe weg ingeslagen, aangezien we in de tuin nog niet zoiets hebben gebouwd. In het midden komt een watertje met daarachter een muur van lagen natuursteen en gebroken tegels. aan de kant van het looppad komt een halve cirkel van gebroken stoeptegels. aan de andere kant van het pad komt ook een halve cirkel in de andere border. De andere border blijft lager en het idee is om deze op te bouwen met beplante troggen.

deze borders liggen voornamelijk op de schaduw en hier komen dan ook voornamelijk schaduwminnende soorten te staan.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 17:17:17 door Martijn Emsbroek »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2015, 17:39:15 »
nou Martijn, je hebt niet stil gezeten de afgelopen jaren.  Mooi   ((14  Leuk om je te volgen.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Onze Rotstuin in Bathmen (NL)
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2015, 17:52:55 »
 ((13 ((13

Hoed af, Martijn !
Dit is natuurlijk 100 % de bedoeling van dit Forum.  Informatie delen en aan iedereen laten zien hoe bepaalde zaken tot stand zijn gekomen.  Zo kunnen we met zijn allen leren van de successen en de fouten die er te zien zijn.
Overigens wel indrukwekkend, die "kiezeltjes" die je overal hebt neergepoot, daar zijn vermoedelijk wel wat zweetdruppels bij gevloeid, al bracht de kraan wel enig soelaas !

In elk geval gefeliciteerd met het resultaat, het mag er zeker zijn.  Ik hoop dat we hier op geregelde tijdstippen de verdere ontwikkelingen kunnen volgen !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen