Auteur Topic: Bouw van een kasje  (gelezen 4576 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Bouw van een kasje
« Gepost op: 15 november 2015, 14:13:54 »
Achter mijn schuurtje was nog een plekje waar ik al een tijdje over liep te denken om een 'kasje/afdakje' te bouwen. Een paar weken geleden is het ervan gekomen.
Het een combinatie van een kasje en gesloten afdak geworden. Voor volgend voorjaar heb ik een bestelling bij Karel Lang van ongeveer 320 saxen, waaronder toch wat tere jongens.
Nu is dit mijn eerste kasje dus wil ik wat vragen stellen aan ervaringsdeskundigen.

Het is gemaakt van geimpreneerd hout, daarna geschilderd met groene dekkende beits.
De bak gemaakt van hout (hoogte/diepte 14 cm.) en eerst ingesmeerd met  BOSTIK primer speciaal  http://bit.ly/1HM9tUB
Daarna 4 keer ingesmeerd laagdikte ongeveer 4 mm met   BOSTIK waterseal http://bit.ly/1Mviiil
Er is ruimte voor ongeveer 165 potten van 11,5 cm dia en 10 cm hoog. Besteld bij Hornbach.  € 0,59.
Het dakje gemaakt van profielplatenhttp://bit.ly/1HM9EPN

Wat is de beste methode om de potten te plaatsen, ik heb in de bak 14 cm. diepte en de potten zijn 10 cm hoog.
Heeft iemand een water geef systeem, en hoe werkt dit.
Is het belangrijk om een ventilator te plaatsen en op wat voor hoogte. ( bovenin is over de hele kas een opening van ongeveer 15 cm. Een deur is er niet.)
Alle meer info is welkom.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2015, 14:15:49 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2015, 14:50:16 »
Mooi gedaan hoor.

Ik heb ook een zelfgebouwde alpiene kas. Wat de ventilatie betreft: Iedere tuin ligt anders op de wind. Mijn kas staar richting zw en het tocht er vreselijk. Ideaal dus. Bij jou zie ik allerlei bouwsel er om heen, die de wind tegen houden. Dat zul je moeten bekijken.

Ikzelf heb zo zoetjes aan alle zijwanden weggehaald. Die dienen nergens voor zou je denken. Hoe meer wind deste beter. Er kan dan wel regen in slaan. Ik zou als ik jou was de platen weghalen behalve die op het zw tot w. Saxifraga kan toch wel tegen wat regen?
Maar afijn wat gebeurde er bij mij: Katten ontdekten dat lekkere zand. (niet overal waren potten) En nog erger: Merels, gaaien en ekster gingen er hun eikels verstoppen en smeten eerst de plantjes eruit, dus nu heb ik rondom vogeltjesgaas.
Ik heb 2 ventilatoren wegens de Dionysia's, (schuin van boven) maar ik denk dat die vooral op windstille dagen echt nodig zijn. Voor saxen zou dat toch niet nodig zijn bij open zjwanden.

Gebruik metsel (Rijn) zand Jan, dat is het schoonste. en het watergeefsysteem is de gieter en je arm. Saxen kunnen wel tegen wat droogte toch? Bij zo'n watergeefsysteem is er altijd risico van overbewatering en/of storing.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2015, 14:55:49 »
Merci Gerrit ((13
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2015, 21:39:42 »
sorry kan je niet hier over informeren.
Maar wel complimenteren.
Dus bij deze petje af prachtig gedaan.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2015, 15:28:00 »
Die Jan kun je alles laten maken ((14
Weer goed werk geleverd,dit gaat zeker een lange tijd mee.
Ik wens je veel plezier met deze aanwinst.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2015, 16:22:56 »
Knap hoor Jan !  Mooi kastje is dat!  Ik denk er ernstig over na je hier eens voor een tijdje uit te nodigen... ik kan hier wel een paar klussen bedenken !  -2( -2( -2( ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2015, 18:15:47 »
Onze Jan kan er wat van !!!

Eens te meer een staaltje van je kunde Jan . Gaat je nog veel plezier opleveren .

Heb geen ervaring met watergeefsystemen. Doordat de ligging bij iedereen zo verschillend is en daardoor de behandeling zo anders zal zijn ...zal je veel zelf moeten ontdekken met ventilatie , water geven , eventueel schermen ed ...
De beste ventilatie gaat rakelings over de kussens heb ik me al eens laten wijsmaken of tenminste dat zorgt voor de meest compacte en harde kussens .
Veel ventileren is noodzakelijk maar zorgt ook dat de grond en het zand sneller uitdrogen . Ik zou de bovenkant van de potten een fractie boven het (rijn)zand laten uitsteken. Het zijn stenen potten ?
Saxen heb ik zelf nooit veel in potten gekweekt ....
In ieder geval heeeeel veel succes en laat niet na om je verdere ervaringen te delen .     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2015, 21:31:16 »
Ja stenen potten

Dank je Kris ((13
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2015, 11:02:58 »
Het verdere verloop van het kasje.
De BOSTIK waterseal  is fantastische spul om de boel waterdicht te maken, maar het blijft enigszinds zacht, dit is om natuurlijk spleten te blijven dicht houden. De oplossing heb ik als volgt gedaan, eerst op de bodem opengeknipte vuilniszakken gelegd en aan de zijkant vastgeplakt. Deze mogen er gerust aan vastplakken. Daarna tempex van 2 cm erin gelegd en de speten dicht gekit, zodat er geen zand tussendoor gaat. Daarna een laagje van 1 cm zand, en begonnen met de potten.
10,5 rondjes van triplex gemaakt met een schroefje als handvat. Deze passen precies in de bovenkant van de potten. en zo kon ik rij voor rij het benodigde zand er gemakkelijk tussen krijgen, zonder dat de potten gevuld werden
Als toplag 1 cm javasplit, dit om het uitdrogen een beetje tegen te gaan.
Met het kleine half ronde snoep schepje kon ik mooi tussen de potten het zand kwijt, om het daarna iedere keer met een kwast tussen de potten te drukken, werkt perfect.
Zo heb ik het maar zelf verzonnen, er is weinig literatuur over hoe je het moet doen. Ieder doet het op zijn manier denk ik.

Afgelopen weken tussendoor ook nog van overgebleven cementmix wat troggetjes gemaakt, staan nu buiten uit te harden voor volgend voorjaar.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2015, 11:08:40 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2015, 14:01:23 »
Leuk om volgen Jan!  Knappe trogjes!  Ben al benieuwd wat je er in zal zetten!

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2015, 17:49:43 »
Prachtig Jan. Alleen snap ik niet goed waarlangs je het overtollige water laat weglopen ? Of is dit hier niet nodig dan ?  Staan die potten dan niet op termijn in een laagje water ? Terwijl drainage toch de boodschap is ?
Filip
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2015, 22:22:43 »
De Jan is goed bezig.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2015, 23:14:52 »
Prachtig Jan. Alleen snap ik niet goed waarlangs je het overtollige water laat weglopen ? Of is dit hier niet nodig dan ?  Staan die potten dan niet op termijn in een laagje water ? Terwijl drainage toch de boodschap is ?
Filip

Hoi Flip,  alles staat onder dak, (zie het begin van de topic)dus ik geef alleen zoveel water als nodig. Ik heb nog overwogen om een afvoertje te maken, maar dit is eigenlijk niet nodig.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een kasje
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2015, 11:56:08 »
Het kasje is klaar om plantjes te ontvangen.
De troggetjes zijn ook zover dat er planten in kunnen.  Dus volgend voorjaar gaat me dat weer geld kosten. Maar ja who cares
Omgeving Roosendaal