Auteur Topic: Sempervivum gezaaid  (gelezen 2141 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Sempervivum gezaaid
« Gepost op: 21 juli 2018, 14:28:11 »
Voor de eerste keer heb ik Sempervivum gezaaid van zaad van vorig jaar.
Hier zie je het resultaat enkele weken na de eerste verspening  .
Is wel eens plezant om doen en schattig om zien  . Wel wat prutswerk met een pincet om te verspenen, want waren toen nog heel wat kleiner.  Ik ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit zullen zien.
Zaad is van een onbenaamde soort en van Drachenblut .
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2018, 14:31:30 door Lily-Anne Vereecken »

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Sempervivum gezaaid
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2018, 15:01:12 »
Mooi resultaat L.A. benieuwd wat het gaat worden! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sempervivum gezaaid
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2021, 20:03:48 »
Dit zijn de resultaten van het sempervivum zaaisel .
Ze zijn heel verschillend! De zaailingen komen van verschillende eigen mooie varianten en van zaden van genaamde sempervivum ‘s van enkele forumleden   ( waarvoor nogmaals dank ) Ze hebben dus geen geregistreerde naam, maar misschien komen enkele daar zelfs voor in aanmerking. Het waren er zoveel en , bij het verspanen zag ik niet zoveel verschil, zodat ik ze niet allemaal heb verspeend en het teveel heb weggedaan . Na een tijdje begon ik meer en meer verschil te zien en was het moeilijk om verder te selecteren wat ik wou houden .  Ik heb ze dan maar allemaal verder gehouden en verschillende zaailingen in 1 potje gezet.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2021, 20:19:54 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sempervivum gezaaid
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2021, 12:56:54 »
Dit zijn de resultaten van het sempervivum zaaisel .
Ze zijn heel verschillend! De zaailingen komen van verschillende eigen mooie varianten en van zaden van genaamde sempervivum ‘s van enkele forumleden   ( waarvoor nogmaals dank ) Ze hebben dus geen geregistreerde naam, maar misschien komen enkele daar zelfs voor in aanmerking. Het waren er zoveel en , bij het verspanen zag ik niet zoveel verschil, zodat ik ze niet allemaal heb verspeend en het teveel heb weggedaan . Na een tijdje begon ik meer en meer verschil te zien en was het moeilijk om verder te selecteren wat ik wou houden .  Ik heb ze dan maar allemaal verder gehouden en verschillende zaailingen in 1 potje gezet.

Heel mooi resultaat Lily-Anne, het zaaien van rotsplanten of bollen geeft toch ongelofelijke genoegdoening !  ((14

En dan lees in onderstaande passage in uw post :
'Na een tijdje begon ik meer en meer verschil te zien en was het moeilijk om verder te selecteren wat ik wou houden .  Ik heb ze dan maar allemaal verder gehouden en verschillende zaailingen in 1 potje gezet'
Ook dat is heel herkenbaar !!  We kunnen zo moeilijk afscheid nemen van onze 'kroost'  -2(  .... gevolg : chronisch plaatsgebrek !
Harelbeke-West-Vlaanderen