Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 163993 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #45 Gepost op: 22 december 2010, 14:07:50 »
Ik heb ooit in gardeners world gezien dat je primula heel vroeg  kan zaaien als het zaad volledig ontwikkeld is en nog wit - dus juist voordat het verkleurt - droogt en valt. Carol Kl .  haalde het gewoon uit de peul met haar nagel ( het kleefde nog wat aan elkaar  en ze rommelde het wat uit elkaar en zaaide het onmiddellijk - Dit zou kunnen ,omdat de zaden nog niet in winterrust zijn gegaan en nog geen harde schil hebben en na dit zaaien zouden ze heel vlug kiemen .Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd en heb er geen idee van of dit lukt bij de primula's die in de rotstuin groeien  (het was de meest voorkomende tuinprimula ) maar als je wat zaad teveel hebt , is het het proberen waard en dan weten we het ook .Laat het dan in ieder geval eens weten .
Cyclamen coum  kan je direct zaaien als het rijp is ,dat heb ik al gedaan met heel goede opkomst en het zaad dat uit zichzelf  was gevallen naast de plant , dat kwam ook boven zonder enige zorg - met  andere cyclamen zaaien heb ik geen ervaring
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 22 december 2010, 14:18:25 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #46 Gepost op: 22 december 2010, 17:39:45 »
Met het zaaien van primula's heb ik weinig ervaring.
Norma Deno geeft in zijn publicaties voor een hele reeks soorten specifieke informatie.
Da's jammer Luc, maar stukje bij beetje en met veel uitproberen, komen we er wel uit.
Is die publicatie nog ergens te vinden dat je weet?

Zie hoger in deze thread Cor : post 31 van Cathy Portier  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #47 Gepost op: 22 december 2010, 18:57:47 »
Citaat
Zie hoger in deze thread Cor : post 31 van Cathy Portier  :)
Oeps  ??? :-[ niet goed gekeken, sorry :-*

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4856
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #48 Gepost op: 22 december 2010, 21:18:16 »
Ik heb ooit in gardeners world gezien dat ......
Zonder criticaster te willen zijn, Gardeners World is voor mij geen ernstige referentie maar puur entertainment.

Mijn voorstel over hoe primula te zaaien is idd gemaakt voor species (wilde soorten) en niet voor (eenjarige) zaaiprimula's.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #49 Gepost op: 22 december 2010, 21:44:13 »
Ja Gerrit, dat klopt natuurlijk wel als je steeds stekt van dezelfde plant dat je dan ook telkens genetisch dezelfde plant terug hebt. Maar als je kruisbestuiving toepast tussen verschillende planten die ook afkomstig zijn van dezelfde moederplant zul je denk ik niet veel meer genetische variatie hebben. Beter is het dan om te kruisen met planten die een verschillende afkomst hebben.

Dit geld zeker voor stekken van dezelfde plant maar ik denk dat het met zaden (ook al is dit van dezelfde plant) iets anders ligt.
b.v. bij Draba zijn er veel soorten die goed zaad zetten, ook met een plant. Dit geld voor vele Planten, bijvoorbeeld bij mij in de tuin Daphne mezereum en alpina, Scutellaria pontica, ook met Erinus alpinus ben ik met een plant begonnen  ::) Als er geen zaden komen kan het zijn dat het stuifmeel en de stamper van een plant niet op hetzelfde tijdstip rijp zijn. Dit kan dan ondervangen worden met meerdere gezaaide planten die dan misschien een halve week eerder of later bloeien. En natuurlijk zijn er vele soorten die kruisbestuiving om andere reden nodig hebben. Dit is allemaal maar theorie waarop de natuur toch zijn eigen oplossingen voor heeft.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #50 Gepost op: 22 december 2010, 21:45:43 »
Met het zaaien van primula's heb ik weinig ervaring. Ik weet wel dat de meeste soorten warmtekiemers zijn wat wil zeggen dat ze eigenlijk geen koude periode nodig hebben en gaan kiemen in een tijdspanne van 2-10 w. wanneer de temperatuur naar 15-20 °C oploopt.
Primulazaden worden best enkele weken droog en koel opgeslagen (in gesloten doos in koelkast) voor ze gezaaid worden. Vers zaad direkt zaaien geeft mindere resultaten.
Net als overal zijn er uitzonderingen waar het zaad een voorafgaandelijke koude periode nodig heeft gevolgd door een warmere periode.
Norma Deno geeft in zijn publicaties voor een hele reeks soorten specifieke informatie.

Bedankt voor de toelichting Luc. Ik heb enkele (Chinese)  Primula's die maar in het tweede jaar kiemden en dat  pas nadat ze een koude winter hadden doorgemaakt... (oa Primula szechuanica bijv)
Dus lijkt het me heel afhankelijk van soort tot soort .  
Vroeger heb ik wel eens gehoord dat men aanbeveelde om de zaden van bepaalde soorten  te "straticiferen". Misschien is dat onzin?
 Maar nogmaals Primula is zo'n groot geslacht met zulk groot verspreidingsgebied ... Ik denk dat de meeste idd gewoon kunnen gezaaid worden net als alle alpiene planten. Ger heeft ook nogal wat ervaring met zaaien (ook met Primula),ik weet niet wat zijn ervaringen zijn?  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4856
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #51 Gepost op: 23 december 2010, 06:33:50 »
Ik vermoed dat wanneer de zaden laat in het seizoen gezaaid zijn dit als gevolg kan hebben dat ze wachten met kiemen tot het volgende jaar.
Bovendien zal het soort weer (vorst, sneeuw, regen, relatief warm,...) na het zaaimoment ongetwijfeld zijn invloed hebben. En dit kan ieder jaar weer anders zijn.

Het al of niet nodig zijn van een temperatuurswissel (stratificatie) is inderdaad soortafhankelijk en moet je al doende ondervinden. Daarvoor verwees ik naar het werk van N. Deno omdat daarin al heel wat informatie gegeven wordt.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2010, 08:28:45 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #52 Gepost op: 23 december 2010, 11:15:25 »
Bedankt voor de toelichting Luc. Ik heb enkele (Chinese)  Primula's die maar in het tweede jaar kiemden en dat  pas nadat ze een koude winter hadden doorgemaakt... (oa Primula szechuanica bijv)
Dus lijkt het me heel afhankelijk van soort tot soort .  
Vroeger heb ik wel eens gehoord dat men aanbeveelde om de zaden van bepaalde soorten  te "straticiferen". Misschien is dat onzin?
 Maar nogmaals Primula is zo'n groot geslacht met zulk groot verspreidingsgebied ... Ik denk dat de meeste idd gewoon kunnen gezaaid worden net als alle alpiene planten. Ger heeft ook nogal wat ervaring met zaaien (ook met Primula),ik weet niet wat zijn ervaringen zijn?  
[/quote]

Een belangrijke voorwaarde is dat zaden van Primula's vers uitgezaaid moeten worden, dit is uiteraard ook het geval met veel andere alpiene planten. De theorie van Lily-Anne heb ik wel altijd toegepast op het zaadgoed van Hepatica, maar met Primula's uitzaaien op deze groene manier heb ik echt geen ervaring. De opkomst van Primula zaailingen is in het algemeen probleemloos. Ook kan ik geen onderscheid maken qua moeilijkheid in Aziatische en Europesche soorten. Natuurlijk zijn er altijd soorten die moeilijk opkomen. B.v. Primula dryadifolia uit China ontkiemt moeilijk, maar ook Primula glutinosa uit de Alpen zal problemen geven. In het algemeen is de kiemkracht bij Primula's uit de Petiolaris groep maar kort kiemkrachtig. Oudere zaden kunnen tot leven gewekt worden door de toepassing van GA3. Maar in het algemeen moet ik zeggen dat ik blij zou zijn als alle andere alpiene soorten zo makkelijk zouden ontkiemen als Primula's. Een goede tip: het boek, de Genus Primula van John Richards.

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #53 Gepost op: 24 december 2010, 13:00:22 »
Ik heb ook een heel goeie ervaring met Gibberelline zuur (GA-3), ook bij zaden die al jaren oud waren.
Er was een tijd dat ik in de boekjes van Deno ging kijken voor elk pakje zaad dat ik zaaide. Deno geeft een goede richtlijn, maar daar blijft het bij. Er zijn zeker andere oplossingen en volgens mij zijn er geen 2 situaties hetzelfde.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2010, 21:30:31 »
Vandaag even een kijkje genomen onder de overkapping waar mijn zaailingen staan.Die ik afgelopen voorjaar heb gezaaid.
De andere zaailingen stonden er ook goed bij.
En zag dat de draba in zijn potje er goed bij stond.
Is voor mij de eerste keer dat ik deze zaai dus ik vond het leuk.
Heb er geen foto van gemaakt.
Daarom deze foto van afgelopen voorjaar

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16490
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2010, 21:44:15 »
Als ik dat goed zie is dat Draba sphaeroides uit de V.S. Schitterende soort is dat, Bert, die zichzelf overigens gemakkelijk uitzaait.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #56 Gepost op: 29 december 2010, 21:49:32 »
Er staan inderdaad ook eigen zaailingen van in mijn tuin :D
Bedankt voor de naam geving

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2011, 17:07:42 »
Vandaag omdat het mooi weer was lekker in de gewerkt.
Hier nog niks in bloei :'(
Maar wel komen de kopjes van de crocus en de narcis boven kijken of ze de zon al zien en voelen :D
Heb vandaag wat foto's van een aantal zaailigen gemaakt.
En mijn zaaibak.(heb er hier 3 van) is niet zo groot maar moet iets met een kleinere tuin.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2011, 17:10:28 »
Deel 2
Van mijn zaailingen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #59 Gepost op: 16 januari 2011, 19:37:37 »
Deel 2
Van mijn zaailingen

Dat wordt wel wat, Bert. Ziet er goed uit. ;) ;)
Heemskerk, Noord-Holland