Auteur Topic: mijn ervaringen met Penstemon species  (gelezen 1634 keer)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
mijn ervaringen met Penstemon species
« Gepost op: 10 september 2022, 17:32:48 »
De voorbije jaren heb ik een aantal Penstemon species gezaaid (vooral zaad van Alplains) en opgekweekt en ik wil even mijn ervaringen delen, van de voorbije vier jaren (dit jaar inbegrepen). ik kweek deze in bloembakken op een plat dak dat uitkijkt op het zuiden (in de zomer zon van 12u tot 18u). Hier eerst enkele foto's van soorten die ik in bloei kon krijgen, om jullie zin te doen krijgen om deze ook te kweken. Nadien dan wat positieve en negatieve ervaringen. Een eerste soort is Penstemon virens.

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2022, 18:08:17 »
Penstemon virens

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2022, 18:19:05 »
Penstemon triflorus

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2022, 18:19:52 »
Penstemon secundiflorus

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2022, 18:29:12 »
Penstemon pseudospectabilis
« Laatst bewerkt op: 10 september 2022, 18:31:38 door Geert Van Hoorick »

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2022, 18:32:16 »
Penstemon alamosensis

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2022, 18:34:14 »
Penstemon grandiflorus (geen bloemen), dat is de laatste foto (even genoeg voor vandaag)
« Laatst bewerkt op: 10 september 2022, 18:37:16 door Geert Van Hoorick »

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2022, 06:54:00 »
Hallo Geert

Welkom op het forum.

Hartelijk dank voor de foto's die u tot nu toe heeft laten zien. Ik kijk erg uit naar uw verslagen over de teelt van de verschillende Penstemon. Ik hou ook erg van dit geslacht.

Het is met
 270 (?) soorten het is zeer veelzijdig.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2022, 10:19:35 »
De voorbije jaren heb ik een aantal Penstemon species gezaaid (vooral zaad van Alplains) en opgekweekt en ik wil even mijn ervaringen delen, van de voorbije vier jaren (dit jaar inbegrepen). ik kweek deze in bloembakken op een plat dak dat uitkijkt op het zuiden (in de zomer zon van 12u tot 18u). Hier eerst enkele foto's van soorten die ik in bloei kon krijgen, om jullie zin te doen krijgen om deze ook te kweken. Nadien dan wat positieve en negatieve ervaringen. Een eerste soort is Penstemon virens.

Gedurfd initiatief Geert, geen makkelijke jongens die Penstemons, al behoren ze ook tot mijn favorieten plantenfamilies.
Van de eerste reeks die je laat zien draagt Penstemon virens alvast mijn voorkeur weg.  Prachtig, compact plantje en een superblauwe kleur!  Benieuwd of je alles doorheen de winter krijgt.  Geef je ze dan één of andere vorm van bescherming ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2022, 20:43:45 »
Prachtig Geert! Misschien de plant voor de toekomst als de volgende zomers ook zo droog worden. Maar wat met onze natte winters?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2022, 22:25:39 »
Bewonderenswaardige experimenten, Geert met deze niet zo makkelijke planten.
Net als bij Luc, draagt ook Penstemon virens mijn voorkeur weg met zijn grote blauwe bloemen. Knap!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2022, 22:16:05 »
Dank voor de reacties, nu enkele ervaringen. Voor zaaien, grondsoort enzo is alle info per soort te vinden op de website van  de American Penstemon Society.  Maar België is het westen van  de VS niet. Bij alle soorten geldt: veel zon en licht, genoeg water geven in de lente, en bescherming tegen de regen in de herfst en winter. Dan zijn er de verschillen tussen de alpiene (A) en niet-alpiene soorten. De alpiene moeten fris staan en liefst gelijkmatig licht vochtig worden gehouden (bijna onmogelijk in België), de niet-alpiene (NA) moeten warm en droog staan (maar toch af en toe eens flink water krijgen). Van degene die ik heb gekweekt vind ik zelf de volgende het mooist:  Penstemon virens en Penstemon alamosensis.
Penstemon virens (A) is één van de gemakkelijkste en mooiste. Prachtige blauwe bloemen en een echte rotsplant. Zaaiopkomst was bij mij steevast 100 % (na stratificatie), geen uitval, verspenen is ook geen probleem. Maar niet alle planten zijn gewillige bloeiers.  Eventueel de slechte bloeiers wegsmijten.
Penstemon alamosensis (NA) is  moeilijker maar ook heel mooi. Prachtige oranjerode bloemen en mooi grijs blad. Zaaiopkomst was bij mij ook steevast 100 % bij 20°C geen stratificatie, maar sommige zaailingen vallen weg en na verspenen vallen er nog meer uit,  ook is er verlies van volwassen planten door de hoge luchtvochtigheid in de herfst en winter. Maar er bleven er gelukkig ook over. Spijtig bloeiden mijn planten niet tegelijk, waardoor geen zaadvorming.

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2022, 22:31:40 »
Dan nog iets over de andere soorten die ik gekweekt heb. Penstemon secundiflorus (NA) heeft mij verrast met vrij grote mooie bloemen, terwijl de planten zeer klein zijn. Van Penstemon confusus (NA) en Penstemon procerus v brachyanthus (A) daarvan vind ik de bloemen de moeite niet waard. Penstemon pseudospectabilis (NA) bloeit gewillig en zet zaad dat ontkiemt, maar ik vind de bloemen wat tegenvallen. Penstemon triflorus (NA) lijkt qua bloemen wat op de ‘Garnet’, een hybride die in de tuincentra verkrijgbaar is. Ook deze bloeit gewillig en zet zaad dat ontkiemt. Ik denk dat deze soort mooi zou staan in een zonnige rotstuin.  Hij is toch veel kleiner en delicater dan de Garnet. Eigenlijk zijn alle soorten veel bescheidener van afmetingen dan in hun natuurlijke habitat. Penstemon strictus (A) is zeker de moeite waard, staat bij mij in de rotstuin maar ik heb nog geen bloei gehad. Penstemon grandiflorus (NA) is ook de moeite waard, maar ik krijg hem niet in bloei.

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2022, 22:52:04 »
En dan nu iets over de problemen met de verzorging. Eerst een grote anticlimax: de droge hete zomer van 2022 heeft gezorgd dat veel van mijn Penstemons op het dak verdroogd zijn, het jaar 2021 gaf veel betere bloei. Ik kan ook niet om de twee dagen met de gieter op mijn dak gaan rondlopen ... De cultuur in bloembakken (nochtans bijna 20 cm diep) is dus niet ideaal, volle grond of een degelijke trog zou beter zijn (maar niet voor mijn dak!). Ik bemerk dat de groei soms stilvalt in juni-juli om terug te beginnen eind augustus-september, zo missen ze de bloei. Ofschoon vele soorten hun bladeren zouden moeten houden in de winter, gebeurt dat hier soms niet: de bladeren worden bruin en sterven af (luchtvochtigheid) maar de meeste planten lopen het volgende voorjaar opnieuw uit. Vanaf midden/eind februari doe ik de regenbescherming weg. In het voorjaar moet ik de planten veel nakijken op bladluizen, en sproei ik met een biologisch middel, want ze beschadigen de groeipunten. Mijn planten bloeien (in het beste geval) slechts vanaf hun derde jaar. Het grootste raadsel is waarom Penstemon grandiflorus niet bloeit. Ik krijg grote rozetten maar geen bloemstengels. Ik vermoed dat de grond in de bloembak te warm wordt voor deze soort. Een isimo trogje (zoals bij mijn Oncocyclus irissen) zou misschien beter zijn. Iemand enig idee ?
« Laatst bewerkt op: 12 september 2022, 22:58:14 door Geert Van Hoorick »

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2022, 07:12:11 »
Dank voor deze info!
Met vriendelijke groet