Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11507 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2023, 23:41:03 »
Even een reactie hierop. Zoals het ernaar uitziet kunnen we het geslacht Saxifraga door de opwarming van ons klimaat vergeten. Vooral de Porophyllum sectie is moeilijk te handhaven en zelfs de Lingulatae groep is geen uitzondering en vindt onze zomers erg lastig.Het zal een vrij grote uitdaging worden voor ons allen om te volharden in onze prachtige liefhebberij. Spijtig maar waar.

Het is moeilijk te aanvaarden, Ger. Porphyrions waren ooit echt de moeite om een mooie verzameling van aan te leggen. Ieder jaar was het hals reikend uitzien naar de compacte polletjes die medio de winter in knop kwamen.
Dik tegen de zin in, laat ik deze planten beetje bij beetje los. Ik voel er weinig voor om elk voorjaar gefrustreerd achter te blijven wanneer de bloei maar weer eens mislukt is. Een heel beperkt aantal is nog de moeite om in de collectie te houden. De rest zal vroeg of laat definitief uit de tuin verdwijnen.

In plaats daarvan, probeer ik me de jongste jaren toe te leggen op andere planten die het harde veranderende klimaat wel kunnen trotseren. Het zijn planten van een andere orde, helemaal niet te vergelijken met Saxifraga, maar die toch in een rotstuin van de lage landen kunnen gedijen. Het is een zoektocht geworden die wellicht velen van ons zullen moeten maken, willen we nog een leuke rotstuin hebben. Ook dat wordt een uitdaging die kan tellen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2023, 10:25:00 »
Hallo Frankie & Ger

Je hebt helemaal gelijk. De klimaatverandering stelt ons voor grote uitdagingen. Dat onze tuinen zullen veranderen is het logische gevolg.

Daarom moeten we alternatieve planten intensief bespreken. Een uitwisseling van gedachten, inspiratie en nieuwe toevoegingen aan de rotstuin is zeker nuttig voor iedereen hier.

Misschien opent iemand er zelfs een nieuw topic over in dit forum?

Cheers
Thomas


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2023, 13:39:54 »
Hallo Frankie & Ger

Je hebt helemaal gelijk. De klimaatverandering stelt ons voor grote uitdagingen. Dat onze tuinen zullen veranderen is het logische gevolg.

Daarom moeten we alternatieve planten intensief bespreken. Een uitwisseling van gedachten, inspiratie en nieuwe toevoegingen aan de rotstuin is zeker nuttig voor iedereen hier.

Misschien opent iemand er zelfs een nieuw topic over in dit forum?

Cheers
Thomas

Een heel goed idee en een schitterend initiatief, Thomas. Dat is inmiddels gebeurd. Ik denk dat je ons wel zal verrassen met enkele aanwinsten in dat topic.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2023, 22:45:05 »
Een schuchtere poging van Saxifraga burseriana, een collectie van de Schlern, Italiaanse Dolomieten. In vroegere tijden was dit een van de allermooiste burseriana's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2023, 09:06:45 »
Een schuchtere poging van Saxifraga burseriana, een collectie van de Schlern, Italiaanse Dolomieten. In vroegere tijden was dit een van de allermooiste burseriana's.

Ik snap je Frankie ....gelukkig zijn de burseriana's ook nog heel mooi zonder bloemen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2023, 11:40:51 »
Bij mij is het een rampjaar wat de bloei betreft op de Saxen.

Ik ontdekte echter zowaar 1 (één) bloem op Saxifraga 'Verona'  :o

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2023, 11:43:29 »
Bij mij is het een rampjaar wat de bloei betreft op de Saxen.
Ik ontdekte echter zowaar 1 (één) bloem op Saxifraga 'Verona'  :o
Wel Luc , ik denk dat het algemeen zal worden ....ik heb ook niet veel hoop als ik de Saxen inspecteer ...
Wie zei ooit weer de ze de "backbone "van de rotstuin zijn ... ::)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2023, 14:09:11 »
Bij mij is het een rampjaar wat de bloei betreft op de Saxen.
Ik ontdekte echter zowaar 1 (één) bloem op Saxifraga 'Verona'  :o

Daar waar het misschien toch  nog wat wordt voor sommige hier is in deze grote schaal ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2023, 14:24:28 »
Deze Saxifraga 'Jan Neruda' (x megaseaeflora) , nog een gift van de Frankie , zal dit jaar beduidend minder bloeien dan vorig jaar...Vorig jaar was deze echt top ! Ik heb al gemerkt dat sommige  planten/soorten   een jaar uitmuntend bloeien en dan het jaar daarop toch wat gas moeten terug nemen .Lijkt wel dat ze boven hun krachten gaan dan en opnieuw op krachten moeten komen . Iemand dezelfde ervaringen ?

Er lijken toch nog wat knopjes bij te komen ...al is dat wel voorzichtig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2023, 21:35:05 »
Bij mij is het een rampjaar wat de bloei betreft op de Saxen.

Ik ontdekte echter zowaar 1 (één) bloem op Saxifraga 'Verona'  :o

Saxifraga 'Verona' is nooit echt rijkbloeiend, maar 1 is wel heel weinig natuurlijk. Hier toch een vijftal bloemen. 'Verona' heeft toch ook graag enige winterbeschutting, want een overmaat aan vocht heeft hij niet graag.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2023, 17:12:29 »
Ook deze vanmorgen ontdekt ....label steekt ergens in de bevroren grond ....

Ondertussen gaan de eerste bloempjes open en is de grond niet meer bevroren .........Saxifraga x edithae 'Arabella'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #26 Gepost op: 8 maart 2023, 09:22:08 »
Ook deze vanmorgen ontdekt ....label steekt ergens in de bevroren grond ....

Ondertussen gaan de eerste bloempjes open en is de grond niet meer bevroren .........Saxifraga x edithae 'Arabella'

Mooi ding Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2023, 12:47:38 »
Mooi ding Kris !

Ja vind ik ook Luc ....nog enkele van "de wachtzaal"  ....hopelijk veranderd het weer een beetje de komende dagen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2023, 11:47:30 »
In tegenstelling tot eerder geschreven komt er op de Luckerhorn toch wat leven in de brouwerij....

Saxifraga 'Mary Golds'

Saxifraga x Lincoln-fosteri
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 12:34:47 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2023, 12:34:15 »
B E L A N G R I J K


ik ontving deze week een mail van een vrij recent lid, dhr Bertrand Duynslaeger, die een bijzondere voorliefde heeft voor Saxifraga's - hij is wel erg geschrokken van de negativiteit die wij hier wel vaker spuien m.b.t. het kweken van Saxjes.  Hieronder zijn tekst, reacties worden graag ingewacht.

Vorige herfst ben ik begonnen met het aanleggen van enkele trogjes, een stapelmuurtje en enkele trogjes met crevice. De bedoeling is om een varia aan alpineplanten te proberen waaronder oa saxifraga's. Ondertussen heb ik al heel wat rondgeneusd in het forum en veel gelezen en bijgeleerd. Een van de opmerkingen die ik ergens gelezen heb, is dat slechts weinig leden iets zetten op het forum. Vandaag heb ik nog eens 'saxifraga 2023' gelezen. Het aantal 'auteurs' is inderdaad vrij beperkt (een 6tal denk ik). Wat me vooral opvalt is de vrij negatieve en ontmoedigende toon tov het kweken van saxifraga's. Als beginner is het voor mij dan ook nog zeer de vraag of het nog de moeite loont om er aan te beginnen!
Ik vind dit spijtig want er zijn waarschijnlijk nog een aantal liefhebbers die nog tevreden zijn dat hun saxi's de zomer en winter hebben overleefd en dat er bloei is. Ik heb de (verkeerde?) indruk dat de beperkte groep auteurs vooral (terug) kijkt naar eigen successen uit het verleden en hierbij wat de 'basis'  vergeet die met minder toch tevreden is. Met 'basis' bedoel ik de gewone liefhebber zoals ik. Op die manier heb ik als beginnende saxiliefhebber spijtig genoeg nog weinig zin om iets op het forum te posten. Sedert  vorige herfst staan al 30aantal kleine saxi's in mijn troggen die momenteel wat knoppen tonen, hiermee ben ik toch tevreden. Deze winter ben ik slechts een ervan verloren. Ondertussen heb ik nog een aantal saxi's besteld voor in mijn trogjes en hoop ik erop ze opnieuw door de zomer en volgende winter te krijgen. Ik hoop dat in de toekomst wat meer positief en stimulerend zal geschreven worden over de o zo mooie saxifraga's met misschien wat tips hoe we ze beter kunnen beschermen tegen de opwarming en welke cultivars hier beter tegen zijn opgewassen en misschien moet de lat wat lager gelegd worden om toch nog een tevreden saxifragaliefhebber te blijven.

« Laatst bewerkt op: 14 maart 2023, 13:17:49 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen