Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 11452 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2023, 12:19:11 »
Hier is nog een suggestie voor zonnige en droge locaties...Matthiola montana uit Turkije. Hij heeft geen bedekking nodig in de winter...experiment succesvol. 😎
Op de foto van vanmorgen kun je misschien zien dat veel planten ook zonder bloemen veel vreugde kunnen brengen.

Mooi blad en mooie structuur Thomas ! Lijkt me een erg waardevolle plant voor deze topic en ons doel !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2023, 12:25:01 »
Ik zal de komende dagen ook eens graven in mijn foto's om mijn steentje bij te dragen in deze erg interessante topic ...
Al moet ik ook opmerken dat de zeer natte winter ,die waarschijnlijk erg nodig is om alle water tekorten uit de natuur weer aan te vullen, toch ook wel erg nadelig is voor een aantal planten die we hier willen bespreken ...Het is toch wel een serieuze evenwichtsoefening om planten te vinden die zowel de hete, lange droge zomers met water tekorten als de erg natte en zachte winters kunnen weerstaan zonder al te veel kunst en vliegwerk ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2023, 12:29:54 »
Hier is nog een suggestie voor zonnige en droge locaties...Matthiola montana uit Turkije. Hij heeft geen bedekking nodig in de winter...experiment succesvol. 😎
Op de foto van vanmorgen kun je misschien zien dat veel planten ook zonder bloemen veel vreugde kunnen brengen.

Mooi blad en mooie structuur Thomas ! Lijkt me een erg waardevolle plant voor deze topic en ons doel !

Dank je, Kris.

De flora van de Turkse en Griekse bergen bevat zeker veel meer geweldige soorten die iets beter bestand zijn tegen de klimaatverandering. Zeker, de meeste van hen hebben bescherming nodig tegen winterse nattigheid. Een ander probleem is waarschijnlijk de hoge vochtigheid hier in de herfst en winter.

Maar we moeten het gewoon proberen...!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2023, 12:35:30 »
Dank je, Kris.
De flora van de Turkse en Griekse bergen bevat zeker veel meer geweldige soorten die iets beter bestand zijn tegen de klimaatverandering. Zeker, de meeste van hen hebben bescherming nodig tegen winterse nattigheid. Een ander probleem is waarschijnlijk de hoge vochtigheid hier in de herfst en winter.
Maar we moeten het gewoon proberen...!

Ik ben het helemaal met je eens Thomas !!! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2023, 23:27:42 »
@Frankie

Ik denk dat het heel goed is dat dit nieuwe onderwerp sommige mensen hier evenveel interesseert als ons tweeën.

De Allium senescens die je liet zien is een zeer dankbare soort. Hij groeit ook in de volle zon in een bak op het terras. Voor mij is het Allium senescens ssp. glaucum. Hij is niet alleen overtuigend door zijn late bloei. Het licht golvende blad van deze ondersoort is ook zeer aantrekkelijk. Heel gemakkelijk te verzorgen.

Hier is nog een suggestie voor zonnige en droge locaties...Matthiola montana uit Turkije. Hij heeft geen bedekking nodig in de winter...experiment succesvol. 😎

Op de foto van vanmorgen kun je misschien zien dat veel planten ook zonder bloemen veel vreugde kunnen brengen.

Matthiola is zeker en vast een genus met vertegenwoordigers dat in onze hedendaagse tuinen kan toegepast worden. De bladrozetten zijn ook zonder bloemen knap om te zien.

Ik heb al enkele jaren Matthiola trojanum in de tuin. Dat gaat ook prima zonder afdekking. En heel sporadisch kan ik al eens een spontane zaailing opmerken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2023, 23:34:05 »
Ik zal de komende dagen ook eens graven in mijn foto's om mijn steentje bij te dragen in deze erg interessante topic ...
Al moet ik ook opmerken dat de zeer natte winter ,die waarschijnlijk erg nodig is om alle water tekorten uit de natuur weer aan te vullen, toch ook wel erg nadelig is voor een aantal planten die we hier willen bespreken ...Het is toch wel een serieuze evenwichtsoefening om planten te vinden die zowel de hete, lange droge zomers met water tekorten als de erg natte en zachte winters kunnen weerstaan zonder al te veel kunst en vliegwerk ...

Je mag niet vergeten, Kris, dat veel planten uit mediterrane en zuiderse gebieden eveneens een aantal natte periodes kennen. Onze natte winters hoeven niet perse problemen op te leveren zoals we vaak denken. Ook op hun natuurlijke standplaats hebben ze vaak beslist wat te verduren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2023, 18:34:09 »
Zeker een interessant topic, te gelegener tijd doe ik ook mee !  ((14

Het is een onderwerp dat mij zeer na aan het hart ligt.  Ten bewijze, mijn artikel dat ik over dit gegeven pleegde in het september nummer van 2020.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2023, 21:38:18 »
Zeker een interessant topic, te gelegener tijd doe ik ook mee !  ((14

Het is een onderwerp dat mij zeer na aan het hart ligt.  Ten bewijze, mijn artikel dat ik over dit gegeven pleegde in het september nummer van 2020.

Zeker Luc, een heel informatief artikel dat wellicht voor veel mensen een inspiratiebron zal geweest zijn. Het voordeel om lid te zijn van een vereniging als de onze wordt hierbij nogmaals onderstreept. We leren immers enorm veel van elkaar, waardoor het mogelijk wordt om voor iedereen een interessante tuin te hebben.
In artikels die ik zelf schrijf probeer ik het gegeven van droogtebestendig ook zoveel mogelijk te vermelden indien dit zo is voor de betreffende plant, want het is o zo belangrijk geworden in onze liefhebberij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2023, 21:55:15 »
Niemand had hier waarschijnlijk sneeuwklokjes verwacht in dit topic? Sneeuwklokjes horen inderdaad eerder thuis op een niet uitdrogende bodem onder de schaduw van bladverliezende bomen. Ook in mijn tuin gedijen de meeste sneeuwklokjes niet in de meest zonnige gedeeltes van de tuin. Daar gaan ze vrij snel achteruit om dan te verdwijnen. Dus worden ze op de meest schaduwrijke en koele hoekjes geplant.

Er zijn echter uitzonderingen. Deze oude cultivar Galanthus nivalis 'Atkinsii' staat al bijna 20 jaar in een zeer zonnig en in de zomer droog deel van de rotstuin, zonder dat de plant er schade van ondervindt. In tegendeel, de groep groeit ieder jaar goed aan en bloeit elk jaar zeer uitbundig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2023, 09:10:54 »
Frankie...

Prachtig dat je het initiatief hebt genomen en dit onderwerp hebt geopend.

Een verandering in denken zal nodig zijn voor ons allen om op de klimaatverandering te reageren.

De twee planten die je liet zien zijn een goed voorbeeld dat er mooie alternatieven zijn. Vooral de oneindige verscheidenheid van de Californische flora zal ons in de toekomst van pas komen.

In het algemeen zou ik zeggen dat weerstand tegen hitte en droogte in de toekomst het belangrijkste zal zijn. Er zijn genoeg trucs tegen winterse nattigheid door gerichte bedekking. Kou maakt niet uit voor de meeste soorten op het noordelijk halfrond... mits het droog blijft.

Aangezien de flora van het Amerikaanse Westen een van mijn favorieten is geworden, wil ik hier beginnen met een familie die mij hopelijk in de toekomst door de droge zomers zal vergezellen... kleine varens voor de droge zonnige rotstuin.
Cheilanthes eatonii uit het zuidwesten van de VS is misschien een van de mooiste...

De Californische flora is mij grotendeels onbekend, Thomas. Misschien dat jij in dit topic daar verandering kan in brengen? Er moeten inderdaad nog meer planten uit die regio geschikt zijn voor ons klimaat.

Cheilanthes is een mooi varengeslacht. Ik ken enkel Cheilanthes lanosa, wellicht de meest aangeboden soort.


Frankie...ik begin me net te verdiepen in de wereld van de varens. Maar deze botanische dinosaurussen hebben een grote fascinatie voor mij.

Ik hou vooral van het geslacht Cheilanthes, omdat er enkele kleinblijvende soorten zijn die het best geschikt zijn voor zonnige en droge gebieden in de alpiene omgeving.

Hier, bijvoorbeeld, Cheilanthes acrostica...die wijdverspreid is in het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten. De uitdaging is om het enigszins te beschermen tegen de kou. Daarom heb ik mijn kleine exemplaar beschermd tegen nattigheid van bovenaf. Tot nu toe heeft hij het goed overleefd. Deze kloon is afkomstig van sporen verzameld in het Iraanse Zāgrosgebergte.


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2023, 09:19:04 »
Frankie...ik begin me net te verdiepen in de wereld van de varens. Maar deze botanische dinosaurussen hebben een grote fascinatie voor mij.
Ik hou vooral van het geslacht Cheilanthes, omdat er enkele kleinblijvende soorten zijn die het best geschikt zijn voor zonnige en droge gebieden in de alpiene omgeving.
Hier, bijvoorbeeld, Cheilanthes acrostica...die wijdverspreid is in het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten. De uitdaging is om het enigszins te beschermen tegen de kou. Daarom heb ik mijn kleine exemplaar beschermd tegen nattigheid van bovenaf. Tot nu toe heeft hij het goed overleefd. Deze kloon is afkomstig van sporen verzameld in het Iraanse Zāgrosgebergte.

Super interessant Thomas ! Brengt zeker weer een extra dimensie mee ...We volgen dit nauwgezet .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2023, 09:22:13 »
Cheilanthes fendleri is natuurlijk het meest geschikt voor de rotstuin. Het houdt van de zon en de droogte. Dat is geen verrassing, want hij is inheems in Texas, Arizona en New Mexico.

Een toekomstige "klassieker", zeg maar...🤞

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2023, 10:08:20 »
Frankie...ik begin me net te verdiepen in de wereld van de varens. Maar deze botanische dinosaurussen hebben een grote fascinatie voor mij.
Ik hou vooral van het geslacht Cheilanthes, omdat er enkele kleinblijvende soorten zijn die het best geschikt zijn voor zonnige en droge gebieden in de alpiene omgeving.
Hier, bijvoorbeeld, Cheilanthes acrostica...die wijdverspreid is in het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten. De uitdaging is om het enigszins te beschermen tegen de kou. Daarom heb ik mijn kleine exemplaar beschermd tegen nattigheid van bovenaf. Tot nu toe heeft hij het goed overleefd. Deze kloon is afkomstig van sporen verzameld in het Iraanse Zāgrosgebergte.

Super interessant Thomas ! Brengt zeker weer een extra dimensie mee ...We volgen dit nauwgezet .


Dat klopt Kris...en aangezien je weet dat kleur en vorm van de bladeren voor mij even belangrijk zijn als bloemen, zijn kleine varens ideaal om interessante aspecten te creëren.

Ik hoef echt niet te vermelden dat ik alle getoonde planten in de toekomst wil vermeerderen om ze later aan jullie weg te geven...toch? 😉
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2023, 10:20:48 door Thomas Eckert »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #28 Gepost op: 6 februari 2023, 10:15:23 »
Dat klopt Kris...en aangezien je weet dat kleur en vorm van de bladeren voor mij even belangrijk zijn als bloemen, zijn kleine varens ideaal om interessante aspecten te creëren.
Dat ik alle getoonde planten in de toekomst wil vermeerderen om ze later aan u weg te geven, moet ik eigenlijk wel vermelden...nietwaar?😉

Daar kunnen we alleen maar heel blij om zijn Thomas !  ((12 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #29 Gepost op: 6 februari 2023, 10:42:28 »
Vorig jaar ben ik specifiek begonnen om precies deze planten in de volle grond uit te proberen, die volgens de literatuur en eerdere berichten daar in ons land eigenlijk niet (of slechts in beperkte mate) geschikt voor zijn...want ik hou van zulke kleine experimenten.

Misschien een beetje naïef...maar het kan mogelijk nieuwe inzichten opleveren voor het toekomstige ontwerp van onze tuinen?

Zo staat Oxytropis megalantha tot nu toe relatief ontspannen onder een klein plexiglas ruitje en laat al wat nieuwe bladeren zien.

Trouwens, de edele schenker van de zaden was Gerrit E.
...die ik daarom zeer dankbaar ben.