Auteur Topic: Ypsilandra cavaleriei vermeerdering  (gelezen 10466 keer)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2011, 23:16:54 »
Ja Wim, ik mag dan wel gelijk hebben, maar ik heb nooit geprobeerd om blaadjes af te plukken en in een substraat te steken. Ik denk ook dat het moeilijkste hieraan is om de boel precies op de juiste manier vochtig en niet te nat of te droog te houden. Hoe heb je dat gedaan? Zoiets heb ik nooit commercieel overwogen omdat ik daar gewoon de tijd niet voor had.
Het zijn wel prachtige foto’s en vooral om te zien, dat als je beide einden in substraat stekt er dan in het midden een plantje ontstaat.
Bedankt voor het laten zien!
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2011, 15:06:34 »
Ja Wim, ik mag dan wel gelijk hebben, maar ik heb nooit geprobeerd om blaadjes af te plukken en in een substraat te steken. Ik denk ook dat het moeilijkste hieraan is om de boel precies op de juiste manier vochtig en niet te nat of te droog te houden. Hoe heb je dat gedaan? Zoiets heb ik nooit commercieel overwogen omdat ik daar gewoon de tijd niet voor had.
Het zijn wel prachtige foto’s en vooral om te zien, dat als je beide einden in substraat stekt er dan in het midden een plantje ontstaat.
Bedankt voor het laten zien!

Graag gedaan hoor, Luit, zo leren we allemaal nog iets bij.

Ze stonden gewoon in zo'n plastieken kweekkastje (voor een noorderraam in de veranda, wel licht maar nooit in de zon) dus de vochtigheid bleef wel constant hoog. Bij het stekken heb ik er voor gezorgd dat het substraat goed vochtig was en verder iedere week éénmaal beneveld. In drie maanden heb ik toch van elke stek een plantje, dus een gelukt experiment

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2011, 19:46:02 »
Wim, Luit, het "lijkt" 8) erop, als ik foto 2 en 3 goed bekijk, dat de jonge plantjes de neiging hebben om op of nabij het hoogste punt van de stek te ontstaan. Of kijk ik er fallicant naast :-X.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2011, 17:41:27 »
Wim, Luit, het "lijkt" 8) erop, als ik foto 2 en 3 goed bekijk, dat de jonge plantjes de neiging hebben om op of nabij het hoogste punt van de stek te ontstaan. Of kijk ik er fallicant naast :-X.

Ja, op die foto's lijkt het wel zo, maar op de andere twee staan ze net onderaan op het substraat...ik heb er geen idee van wat de trigger is die er voor zorgt dat ze op verschillende plaatsen op de plant ontstaan ???

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2011, 14:30:05 »
Wim en Luit, het lukt dus inderdaad. Foto's geven het ultieme bewijs. !
De blaadjes, die Wim me had gegeven, hebben het lang overleefd maar de droogte van dit voorjaar is ze toch noodlottig geworden.
Helaas. Maar de natuur heeft me des te meer weer met verstomming geslagen .... :'(
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2011, 18:34:02 »
Daar ik vorige week geen tijd had om ze te verspenen heb ik gewacht tot deze week, en zie...nu staan er dus ook kiemplantjes aan de onderkant van de bladeren, dus het lukt op beide manieren.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2011, 08:37:55 »
Fantastisch Wim! Dit wist ik echt niet, nooit te oud om te leren dus ... ;D
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.