Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317853 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #60 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:56:02 »
Rechtstreeks op de turfblokken heb ik deze Pinguicula grandiflora geplant . Voorlopig heeft deze het naar zijn zin ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #61 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:01:46 »
Opnieuw een Cypje dat  bloeide eind april : Cypripedium flavum album .Nog een jonkie , dus hield hij het op 1 schamele bloem .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #62 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:36:27 »
Stuk voor stuk aantrekkelijke dingetjes Kris !  R. Calostrotum heb ik ook ooit nog gehad, maar de kleur was niet helemaal zo intens als bij die van jouw... tenzij het zonlicht op jouw foto mij parten speelt..  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #63 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:42:34 »
Kris, zie ik het goed dat jouw peatbed vrij droog is ?? Heb jij er geen folie onder zitten ??

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #64 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:53:59 »
Stuk voor stuk aantrekkelijke dingetjes Kris !  R. Calostrotum heb ik ook ooit nog gehad, maar de kleur was niet helemaal zo intens als bij die van jouw... tenzij het zonlicht op jouw foto mij parten speelt..  ::)

Dank je Luc. Zou kunnen dat de zon een verkeerd beeld geeft maar dit is echt wel een goede (donkere vorm ) van calostrotum . Komt nog van Ron Mc Beath.
Groeit echt heel traag zo te zien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #65 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:57:18 »
Kris, zie ik het goed dat jouw peatbed vrij droog is ?? Heb jij er geen folie onder zitten ??

Er zit antiworteldoek onder Cor . De beelden zijn van april , remember ? De kurkdroge periode ...
Toen moest ik 's avonds wel wat aan de slag met water ...Nu het bovenste laagje bedriegt wel enigzins want iets dieper blijft die humus toch altijd weer een beetje vochtig ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #66 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:20:52 »
Met deze Leucogenes leontopodium zitten we echt aan het einde van de maand april en vallen we meteen ook mei binnen ...
Ik weet dat ik hem al getoond heb in de topic over planten van downunder maar wil hem volledigheidshalve ook toch hier nog bijvoegen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #67 Gepost op: 25 augustus 2011, 08:31:35 »
Heel leuk om al die prachtige planten te zien die zich heel goed voelen in je peatbed, Kris.
Vooral die Leucogenes vind ik heel aantrekkelijk.

Ik denk dat ik bij je Rh. calostrotum een soort sterrenmos heb gezien.
Dit is een heel invasieve soort in turf en kan kleine plantjes gemakkelijk overgroeien en verstikken. Ik heb hier wat last van in mijn moeras en ik vrees dat ik de toplaag en ieder stukje mos van tussen mijn planten zal moeten verwijderen. Persoonlijk vind ik dit wel jammer want het is een heel mooie soort die prachtige dikke donkergroene kussens kan vormen; maar dan wel niet ten koste van mijn andere planten.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #68 Gepost op: 25 augustus 2011, 09:50:16 »
In antwoord 46 zie ik Lucogenes leontopodum staan midden in een turfblok. En je vertelt in je vroegere bijdragen, dat deze plant al een winter daar staat. Hij heeft het blijkbaar naar zijn zin.
Ik verbaas me daarover, maar ben ook verheugd. Je zou denken, dat een zo grijze plant een droogteminnaar is en volgens info op het web staat hij in NZ in crevices en stenige bodem. In een peatbed daarentegen moet je wel tegen veel vocht kunnen. De foto van gisteren dateert van april. Toen was het droog en heet. Daarna kregen we de natste zomer sinds jaren. Is de plant ook nu nog zo fris?? Aan de andere kant heb jij je peatbed toch ook aangelegd met veel doorlatend materiaal als ik me goed herinner.
Toch geeft dit aan, dat het te proberen is, deze prachtplant in de turf.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #69 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:05:35 »
Heel leuk om al die prachtige planten te zien die zich heel goed voelen in je peatbed, Kris.
Vooral die Leucogenes vind ik heel aantrekkelijk.
Ik denk dat ik bij je Rh. calostrotum een soort sterrenmos heb gezien.
Dit is een heel invasieve soort in turf en kan kleine plantjes gemakkelijk overgroeien en verstikken. Ik heb hier wat last van in mijn moeras en ik vrees dat ik de toplaag en ieder stukje mos van tussen mijn planten zal moeten verwijderen. Persoonlijk vind ik dit wel jammer want het is een heel mooie soort die prachtige dikke donkergroene kussens kan vormen; maar dan wel niet ten koste van mijn andere planten.


Dank je Wim , over dat mos maak ik me eerlijk gezegd ook wel wat zorgen ...Ik neem best wel aan wat je daar neerschrijft !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #70 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:12:34 »
Prachtige veentuinplanten, Kris.
Staat die C. calceolus in zure bladgrond of in de turven? Mijn exemplaar staat in zuivere vulcakorrel en doet het daar voorlopig niet slecht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #71 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:23:30 »
Prachtige veentuinplanten, Kris.
Staat die C. calceolus in zure bladgrond of in de turven? Mijn exemplaar staat in zuivere vulcakorrel en doet het daar voorlopig niet slecht.

Dank je Frankie , staat in bladgrond (bladgrond kan ook neutraal of zelfs eerder wat kalkrijk zijn )die is aangevuld met vulka,seramis ,zand,beetje leem,split...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #72 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:58:15 »
In antwoord 46 zie ik Lucogenes leontopodum staan midden in een turfblok.
Kleine correctie Gerrit , hij is gekneld tussen 2 turfblokken.Hij staat niet echt in de blokken . De wortels hebben de keuze om hun weg te vinden in de turfblokken of in het substraat waarmee het peatbed is opgevuld.Hoedanook houden deze planten van zuurdere grond en mag het substraat niet echt helemaal uitdrogen.Dat laatste is nefast.
 
In antwoord 46 zie ik  dat deze plant al een winter daar staat. Hij heeft het blijkbaar naar zijn zin.

Jawel hij heeft het al een winter overleefd , alleen bij kale vorst gaat er een vlies over. Vroeger verspeelde ik deze planten om diverse  redenen in de winter of het voorjaar : te nat in de winter, te droog als ik ze onder glas plaatste , dan weer bevrozen ....Nu heb ik hoop dat hij het hier beter gaat doen ! Nu was de winter hier wel redelijk koud met nogal wat vorst maar zeker niet zo nat. Het kan wel eens anders uitdraaien in sommige winters.De meeste winters zijn hier namelijk veel natter... 

Je zou denken, dat een zo grijze plant een droogteminnaar is.   
Hierbij de bemerking dat hij op het meest zonnige puntje staat van het peatbed en dat betekent dat hij in de zomer nog ruimschoots zon krijgt. Zeg maar tot 13.00-14.00h in de namiddag ! Verder denk ik dat het grijze blad in de natuur niet alleen bescherming is tegen droogte maar een afweermiddel tegen extreme licht(zon)of zelfs wind ?
volgens info op het web staat hij in NZ in crevices en stenige bodem. In een peatbed daarentegen moet je wel tegen veel vocht kunnen. De foto van gisteren dateert van april. Toen was het droog en heet.
 
Je kan de crevices of screes  van NZ en China niet vergelijken met bijvoorbeeld die van Griekenland of Turkije Gerrit. Het zijn beide spleten of puinhellingen maar de omstandigheden -vooral qua klimaat zijn er totaal anders. De lucht is in de eerste gebieden vochtiger, er zijn moesons of er is meer regen , er is meer dauw/mist, het is er minder warm , soms is er dan weer meer wind (bijv Patagonie )waardoor het er altijd koel blijft.Ik heb  dat zelf kunnen ervaren in China bijv. Vooral op grote hoogtes ..Dus mispak je niet met het begrip scree of crevice in sommige gebieden.Heel wat China-planten van de puinhellingen daar zijn hier zeker niet te kweken in screes .Tenzij je zoals Magnar in Noorwegen woont...Opvallend zijn sommige soms wel te kweken hier in een peatbed. (ze houden vaak van zuur en vooral wat koelte in de zomer)

Toen was het droog en heet. Daarna kregen we de natste zomer sinds jaren. Is de plant ook nu nog zo fris?? Aan de andere kant heb jij je peatbed toch ook aangelegd met veel doorlatend materiaal als ik me goed herinner.
Toch geeft dit aan, dat het te proberen is, deze prachtplant in de turf.
Wegens de eerdere uiteenzetting vrees ik voor zulke planten  meer die warme/hete zomerperiodes dan de koele zomers die we nu kregen.Of hij er nu nog goed bijstaat, al verklappen ? of dit weekend een foto nemen van de huidige situatie ?
Het voorjaar was wel heel droog maar op een enkele uitzondering na niet te heet .Dus nog redelijk ideaal.
Ik heb voor deze planten idd nog extra steensplit toegevoegd omdat stagnerend nat dan ook weer niet goed is .
Groetjes ....... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #73 Gepost op: 25 augustus 2011, 23:21:12 »
Het ene peatbed is het andere niet. Toen je uiteenzette wat het bodemmengsel van je peatbed was keek ik wel wat vreemd op. Ik zie nu, dat je probeert een groeiplaats te maken voor veel verschillende planten met een uiteenlopende tolerantie voor vocht en zuurtegraad. Eigenlijk heb je een lekker grondje gemaakt voor eenieder. Pinguicola, Cypripedium en Leucogenes zou je niet als elkanders buren verwachten. Toch lukt het je, want ik denk dat je zonder het te verklappen het geheim al hebt prijs gegeven.
Mijn eigen peatbed is veel homogener van samenstelling. 1/3 turfstrooisel (wit) 1/3 eigen gft-compost en 1/3 zeeklei. In de eerste 2 jaren groeide alles als een tierelier en veerde de grond als je er op liep. Nu is er stagnatie opgetreden. Het komt, omdat het mengsel is ingeklonken. Zelfs Epimediums, die toch zeer groeikrachtig zijn lopen terug.
Ik kijk dus reikhalzend uit naar je verdere bevindingen. Dank voor de lange uiteenzetting.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #74 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:37:07 »
Nu is er stagnatie opgetreden. Het komt, omdat het mengsel is ingeklonken. Zelfs Epimediums, die toch zeer groeikrachtig zijn lopen terug.
Gerrit, jij vult na inklinken je mengsel niet aan, of begrijp ik dat verkeerd. Volgens mij zou je met regelmatig aanvullen de zaak vitaal kunnen houden.
Ik vul de plaatsen waar ik bladgrond heb toegepast, sinds een paar jaar, ieder jaar aan en dat verschil kun je duidelijk zien.