Auteur Topic: Overige houtige gewassen  (gelezen 181923 keer)

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 421
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #750 Gepost op: 9 maart 2023, 20:05:26 »
Groot werk Herman , mooi aangelegd ziet er heel beloftevol uit   ((14

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #751 Gepost op: 9 maart 2023, 21:12:50 »
Groot werk Herman , mooi aangelegd ziet er heel beloftevol uit   ((14
Dank u Marc, het is wel allemaal een meer jaren plan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #752 Gepost op: 10 maart 2023, 09:12:42 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.
Van links naar rechts volgende planten:

Aan dat tafeltje wordt het straks heel aangenaam vertoeven ! Dat gaat heel mooi worden Herman . Hou ook van de golvende lijnen ...
Geraak jij nog aan bladgrond Herman ? Of zet je die zelf om ?
Dank voor de gedetailleerde lijst met beplanting . Interessant om te volgen ... Zelf vind ik Rhododendron yakushimanum prachtsoorten ! Ik heb er spijtig genoeg de ruimte niet voor maar ik vind ze top !
Het komt enigszins verassend over dat je ook Choisya onderbrengt in deze border . Ik dacht altijd dat deze van meer droogte hield ? Is deze ook voldoende winterhard denk je ?
Ben alleszins hoe alles zich verder ontwikkelt ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #753 Gepost op: 10 maart 2023, 09:48:04 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.
Van links naar rechts volgende planten:

Aan dat tafeltje wordt het straks heel aangenaam vertoeven ! Dat gaat heel mooi worden Herman . Hou ook van de golvende lijnen ...
Geraak jij nog aan bladgrond Herman ? Of zet je die zelf om ?
Dank voor de gedetailleerde lijst met beplanting . Interessant om te volgen ... Zelf vind ik Rhododendron yakushimanum prachtsoorten ! Ik heb er spijtig genoeg de ruimte niet voor maar ik vind ze top !
Het komt enigszins verassend over dat je ook Choisya onderbrengt in deze border . Ik dacht altijd dat deze van meer droogte hield ? Is deze ook voldoende winterhard denk je ?
Ben alleszins hoe alles zich verder ontwikkelt ...
Kris, ik maak zelf wel een composthoop van mijn gesnoeide haagbeuk, een andere composthoop van het gras met regelmatig toevoeging van kalk en paardenmest.
Die Choisya ‘Aztec pearl’  is daar beland omdat hij op een andere plaats in de tuin wegkwijnde en hier wel wilt groeien en bloeien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #754 Gepost op: 10 maart 2023, 09:50:46 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.
Van links naar rechts volgende planten:
Azalea knaphill 'Daviesii'  BL=6-7 Crèmewit met gele vlek, geurend H=150 HS zuur Rhododendron viscosum × Rhododendron molle (J. Davies, Engeland, 1840) De plant hoeft niet echt gesnoeid te worden. Om de plant in model te houden kan men in het voorjaar en/of in de zomer de lange scheuten inkorten om de vorm van de plant te behouden.
Rhododendron 'Rosabell' (Azalea) H=1,5m B=1,5m BL=5, roze, bladverliezend
Rhododendron 'Praecox'         BL=2-3 roze H=1,5m HS, S
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’   BL=5-6 H=40-60 roze/zalm HS, zuur blad is grijsgroen
Edgeworthia chrysantha 'Grandiflora'  BL=2-4 goudgeel Z, HS
Rhododendron 'Saffrano'       H=1,5-2m BL= 5-6 geel Z, HS, S Wardii-hybride Rhododendron wardii is een rododendronsoort die inheems is in het zuidwesten van Sichuan, het zuidoosten van Xizang en het noordwesten van Yunnan in China, waar het groeit op een hoogte van 3.000-4.600 m Kleur is hoofdzakelijk geel
Rhododendron luteum    BL=5-6 sterkgeurende heldergele bloemen met een iets donkerder macule. Wilde soort uit de Kaukasus en Klein-Azië. De soort werd in 1753 door Carl Linnaeus benoemd als Azalea pontica, en in 1830 door Robert Sweet als Rhododendron luteum.
Cornus Venus ® Rutgersensis nr 937598    grote witte bloemen         
Choisya ‘Aztec pearl’  wit
Rhododendron yakushimanum ‘Grumphy’    BL=5-6 H=60-80 roze/zalm zuur HS
Rhododendron viscosum (Azalea viscosa)    BL=6  wit geurend
Rhododendron yakushimanum ‘Dopey’         BL=5-6 H=80-100 rood HS zuur blad is grijsgroen,                                                                                     
Azalea knaphill 'Anneke'          H=1,5-2m BL=5-6 geel winterhard. AGM, Award of Garden Merit, 2002.
Alle energie die je er in gestoken hebt Herman loont zich na verloop van tijd.Compliment,ook de plantkeuze is de moeite waard. ((14

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #755 Gepost op: 10 maart 2023, 11:04:27 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.

Alle energie die je er in gestoken hebt Herman loont zich na verloop van tijd.Compliment,ook de plantkeuze is de moeite waard. ((14
Ja Theo, ik werk graag in de tuin en ben ook graag creatief bezig. Spijtig dat er nu zo veel regen is, want ik zou graag verder werken. Ik doe aan die Rhododendrons nog bemesting, wat turf erover en daarna nog hakselhout van de knotwilgen. Het gras tussen het pad en het bos van mijn buurman moet nog weg en daar komen dan later nog vast planten en bollen. Dus nog werk genoeg.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #756 Gepost op: 10 maart 2023, 12:39:05 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.
Van links naar rechts volgende planten:
Azalea knaphill 'Daviesii'  BL=6-7 Crèmewit met gele vlek, geurend H=150 HS zuur Rhododendron viscosum × Rhododendron molle (J. Davies, Engeland, 1840) De plant hoeft niet echt gesnoeid te worden. Om de plant in model te houden kan men in het voorjaar en/of in de zomer de lange scheuten inkorten om de vorm van de plant te behouden.
Rhododendron 'Rosabell' (Azalea) H=1,5m B=1,5m BL=5, roze, bladverliezend
Rhododendron 'Praecox'         BL=2-3 roze H=1,5m HS, S
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’   BL=5-6 H=40-60 roze/zalm HS, zuur blad is grijsgroen
Edgeworthia chrysantha 'Grandiflora'  BL=2-4 goudgeel Z, HS
Rhododendron 'Saffrano'       H=1,5-2m BL= 5-6 geel Z, HS, S Wardii-hybride Rhododendron wardii is een rododendronsoort die inheems is in het zuidwesten van Sichuan, het zuidoosten van Xizang en het noordwesten van Yunnan in China, waar het groeit op een hoogte van 3.000-4.600 m Kleur is hoofdzakelijk geel
Rhododendron luteum    BL=5-6 sterkgeurende heldergele bloemen met een iets donkerder macule. Wilde soort uit de Kaukasus en Klein-Azië. De soort werd in 1753 door Carl Linnaeus benoemd als Azalea pontica, en in 1830 door Robert Sweet als Rhododendron luteum.
Cornus Venus ® Rutgersensis nr 937598    grote witte bloemen         
Choisya ‘Aztec pearl’  wit
Rhododendron yakushimanum ‘Grumphy’    BL=5-6 H=60-80 roze/zalm zuur HS
Rhododendron viscosum (Azalea viscosa)    BL=6  wit geurend
Rhododendron yakushimanum ‘Dopey’         BL=5-6 H=80-100 rood HS zuur blad is grijsgroen,                                                                                     
Azalea knaphill 'Anneke'          H=1,5-2m BL=5-6 geel winterhard. AGM, Award of Garden Merit, 2002.

 :o :o :o -6( -6( -6(
Herman, ik ben één en al bewondering voor jouw blijkbaar tomeloze energie, je plantenkennis en je kunstige aanleg !  Echt prachtig gedaan!  Dat wordt een magnifiek schouwspel! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #757 Gepost op: 10 maart 2023, 13:24:31 »
Nieuwe aanplanting voor de kronkelende grasweg. Grond is voorbereid met bladgrond en vivimus voor zuurminnende planten.


 :o :o :o -6( -6( -6(
Herman, ik ben één en al bewondering voor jouw blijkbaar tomeloze energie, je plantenkennis en je kunstige aanleg !  Echt prachtig gedaan!  Dat wordt een magnifiek schouwspel!
Dank u Luc  ))2
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #758 Gepost op: 10 maart 2023, 18:10:29 »
Niet blozen Herman  -2(  het ziet er prachtig uit.

Camelia sinensis bloeit nu al onafgebroken sinds Kerstmis... en zijn liedje is nog lang niet uitgezongen.
en
Magnolia stellata 'Kobold' - een foto van enkele dagen geleden want zo'n blauwe hemel hebben we al meerdere dagen niet meer gezien.
Intussen zijn de knoppen nog wat verder ontwikkeld... fingers crossed voor de nachtvorst die er aan komt.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #759 Gepost op: 10 maart 2023, 19:03:24 »
Niet blozen Herman  -2(  het ziet er prachtig uit.

Camelia sinensis bloeit nu al onafgebroken sinds Kerstmis... en zijn liedje is nog lang niet uitgezongen.
en
Magnolia stellata 'Kobold' - een foto van enkele dagen geleden want zo'n blauwe hemel hebben we al meerdere dagen niet meer gezien.
Intussen zijn de knoppen nog wat verder ontwikkeld... fingers crossed voor de nachtvorst die er aan komt.
Luc, de Camelia bloemen zien nu wel veel af van de nattigheid.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #760 Gepost op: 11 maart 2023, 10:21:49 »
Niet blozen Herman  -2(  het ziet er prachtig uit.

Camelia sinensis bloeit nu al onafgebroken sinds Kerstmis... en zijn liedje is nog lang niet uitgezongen.
en
Magnolia stellata 'Kobold' - een foto van enkele dagen geleden want zo'n blauwe hemel hebben we al meerdere dagen niet meer gezien.
Intussen zijn de knoppen nog wat verder ontwikkeld... fingers crossed voor de nachtvorst die er aan komt.
Luc, de Camelia bloemen zien nu wel veel af van de nattigheid.

Klopt Herman en die nachtvorstjes er boven op helpen ook niet. Ik heb al massa's bloemen mogen oprapen.

Deze Pieris japonica 'Valley Valentine' heeft daar anders geen last van.
Hij bloeit uitbundig al zit hij geprangd tussen Rhododendron yakushimanum (rechts) en Rhododendron yakushimanum 'Percy Wiseman' (links)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #761 Gepost op: 11 maart 2023, 10:27:14 »
Klopt Herman en die nachtvorstjes er boven op helpen ook niet. Ik heb al massa's bloemen mogen oprapen.
Deze Pieris japonica 'Valley Valentine' heeft daar anders geen last van.
Hij bloeit uitbundig al zit hij geprangd tussen Rhododendron yakushimanum (rechts) en Rhododendron yakushimanum 'Percy Wiseman' (links)
Luc, die Pieris japonica 'Valley Valentine' is prachtig. Die Rhododendron's geven hem misschien wel bescherming.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #762 Gepost op: 11 maart 2023, 10:29:24 »
Klopt Herman en die nachtvorstjes er boven op helpen ook niet. Ik heb al massa's bloemen mogen oprapen.
Deze Pieris japonica 'Valley Valentine' heeft daar anders geen last van.
Hij bloeit uitbundig al zit hij geprangd tussen Rhododendron yakushimanum (rechts) en Rhododendron yakushimanum 'Percy Wiseman' (links)
Luc, die Pieris japonica 'Valley Valentine' is prachtig. Die Rhododendron's geven hem misschien wel bescherming.

Kan best zijn Herman, ik knip toch elk jaar enkele strategische takken Rhodo weg, anders wordt de Pieris helemaal in de vernieling gedrukt.  Hij komt ooit nog van bij Noel Portier (vader), many moons ago zoals de indianen zegden in de Westerns.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #763 Gepost op: 13 maart 2023, 08:51:56 »
Deze Pieris japonica 'Valley Valentine' heeft daar anders geen last van.
Hij bloeit uitbundig .

Mooi die felle kleuren ...Wordt die hoog Luc ? Loopt die ook rood uit van blad ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #764 Gepost op: 13 maart 2023, 17:54:59 »
Deze Pieris japonica 'Valley Valentine' heeft daar anders geen last van.
Hij bloeit uitbundig .

Mooi die felle kleuren ...Wordt die hoog Luc ? Loopt die ook rood uit van blad ?

Het nieuw blad is groen Kris - hij is nu 2 m hoog...al wordt hij daar wel toe gedwongen door zijn naaste buren als hij aan wat licht wil komen...  -2(
Hij staat zeker al 25 jaar ter plaatse.  In betere groeiomstandigheden wordt hij wel aanzienlijk breder denk ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen