Auteur Topic: Aanleg tufawand en tufatuin.  (gelezen 12143 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #15 Gepost op: 7 april 2012, 16:32:07 »
Hier dan het vervolg van de serie over de tufwand. Nu het watergeefsysteem. Er zijn 2 opties: 1 Ik koop een watercomputer en sluit hem aan op de buitenkraan. Sproeier voor de tufwand en spuiten maar. 2 Ik probeer eerst iets anders. Ik bezit een Gardena watergeefsysteem voor kamerplanten. Dan kun je tijdens je vakantie rustig weg en je hoeft niemand in huis te hebben. Werkt prima.
1.Dat oranje ding is een dompelpomp. Die ligt in een groot waterreservoir, bij mij een metselkuip. Ernaast de tijdklok. Die geeft 1minuut stroom en dan 24 uur later weer 1 minuut. Genoeg voor kamerplanten maar niet voor mijn wand. En dan nog een hoop slangen en verdelers.
2.Een buitentijdklok. Om de onder 1 geoemde tijdklok te misleiden laat ik deze tijklok ieder moment aan en uit gaan, zodat er telkens 1 minuut water komt.
3. Slangetjes leiden aan de achterkant naar de top van de stenen.
4. De slangetjes met kopspijkertjes vastgezet op de steen

Of het werkt en of er genoeg water naar beneden komt zal moeten blijken, en anders moet ik een watercomputer kopen -3(
« Laatst bewerkt op: 7 april 2012, 16:37:39 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #16 Gepost op: 7 april 2012, 18:34:57 »
Hier dan het vervolg van de serie over de tufwand. Nu het watergeefsysteem. Er zijn 2 opties: 1 Ik koop een watercomputer en sluit hem aan op de buitenkraan. Sproeier voor de tufwand en spuiten maar. 2 Ik probeer eerst iets anders. Ik bezit een Gardena watergeefsysteem voor kamerplanten. Dan kun je tijdens je vakantie rustig weg en je hoeft niemand in huis te hebben. Werkt prima.
1.Dat oranje ding is een dompelpomp. Die ligt in een groot waterreservoir, bij mij een metselkuip. Ernaast de tijdklok. Die geeft 1minuut stroom en dan 24 uur later weer 1 minuut. Genoeg voor kamerplanten maar niet voor mijn wand. En dan nog een hoop slangen en verdelers.
2.Een buitentijdklok. Om de onder 1 geoemde tijdklok te misleiden laat ik deze tijklok ieder moment aan en uit gaan, zodat er telkens 1 minuut water komt.
3. Slangetjes leiden aan de achterkant naar de top van de stenen.
4. De slangetjes met kopspijkertjes vastgezet op de steen

Of het werkt en of er genoeg water naar beneden komt zal moeten blijken, en anders moet ik een watercomputer kopen -3(

Ingenieus, ben benieuwd hoe goed dat werkt, Gerrit!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2012, 16:55:40 »
De rotstuin is nu ook zo'n beetje af. Er is veel steenslag met zand, brekerszand, zwarte aarde en tufsteen afval opgebracht. Een deel van de tuin, het stuk dat u niet kunt zien is bestemd voor de toekomstige crevice-tuin. Maar daar moet ik eerst de nodige platte stenen voor zien te krijgen.

Mooi Gerrit, daar kunnen weer veel bijzonderheden een mooi plekje vinden. ((14
Gerrit, hoe staat het er nu voor met je wandje?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2012, 20:00:15 »
Voortreffelijk Gerard. Het watergeefsysteem werkt uitmuntend. In feite heb ik 2 watergeefsystemen. Een gratis en ongevraagd van boven. En een van Gardena. Om beurten schakel ik er eentje uit.
De ruim 30 saxen doen het heel goed, zien er gezond uit. Mooi hoor, zo verticaal geplant. Ze hebben een prima start zo voor de winter.
Op aanraden van anderen, ook hier op het forum, heb ik een achterwand geplaatst van een oude Trespa-plaat. En de ruimte gevuld met klei. Dit om uitdroging bij langdurige droogte te voorkomen. Zie laatste foto.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2012, 20:57:52 »
Voortreffelijk Gerard. Het watergeefsysteem werkt uitmuntend. In feite heb ik 2 watergeefsystemen. Een gratis en ongevraagd van boven. En een van Gardena. Om beurten schakel ik er eentje uit.

Je kan ongetwijfeld velen onder ons een plezier doen Gerrit  _08 met ons uw geheim prijs te geven hoe je dat dan wel doet om het "gratis en ongevraagd watergeefsysteem" uit te schakelen... ???   Je hebt mij alvast heel erg benieuwd gemaat --10   -2( ))6

De tufwand ziet er verder piekfijn uit trouwens !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2012, 21:12:18 »
Ik schakel het in mijn hoofd uit Luc. Ik probeer het maar ten goede te accepteren. Ik heb veel zaailingen, die goed kunnen aanslaan, de sproeiers staan uit, de bloemen zitten er lang aan, in feite is het goed kwekersweer.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2012, 07:42:22 »
Voortreffelijk Gerard. Het watergeefsysteem werkt uitmuntend. In feite heb ik 2 watergeefsystemen. Een gratis en ongevraagd van boven. En een van Gardena. Om beurten schakel ik er eentje uit.
De ruim 30 saxen doen het heel goed, zien er gezond uit. Mooi hoor, zo verticaal geplant. Ze hebben een prima start zo voor de winter.
Op aanraden van anderen, ook hier op het forum, heb ik een achterwand geplaatst van een oude Trespa-plaat. En de ruimte gevuld met klei. Dit om uitdroging bij langdurige droogte te voorkomen. Zie laatste foto.
Dat met die klei achter je wandje werkt inderdaad erg goed.
Ik heb dat bij mijn stapelmuurtjes gedaan (zie fotootje). Al jaren gebruik ik het Gardena -systeem, uiteraard alleen wanneer het nodig is. Dit jaar wordt een goedkoop jaar qua waterafrekening, denk ik.......
Het voordeel van gardena is, dat je allerlei soorten sproeiers en druppelaars kunt kopen, waardoor je het geheel kunt aanpassen aan je eigen, persoonlijke situatie.Ook kun je gewoon met vakantie, dank zij de tijdklokken,die ze hebben.
Ziet er inderdaad goed uit,Gerrit!
Oh ja, ik ben ook al een tijdje op zoek naar die grote knop ,om het ongevraagde systeem uit te zetten.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2012, 07:45:33 door Gerard Verweij »


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2012, 20:18:11 »
In antwoord 18 kunt u zien dat er nog heel veel borderplanten groeien in mijn nieuwe tufatuin. Dat was, omdat ik op zoek was naar flagstones voor een crevice-tuin. Die heb ik inmiddels gevonden, de oude planten verwijderd en de stenen geplaatst. Ook heb ik achter de tufawand een kas gebouwd.
De spleten moeten nog worden afgestrooid met yellow-split. Een klein stukje heb ik gedaan om te kijken hoe het er uit ziet. Eerst de planten in de spleten zetten, er staan er een honderd of zo te wachten, en dan afstrooien.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:08:03 »
Nou Gerrit, dat begint er al aardig uit te zien ((14. Inwateren wordt al voor je gedaan zo te zien ((12.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:45:13 »
Dat hebt u weer mooi klaar gespeeld Gerrit ((14 .Ik wacht op het eind resultaat  -8( ((11 ((10 -6(

Gyi

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2012, 17:50:24 »
Ziet er al fantastisch uit Gerrit !  Maarrrrr... wees gewaarschuwd, daar gaan hééééééééééééél veel planten in  ((11 !  (Dat wordt zeulen op de verkoopdag volgend voorjaar....  ;D )
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:51:06 »
(Dat wordt zeulen op de verkoopdag volgend voorjaar....  ;D )
Nou Gerrit begin dan maar vast met krachttrainingen ))4, want zaterdag 20 april 2013 is het weer zover ((12, dé voorjaarsverkoopdag -1( _07.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:24:51 »
In antwoord 18 kunt u zien dat er nog heel veel borderplanten groeien in mijn nieuwe tufatuin. Dat was, omdat ik op zoek was naar flagstones voor een crevice-tuin. Die heb ik inmiddels gevonden, de oude planten verwijderd en de stenen geplaatst. Ook heb ik achter de tufawand een kas gebouwd.
De spleten moeten nog worden afgestrooid met yellow-split. Een klein stukje heb ik gedaan om te kijken hoe het er uit ziet. Eerst de planten in de spleten zetten, er staan er een honderd of zo te wachten, en dan afstrooien.

Ziet er picco bello uit Gerrit , mijn complimenten !Het rotstuingebeuren heeft je steeds meer in zijn greep zo te zien . ;D Had deze posting de voorbije dagen gemist omdat ik nog druk was met mijn laatste schikkingen voor de lezing van vandaag. Ik kan nauwelijks wachten tot de plantjes er in staan , maar dat gevoel zal je nu ook wel zelf bekruipen waarschijnlijk ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg tufawand en tufatuin.
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:32:17 »
In antwoord 18 kunt u zien dat er nog heel veel borderplanten groeien in mijn nieuwe tufatuin. Dat was, omdat ik op zoek was naar flagstones voor een crevice-tuin. Die heb ik inmiddels gevonden, de oude planten verwijderd en de stenen geplaatst. Ook heb ik achter de tufawand een kas gebouwd.
De spleten moeten nog worden afgestrooid met yellow-split. Een klein stukje heb ik gedaan om te kijken hoe het er uit ziet. Eerst de planten in de spleten zetten, er staan er een honderd of zo te wachten, en dan afstrooien.

Ziet er meer dan behoorlijk uit, Gerrit. Hoewel er nu nog veel plaats is, zal dat rap veranderen. Ik ken dat: een nieuwe rotstuin, joepie, lekker veel plaats, en plots staat het vol voor je er erg in hebt. Ben benieuwd naar het resultaat in het komende voorjaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen