Auteur Topic: Met de scree als uitgangspunt  (gelezen 3512 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Met de scree als uitgangspunt
« Gepost op: 30 juni 2012, 13:28:40 »
 In de bergen heb je veel diverse biotoopjes voor rotsplanten ....
De puinsteenhelling of scree is daar één van .
Na eerder al een stukje tufsteentuin ,crevicetuin en peatbed te hebben aangelegd wil ik nu even in de richting van de scree denken ...
Een echte scree aanleggen is misschien de lat iets te hoog leggen .Dus noem ik het maar mijn gravelbed ....
Vooreerst wordt de bestaande aarde voor 30 cm uitgegraven en gevuld met een nieuw substraat wat voornamelijk bestaat uit grof gesteente zoals "yellow sun slpit "  (8/12mm) grove lava (8/16mm) , lavalit , japans split , zand , leemrijke aarde en waar mogelijk ook nog wat grote brokken steen . Een klus die weer heel wat tijd in beslag gaat nemen maar waarvan ik hoop dat ze me weer veel plantenvreugde zal terug schenken ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2012, 14:04:29 »
Haha, schitterend, ik ben al benieuwd naar het vervolg!!!  ;)

Ik heb misschien ook nog wel een plaatsje voor zo'n een stukje scree/gravelbed  ;), dus een topic daarover is voor mij heel leerzaam!
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2012, 14:06:02 door Wim Boens »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2012, 14:44:08 »
Een aspect van het rotstuinieren dat hier nog niet vaak (of helemaal niet) is behandeld of vertoond Kris.
Heel goed idee om een worteldoek aan te brengen  ((14 - ooit heb ik iets gelijkaardigs gemaakt (zonder worteldoek), maar na al die jaren is de aarde dermate door wormen en dergelijke naar boven gebracht, dat mijn "scree" nu zeker al 50 % tuinaarde bevat, wat natuurlijk niet de bedoeling is, maar het blijft een interessant medium om wat "moeilijkere" jongens in onder te brengen. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2012, 16:12:22 »
Heel mooi idee is dat Kris, ik zat ook al een hele tijd te denken om iets dergelijks te bouwen. Alleen stel ik mij de vraag: is een echte scree wel mogelijk. Want als we het over een scree hebben, dan versta ik daaronder: een stukje ingestorte bergwand die langzamerhand naar beneden glijdt. De grond is dus continu in beweging.
Zo'n biotoopje wordt al snel bevolkt door enkele pionierplanten, zoals bijvoorbeeld Linaria alpina wel dé puinhellingsplant bij uitstek is, gevolgd door papavers, dryas, silene, e.d.
En uiteindelijk zal een scree vast komen te liggen wat overeenkomt met een biotoop zoals we dat in de doorsnee rotstuin zien. Dus met andere woorden: aan een echte scree dient zo nu en dan te worden gewerkt: de grond losmaken, desnoods wat omkeren, zodat je steeds het effect hebt van een bewegende puinhelling.
Maar ik denk dat Kris hier bedoelt: een puinhelling die tot rust is gekomen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2012, 20:21:17 »
Ja Frankie , zoals ik ook al bemerkte is een echte scree technisch niet mogelijk daarom is "gravelbed" waarschijnlijk een betere benaming.
Maar de scree als uitgangspunt leek me een goed idee.Wordt vervolgd ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2012, 14:36:01 »
Een aspect van het rotstuinieren dat hier nog niet vaak (of helemaal niet) is behandeld of vertoond Kris.
Heel goed idee om een worteldoek aan te brengen  ((14 - ooit heb ik iets gelijkaardigs gemaakt (zonder worteldoek), maar na al die jaren is de aarde dermate door wormen en dergelijke naar boven gebracht, dat mijn "scree" nu zeker al 50 % tuinaarde bevat, wat natuurlijk niet de bedoeling is, maar het blijft een interessant medium om wat "moeilijkere" jongens in onder te brengen.  

Ik heb ook een antiworteldoek gebruikt bij het zandsteenproject omdat enkele kruipende (woekerende) vaste planten en grootbladige Phloxsoorten door de rotstuin zou kunnen groeien. Als ik het zonder zou aanleggen... -1( dan is het binnen een paar jaar verder terug een woekerende border. ::)

Dus zo zie je maar dat een antiworteldoek aanbrengen enkele voordelen heeft voor later... ;)


Hier een foto dervan. Ik weet het normaal gezien moet je van buiten naar binnen werken en daarom
een klein beetje improvisatie omdat het materiaal nogal snel verdween.. ))2


Alvast een mooi screeproject Kris. ((14



Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2012, 23:15:43 »
Ik zie dit topic nu pas Kris en het kriebelt meteen al.
Ik zie dat het een uitloper moet worden van een bergje met (tuf/lava/kalk) stenen. Dat bergje loopt dan heel natuurlijk uit in de scree, Ik zie dat optisch heel goed zitten.

In de rotstuin van Utrecht heeft men daar al vele jaren geleden een puinhelling aangelegd. Schuin op het zuiden gericht. Een gloeiend heet groot terrein. Ik heb dat vele jaren gevolgd en aanvankelijk leek het te mislukken. De keuze van de beplanting was denk ik heel moeilijk. Weinig planten kunnen een zo vijandig milieu verdragen.
Nu, vanaf vorig jaar zit er schot in. Er hebben zich planten definitief gevestigd en breiden zich soms gigantisch uit. Er zijn grote kussens ontstaan van oa Acantholimon, Dianthus meen ik. Ik moet het uit mijn hoofd zeggen en visueel ben ik niet. O ja, Scutellaria, een gele, en veel bolgewasjes. Door de succesvolle vestiging van de pioniers zal denk ik het micro-klimaat daar wat milder zijn geworden, maar misschien is men wel gaan spuiten.

In de echte bergscrees zie je maar weinig planten en als het grote stenen zijn al helemaal niet. Maar dat zal je wel niet willen nabootsen

Maar het project heeft mijn volle belangstelling.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2012, 19:23:51 »
Dank je Gerrit , blij dat er interesse is ! Wordt zeker vervolgd .... De tijd zal allicht weer nog meer mysteries ophelderen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2012, 21:11:21 »
Ja, Kris, heel nuttig dat je ons laat meegenieten van je uitbreidingsdrang. Wordt met volle belangstelling gevolgd.
Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2012, 22:26:08 »
Heel interessant, Kris, maar als ik dit in mijn situatie met al die aanwezige klei op dezelfde manier als jij zou uitproberen, dan zou het geen scree worden, maar een moeras. ;D
In ieder geval mooie gedachte om uit te proberen.
Time will tell. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2012, 11:48:42 »
In de bergen heb je veel diverse biotoopjes voor rotsplanten ....
De puinsteenhelling of scree is daar één van .
Na eerder al een stukje tufsteentuin ,crevicetuin en peatbed te hebben aangelegd wil ik nu even in de richting van de scree denken ...
Een echte scree aanleggen is misschien de lat iets te hoog leggen .Dus noem ik het maar mijn gravelbed ....
Vooreerst wordt de bestaande aarde voor 30 cm uitgegraven en gevuld met een nieuw substraat wat voornamelijk bestaat uit grof gesteente zoals "yellow sun slpit "  (8/12mm) grove lava (8/16mm) , lavalit , japans split , zand , leemrijke aarde en waar mogelijk ook nog wat grote brokken steen . Een klus die weer heel wat tijd in beslag gaat nemen maar waarvan ik hoop dat ze me weer veel plantenvreugde zal terug schenken ....
Welke planten denk je hier kwijt te kunnen,Kris?

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2012, 11:53:29 »
Heel interessant, Kris, maar als ik dit in mijn situatie met al die aanwezige klei op dezelfde manier als jij zou uitproberen, dan zou het geen scree worden, maar een moeras. ;D
In ieder geval mooie gedachte om uit te proberen.
Time will tell. -2(

Moerasplanten kunnen ook heel mooi zijn.............Maar ik begrijpt wat je bedoelt, heb vroeger op de klei gewoond. 's Winters water in de kruipruimte van het huis.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Met de scree als uitgangspunt
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2012, 22:03:45 »
Bij mij is er ook een kruipkelder, waar vroeger buizen van de centrale verwarming net onder de vloer van de kamer daarboven bevestigd waren. Die buizen liggen nu boven, in de kamer zelf. En gelukkig maar, want als je daar in de herfst of in de winter inkroop was het net een sauna. Je moest dan wel een pomp een uur of twee laten werken om al het water er uit te krijgen en dan had je een half uur de tijd om eventuele werkjes daar uit te voeren en tegen dan stond het water terug even hoog. Dat is trouwens nog altijd zo, maar dan niet meer verwarmd. Lang leve de klei. :o ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen